Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Stilte rond Accell

Stilte rond Accell

De stilte bij fietsfabrikant Accell is opvallend. Begin vorige maand werd Pon Holdings tamelijk resoluut de deur gewezen door interim-topman Sybesma. Het licht verhoogde indicatieve bod van 33 euro per aandeel kon noch Sybesma, noch enkele grootaandeelhouders overtuigen. De vraag is of Pon het hierbij laat zitten.

Synergievoordelen

Vooropgesteld: de ratio tussen het samenvoegen van Accell en de, kleinere, fietsdivisie van Pon is ruimschoots aanwezig. De combinatie zou ruimschoots ’s werelds grootste fietsfabrikant zijn en de synergievoordelen lagen voor het oprapen.

Precies daar ligt vermoedelijk ook het pijnpunt. Pon was met 33 euro per aandeel simpelweg te zuinig. Die mening was Sybesma althans toegedaan, waarbij hij steun kreeg van enkele grootaandeelhouders waaronder Teslin en het Add Value Fund van Willem Burgers.

Accell’s (interim) topman doet waarvoor hij betaald wordt: de belangen van stakeholders en zeker ook aandeelhouders te behartigen. Daarmee is niet gezegd dat het niet tot een overname van Accell kan komen, maar dan zal er wel een overnamebod op tafel moeten komen die recht doet aan de waarde van de fietsfabrikant.

Zeker in het geval van Pon, die met zijn fietsdivisie een maatje kleiner is dan Accell, lijkt er ruimte om tot een beter bod te komen. De synergievoordelen zijn namelijk echt fors. De combinatie zou uitkomen op een jaaromzet van circa 1,7 miljard euro. Accell komt solo uit op een omzet van ruim 1 miljard euro.

Grote ambities

Nu heeft Accell, als we de ambitieuze groeiplannen van voormalig topman Takema mogen geloven, volop de ruimte om op eigen kracht de omzet en het resultaat aanzienlijk te verbeteren.

Een van de redenen waarom diverse grootaandeelhouders niet stonden te juichen voor Pon’s belangstelling voor Accell. Zo zou de omzet richting de 1,5 miljard euro kunnen, waarover een Ebit-marge van 8% als haalbaar wordt gezien. Let wel: te bereiken over vijf jaar.

In hoeverre die ambities haalbaar zijn, is voer voor discussie. De Ebit-marge lijkt nog wel haalbaar, de omzet met 45% laten stijgen lijkt toch een lastiger verhaal, al kan er uiteraard wat omzet eventueel worden bijgekocht.

De combinatie Accell en Pon zou dus uitkomen op een jaaromzet van circa 1,7 miljard euro, en zou dankzij de e-bike relatief eenvoudig richting een omzet van 2 miljard euro kunnen groeien.

Laat Pon het hierbij zitten? Dat is mogelijk, maar gezien de rationale achter de overname is dat niet erg waarschijnlijk. Een nieuwe poging, Accell heeft de deur op een kier gelaten, ligt meer voor de hand. Dan zal Pon wel wat scheutiger moeten zijn richting aandeelhouders Accell en een groter deel van de synergievoordelen moeten delen.

 

 

Nieuw bod moet duidelijk hoger

De rust rond Accell werd begin deze maand kortstondig verstoord door Kepler Chevreux: de analisten bij die bank gaven een koopadvies met een koersdoel van 35 euro. Toeval of niet, dat is vermoedelijk het niveau waarop Pon Holdings de overnamegesprekken met Accell weleens zou kunnen hervatten.

En als Pon dan na enig loven en bieden uiteindelijk bereid is om 36 euro per aandeel op tafel te leggen, dan zou dit zowel topman Sybesma als grootaandeelhouders zoals Teslin weleens over de streep kunnen trekken. 

Disclaimer: Crum heeft een longpositie in Accell


Martin Crum is senior beleggingsanalist. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Crum kan posities innemen op de financiële markten.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Martin Crum

Martin Crum is senior beleggingsanalist met meer dan twintig jaar beroepsmatige ervaring op de financiële markten, bij bedrijven als Euronext, Optiver en AEK. Als fundamenteel analist ligt zijn focus en voorkeur bij solide bedrijven met een stevige kasstroom. Sinds 2013 levert hij met zijn eigen bedrijf Beagsh Research & Trad...

Meer over Martin Crum

Recente analyses van Martin Crum

  1. 26 apr Basic-Fit heeft nu vier miljoen leden
  2. 26 apr Loopt het dividendrendement van Signify gevaar door zwakke jaarstart?
  3. 25 apr Gaat Unilever eindelijk de langverwachte sprong omhoog maken?

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 The Third Way... 12 juni 2017 14:20
    In leuke provocerende stijl geschreven. Het was wel interessant geweest indien er minder vaak stond dat de synergievoordelen "voor het oprapen liggen", "namelijk echt fors" zijn, etc., en er iets inhoudelijks zou staan (al was het maar via een link) over die synergievoordelen...

  2. [verwijderd] 12 juni 2017 17:32
    Zou het niet veel grappiger zijn als Accell de boel omdraait, en een bod doet op Pon Bicycle? Lijkt mij waarschijnlijker, onderhoud met stakeholders is er nu toch al geweest, en me de vertrouwensband stakeholders/management zit het dus wel snor blijkt.... Soms moet je even voorbij de kermis kijken om te zien wat er echt loos is...
  3. forum rang 5 Bart Meerdink 12 juni 2017 23:48
    Toch wel een beetje iffy om zo'n column over een eigen speculatieve positie te schrijven. Stel de koers stijgt en je besluit uit te stappen en tevreden te zijn met wat winst. Zo groot is de upside niet tenslotte.

    Dat lijkt dan toch allemaal wat ongemakkelijk.

    Overigens, e-bikes is nog steeds een enorme groeimarkt, maar voor een paar dubbeltjes per fiets verscheep je zo een container de halve wereld over. Loopt Accell niet het risico om (alsnog) uit de markt geprijsd te worden? Voor electronica is China the place to be, en inmiddels hebben ze ook wel geleerd hoe je topkwaliteit producten in elkaar zet. Fietsen doen ze daar ook enorm veel.
  4. forum rang 5 The Third Way... 13 juni 2017 09:08
    quote:

    Martin-Jan Crum schreef op 12 juni 2017 20:00:

    @ The Third Way

    dank voor uw comment. als u goed heeft opgelet, en gezien uw comment heeft u dat, ziet u dat er wel wat zaken ontbreken. ik zou zeggen: geduld ;-)

    disclaimer: long Accell
    Vol verwachting klopt ons hart...

    disclaimer motivator: long Accell.

  5. wwilliamss 15 juni 2017 04:00
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 12 juni 2017 23:48:

    Toch wel een beetje iffy om zo'n column over een eigen speculatieve positie te schrijven. Stel de koers stijgt en je besluit uit te stappen en tevreden te zijn met wat winst. Zo groot is de upside niet tenslotte.

    Dat lijkt dan toch allemaal wat ongemakkelijk.

    Overigens, e-bikes is nog steeds een enorme groeimarkt, maar voor een paar dubbeltjes per fiets verscheep je zo een container de halve wereld over. Loopt Accell niet het risico om (alsnog) uit de markt geprijsd te worden? Voor electronica is China the place to be, en inmiddels hebben ze ook wel geleerd hoe je topkwaliteit producten in elkaar zet. Fietsen doen ze daar ook enorm veel.

    Als je long bent,mag je best een stukkie schrijven.......
    Op seeking@ wordt vaak gemoppert,als iemand zelf niet long is.......
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links