Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Geen geduld bij TomTom

Geen geduld bij TomTom

De jaarcijfers van TomTom worden slecht ontvangen. Op moment van schrijven staat het aandeel 6 tot 7% lager en grote pakketten aandelen verwisselen van eigenaar. Wie er achter de knoppen zit is natuurlijk niet bekend, maar het geloof in een rol als spil in de driverless car is op het moment even heel ver weg. 

Zijn de cijfers zo slecht, is de toekomst gitzwart, of wat is er aan de hand? De cijfers zelf zijn niet best, maar dat werd al eerder gecommuniceerd. 

 

 

Nou moeten TomTom-beleggers het überhaupt niet van de cijfers hebben, want het bedrijf is volop aan het investeren en de voormalige cashcow van het bedrijf, de navigatiekastjes, staat bijna droog. 

Het vierde kwartaal viel daarbij nog wat extra tegen. Een zwak Brits pond, hogere kosten, het viel allemaal niet mee. De jaaromzet kwam uit op 987 miljoen euro, en dat is eigenlijk nog een meevaller gezien de prognose voor het komende jaar. 

Voor 2017 verwacht TomTom een omzet van 925 à 950 miljoen euro, met wel een licht hogere nettowinst per aandeel van 0,25 euro. Deze cijfers staan in schril contrast met de hoopgevende omzetverwachtingen die TomTom in november van dit jaar naar buiten bracht: 

 

 

Geduld, geduld, geduld is wat TomTom vraagt van haar aandeelhouders. De navigatiekastjes is een sterfhuis, maar wordt zo lang als het kan nog uitgemolken. Daar wordt nog steeds geld aan verdiend, maar is richting de toekomst eigenlijk irrelevant.

Het is echter wél de teruggang in PND-kastjes dat de cijfers tekent. De afname in omzet in Consumer met 13% haalt de totale omzet met 6% omlaag op jaarbasis. Eigenlijk zou TomTom die tak af moeten splitsen, maar de PND-kastjes zijn natuurlijk onverkoopbaar, en er is fors geïnvesteerd in bijvoorbeeld de sporthorloges.

Fantasie in automotive 

De fantasie zit in de overige divisies. Telematics, Automotive & Licensing moeten de komende jaren gezamenlijk met 15% groeien, aldus de uitspraken op de voornoemde Technology Day begin november. Dit jaar, 2017,  trouwens nog met slechts 10%. 

TomTom zit vooral bij automotive op een interessant groeipad, maar... het is druk in die sector. Het verhaal dat TomTom superieure kaarten levert wordt door partner Nvidia zelf gelogenstraft. NVidia werkt inmiddels niet alleen met TomTom, maar ook met concurrent HERE en een Japanse en een Chinese kaartenmaker samen.

 

 

U ziet ze staan, rechts in het fotootje. De CEO van Nvidia loopt net zo vrolijk te koketteren met HERE, Zenrin en Baidu als hij eerst met TomTom deed.  

Toch zit daar de toekomst voor TomTom. Afgelopen jaar kwam nog 57% van de omzet van de Consumer-tak, volgend jaar wordt dat waarschijnlijk minder dan 50%. Het is al honderd keer gezegd, het omwisselen van de PND-omzet naar vaste contracten met autoleveranciers gaat niet in één rechte lijn. 

Meevallers?

Zijn er dan ook meevallers? De kaspositie is inmiddels aangedikt tot 133 miljoen euro. TomTom kan wat dat betreft gericht kleine aankopen doen om haar technologie up to date te houden. De aankoop van het kleine Berlijnse startup Autonomos is daar een mooi voorbeeld van. 

Ook het aantal nieuwe orders (>300 miljoen euro) viel niet tegen. Maar doordat die nog niet meteen bijdragen aan de winst per aandeel wordt het bedrijf afgerekend op de huidige, tanende omzet van de PND-kastjes. 

Dat lijkt mij wat kort door de bocht, maar goed, het is wat het is. Het zal nog wel gezellig naborrelen worden vrijdag.... 

 

 

Vanmiddag om 14.00 uur geeft TomTom meer uitleg over de cijfers van het afgelopen jaar. U kunt dat hier beluisteren. 

Inberg heeft een longpositie in TomTom.


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 februari 2017 13:36

    consumer is het anker voor het aandeel
    HG is het anker voor het bedrijf

    een activistische aandeelhouder die niet mee eet uit de ruif van de founders, zou eens goed aan die tent moeten schudden, als je weet dat branchegenoten als Here en Fleetmatics toch een bepaalde waardebepaling geven voor de assets van TT mag je je zo langzamerhand als aandeelhouder afvragen, als ze het dan met al die investeringen niet kunnen verdienen met deze prachtige onderdelen, moeten we wellicht toch nog maar eens nadenken over Kumar"s opmerking " estimate TT's break up value to be about 18 euro a share " of anders eens een andere man aan het roer
    Bij elk zichzelf respecterend beursgenoteerd bedrijf had de RVC al ingegrepen, maar hier bij TT zijn de Founders, ook de grootaandeelhouders en ook nog eens voorname bestuurders, hoe close wil je het hebben voor control.
    Family and friends controleren de aandelen en het bedrijf.

    ik zou zeggen time is up, of leveren voor aandeelhouderswaarde of je haalt het maar van de Beurs @ 18 euro en gaat verder je goddelijke gang, als je het dan toch als een private company runt, neem het dan maar private.
  2. [verwijderd] 8 februari 2017 15:52
    De inkomstenkant zit (zelfs met Consumerdaling) wel goed bij TomTom.

    Het gaat om controle over de uitgavenkant, CFO pak je rol! TomTom moet veel meer WPA kunnen overhouden. En daar moet je bovenop zitten, als je reactief managed wordt al het aanwezige geld wel uitgegeven aan leuke projectjes. Vanaf nu vraag 1 van de CFO: Wat levert het op en wanneer? Minimale IRR van 20%, de rest de groeten.
  3. relpinda 8 februari 2017 17:26
    quote:

    W schreef op 8 februari 2017 13:36:

    consumer is het anker voor het aandeel
    HG is het anker voor het bedrijf

    een activistische aandeelhouder die niet mee eet uit de ruif van de founders, zou eens goed aan die tent moeten schudden, als je weet dat branchegenoten als Here en Fleetmatics toch een bepaalde waardebepaling geven voor de assets van TT mag je je zo langzamerhand als aandeelhouder afvragen, als ze het dan met al die investeringen niet kunnen verdienen met deze prachtige onderdelen, moeten we wellicht toch nog maar eens nadenken over Kumar"s opmerking " estimate TT's break up value to be about 18 euro a share " of anders eens een andere man aan het roer
    Bij elk zichzelf respecterend beursgenoteerd bedrijf had de RVC al ingegrepen, maar hier bij TT zijn de Founders, ook de grootaandeelhouders en ook nog eens voorname bestuurders, hoe close wil je het hebben voor control.
    Family and friends controleren de aandelen en het bedrijf.

    ik zou zeggen time is up, of leveren voor aandeelhouderswaarde of je haalt het maar van de Beurs @ 18 euro en gaat verder je goddelijke gang, als je het dan toch als een private company runt, neem het dan maar private.
    Beste Wies,
    100% met je eens, AB. Jammer dat je er 10feb niet bij kan zijn of heb je toch nog een plaatsje weten te bemachtigen?

    Voor de gene die nog niet 'voldoende' aandelen TT heeft, is nu een mooi bijkoop moment!!

    LZA
  4. harrysnel 9 februari 2017 08:31
    Nico je stelt:

    "TomTom zit vooral bij automotive op een interessant groeipad, maar... het is druk in die sector. Het verhaal dat TomTom superieure kaarten levert wordt door partner Nvidia zelf gelogenstraft. NVidia werkt inmiddels niet alleen met TomTom, maar ook met concurrent HERE en een Japanse en een Chinese kaartenmaker samen."

    NVIDIA wil de computerkracht leveren voor auto's. Dat ze partneren met andere partijen buiten TomTom zegt niets over de kwaliteit van de kaarten van TomTom tov concurrentie. Als een autobouwer kiest voor de kaarten van Here, ook al zijn deze minder van kwaliteit maar bv vanwege het feit dat de autobouwer eigenaar is van de Maps (de drie Duitsers), dan wil NVIDIA nog steeds de rekenkracht leveren die vereist is voor de navigatieoplossing.........ook al is deze oplossing "inferieur".

    Een Microsoft werkt toch ook samen met alle computerbouwers om haar besturingssysteem Windows te leveren? Dat zegt dan niets over de kwaliteit van Dell desktop tov die van bv Compaq. En het maakt TomTom toch niet uit of haar navigatieoplossing gebruikt wordt in een KIA of een BMW?

    Voor de zelfrijdende auto is Mapping 1 van de puzzelstukjes. Het is nog onzeker welke kaartenmaker als winnaar zal eindigen. Grote kans dat er niet 1 winnaar is. NVIDIA wil dan onafhankelijk van de keuze van autobouwer voor Here, Zenrin, TomTom de computerkracht leveren. Je geeft toch niet bij voorbaat de markt weg aan Intel omdat deze partij in combinatie met MobilEye//Here navigatie voor BMW gaat leveren en NVIDIA niet compatibel is met Here kaarten? Here is bovendien bedrijf dat tijdje terug 80% van de markt had en TomTom 20%.

    Dus: partijen als Bosch, NVIDIA, Intel etc. willen aan iedere autobouwer leveren ongeacht de kwaliteit van de gebruikte kaarten. Daarom gaan deze partijen met iedereen de samenwerking aan. Net als dat Microsoft met Here en TomTom samenwerking heeft. De uiteindelijke gebruiker kiest voor een oplossing en NVIDIA wil daar dan bij betrokken zijn met haar chips.

    Tenslotte los van het bovenstaande: over samenwerking met Zenrin komt nog bij dat TomTom geen kaarten heeft voor Japan. En in China moet je van overheidswege samenwerken met Chinese partij dus kun je niet om Baidu heen.
  5. harrysnel 9 februari 2017 08:41
    En over:

    "Ook het aantal nieuwe orders (>300 miljoen euro) viel niet tegen.".......dat is een understatement.

    De orders waar in een jaar op kan worden ingeschreven door TomTom zijn afhankelijk van de aflopende bestaande contracten. Dat verschilt per merk dikwijls ook nog eens per model.

    In 2016 was er "minder te winnen" voor TomTom dan in het recordjaar 2015 gaf CEO aan. Toch weet TomTom in 2016 dit record te evenaren. Als je in 2015 marktaandeel wint tov Here voor wat betreft nieuwe orders zal dat bij een gelijkblijvend absoluut niveau van >300 mln ook voor 2016 gelden als er minder contracten zijn om op in te schrijven.
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links