De jaarcijfers van TomTom worden slecht ontvangen. Op moment van schrijven staat het aandeel 6 tot 7% lager en grote pakketten aandelen verwisselen van eigenaar. Wie er achter de knoppen zit is natuurlijk niet bekend, maar het geloof in een rol als spil in de driverless car is op het moment even heel ver weg.
Zijn de cijfers zo slecht, is de toekomst gitzwart, of wat is er aan de hand? De cijfers zelf zijn niet best, maar dat werd al eerder gecommuniceerd.
Nou moeten TomTom-beleggers het überhaupt niet van de cijfers hebben, want het bedrijf is volop aan het investeren en de voormalige cashcow van het bedrijf, de navigatiekastjes, staat bijna droog.
Het vierde kwartaal viel daarbij nog wat extra tegen. Een zwak Brits pond, hogere kosten, het viel allemaal niet mee. De jaaromzet kwam uit op 987 miljoen euro, en dat is eigenlijk nog een meevaller gezien de prognose voor het komende jaar.
Voor 2017 verwacht TomTom een omzet van 925 à 950 miljoen euro, met wel een licht hogere nettowinst per aandeel van 0,25 euro. Deze cijfers staan in schril contrast met de hoopgevende omzetverwachtingen die TomTom in november van dit jaar naar buiten bracht:
Geduld, geduld, geduld is wat TomTom vraagt van haar aandeelhouders. De navigatiekastjes is een sterfhuis, maar wordt zo lang als het kan nog uitgemolken. Daar wordt nog steeds geld aan verdiend, maar is richting de toekomst eigenlijk irrelevant.
Het is echter wél de teruggang in PND-kastjes dat de cijfers tekent. De afname in omzet in Consumer met 13% haalt de totale omzet met 6% omlaag op jaarbasis. Eigenlijk zou TomTom die tak af moeten splitsen, maar de PND-kastjes zijn natuurlijk onverkoopbaar, en er is fors geïnvesteerd in bijvoorbeeld de sporthorloges.
Fantasie in automotive
De fantasie zit in de overige divisies. Telematics, Automotive & Licensing moeten de komende jaren gezamenlijk met 15% groeien, aldus de uitspraken op de voornoemde Technology Day begin november. Dit jaar, 2017, trouwens nog met slechts 10%.
TomTom zit vooral bij automotive op een interessant groeipad, maar... het is druk in die sector. Het verhaal dat TomTom superieure kaarten levert wordt door partner Nvidia zelf gelogenstraft. NVidia werkt inmiddels niet alleen met TomTom, maar ook met concurrent HERE en een Japanse en een Chinese kaartenmaker samen.
U ziet ze staan, rechts in het fotootje. De CEO van Nvidia loopt net zo vrolijk te koketteren met HERE, Zenrin en Baidu als hij eerst met TomTom deed.
Toch zit daar de toekomst voor TomTom. Afgelopen jaar kwam nog 57% van de omzet van de Consumer-tak, volgend jaar wordt dat waarschijnlijk minder dan 50%. Het is al honderd keer gezegd, het omwisselen van de PND-omzet naar vaste contracten met autoleveranciers gaat niet in één rechte lijn.
Meevallers?
Zijn er dan ook meevallers? De kaspositie is inmiddels aangedikt tot 133 miljoen euro. TomTom kan wat dat betreft gericht kleine aankopen doen om haar technologie up to date te houden. De aankoop van het kleine Berlijnse startup Autonomos is daar een mooi voorbeeld van.
Ook het aantal nieuwe orders (>300 miljoen euro) viel niet tegen. Maar doordat die nog niet meteen bijdragen aan de winst per aandeel wordt het bedrijf afgerekend op de huidige, tanende omzet van de PND-kastjes.
Dat lijkt mij wat kort door de bocht, maar goed, het is wat het is. Het zal nog wel gezellig naborrelen worden vrijdag....
Vanmiddag om 14.00 uur geeft TomTom meer uitleg over de cijfers van het afgelopen jaar. U kunt dat hier beluisteren.
Inberg heeft een longpositie in TomTom.