Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Acht vragen (en antwoorden) over turbo's

Acht vragen (en antwoorden) over turbo's

Deze Turboweek wordt mede mogelijk gemaakt door Commerzbank

Turbo's maken al ruim tien jaar onderdeel uit van de Nederlandse beleggingsmarkt. Toch is de werking ervan nog niet bij alle beleggers bekend. Daarom geeft Commerzbank hieronder antwoord op de acht meest gestelde vragen over turbo's.

1. Waarom hebben turbo’s een ratio?

Een ratio maakt het mogelijk om slechts in een deel van de onderliggende waarde te beleggen. Een ratio van 100 wil zeggen dat er 100 turbo’s nodig zijn om één maal de koersperformance van een onderliggende waarde te volgen.

Dit is nuttig bij bijvoorbeeld een index zoals de DAX-index, die boven de 10.000 punten noteert. Ondanks de medefinanciering door Commerzbank kan een hefboomproduct hierop alsnog relatief duur blijven.

Door een ratio van 100 te introduceren wordt het investeren in een product zoals dit veel toegankelijker voor beleggers. Het is gemakkelijker om 200 euro te investeren in turbo’s die 1,25 euro kosten per stuk (met een ratio van 100), dan turbo’s die 125 euro kosten per stuk.

2. Hoe dekt Commerzbank zich in als ik een turbo long koopt?

Commerzbank dekt de positie in als een belegger een turbo van Commerzbank aankoopt. Bij de aankoop van een turbo zal Commerzbank een equivalente positie in de markt aangaan om deze positie in te dekken.

Commerzbank maakt zelf dus geen winst (verlies) bij een zekere performance van de onderliggende waarde, maar verdient aan de spread (het verschil tussen de bied- en laatkoers) en de financieringskosten van de turbo.

Stel u koopt 1000 turbo’s long met een ratio van 20 op Galapagos, dan zal Commerzbank 50 aandelen Galapagos aankopen om deze positie in te dekken.

3. Waarom heeft mijn turbo op ING 0,01 euro spread, en mijn turbo op ASM International een spread van 0,07 euro? Beide hebben immers een ratio van 1.

De spread is het verschil tussen de aankoop- en verkoopkoers van een turbo. Dit is een belangrijke kostenpost voor beleggers die veel (intraday) handelen in deze producten.

Hierbij is het belangrijk om te weten dat voor elke transactie die u doet in een turbo, Commerzbank de onderliggende positie inneemt in de markt om deze transactie in te dekken. Commerzbank financiert hierbij een deel van de investering.

Hierbij mag u niet vergeten dat de onderliggende aandelen ook een verschil hebben tussen de aankoop- en verkoopkoers. In het orderboek van een aandeel kunt u deze spread terugvinden. De gemiddelde spread van ING bedraagt 0,0062 euro, van ASM International is dit 0,0567 (Bloomberg, 16/11/2016).

De spread die u betaalt voor de aan- of verkoop van een turbo van Commerzbank op ING of ASM International wordt dus gebruikt om de spread te betalen voor het indekken van deze transactie.

4. Wat zijn de handelstijden van turbo’s?

Alle turbo’s van Commerzbank die noteren aan Euronext kunnen dagelijks verhandeld worden via een bank of broker die toegang heeft tot Euronext. Voor turbo's gelden handelstijden vanaf 08:00 uur tot 18:30 uur, waarbij de onderliggende waarde voldoende liquide moet zijn om goede bied- en laatkoersen te afficheren.

De spread alsook de bied- en laathoeveelheden volgen die van de onderliggende waarde, en kunnen dus evolueren, bijvoorbeeld in functie van de handelstijden van de onderliggende waarde.

U moet er ook goed op letten dat het stoplossniveau bereikt kan worden gedurende de handelstijden van de onderliggende waarde, en die anders kunnen zijn van de handelstijden van het beursproduct.

Denk hierbij aan een turbo op het aandeel Apple die verhandeld kan worden van 08:00 tot 18:30 uur, waarbij het stoplossniveau bereikt kan worden van 15:30 tot 22:00 uur.

5. Kan ik mijn beleggingsportefeuille indekken met turbo’s?

Indien u anticipeert op een daling van uw aandelen en u die niet allemaal wenst te verkopen, kunt u zich indekken door turbo’s short te kopen op een onderliggende waarde die het beste aansluit bij uw beleggingsportefeuille, bijvoorbeeld de AEX-index of Eurostoxx 50-index.

Turbo’s short stijgen in waarde indien de performance van de onderliggende waarde negatief is, waardoor het verlies in uw portefeuille gecompenseerd kan worden. Om te berekenen hoeveel turbo’s u nodig heeft om uw portefeuille in te dekken, kunt u de volgende berekening toepassen:

Aantal short turbo’s =
(in te dekken bedrag / hefboom turbo) / prijs van de short turbo

6. Hoe wordt de restwaarde van een turbo berekend?

De restwaarde bestaat uit het verschil tussen de koers waarop Commerzbank de positie heeft kunnen afwikkelen en het financieringsniveau. Onder normale omstandigheden kan Commerzbank deze afwikkeling doen op het stoplossniveau van de turbo.

In dit geval krijgt u de maximale restwaarde: het verschil tussen het stoplossniveau en het financieringsniveau (eventueel aangepast voor de ratio).

Op het moment dat de onderliggende waarde een forse koersbeweging maakt, bijvoorbeeld bij opening van de beurs, en de koers voorbij het stoplossniveau van de turbo gaat, is het niet mogelijk om op het stoplossniveau van de turbo de afwikkeling te doen en zal er een kleinere of mogelijk zelfs geen restwaarde overblijven voor de turbo.

7. Commerzbank heeft geen turbo’s op een onderliggende waarde die interessant is voor mij, is het mogelijk om die te creëren?

Of het mogelijk is om turbo’s te creëren op een nieuwe onderliggende waarde hangt af van verschillende factoren. Zo moet de liquiditeit van het onderliggende actief voldoende zijn, wat wil zeggen dat er dagelijks een zekere hoeveelheid stukken verhandeld moeten worden.

Ook de marktkapitalisatie moet groot genoeg zijn. Daarnaast kan het mogelijk zijn dat er enkel long turbo’s (waarmee geanticipeerd kan worden op een koersstijging van een onderliggende waarde) aangemaakt kunnen worden, maar het niet mogelijk is om short turbo’s uit te geven op bedrijven met een kleine marktkapitalisatie en zwakke liquiditeit.

Commerzbank moet immers de effecten van het betreffende bedrijf kunnen lenen om de posities van beleggers in de short turbo’s te kunnen indekken. Het uitlenen van effecten kan moeilijk zijn als er slechts weinig stukken verhandelbaar zijn.

Bent u op zoek naar een nieuwe onderliggende waarde, financieringsniveau of afloopdatum, aarzel dan niet om ons dit telefonisch, per mail of via social media te melden.

8. Hoe komt het dat het financieringsniveau van een turbo long op de DAX-index sneller stijgt dan een turbo long op de AEX-index?

Dit komt door het verschil in dividendverwerking van beide indices. De AEX-index is een price index, die de koersevolutie van de onderliggende fondsen van de index volgt. Dividenden worden niet mee opgenomen in de prijsberekening van de index, waardoor turbo’s op deze index dividenduitkeringen verwerken in het financieringsniveau.

De DAX-index is een total return index, waarbij de dividenden wel geherinvesteerd worden in de index. Het financieringsniveau van de long turbo’s op de DAX-index wordt dan ook niet verlaagd met dividenden die worden uitgekeerd.

Hierdoor stijgt het financieringsniveau sneller van turbo’s long op de DAX-index dan long turbo's op de AEX-index.

Het is Turboweek
Lees hier alle artikelen over turbo's 


Op de Nederlandse markt onderscheidt Commerzbank zich met verschillende beursproducten op tal van onderliggende waarden, competitieve spreads, een uitgebreid aanbod van services, handige tools, aandacht voor educatie met de Commerzbank Academy en tal van online èn offline events.


Deze content is tot stand gekomen buiten de verantwoordelijkheid van de IEX-redactie om. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Advertorial IEX

Deze content is tot stand gekomen buiten de verantwoordelijkheid van de IEX-redactie om.

Meer over Advertorial IEX

Recente artikelen van Advertorial IEX

  1. 08 mei Met de straddle optiestrategie inspelen op kwartaalcijfers
  2. 06 mei Private equity: een krachtige hefboom voor investeerders en ondernemers
  3. 03 mei Waarom Azerion een minderheidsbelang heeft verworven in Eniro

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links