Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Wessanen de volgende?

Wessanen de volgende?

Geen kleine overname, dat is zeker. Danone trekt bijna 12,5 miljard dollar (beurswaarde inclusief schulden) uit om de Amerikaanse producent van gezonde voeding WhiteWave Foods in te lijven. 

 

 

Danone koopt groei. Whitewave Foods verwacht de komende jaren fors te groeien. De markt voor gezonde voeding groeit internationaal met een 6 à 8%, volgens ramingen van analisten. Daar kunnen de grote voedingreuzen alleen maar van dromen.

Nou ja, dromen alleen hoeft niet, je kan zo'n bedrijf ook gewoon overnemen. En met rente nul en niet al te veel schulden in de boeken, is dat momenteel geen probleem.

Kijken we op onze eigen beurs natuurlijk meteen naar Wessanen. Mijn vader belde mij vanochtend wat te doen met zijn aandeeltjes Wessanen. Ik ben geen technisch analist, maar een kind kan zien dat de koers boven de 9,60-9,70 aan het uitbreken is en op zoek gaat naar nieuwe hoogten.

 

 

Als het tenminste geen valse uitbraak is... Beter is het dan ook te kijken naar fundamentele gronden om Wessanen te beoordelen. 

Overnamekandidaat

Ten eerste moeten we niet in de TomTom-val lopen. Beleggers in TomTom zetten het aandeel op 12 euro, omdat concurrent HERE voor bijna 3 miljard euro aan drie Duitse autobouwers werd verkocht. Extrapoleren werkt niet altijd.

Dat Danone Whitewave koopt, wil dus niet automatisch zeggen dat Wessanen ook gekocht wordt. De actie van Danone geeft echter wel aan hoe de verhoudingen liggen in voedingsland. 

De grote jongens zijn op zoek naar groei. Gezonde voeding is een groeimarkt, en de beste jongetjes van de klas laten groeicijfers zien van tegen de 10% per jaar. 

Mooie groeicijfers

Dat geldt ook voor Wessanen. Mooie groeicijfers, beter nog dan de markt omdat vooral de eigen merken het heel goed deden. Er is een nettokaspositie waardoor Wessanen niet alleen prooi is, maar zelf ook op overnamepad kan gaan. 

Het koopt dan het liefst kleine spelers die toegang verschaffen tot markten waar zij zelf nog geen volledige ontsluiting hebben. Qua koerswinstverhouding (zie tabel hieronder) is Wessanen niet goedkoop, zeker nu niet. Maar dat kunnen we ook zien als een resultante van de resultaten van de afgelopen jaren. 

Gisteren nog kreeg ik een bericht van een PR-juffrouw, die meldde dat Wessanen samenwerkt met de Youth Food Movement, een organisatie die gezonde voeding propageert. Biologische voeding maakt nog steeds maar 4% uit van de totale voedselmarkt in Nederland. 

 

 

Een tijdje geleden zag ik dat mijn vrouw Piramide-thee in huis had gehaald. Wessanen heeft dat merk in februari van dit jaar overgenomen. Ik vroeg haar of ze dat bij Eko-plaza had gehaald. Nee, bij Appie, zei ze. Dat geeft aan dat de merken van Wessanen langzaam maar zeker ook ingeburgerd raken bij de mainstream-supermarkten en niet alleen maar te koop zijn bij de (ook almaar groeiende) biologische voedingwinkels.  

Wessanen is niet goedkoop. Het afgelopen jaar verdiende de gezondevoedingproducent 0,22 euro per aandeel en betaalde het een dubbeltje dividend. De groei zat er echter goed in, vorig jaar steeg de omzet organisch met 9,4%, het eerste kwartaal dit jaar nog met 8,5%. 

Collega Nick Bakker is snel met de Reutersbak en zet even een aantal criteria op een rij van de voedingsector. EV/Ebitda betekent het huidige prijskaartje van een bedrijf (marktwaarde plus schulden) afgezet tegen de brutowinst. De tweede is de koerswinstverhouding:

 

 

U ziet, voedingbedrijven zijn niet goedkoop, maar dat heeft zo zijn redenen. Eten en drinken gaat altijd door, en vooral in economisch onzekere tijden (nu) fungeren dit soort aandelen als een opvangtehuis voor moegestreden beleggers. 

De geldsom die Danone nu op tafel legt houdt zelfs een EV/Ebitda-ratio van meer dan 20 in, wat zeer fors is te noemen. Wat dat betreft zit er bij Wessanen nog wel wat ruimte aan de bovenkant en moeten we in geval van een overname denken aan een eurootje of 14, 15.

Eerst langs Boston

Zover is het echter nog lang niet. Wessanen is grotendeels in handen van de Amerikaanse investeringsmaatschappij Delta Partners. Last time I checked, hadden ze nog steeds een belang van 26,37%. Opmerkelijk: onlangs, op 4 maart dit jaar, schoof Delta een groot gedeelte van dat belang, ongeveer een derde, door naar de beleggingsportefeuille van één van de partners van het bedrijf. 

Mocht één van de grote voedingsreuzen trek hebben in Wessanen, dan zal dus eerst richting Boston gekoerst moeten worden. Delta is op zich redelijk vasthoudend. Ze zitten er al in vanaf 3 euro. Tot nog toe hebben ze steeds de verleiding tot winst nemen kunnen weerstaan. Waarvoor hulde.

Winstnemen of niet?

Terug naar de vraag van Inberg senior. Winstnemen of niet? Van winstnemen is nog nooit iemand armer geworden, zegt men. Waar, maar wat moet je dan met het geld? Voorlopig lijkt er bij Wessanen geen vuiltje aan de lucht. De marktpositie, de groei, de winstcijfers en qua balans is er geen enkele reden om het aandeel weg te doen.

Maar: alles heeft zijn prijs. En dat geldt natuurlijk ook voor de mannen in Boston. Om in wielertermen af te sluiten: ik zou gewoon hun wiel kiezen. 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 juli 2016 13:27
    Het gelukkig of helaas na de uitvinding van het wiel op de camping aarde toch weer saaie, wat uiteraard niet wil zeggen degelijke en deskundige "Vraag na de uitvinding in kwestie op de camping aarde niet hoe het kan, maar profiteer ervan" artikel gaat dan ook geheel terecht van de veronderstelling uit dat de mens op de camping aarde graag dagelijks een portie gezonde of niet gezonde voeding wil eten.

    Dit uiteraard geheel terecht in de geschiedenis van de mensheid onder het duurzame patroon "De mens is wat hij of zij eet.", zodat het rekensommetje in de geschiedenis van de mensheid voor de te verdelen koek bij de ca. 7 miljard mensen op de camping aarde in de voedingsmiddelenindustie dan ook snel is gemaakt.

    Tenzij de voedingsmiddelenindustrie als een soort het eigen vlees keurende slager ertoe overgaat om te adverteren met

    "Koop u alstublieft op de camping aarde in de kantines voortaan minder koek, want daar zitten transvetten in, dus kunt u beter de dag beginnen met een gezond vet Engels ontbijt, wat de honger dus WEL stilt, zodat u zich hierdoor ook niet ongans hoeft te eten aan een enorme berg aan allerhande zogenaamd gezonde tussendoortjes, en slaat u alstublieft in de kantines voortaan ook niet meer zoveel frisdranken in waar u alleen maar dikker van kunt worden, dus ook niet de frisdranken die de voedingsmiddelenindustrie van de EU wegens de "gezonde" caffeïne als zogenaamd gezond u in de kantines met reclameboodschappen met het patroon van

    "Wees slim, koop Vim, wees nog slimmer, koop geen Vim"

    mag gaan aanprijzen, u moet het in uw dagelijkse patroon uiteraard zelf weten, dus als u het advies van uw eigen vlees keurende slager in uw kantine in de wind slaat, dan kunt u erop rekenen dat de aandeelhouders in de voedingsmiddelenindustrie, de mensen in de gezondheidsindustrie, bijvoorbeeld de tandartsen, en de reclame-industrie er uiteraard in de geschiedenis van de mensheid op de camping aarde niet slechter van worden."
  2. [verwijderd] 8 juli 2016 18:32

    Vreemd. Keer op keer wordt bewezen dat biologisch voedsel zeer duur is en nauwelijks beter is qua voedingswaarde etc.

    Maar goed sommige mensen geloven in sprookjes. Doet me denken aan dat verhaaltje van die "Keizer zonder kleren". Enfin het is zoals het is. In mijn ogen typische een nieuwe bubble voor aandeelhouders.

    Handelaren lopen wat mee en pakken de winst en dan komen de goedgelovige bio-beleggers (vooral Groene vrouwkes) erbij en krijg je de onvermijdelijke daling. Geeft niet, want dan kunnen ze op PvdA en GroenLinkscongressen weer lekker zelfgebreide sokken fabriceren uit natuur wol etc.

    Op zich een leuke en informatieve column Nico. Je weet er inderdaad wel wat van. Dat is dan al met al op sommige punten zeker meer dan ik. Aanwinst voor de IEX.

    Groet, Jonas

3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links