Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

VW of Porsche?

VW of Porsche?

Dit is wel heel snel na de beursgang. Ferrari publiceert de KW3-cijfers. Eigenlijk is dit een VW-stukje, dus daar gaan we nu ook mee door.

 

 

We komen deze ook nog tegen. De CEO van VW maakt excuses.

 

 

VW stijgt lekker op KW3-cijfers. Hier vindt u de officiële cijferrapportage. Dit zijn de highlights uit het persbericht.

  • Sharp year-on-year rise in sales revenue to EUR 160.3 billion (EUR 147.7 billion)
  • Negative special items relating to diesel issue of EUR 6.7 billion and in trucks business of EUR 0.2 billion
  • Operating profit after special items at EUR 3.3 billion (EUR 9.4 billion)
  • Full-year earnings forecast adjusted
  • Equity-accounted profit of the Chinese joint ventures stable
  • Additional liquidity in excess of EUR 3 billion from sale of Suzuki shares
  • Net liquidity in Automotive Division increases to EUR 27.8 billion
  • CEO Müller: “We will do everything in our power to win back the trust we have lost”

Nog even een stukje over de 6,7 miljard euro die VW opzij heeft gezet voor dieselgate.

Earnings were impacted by charges of EUR 6.7 billion in the third quarter for forthcoming measures relating to the diesel issue. As a result, operating profit after special items amounted to EUR 3.3 billion (EUR 9.4 billion). Profit after tax was EUR 4.0 billion (EUR 8.7 billion). As already announced, the full-year earnings forecast was adjusted accordingly.

De uitkomst van dieselgate is nog een raadsel. We weten niet voor hoeveel de Amerikanen en de rest van de wereld VW gaan beboeten. Nu VW onder vuur ligt is het aandeel stukken goedkoper geworden. Is VW niet een koopje nu? We gaan autofabrikanten met elkaar vergelijken in Reuters.

 

 

Analisten verwachten gemiddeld een winst per aandeel van 9,57 euro voor dit jaar. Voor 2016 is de verwachte winst per aandeel 11,87 euro, maar voor 2017 is de gemiddelde verwachting voor de WPA alweer 20,12 euro. U ziet dat analisten verwachten dat de winst vanzelf weer herstelt. Wat dat betreft is het goed dat de omzet dit kwartaal wel is gestegen.

 

 

Porsche versus VW

Porsche is een aandeel dat ik op mijn kooplijstje heb staan en prefereer boven Volkswagen. Waarom? Dat kan ik u simpel uitleggen. Als je in Porsche belegt, beleg je feitelijk in VW! Hier is de constructie van VW met Porsche, van de VW bedrijfswagen website uit het VK.

 

 

VW is afgerond nu 55 miljard euro waard op de beurs. De helft, 50,73% om precies te zijn, is van Porsche. Porsche is echter 12,8 miljard euro waard op de beurs, terwijl het belang in VW voor 27 miljard in de boeken staat. Natuurlijk is er altijd een discount voor een holding, kijk maar naar Heineken en Heineken Holding, maar is dit niet erg veel?

Ja dat is veel, maar dat heeft ook een reden. In de hoogtijdagen van de kredietcrisis ging het aandeel VW van 100 naar 1000 euro. Een shortsqueeze waar beleggers enorme bedragen mee hebben verloren.

Deze beleggers hebben rechtszaken tegen Porsche aangespand. Van een handelaar op beursplein 5 krijg ik dit prachtige verhaal daarover toegestuurd: Porsche, the hedgefund that also made cars. Even een leestip, mocht u meer willen weten over die periode.

Een andere reden dat Porsche een discount tegenover VW noteert is omdat Porsche aan regels gebonden is. Een hedgefund kan niet even Porsche overnemen en vervolgens het belang voor meer geld verkopen.

Van Nico Inberg krijg ik ook iets toegestuurd wat de discount van Porsche ten opzichte van VW kan verklaren. Van Beurswijzer.

Het grootste risico zijn de claims van beleggers die veel geld verloren toen Porsche via optieconstructies bijna heel Volkswagen opkocht met ‘gebakken lucht’ en hierdoor bijna kapseisde. Van dit front alleen maar goed nieuws.?

De rechtszaak in Stuttgart (eis van 1,36 mrd. EUR) lijkt voorlopig van de baan, maar er komen er voor andere rechtbanken wel andere bij (o.a. eis van 504 mln. EUR).?Porsche zal wellicht nog geruime tijd met juridische perikelen geconfronteerd worden, maar voorlopig verloor de groep nog geen enkele veldslag. Op 19 en 26 juni en na de zomer volgen nog uitspraken van de rechter.

Toen Fugro onder 10 euro zakte, zag ik een handelaar roepen. De schepen van Fugro staan voor meer in de boeken, dan heel Fugro nu op de beurs waard is. Ik ga kopen. Een paar dagen later enterde Boskalis en de rest is geschiedenis.

Als u rekensommen heeft waarmee u mijn verhaal over de discount van Porsche ten opzichte van VW kunt weerleggen, ga uw gang. Ik heb ook niet de waarheid in pacht en volgens mij ben ik niet de enige die dit soort sommen maakt.

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 oktober 2015 16:18
    "Toen Fugro onder 10 euro zakte, zag ik een handelaar roepen. De schepen van Fugro staan voor meer in de boeken, dan heel Fugro nu op de beurs waard is. Ik ga kopen. Een paar dagen later enterde Boskalis en de rest is geschiedenis."

    Handelaren die kort-door-de-bocht fundamentele zaken gaan zeggen, om te verantwoorden dat ze een vallend mes proberen te vangen, Tja.

    Multiclient stond voor 150 mln in de boeken en is voor 100 mln verkocht deze zomer
    Fugro probeert al een jaar de boot Synergy en de afdeling subsea te verkopen, maar ze raken het aan de straatstenen niet kwijt.

    Boekwaarde zegt niet alles. Shell noteert ook rond zijn boekwaarde, maar je ziet nu al lasten genomen worden (6 mld in Q3 volgens mij, Alaska en Canada).

    Groet,
    Bolo
  2. dct 28 oktober 2015 18:58
    De discount is inderdaad wel aantrekkelijk.

    Porsche heeft 149.700.000 aandelen Volkswagen. Nu 18,5 miljard waard. Hoe je dan rekening met cash positie van 2,65 mrd en trek je maximale claim van 5 miljard er af, dan hou je nog 15,65 mrd over., Er staan 306 miljoen aandelen porsche uit (incl. stamm). Dan kom ik uit op een fair value van rond de 51 euro.

    Kijk ik naar de huidige koers van porsche rond de 42 dan is de discount rond de 18%.

    Op zich nog steeds aantrekkelijk, maar wat meer in lijn met andere holdings.

    Overigens is die post van 5 mrd voor claims discutabel en zou je voor de waarde van de volkswagen aandelen ook naar de beter verhandelbare goedkopere VOW aandelen kunnen kijken die nu rond de 105 noteren, dan is de korting weer een stuk minder. Laatste weken is er een squeeze te zien in aandelen met stemrecht omdat deze grotendeels in vaste handen (meen slechts 10% vrij verhandelbaar) zijn en wat partijen die de spread handelen door een koper uit deze aandelen lijken te worden gesqueezed. Historisch waren de aandelen goedkoper en zijn nu ongeveer 20 euro duurder dan hun broertje.

    Toevallig recent naar gekeken, dus als er experts zijn die tot andere conclusie komen hoor ik het graag.

    gr. DCT
  3. dct 28 oktober 2015 19:56
    Nick even ter aanvulling:

    Ik heb nog even gezocht waar nu het grote verschil in zit.

    Jij gaat uit van 50,7% van de volkswagen aandelen. Het betreft echter 50,7 % van de stamaandelen.

    Er zijn echter 295.090.000 (VOW)stamaandelen en ook nog 180642000 preferente aandelen (VOW3). Die stamaandelen hebben stemrecht dus de zeggenschap is inderdaad ruim 50%. Echter economisch hebben ze rond de 31.5%. 149.7 mln/475,7 mln.

    gr.DCT

8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links