Volkswagen is het verhaal van de dag. De autofabrikant heeft in de VS gesjoemeld met testen voor luchtvervuiling. Het concern moet mogelijk miljardenboetes betalen, maar zover is het nog niet. De CEO van VW geeft de manipulatie toe en zegt dat het hem spijt op Bloomberg.
The CEO said he was “deeply sorry” for breaking the public’s trust. VW has halted sales of the car models involved, which were a cornerstone of Winterkorn’s effort to catch up in the U.S. The violations, which affect nearly half a million vehicles, could result in as much as $18 billion in fines. Criminal prosecution is also possible.
“If this ends up having been structural fraud, the top management in Wolfsburg may have to bear the consequences,” said Sascha Gommel, a Frankfurt-based analyst for Commerzbank AG, whose share rating is under review.
Wat heeft VW precies gedaan?
Volkswagen heeft in modellen die naar de Environmental Protection Agency, EPA, gingen voorzien van software die ervoor zorgde dat de uitstoot een stuk lager lag tijdens de testen. Andere voertuigen die aan consumenten en bedrijven verkocht werden hadden geen defeat device.
Er is al 20% van de koers af vandaag. Analisten van Kepler Cheuvreux verlagen het koersdoel met 27% naar 185 euro. Ze zien niet alleen de boetes en reputatieschade als probleem voor het concern. Ook zullen er mogelijk rechtszaken volgen in de VS en kan dit schandaal op korte termijn effect hebben op de winst en omzet.
Twee beleggers die reageren onder het Liveblog vinden VW alweer koopwaardig, maar u weet ook wat er gezegd wordt over vallende messen... Stock-King24 schrijft.
Volgens mij is Volkswagen nu een mooie koopkans. De enorme boete zal straks handjeklap worden aangezien VW miljoenen investeert in US (lees banen) en dan staat het aandeel gewoon weer >160. Eens?
Niet alleen Volkswagen gaat onderuit, ook grootaandeelhouder Porsche moet het ontgelden. Verder is eigenlijk wel de gehele autosector het haasje.
Misschien dat dit verklaart waarom de andere autofrabrikanten ook zo hard worden afgestraft.
Volkswagen en moederbedrijf Porsche, het zijn bedrijven die mooie producten maken. Qua financiële ratio's is VW niet eens duur, dus misschien hebben de vallende-messenvangers wel gelijk. Maar levensgevaarlijk blijft het.
En bij IEX heb ik deze blauwebordjesspreuk wel eens gehoord, die vandaag weer helemaal van toepassing is:
Beleg nooit in autofabrikanten, vliegtuigmaatschappijen en bouwbedrijven, want er is altijd wel wat.