Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Volkswagen vliegt uit de bocht

Volkswagen vliegt uit de bocht

Volkswagen is het verhaal van de dag. De autofabrikant heeft in de VS gesjoemeld met testen voor luchtvervuiling. Het concern moet mogelijk miljardenboetes betalen, maar zover is het nog niet. De CEO van VW geeft de manipulatie toe en zegt dat het hem spijt op Bloomberg.

The CEO said he was “deeply sorry” for breaking the public’s trust. VW has halted sales of the car models involved, which were a cornerstone of Winterkorn’s effort to catch up in the U.S. The violations, which affect nearly half a million vehicles, could result in as much as $18 billion in fines. Criminal prosecution is also possible.

“If this ends up having been structural fraud, the top management in Wolfsburg may have to bear the consequences,” said Sascha Gommel, a Frankfurt-based analyst for Commerzbank AG, whose share rating is under review.

Wat heeft VW precies gedaan?

Volkswagen heeft in modellen die naar de Environmental Protection Agency, EPA, gingen voorzien van software die ervoor zorgde dat de uitstoot een stuk lager lag tijdens de testen. Andere voertuigen die aan consumenten en bedrijven verkocht werden hadden geen defeat device.

 

 

Er is al 20% van de koers af vandaag. Analisten van Kepler Cheuvreux verlagen het koersdoel met 27% naar 185 euro. Ze zien niet alleen de boetes en reputatieschade als probleem voor het concern. Ook zullen er mogelijk rechtszaken volgen in de VS en kan dit schandaal op korte termijn effect hebben op de winst en omzet.

 

 

Twee beleggers die reageren onder het Liveblog vinden VW alweer koopwaardig, maar u weet ook wat er gezegd wordt over vallende messen... Stock-King24 schrijft.

Volgens mij is Volkswagen nu een mooie koopkans. De enorme boete zal straks handjeklap worden aangezien VW miljoenen investeert in US (lees banen) en dan staat het aandeel gewoon weer >160. Eens?

Niet alleen Volkswagen gaat onderuit, ook grootaandeelhouder Porsche moet het ontgelden. Verder is eigenlijk wel de gehele autosector het haasje.

 

 

 

Misschien dat dit verklaart waarom de andere autofrabrikanten ook zo hard worden afgestraft.

 

 

Volkswagen en moederbedrijf Porsche, het zijn bedrijven die mooie producten maken. Qua financiële ratio's is VW niet eens duur, dus misschien hebben de vallende-messenvangers wel gelijk. Maar levensgevaarlijk blijft het.

En bij IEX heb ik deze blauwebordjesspreuk wel eens gehoord, die vandaag weer helemaal van toepassing is:

Beleg nooit in autofabrikanten, vliegtuigmaatschappijen en bouwbedrijven, want er is altijd wel wat.

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 september 2015 14:55
    Wat wil U hiermee bereiken, de discussie verschuiven?

    U plakt hier ratio's waarvan U niet eens weet wat zij inhouden!

    Zijn zij bijvoorbeeld gebaseerd op slotkoersen van vrijdag? zit in de resultaten de geprognotiseerde imagoschade, claims etc.?

    En nee, ik zie niets in het aandeel VW, omdat daar de Staat een grootaandeelhouder is!
  2. [verwijderd] 21 september 2015 16:24
    Beste bask.2,

    In de bouw vraag je inderdaad naar iemands mening als diegene verwijten maakt. Zoals ik ook naar uw mening vraag. Dat is niet "doe jij het maar", maar "hoe zouden we het volgens u moeten doen?".

    Als u vindt dat we op een andere manier naar een aandeel moeten kijken, dan staan we daar uiteraard voor open als er duidelijk aangegeven wordt waarnaar we moeten kijken.

    Nee, de imagoschade en claims zitten niet in de ratio's verwerkt.

    Groetjes Nick
  3. qxy 21 september 2015 19:35
    bask.2, kijkend naar de financiele ratios is VW zeker niet duur. Dat de financiele ratios niet alle nieuwe info meenemen is waar u misschien op doelt, maar dat doet niets af aan het feit dat op basis van de ratios VW niet duur is. Vragen of geprognotiseerde imagoschade meegenomen is, is gewoon een domme vraag. De meeste ratios die Nick post zijn backward looking, dus per definitie zitten toekomstige kosten daar niet in meegenomen.
    Gezien de daling van de koers vandaag, en het al lage startpunt in de waardering, valt er best wat voor te zeggen dat het aandeel op de huidige koers nog steeds niet duur is, zelfs met het nu bekende nieuws.
    U doet het voorkomen alsof Nick hier complete onzin zit te posten, maar daar draagt u geen enkel goed argument voor aan. Probeer in plaats van hard te schreeuwen eens wat constructiever te zijn.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links