Het lijkt zo eenvoudig; koop als hedgefund een belang in een bedrijf, schrijf een kritische brief naar de directie met een voorstel voor een strategiewijziging (vaak afsplitsing of verkoop) waarin liefst meerdere malen termen als "ondergewaardeerd" en "aandeelhouderswaarde" voorkomen en binnen de kortste keren wordt het een self-fullfilling prophecy.
Bekendste voorbeeld in Nederland is natuurlijk de legendarische brief van hedgefund TCI aan ABN Amro, met alle gevolgen van dien.
Daniel Loeb van Hedgefund Third Point deed dit jaar een poging bij Sony. Op 14 mei 2013 schreef hij een brief naar Sony-CEO Hirai waarin hij voorstelde om de entertainment business af te stoten. Het aandeel steeg, Sony gaf aan het voorstel te onderzoeken, en het leek dus weer een succes te worden.
Megaflops
Hierna volgde wat plaagstootjes door beide partijen; Loeb vergeleek de geflopte Sony films ‘After Earth’ en “White House Down’ met “Waterworld’ en ‘Ishtar’, twee van de grootste flops ooit en namens het Sony-kamp noemde George Clooney vorige week Loeb een marktmanipulator zonder kennis van de filmindustrie.
Gisteren wees Sony het voorstel echter definitief af en het aandeel daalde 4%, naar het laagste niveau in 2 maanden.
Geen succes dus?
Toch wel: ondanks de daling is het aandeel sinds de aankondiging met 4% gestegen, 10% meer dan de Nikkei in deze periode (die met 6% daalde) en aangezien het aandeel door Loeb is aangekocht op (lagere) koersen voor de aankondiging zal zijn rendement nog veel hoger liggen.
CEO’s van bedrijven met relatief slecht presterende onderdelen moeten voorlopig dus blijven vrezen voor brieven van hedgefunds.