Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Eurocommercial Properties AEX:ECMPA.NL, NL0015000K93

  • 21,150 26 apr 2024 17:35
  • +0,400 (+1,93%) Dagrange 20,900 - 21,200
  • 47.238 Gem. (3M) 44,2K

Eurocommercial Properties 2024

316 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 16 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Branco P 28 maart 2024 11:33
    quote:

    !@#$!@! schreef op 28 maart 2024 10:00:

    Kan mij niet voorstellen dat jullie op lange termijn de index verslaan met zoveel aandelen in de portefeuille.
    (Plus zoveel spreiding is helemaal niet nodig)
    De index verslaan is voor mij helemaal geen doel op zich, maar is me in de afgelopen twee jaar wel gelukt (kan uiteraard geluk zijn). Zonder Tech in portefeuille lijkt de index verslaan dit jaar een uitdaging te gaan worden, maar de prijzen worden pas aan de finish uitgedeeld ;-)
  2. forum rang 8 Branco P 28 maart 2024 14:27
    quote:

    !@#$!@! schreef op 28 maart 2024 12:37:

    :-) Je bent graag behoudend. Maar de enige rationele reden om niet de index te verslaan op basis van zelf gekozen aandelen is dan minder risico lopen. De vraag is dan loop je echt minder risico met die aandelenmix dan de index??
    (2 jaar zegt idd niks :-)
    Dat zal de tijd vanzelf uitwijzen :-) Als ik het structureel beter doe dan het fictieve box 3 rendement op overige bezittingen (6,17%) ben ik al heel tevreden.
  3. forum rang 8 Branco P 28 maart 2024 14:29
    quote:

    !@#$!@! schreef op 25 maart 2024 15:58:

    Geachte Eurocommercial Properties,

    Uit de conference call maak ik op dat u hard op zoek bent naar een JV partner voor een van uw winkelcentra (flagships).
    Zou ik mogen vragen wat hier de motivatie voor is? Op welke manier denk u met deze stap waarde te kunnen toevoegen?

    Ik begrijp dat de LTV ietwat aan de hoge kant is momenteel. Zeker na weer een nieuwe ronde van afwaarderingen. Maar mijn inziens zal uw keuze om een lagere pay-out van het directe resultaat te hanteren in combinatie met het feit dat er ook altijd voor stockdividend zal worden gekozen dit probleem vanzelf oplossen en op langere termijn de LTV vanzelf ruim onder de 40% zal brengen. Zeker als er geen afwaarderingen meer te verwachten zijn en bij genoeg (lage) inflatie zonder rentestijgingen misschien zelfs weer lichte waardestijgingen.

    Echter zal het vinden van een JV partner voor een van uw flagships wel leiden tot een lager toekomstig dividend potentieel.
    Dit zal alleen gecompenseerd kunnen worden door in de toekomst weer nieuwe aankopen te doen. Maar als een observatie van aan- en verkopen van Europese REITS iets heeft laten zien de afgelopen decennia is dat zulke transacties geen enkele waarde toevoegen en zelfs in veruit de meeste gevallen waarde vernietigend werken. De afwaardering van Woluwe afgelopen jaar is ook voor Eurocommercial hiervan een bevestiging.
    (de aankoop die Wereldhave onlangs deed met 10% transactiebelasting is ook zo'n bizar voorbeeld)

    Een JV partner vinden en dus een deel van u flagships verkopen op het moment dat de NIY op het hoogste punt staan sinds vele jaren lijkt hier ook weer een voorbeeld van te worden. Zeker als dan in de toekomst de NIY weer lager zijn, de LTV daardoor extra gedaald is en de balans weer ruimte biedt voor nieuwe aankopen. Deze aankopen zullen uiteraard dan weer tegen die lagere NIY zijn.
    Met andere woorden het lijkt een voortzetting van de trend die er al meer dan een decennium is voor Europese Reits, namelijk hoog kopen en laag verkopen. Terwijl dit natuurlijk andersom dient te zijn.

    Persoonlijk ben ik van mening dat u de meeste waarde toevoegt door middel van goed beheer van al uw objecten. Hier lees ik altijd goede verhalen over in de jaarverslagen. Zoals veel belang hechten aan goede relaties met uw huurders. Actief ondersteunen en meedenken met uw huurders. Investeren in het aantrekkelijker maken van de winkelcentra in het algemeen etc etc. Een belangrijke reden voor mij om mijn geld in uw REIT te investeren.

    Graag zou ik dan ook zien dat via goed beheer en de lagere pay-out icm het altijd gekozen stockdividend de huidige financiën meer dan gezond zullen maken. Wat mijns inziens tot het hoogste potentieel van toekomstig dividend zal leiden. Stijgende inkomsten vergezeld met langzaam dalende interestlasten (door elk jaar klein deel (2%?) af te lossen) samen met in de verre toekomst weer hogere pay-out ratio, zullen ervoor zorgen dat het dividend elk jaar voor vele jaren dan structureel kan stijgen. (Liefst natuurlijk iets boven het inflatieniveau ??

    Met vriendelijke groet,

    - Ik dacht stuur een mailtje voor wat duidelijkheid. (let aub niet op de stijl, heb lichte dyslexie) Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Eens, oneens? Andere manier om er tegen aan te kijken?
    heb je de email echt gestuurd aan ECP? Zo ja.. Kwam er een reactie op?
  4. forum rang 8 Branco P 28 maart 2024 14:34
    quote:

    Branco P schreef op 27 maart 2024 21:38:

    [...]

    * Renewi: mooie business en volgens mij ook toekomstbestendig. Heb er niet veel aandacht aan besteed tot nu toe omdat er geen dividend wordt uitgekeerd en ik lijk het aandeel niet via mijn broker te kunnen kopen (?)

    toch gevonden, kan dus wel. Staat in mijn follow lijst nu
  5. forum rang 8 Branco P 28 maart 2024 14:41
    quote:

    Hans schreef op 28 maart 2024 05:42:

    Branco bedankt voor jouw input en openheid. Bij deze mijn huidige porto op alfabetische volgorde..
    Aalberts, Acomo, Adobe, AMD, Adyen, Ahold, Albemarle, Alphabet, Amazon, AMG, Anheuser-Busch, Apple, Applied Materials, ASMI, ASML, ASR, Barrick Gold, Basic-Fit, Bayer, Besi, BMW, Brunel, Carrefour, Continental, CTP, CVS Healt, D’ieteren, Danaher, ECP, EQT, Euronext, Freeport-McMoRan, GBL, Intel, Just Eat, Kendrion, Kering, Heijmans, Linde, LVMH, Medtronic, Mercedes, Meta, Micron, Microsoft, Netflix, Newmont, Nike, Nvidia, ON Semiconductor, Ontex, Oracle, Palo Alto, Pepsi, Renewi, Salesforce, Shell, Sofina, TSMC, Tesla, TKH, URW, Unilever, Vonovia en X-Fab.
    Dank voor de openheid Hans! Mooie porto! Ja Tech, ik heb ooit eens ASML en BESI gekocht tegen mooie koersen, maar heb we dan al redelijk snel later verleiden om ze er weer uit te doen met 20% winst zoiets. Achteraf erg jammer kan ik wel toegeven :-)

    Welke fondsen uit jouw lijstje acht je op dit moment (nog) attractief geprijsd? Als je daar voor jezelf een idee bij hebt uiteraard.
  6. forum rang 6 !@#$!@! 28 maart 2024 15:38
    quote:

    Branco P schreef op 28 maart 2024 14:27:

    [...]

    Dat zal de tijd vanzelf uitwijzen :-) Als ik het structureel beter doe dan het fictieve box 3 rendement op overige bezittingen (6,17%) ben ik al heel tevreden.
    Nou........., rendement is iets wat zich zal uitwijzen. Risico kan je in principe van te voren weten.
    Dat rendement is dan inclusief alle periodes dat je 50% cash zit? Dan zal je risico natuurlijk wel lager zijn denk ik.
  7. forum rang 6 !@#$!@! 28 maart 2024 15:40
    quote:

    Branco P schreef op 28 maart 2024 14:29:

    [...]

    heb je de email echt gestuurd aan ECP? Zo ja.. Kwam er een reactie op?
    Yes :-)
    Maandagmiddag verstuurd. Nog geen reactie ontvangen. Vorige keren kreeg ik wel binnen enkele werkdagen antwoord. Ik zal het uiteraard delen als ik een antwoord krijg. Ben erg benieuwd.
  8. forum rang 8 Branco P 28 maart 2024 16:12
    quote:

    !@#$!@! schreef op 28 maart 2024 15:38:

    [...]

    Nou........., rendement is iets wat zich zal uitwijzen. Risico kan je in principe van te voren weten.
    Dat rendement is dan inclusief alle periodes dat je 50% cash zit? Dan zal je risico natuurlijk wel lager zijn denk ik.
    6,17% minimaal op mijn Saxo account idd bedoel ik dan. Daar zit ik thans bijvoorbeeld 30% cash. Dat levert tegenwoordig ook wat rente op.

    Overall zit ik trouwens 45% cash op het moment. Dat is vleesch noch visch eigenlijk, dat weet ik, maar het geeft me ook wat rust.
  9. forum rang 6 !@#$!@! 28 maart 2024 16:30
    45% nog maar, dan heb je echt ENORME posities bijgekocht ;-) haha

    Nee, met dat deel is natuurlijk niks mis mee, naar mijn mening. Immers met cash aanhouden ruil je rendement in voor minder risico. Dat is een prima persoonlijke afweging.
    Maar zelf heel veel aandelen picken en dus je eigen index creëren om de index mee te verslaan is zonde van je tijd.

    Zelfs Warren Buffet doet dat niet. 45% in 1 aandeel en 75% in 5 aandelen.
  10. Hans 29 maart 2024 07:22
    Ik beleg pas sinds de oorlog in Oekraïne actief op de beurs. Omdat het een hobby geworden is zie ik het niet als zonde van mijn tijd.
    Misschien dat ik in de toekomst wel iets minder aan spreiding doe. Voor nu voel ik mij daar prettig bij aangezien ik zuinig ben op het vermogen wat ik met hard werken opgebouwd heb. Ondanks de spreiding kun je nog steeds overwogen in bepaalde sectoren zitten.
    Ondanks dat ik wat beginnersfouten heb gemaakt ben ik tevreden over het resultaat tot nu toe.
  11. Hans 29 maart 2024 07:39
    quote:

    Branco P schreef op 28 maart 2024 14:41:

    [...]

    Dank voor de openheid Hans! Mooie porto! Ja Tech, ik heb ooit eens ASML en BESI gekocht tegen mooie koersen, maar heb we dan al redelijk snel later verleiden om ze er weer uit te doen met 20% winst zoiets. Achteraf erg jammer kan ik wel toegeven :-)

    Welke fondsen uit jouw lijstje acht je op dit moment (nog) attractief geprijsd? Als je daar voor jezelf een idee bij hebt uiteraard.
    Dan gaat het neem ik aan voornamelijk om de technologie fondsen. Microsoft en Amazon zou ikzelf op het huidige niveau nog steeds aanschaffen. Intel heeft de slag gemist maar heb ik zeker niet afgeschreven. Kun je redelijk goedkoop aanschaffen.
  12. forum rang 6 !@#$!@! 29 maart 2024 16:18
    quote:

    Hans schreef op 29 maart 2024 07:22:

    Ik beleg pas sinds de oorlog in Oekraïne actief op de beurs. Omdat het een hobby geworden is zie ik het niet als zonde van mijn tijd.
    Misschien dat ik in de toekomst wel iets minder aan spreiding doe. Voor nu voel ik mij daar prettig bij aangezien ik zuinig ben op het vermogen wat ik met hard werken opgebouwd heb. Ondanks de spreiding kun je nog steeds overwogen in bepaalde sectoren zitten.
    Ondanks dat ik wat beginnersfouten heb gemaakt ben ik tevreden over het resultaat tot nu toe.
    Wel die beginnersfouten zullen nog wel wat jaartjes doorgaan. (Ik spreek uit ervaring ;-)
    Goed beleggen/traden is een leercurve van vele jaren. (ook al kan je vele hele succesvolle jaren (achter elkaar) ertussen hebben).

    Zoals het idee dat je met heel veel spreiding het risico zou verlagen.

    Boven een aantal aandelen is daar amper nog sprake van. Weet niet meer waar het aantal precies ligt, maar best laag.
    Sector beleggen kan een strategie zijn die werkt. Blijkt nml dat de juiste sector kiezen veruit de grootste invloed heeft tov bv het beste aandeel kiezen. Maar tot nu toe weet niemand hiermee op lange termijn de index te verslaan, plus een hoger rendement is dan uiteraard door een hoger gelopen risico. (dus niet minder)

    Zoveel aandelen maakt het onmogelijk om goed geïnformeerde keuzes te maken, het gaat immers om te veel informatie. De gemiddelde mens is slechts in staat om enkele aandelen echt goed te volgen en te snappen. Binnen de grenzen van de altijd bestaande onzekerheid natuurlijk.

    Met andere woorden. Je "voelt je er goed bij" is een slecht argument en beginnersfout om op te beleggen. Sowieso makkelijk als je net begonnen bent en de beurs alleen maar gestegen is bij een historisch lage vix (volatiliteit).
    Maar zoals dat in het echte leven geld, geld dat helemaal voor beleggen. Doen "omdat het goed voelt" voor jou persoonlijk is geen goede basis om beslissingen op te nemen. Tenminste; als een zo'n goed mogelijk rendement op basis van gekozen risico je doel is.
  13. Hans 29 maart 2024 16:30
    quote:

    Branco P schreef op 28 maart 2024 14:27:

    [...]

    Dat zal de tijd vanzelf uitwijzen :-) Als ik het structureel beter doe dan het fictieve box 3 rendement op overige bezittingen (6,17%) ben ik al heel tevreden.
    Ik zit er een beetje dubbel in. Aan de ene kant denk ik genoeg is genoeg en wil ik aan verstandig vermogensbeheer doen.
    Aan de andere kant heb ik genoeg vermogen om ook wat risico te kunnen nemen. Ook zie ik het als een sport om het net een beetje beter dan de markt te doen. Ik heb de helft van mijn vermogen op de aandelenrekening staan. In 2022 in de daling gestart met kopen en geëindigd met een verlies van 5,87%. In 2023 een winst van 25,66% en dit jaar staat de teller op een winst van 9,6%.
    De afgelopen maanden heb ik wat technologie winst afgeroomd en in grondstoffen zoals koper en gas geïnvesteerd.
    Ik besef dat ik in de toekomst ook nog wel een flinke correctie om de oren ga krijgen maar tot nu toe ben ik dik tevreden.
  14. Hans 29 maart 2024 16:43
    quote:

    !@#$!@! schreef op 29 maart 2024 16:18:

    [...]

    Wel die beginnersfouten zullen nog wel wat jaartjes doorgaan. (Ik spreek uit ervaring ;-)
    Goed beleggen/traden is een leercurve van vele jaren. (ook al kan je vele hele succesvolle jaren (achter elkaar) ertussen hebben).

    Zoals het idee dat je met heel veel spreiding het risico zou verlagen.

    Boven een aantal aandelen is daar amper nog sprake van. Weet niet meer waar het aantal precies ligt, maar best laag.
    Sector beleggen kan een strategie zijn die werkt. Blijkt nml dat de juiste sector kiezen veruit de grootste invloed heeft tov bv het beste aandeel kiezen. Maar tot nu toe weet niemand hiermee op lange termijn de index te verslaan, plus een hoger rendement is dan uiteraard door een hoger gelopen risico. (dus niet minder)

    Zoveel aandelen maakt het onmogelijk om goed geïnformeerde keuzes te maken, het gaat immers om te veel informatie. De gemiddelde mens is slechts in staat om enkele aandelen echt goed te volgen en te snappen. Binnen de grenzen van de altijd bestaande onzekerheid natuurlijk.

    Met andere woorden. Je "voelt je er goed bij" is een slecht argument en beginnersfout om op te beleggen. Sowieso makkelijk als je net begonnen bent en de beurs alleen maar gestegen is bij een historisch lage vix (volatiliteit).
    Maar zoals dat in het echte leven geld, geld dat helemaal voor beleggen. Doen "omdat het goed voelt" voor jou persoonlijk is geen goede basis om beslissingen op te nemen. Tenminste; als een zo'n goed mogelijk rendement op basis van gekozen risico je doel is.
    Met er goed bij voelen bedoel ik voornamelijk dat ik niet te veel in een bedrijf wil investeren en later blijkt dat er een claim of een fraude gevalletje aan het licht komt. Als ik voor een sector ga koop ik liever meerdere fondsen in die hoek.
  15. forum rang 6 !@#$!@! 29 maart 2024 18:19
    Wel, dat is zeker een reëel risico en kan flinke deuken in je rendement veroorzaken. Heb er zelf meerdere meegemaakt, dure grapjes idd.

    Warren Buffet heeft ze ook meegemaakt met bv Wells Fargo en een Engelse Supermarkt (weet ff niet uit mijn hoofd).
    Toch zit hij 45% in Apple en 75% in 5 aandelen.
    Toch ondanks dat risico heeft hij zijn "superieure" rendement gehaald door gewoon te kiezen waar hij in geloofde.
    Goed management is bv een belangrijke variable voor hem, wat de kans op fraude en claims aanzienlijk verkleint.

    Voor mij bv een goede reden om wel veel geld in ECP te durven stoppen, maar zou dat niet durven bij WH. Natuurlijk is er geen zekerheid. Ook bij ECP kan fraude voorkomen, maar zoals met alles gaat het om kansberekening.
    Als je alle fraude en claim gevallen onderzoekt zijn er namelijk wel degelijk veel overeenkomsten en rode vlaggen.

    Toen ik lang geleden nog actief trade had ik veel geld gestoken in een bedrijf met een veelbelovende uitvinding LCI
    www.veb.net/artikel/01588/de-duurste-...

    In die tijd was ik echt heel actief en bestede zeker 30 uur per week aan traden. Ik volgde alles wat interessant was, dus ook alle fraude gevallen. Er waren er vele. Maar het ging bijna altijd om snel groeiende bedrijven met belovende technologiën , of veel snelle overnames etc.
    Ik ging aan de taal waarop de cijfers gepresenteerd werden en hoe er gereageerd werd op beschuldigingen de rode vlaggen herkennen.

    Toen LCI met cijfers kwam, zag ik het in de teksten aankomen en heb toen met veel pijn al mijn aandelen er bestens uit gegooid bij opening. (die al flink lager was). Dure grap. Maar ik heb nog verkocht voor €4.50 ofzo en binnen een jaar? was het bedrijf failliet door fraude.

    Kortom; het is goed om hier bewust van te zijn. Maar willekeurig spreiden uit angst terwijl je aan stockpicken doet is tegenstrijdig.
    Of je kan goede inschattingen maken en denkt via stockpicken de markt te kunnen verslaan, of koop gewoon een index en vind leukere hobbies die een stuk goedkoper zullen zijn ;-) Zolang je wint is het een leuke hobby en fantastische entertainment. Slechte periodes kunnen echt slecht zijn voor je gezondheid. (al bied dat wel weer kans voor persoonlijke groei haha ;-)
    Grappig genoeg een les die niet overdraagbaar is. Het is iets wat iedere belegger zelf moet ervaren en zelf eerst fout moet doen.
    Echter, bewust zijn, bied de kans om er eerder van te leren.
  16. Hans 30 maart 2024 02:07
    Goede uitleg @. Uiteindelijk zal ik mijn eigen kop moeten volgen maar meningen zoals die van jou neem ik wel mee. Bedankt daarvoor.
    Op dit moment heb ik 10.000st ECP. Ik zou er nog wel wat bij willen kopen maar ik blijf het toch lastig vinden dat de aandelen niet zo veel verhandeld worden. Grote partijen zullen hier denk ik ook niet zo snel instappen. Voor de lange termijn maakt dat ook niet uit maar mijn voorkeur gaat toch uit naar iets grotere fondsen.
  17. forum rang 6 !@#$!@! 30 maart 2024 10:13
    Ja, liquiditeit is zeker een issue bij ECP. Ik had mijn positie ook niet gekocht als ik niet van plan was ze echt voor lange termijn aan te houden. In 1 dag uitstappen gaat moeilijk worden zou ik dat willen...
    Zeker een reden om bv ook naar Klep te kijken.
    (Ik heb alleen teveel last van die Franse belastingen)

    Ik heb wel gevonden dat handelen in de eindveiling bij ECP goed werkt. Dan zou je zo 10k stuks in 1 keer kunnen verkopen. (Uiteraard met limiet)
    Nadeel is wel dat je alleen handelt tegen de slotkoers.
316 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 16 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Afwaardering bij Eurocommercial Properties

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links