Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Alles over warmtepompen

232 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 12 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 3 juni 2022 07:31
    Nog een ouder bericht:

    Nieuwe warmtepomp van Vattenfall kan oude woningen aardgasvrij maken zonder dure verbouwing van €25.000
    Business Insider Nederland

    18 nov 2021
    warmtepomp Vattenfall oude huizen
    Een monteur van energiebedrijf Vattenfall. Foto: ANP/Lex van Lieshout

    Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel

    15 15
    0:00

    Energiebedrijf Vattenfall heeft een warmtepompsysteem ontwikkeld dat geschikt is voor oude en minder goed geïsoleerde huizen.
    De nieuwe warmtepomp kan in één klap de cv-ketel vervangen en gebruikmaken van bestaande radiatoren.
    Wouter Wolfswinkel van Vattenfall omschrijft het systeem in de Volkskrant als “een warmtebatterij voor groene stroom”.
    Lees ook: Ook Essent verhoogt variabele energietarieven fors per 1 januari 2022: dit doen de grote energieleveranciers
    Energiebedrijf Vattenfall heeft een nieuw warmtepompsysteem ontwikkeld dat een eengezinswoning binnen twee dagen aardgasvrij kan maken, zonder dat er allerlei isolerende maatregelen moeten worden genomen. De samen met installatiebedrijf Feenstra ontwikkelde warmtepomp kan in één keer de cv-ketel vervangen.

    De nieuwe warmtepomp kan water opstoken tot 80 graden, waardoor bestaande radiatoren kunnen blijven hangen, schrijft de Volkskrant. Een ‘gewone’ warmtepomp levert water van zo’n 45 graden.

    “Het is een oplossing die aantrekkelijk zal zijn voor woningcorporaties”, zegt een woordvoerster van Vattenfall tegen persbureau ANP. Die kunnen dan snel woningen aardgasvrij maken zonder dure en tijdrovende verbouwingen. Volgens het bedrijf kan de nieuwe warmtepomp tot wel 2,8 miljoen woningen van het gas te halen die anders lastig te verduurzamen zijn.

    Volgens Vattenfall kosten isolatiemaatregelen voor oudere woningen al gauw zo’n 25.000 euro per woning.

    Het heeft zo’n drie jaar gekost het warmtepompsysteem te ontwikkelen. Het apparaat moest snel veel warm water kunnen leveren, maar moest ook passen op de plek waar nu de cv-ketel hangt, snel te plaatsen zijn en niet veel duurder dan een gewone warmtepomp.

    Dat is allemaal gelukt, al is het vat 230 liter groot geworden en wordt het daardoor wel passen en meten bij het plaatsen.

    Warmtepomp speciaal voor oude, matig geïsoleerde huizen
    Volgens de Volkskrant kan het apparaat in één klap een enorme stoot heet water leveren zonder veel elektriciteit te vragen, dankzij een zogeheten stratificatiebuffer. Daarin wordt het water in afzonderlijke laagjes bewaard met elk een eigen temperatuur.

    Onderin is het water koel waardoor de warmtepomp optimaal kan werken en naar boven toe steeds heter. Wouter Wolfswinkel van Vattenfall omschrijft het vat als "een warmtebatterij voor groene stroom".

    Wel gebruikt de pomp van Vattenfall ongeveer twintig tot dertig procent meer energie dan een conventionele warmtepomp. Maar omdat het systeem drie keer energie-efficiënter is dan een reguliere ketel, zal de totale energierekening niet hoger zal uitvallen, belooft het bedrijf.

    Het warmtepompsysteem komt ergens halverwege volgend jaar op de markt en is vooral geschikt voor niet al te best geïsoleerde oudere huizen. De prijs ligt ongeveer net zo hoog als die van bestaande waterpompen.

    De prijzen van warmtepompen lopen overigens fors uiteen. Volgens Milieu Centraal gaat het, afhankelijk van het vermogen om bedragen tussen de 6.000 euro en zo'n 15.000 euro. Netto kan dat lager uitvallen, als je gebruik kan maken van overheidssubsidies voor warmtepompen.

    Wat betreft de terugverdientijd gaat het erom wat de besparing is aan de kosten van het gasverbruik, afgezet tegen het extra stroomverbruik van de warmtepomp. Als dit jaarlijks een financieel voordeel oplevert, kan je de investering op termijn terugverdienen. Maar bij huidige warmtepompen komt dat al snel neer op minimaal 20 jaar.

    LEES OOK: Heeft jouw huis wel genoeg ruimte voor een warmtepomp?

    www.businessinsider.nl/warmtepomp-vat...
  2. [verwijderd] 17 juni 2022 09:54
    Hoe langer je de warmte kunt opslaan, des te meer heb je aan een warmtepomp.
    Liefst smeren ze je een flink boilervat aan. Of je boort een diep gat in de aarde.

    Een vat van 2m diameter en 1,6m hoog kan 10m3 water bevatten en is goed te isoleren met een verlies van 10W/°C (zo heb ik berekend...). Hij heeft dan een warmtecapaciteit van 4,2x10.000kJ/°C of 12kWh/°C. Zo'n vat past op een vrachtwagen. Ik denk dat ik dan van het gas (1200m3) af kan als ik zoveel zonnepanelen neem dat ze voldoende zijn voor de warmtelek in de winter.
    Met zonnepanelen kan je gewoon electrisch warmte sparen zonder dure electrische batterij. Je kiest tussen goedkope extra zonnepanelen of een warmtepomp erbij met wat minder zonnepanelen.

    Als het vat opgebouwd is uit schillen heb je keuze uit warm sanitair water en vloerverwarmingswater (je vloer maak je natuurlijk bovenop het vat). Verliezen heet sanitair deel blijven hangen in het vloerverwarmingdeel.
    www.ecohome.net/guides/2208/thermal-b...
  3. [verwijderd] 17 juni 2022 13:37
    Betaalbare, schaalbare en vooral haalbare warmtebatterij siebeschootstra.nl/betaalbare-schaalb...
    Ecovat www.ecovat.eu/
    Hocosto hocosto.com/
    www.tno.nl/nl/tno-insights/artikelen/...

    TNO werkt momenteel aan een warmtebatterij die zomerwarmte kan opslaan. www.tno.nl/nl/tno-insights/artikelen/...
    (Update dd 09 mrt 2021) www.bjmgerard.nl/4680/
  4. [verwijderd] 17 juni 2022 13:59
    22 sept 2020: TNO is er nu in geslaagd de opslagdichtheid te verdrievoudigen naar 0,35 GJ/m3, en dat is een primeur en wereldrecord. www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2020/9/...
    (.35 GJ/m3 = 97kWh/m3, en dat is ongeveer de warmte die je met 10m3 gas kunt opwekken)

    Partners gezocht
    De warmtebatterij voor in huis heeft een marktpotentieel van alleen al 7 miljoen woningen in Nederland en zelfs 60 miljoen als we de hele EU bekijken.
    www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/bouw-...
    Filmpje: youtu.be/6aXALl8gYik
  5. [verwijderd] 17 juni 2022 15:41
    quote:

    Bowski schreef op 17 juni 2022 13:59:

    22 sept 2020: TNO is er nu in geslaagd de opslagdichtheid te verdrievoudigen naar 0,35 GJ/m3, en dat is een primeur en wereldrecord. www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2020/9/...
    (.35 GJ/m3 = 97kWh/m3, en dat is ongeveer de warmte die je met 10m3 gas kunt opwekken)
    "En met de huidige opstelling is een dichtheid van 0,5 – 0,75 GJ/m3 te behalen"...
  6. MotR 18 juni 2022 15:44
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 21 mei 2022 11:31:

    Warmtepompen hebben een groot voordeel, waar nauwelijks over gesproken wordt, maar wat wel steeds belangrijker wordt wegens de steeds vaker voorkomende hittegolven, nl de mogelijkheid tot KOELING.....!!!

    Weet iemand hoe moeilijk of makkelijk je kan overschakelen op koeling....???
    Een lucht/lucht warmtepomp kan dat uitstekend. We noemen dat ook wel een Airco. En die kan tegenwoordig ook nog eens efficient verwarmen. Werkt altijd, zelfs in een slecht geisoleerd huis. De benodigde COP hangt af van de verhouding tussen de prijs van gas en electriciteit. Uiteraard is het eerst isoleren meestal beter qua investering.

    Een lucht/water warmtepomp kan theoretisch wel koelen maar in de praktijk niet. Water van 15 graden door je radiator of vloeren laten stromen zal je huis nauwelijks laten afkoelen. Daarom blaast een airco koele lucht in de kamer en gebeurt dat niet via een koud element dat passief in de kamer hangt. En kouder water gebruiken zal vochtproblemen geven omdat op een koel oppervlakte het vocht in de lucht zal condenseren. Condensatie bij een airco gebeurt in de binnenunit zelf, en wordt via een condensatieleiding naar buiten gevoerd. Omdat de lucht dus minder vochtig wordt zal de ruimte ook nog eens koeler aanvoelen.
  7. forum rang 6 haas 19 juni 2022 08:17
    de industrie heeft produkten ontwikkeld naar meer elektriek:
    o.a.
    1. elektrische vloerisolatie
    2. infrarood panelen
    3. wandverwarming
    4. Tapijtverwarming
    5. vloerisolatie
    6. spiegelverwarming

    en ook toepassingen van scheepvaartverwarming

    Het kan niet op:)
    de ver-luxing van de warmtepomp tekorten ?
    Kost 'n paar cent,maar dan heb je ook wat ?
    www.speedheat.nl/producten
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 19 juni 2022 08:20
    quote:

    haas schreef op 19 juni 2022 08:17:

    de industrie heeft produkten ontwikkeld naar meer elektriek:
    o.a.
    1. elektrische vloerisolatie
    2. infrarood panelen
    3. wandverwarming
    4. Tapijtverwarming
    5. vloerisolatie
    6. spiegelverwarming

    en ook toepassingen van scheepvaartverwarming

    Het kan niet op:)
    de ver-luxing van de warmtepomp tekorten ?
    Kost 'n paar cent,maar dan heb je ook wat ?
    www.speedheat.nl/producten
    'Elektrische vloerisolatie' bestaat niet.
  9. [verwijderd] 19 juni 2022 09:56
    quote:

    Bowski schreef op 17 juni 2022 09:54:

    Hoe langer je de warmte kunt opslaan, des te meer heb je aan een warmtepomp.
    Liefst smeren ze je een flink boilervat aan. Of je boort een diep gat in de aarde.

    Een vat van 2m diameter en 1,6m hoog kan 10m3 water bevatten en is goed te isoleren met een verlies van 10W/°C (zo heb ik berekend...). Hij heeft dan een warmtecapaciteit van 4,2x10.000kJ/°C of 12kWh/°C. Zo'n vat past op een vrachtwagen. Ik denk dat ik dan van het gas (1200m3) af kan als ik zoveel zonnepanelen neem dat ze voldoende zijn voor de warmtelek in de winter.
    Met zonnepanelen kan je gewoon electrisch warmte sparen zonder dure electrische batterij. Je kiest tussen goedkope extra zonnepanelen of een warmtepomp erbij met wat minder zonnepanelen.

    Als het vat opgebouwd is uit schillen heb je keuze uit warm sanitair water en vloerverwarmingswater (je vloer maak je natuurlijk bovenop het vat). Verliezen heet sanitair deel blijven hangen in het vloerverwarmingdeel.
    www.ecohome.net/guides/2208/thermal-b...
    'Mijn' vat heeft warmtelek van 10W/°C, ik ging uit van ~50mm schuimisolatie.
    Maar als je er een vacuum-thermosfles (van RVS roestvrijstaal) van maakt kan het nog veel beter, zodat je er langdurig water tot 100°C in op kan slaan.
    Voor wie wil knutselen zijn hier wat ideeën: patentimages.storage.googleapis.com/7...
  10. mjmj 19 juni 2022 11:11
    Het verhaal dat de warmtebatterij van cellcius / TNO geheel verliesvrij is is niet juist volgens dit artikel::
    www.wattisduurzaam.nl/39434/energie-b...

    Die warmtebatterij is nu al een aantal jaren in het nieuws en je ziet eigenlijk geen voortgangsinformatie. Het narratief lijkt nu gekanteld te zijn naar warmteverzameling bij industriele lokaties en de warmtebatterij. De verwarming van woonhuizen met zo'n batterij wordt steeds minder prominent gepromoot. Dit geeft te denken.
  11. [verwijderd] 19 juni 2022 11:42
    @mjmj
    Eigenlijk vind ik die TNO warmtebatterij ook nog niet goed genoeg. Ze halen ze 0,35...0,75 GJ/m3.
    Ik vergeleek het dus met een groot goed geïsoleerd vat. Dat is een passief ding en heeft 4200kJ/m3°C.
    Van 100°C naar 20°C heb je 80°Cx4200 kJ/m3°C = 340000kJ/m3 = 0,34 GJ/m3.

    De TNO warmtebatterij met aanverwante toeters en bellen zal het moeten opnemen tegen een zeer goed geïsoleerd vat.
    Ik ging er even van uit dat je water in het vat stopt, maar misschien zijn er andere materialen met hogere warmtecapaciteit per liter om erbij in te doen.
  12. [verwijderd] 19 juni 2022 12:53
    quote:

    Bowski schreef op 19 juni 2022 11:42:

    Ik ging er even van uit dat je water in het vat stopt, maar misschien zijn er andere materialen met hogere warmtecapaciteit per liter om erbij in te doen.
    Zoals in latentwarmtecel www.golantec.be/Warmteopslag%20door%2...
    Harde paraffine warmteopslagbuffers zijn met hun smelttemperatuur van 60 °C ideaal voor warmwaterbereiding. De smeltwarmte ligt tussen 200 à 240 kJ/kg.K. Dit is veel meer dan de warmtecapaciteit van water (ongeveer 4,19 kJ/kg.K)
  13. [verwijderd] 20 juni 2022 12:51
    @mjmj
    Je hebt me wel even aan het werk gezet... Dat gaat dus vooral over "Carbon-ammonia adsorptiecyclus".
    Ik vond deze over een soortgelijke toepassing in UK: www.i-stute.org.uk/Other%20files/Pres... (Zie slide 9: "Domestic heat pump – UK market" voor hoe het in een CVketel deïntegreerd zit).
    Mijn indruk is dat het systeem wel erg veel pompen en driewegkleppen heeft... en ook dat corrosie en materiaalvermoeiing probleembronnen zijn. Er wordt continu heen en weer geschakeld in het systeem. Al met al denk ik dat het lastig is om daar een lange levensduur te bereiken. Maar wie weet heeft Cooll dat allemaal opgelost.

    Waar ik in het algemeen wel brood in zie is om de CVketel eerst mechanisch/electrische energie te laten leveren en die te gebruiken voor warmtepomp'vermenigvuldiging'. Uiteindelijk wordt alles warmte, dus hyperefficient hoeft het niet te zijn. Mooi toch als je zo 30% of 50% meer warmte krijgt uit 1m3 gas.

    Zoals bij de Remeha Evita: www.installatie.nl/nieuws/doek-valt-n...
    Ook zijn er micro-turbines ontwikkeld die stroom opwekken en de restwarmte voor CV gebruiken.
    Het ziet er hoopvol uit voor de Thermo-Acoustische Warmtepomp van Blue Heart Energy bij de CVketel. Dat lijkt me een redelijk simpel en duurzaam apparaat. Heeft wat overeenkomsten met een koelkastcompressor. Dat belooft een lage de prijs bij massaproductie! www.blueheartenergy.com/
    Vzv ik begrijp blijft er steeds een warmtepomp-buitenunit (radiator+ventilator) nodig... met de er aan verbonden geluidsproblematiek.
  14. MotR 20 juni 2022 13:20
    quote:

    Bowski schreef op 19 juni 2022 10:39:

    Niet moeilijk doen over vacuum. Een beetje lek haal je er zó weer uit met een vacuumpomp, kost maar dik €100 bij bol.com www.bol.com/nl/nl/p/vidaxl-vacuumpomp...
    Die vacuumpomp van Bol kan met geen mogelijkheid zelfs maar in de buurt van perfect vacuum komen. Daarvoor heb je extreem dure pompen nodig en die gebruiken heel veel energie.

    Daarnaast is de druk op een perfect vacuum ruim 10.000 kg per vierkante meter. Om dat te weerstaan moet er om je boiler een stalen bol zitten van waarschijnlijk centimeters dik en tonnen weegt. Eén klein scheurtje in de bol en het ding implodeert met de kracht van een bom.

    Misschien toch maar wel moeilijk doen over vacuum :-).
  15. [verwijderd] 20 juni 2022 14:25
    @MotR
    Ik weet niet precies hoe de warmtegeleiding in vacuum verloopt, maar ik vermoed dat die evenredig gereduceerd wordt met de drukverlaging, en dan is 0,01 bar al heel aardig. Dat kan je goedkoop bereiken. En vermoedelijk kan je nog een lagere druk krijgen als je maar lang genoeg door pompt. Je hoeft die bol maar 1x vacuum te trekken...

    Stel die bol heeft een diameter van 1,13m. Dan is het oppervlak als je hem doorsnijdt precies 1m2. Dat maakt bij 1 atm 10.000kg.
    Dat moet een wanddikte x omtrek van de bol kunnen hebben. Reken voor staal 10kg/mm2.
    Wanddikte wordt: 10.000/(10kg/mm2 x 3,14x1130mm) = 0,28mm. Valt best mee toch?
232 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 12 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 882,63 +1,42%
EUR/USD 1,0693 0,00%
FTSE 100 8.139,83 +0,75%
Germany40^ 18.177,90 +1,45%
Gold spot 2.337,95 0,00%
NY-Nasdaq Composite 15.927,90 +2,03%

Stijgers

Xior
+6,16%
bpost
+3,47%
Proximus
+3,38%
Ontex
+3,16%
DEME G...
+2,19%

Dalers

KBC Groep
-0,83%
Melexis
-0,80%
IBA
-0,77%
UCB
-0,44%
Barco
-0,15%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links