Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Risicokwalificatie bestaande obligaties

1.476 Posts
Pagina: «« 1 ... 69 70 71 72 73 74 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 c room 26 april 2024 20:15
    Mysterie opgelost na mail NPEX:
    Bedankt voor uw aanmelding. Wij zijn afhankelijk in het aankopen van de obligaties van DBS2, welke zij via de NPEX-effectenbeurs willen kopen.
    Gezien de aankoop van de obligaties via de NPEX-effectenbeurs zal gebeuren raden wij u aan om uw obligaties in te leggen op de beurs.
    Wij zullen DBS2 op de hoogte brengen van de verkopen en zij zullen dan naar beschikbaarheid van liquiditeiten de obligaties aankopen.
  2. forum rang 8 Leefloon 27 april 2024 07:23
    quote:

    c room schreef op 26 april 2024 20:15:

    zij zullen dan naar beschikbaarheid van liquiditeiten de obligaties aankopen.
    Deze (o.a. liquiditeiten suggererende) constructie deugt dus niet, als geheel vrijblijvende inschatting van mijn maximale verwachting. Niet of nauwelijks beschikbaar gestelde liquiditeiten, geen aankopen.

    Nog even, en je kunt bij DBS2 Factoring een vordering op DBS2 Factoring onderbrengen...
  3. forum rang 4 Happy One 27 april 2024 08:02
    quote:

    Leefloon schreef op 27 april 2024 07:23:

    [...]
    Nog even, en je kunt bij DBS2 Factoring een vordering op DBS2 Factoring onderbrengen...
    Juist inderdaad, dit is voor zover ik mij kan herinneren ook een compleet nieuwe variant op Npex.

    Die gaat zo: het bedrijf communiceert niet met de obligatiehouders en geeft dan aan weinig beschikbare liquiditeit te hebben.
    Vervolgens koopt het bedrijf obligaties in, niet voor de nominale waarde, maar voor de laagste inkoopprijs van obligatiehouders die zich waarschijnlijk terecht afvragen wat er gebeurt als ze nu niet cashen. Veel aanbod zorgt voor een prijs die dan behoorlijk onder de nominale waarde ligt.
    Voor mij is het heel simpel: een bedrijf dient terug te kopen tegen de nominale waarde, dit is het oplichten van beleggers mede mogelijk gemaakt door Npex.
  4. forum rang 8 Leefloon 27 april 2024 08:51
    quote:

    Happy One schreef op 27 april 2024 08:02:

    Voor mij is het heel simpel: een bedrijf dient terug te kopen tegen de nominale waarde

    dit is het oplichten van beleggers mede mogelijk gemaakt door Npex.
    Met kopen onder de nominale waarde heb ik geen probleem, omdat een (verzonnen) effectief rendement van 85% een perfecte reflectie kan zijn van een realistische marktwaarde. Voor herfinanciering (goedkoop kopen, en a pari nieuwe uitgeven) zou je voor de nieuwe dan ook een couponrente van 85% krijgen. Tenzij de markt dit NPEX-pareltje zwaar onderschat, maar dan is een (daadwerkelijke) inkoop mogelijk een gezonde en wenselijke correctie van de markt. Het probleem zit m.i. meer bij de suggestie, maar dat dan wel in combinatie met de lage suggestieve prijs. Het suggestieve (en/of 100% vrijblijvendheid) zit in een inschatting, van een verwachting, met mogelijke koersmanipulatie door een maximum per stuk te noemen. Alsof 401 opeens niet meer aantrekkelijk zou zijn. En, dankzij de NPEX-e-mail voor aanmelders, de bevestiging dat aanwezigheid van liquiditeiten wéér een ander voorbehoud is. Een aanbod a pari neemt weinig van deze voorbehouden weg. Dan blijft het een inschatting, van een verwachting, kan er niets worden ingekocht, en geldt evengoed dat er liquiditeiten ter beschikking moeten worden gesteld aan de NPEX.

    Yep, op z'n internets uitgedrukt. Vanwege dat laatste, de dit ondersteunende rol van de wél onder AFM-toezicht vallende NPEX (met hun slapende SOb): www.afm.nl/nl-nl/contact/contactformu...
  5. forum rang 4 c room 27 april 2024 17:00
    quote:

    MARSEM schreef op 27 april 2024 11:42:

    Ben bang dat dat een lege huls is wat ze kopen, belastingdienst is al langs geweest, personeel heeft nog geen loon ontvangen, aanmaningen en schuldeisers stapelen zich op. Wordt continu naar nieuwe leveranciers gezocht die dan uiteindelijk ook niet worden betaald.
    Denk dat jij het over LCS hebt, gezien je aanmeldingsdatum. Bij DSB2 spelen dezelfde problemen.
  6. forum rang 4 c room 27 april 2024 23:26
    HO: "Voor mij is het heel simpel: een bedrijf dient terug te kopen tegen de nominale waarde, dit is het oplichten van beleggers mede mogelijk gemaakt door Npex."

    Dat staat nergens geschreven en je zou het als een dienst kunnen zien. Onder normale omstandigheden komt de belegger niet van zijn stukken af. Maargoed... het maakt het allemaal niet minder kwalijk. Dit is de finale van jarenlang wegkijken en niet handhaven.

    DSB2 Factoring zelf is een lege huls. De aflossing zal uit de moeder moeten komen. De vordering/ broker fee over 10 jaar van 391k is de enige bron van inkomsten. Het bedrag correspondeert toevallig met de nog uitstaande schuld aan particulieren. Of die 391k reëel is? Per 31/12 2022 stond hij nog voor 375k op de balans. Zie dat er in 2023 18k is doorgestort aan fee. In 2022 was dat nog 38k. Hoe je dan op 391k komt? Een onderbouwing van de 150k om in te kopen mist eveneens. De coupon wordt niet eens betaald.

    Ze kunnen niet eerder aflossen, want dan vervalt de garantie op de hoofdsom van de staat, zijnde 80%. De verstrekking mag niet onder de 400k duiken, daarom ging de obligatieschuld fluks weer van 350k naar 400k in h2 2023. Hoewel de SOB geen toegang tot de rekening over de betaling aan de staat heeft, ga ik er maar vanuit dat de vergoeding aan de staat wel voldaan wordt. Je moet hopen dat de kredietverzekering wordt betaald, want anders vervalt de garantie. Bij DSB2 zie ik hem niet meer staan. De garantie verloopt bij aflossing en sowieso een halfjaar/8 mnd. na looptijd van de obligatie.

    Moeder Juma zal dus de aflossing moeten doen. Als v. Aalst Katwijk BV omvalt, dan lijkt mij dat een moeilijk verhaal. Zij is voor 50% eigenaar van Juma en heeft een grote BTW-achterstand. Daar je de financiële toestand van de moeder niet weet, is verlenging een shot in de dark zonder garantie. De rente en aflossing bij zuster DSB2 Nederland B.V. zijn al een probleem. Volgens mij zijn moeder en dochters technisch failliet. Dit is niet meer dan een nuftige noodsprong ingegeven door een houder die 20 stuks loosde op 290 aan Juma. Een cursus kasschuiven krijgt men nu. Verlenging icm met hogere rente en kosten NPEX is uitstel van executie zonder nieuwe activiteiten. NPEX zal wel akkoord gaan, want inmiddels is NPEX het verhaal van de 10 kleine negertjes, excuus voor het woord.

    Tja... de SOB en NPEX. Ze hebben zichzelf ook niet aan de trustakte danwel prospectus gehouden. Na 6 jaar!!! klagen dat je geen toegang hebt tot de rekening voor de premie aan de staat, is een gotspe. Zou me niets verbazen als er niet betaald wordt. De factoring deal is meer dan een jaar oud. Er nu met de trustakte op wijzen is wel heel lui. Dat er na 6 jaar geen ondertekend document is over de kosten die SOB rekent, is eveneens een gotspe. Laat staan dat de kosten van NPEX en SOB duidelijk zijn. Ondergrens is iets meer dan 4k, bovengrens 30k+. En zo zijn er nog een reeks communicatie hiaten. Het zou SOB en NPEX sieren dit jaar geen kosten in rekening te brengen, ook niet voor een verlenging/ipo. Ze hebben zo zitten slapen.

    De SOB en NPEX mogen even hun huiswerk overdoen. Schors de handel maar voorlopig en hervat die op het moment dat alles duidelijk is. Beleggers kunnen nu onmogelijk een onderbouwde beslissing maken. Nominaal alles aflossen lijkt me een illusie.
  7. MARSEM 28 april 2024 10:54
    Had het inderdaad over LCS, Met een beetje googelen kom je een heel end. Huidige eigenaar heeft al heel wat rokende puinhopen achtergelaten, naar mijn inziens zijn de plannen om van de NPEX af te komen en een doorstart te maken zonder aandeelhouders. Andere mogelijkheid is failliet laten verklaren door de leverancies en de beschermde bv's te verkopen.
  8. forum rang 4 c room 28 april 2024 12:18
    quote:

    MARSEM schreef op 28 april 2024 10:54:

    Had het inderdaad over LCS, Met een beetje googelen kom je een heel end. Huidige eigenaar heeft al heel wat rokende puinhopen achtergelaten, naar mijn inziens zijn de plannen om van de NPEX af te komen en een doorstart te maken zonder aandeelhouders. Andere mogelijkheid is failliet laten verklaren door de leverancies en de beschermde bv's te verkopen.
    Sorry dat ik jouw verhaal niet helemaal begrijp. Ik weet uit eigen ervaring dat de huidige eigenaar niet deugt. Mag ik jou een paar vragen stellen?
    Is 'ceo' J.P. Drost een katvanger?
    Wat is er waar van dat de oude eigenaar LCS hindert?
    Weet jij iets over de rechtszaken van de oud-eigenaresse en de overnemers over en weer?
    Waarom en wanneer volgde een breuk tussen oud-eigenaresse en overnemers?
    Hoeveel omzet draaiden jullie vorig jaar?
    Heel veel leidinggevenden en personeel zijn vertrokken als je op LinkedIn kijkt. Hoe zou je een doorstart willen maken?
    Hoeveel heb je nodig voor een doorstart?
    Is die doorstart vanuit het (oud-) personeel/eigenaar?
    Wat is de greep op het bedrijf door de familie Huijzer/Vrolijk?
    Hebben de huidige eigenaren een parallelle organisatie opgezet om gelden te onttrekken? Geld van opdrachtgever A naar b.v. C ipv. geld naar b.v. B.
    Is er überhaupt fraude gepleegd?
    Hoe lang krijgt het personeel al geen loon?
    Was het al lang duidelijk dat het bedrijf gestript werd of waren moeilijke marktomstandigheden de reden van faillissement, Oekraïne bijvoorbeeld?
    Hoe groot zijn de schulden?
    Hoe werd met de SOB/NPEX omgegaan? Waren het vrienden of useful idiots?
    Verder wens ik je sterkte.
  9. forum rang 8 Leefloon 28 april 2024 12:46
    quote:

    c room schreef op 27 april 2024 23:26:

    Dat staat nergens geschreven en je zou het als een dienst kunnen zien. Onder normale omstandigheden komt de belegger niet van zijn stukken af. Maargoed... het maakt het allemaal niet minder kwalijk. Dit is de finale van jarenlang wegkijken en niet handhaven.

    De SOB en NPEX mogen even hun huiswerk overdoen. Schors de handel maar voorlopig en hervat die op het moment dat alles duidelijk is. Beleggers kunnen nu onmogelijk een onderbouwde beslissing maken. Nominaal alles aflossen lijkt me een illusie.
    Een eventuele betekenisvolle boekwinst lijkt mij ook geen ... factor, al is het omdat daarvoor daadwerkelijk grootschalig teruggekocht moet worden. Bijvoorbeeld niet twee, om van ingekochte "obligaties" te kunnen spreken. Tot dusverre ongeveer dezelfde categorie als de Xillio-overname. Geen daden maar woorden.

    Als de NPEX zich niet inhoudelijk wil bemoeien met een door een derde gecommuniceerde inkoop, vind ik dat de obligatiehouder op z'n minst van de NPEX mag verwachten dat de inkoper een deugdelijke bankgarantie verstrekt, ofwel het geld professioneel vooraf op een derdenrekening stort. En van de SOb dat de NPEX over zo'n hiaat wordt aangesproken. Geen geld, geen medewerking.
  10. forum rang 8 Leefloon 28 april 2024 12:55
    quote:

    MARSEM schreef op 27 april 2024 11:42:

    Ben bang dat dat een lege huls is wat ze kopen, belastingdienst is al langs geweest, personeel heeft nog geen loon ontvangen, aanmaningen en schuldeisers stapelen zich op. Wordt continu naar nieuwe leveranciers gezocht die dan uiteindelijk ook niet worden betaald.
    Bij LCS Piping is de huls m.i. niet leeg, maar goedgevuld met facturen, en andere verplichtingen en problemen.

    Een koper met alleen beurservaring zou kunnen veronderstellen dat de schade maximaal de symbolische € 1 is, maar daar blijft het waarschijnlijk niet bij. Bijvoorbeeld door kosten van de koop, en de SOb kan belangstellend informeren hoe je op zeer korte termijn aan overige openstaande verplichtingen wil gaan voldoen. Ook kunnen andere eisen bestaan, om alleen realistische biedingen in aanmerking te laten komen. Zo'n € 1 kan realistisch zijn, alleen voor de aandelen, maar wellicht uitsluitend wanneer de bieder multimiljonair is en graag miljonair wil worden met LCS Piping. Was de huls maar leeg, dan was het misschien nog een faillissementsgok waard...
  11. MARSEM 28 april 2024 14:49
    Nogmaals met een beetje googelen kom je een heel end, Op bijv. Rechtspraak staat dat de oude eigenaar een zaak heeft gewonnen en een aanzienlijk bedrag tegoed heeft. Op LinkedIn zie je inderdaad dat er mensen zijn vertrokken. Een doorstart zou mogelijk kunnen zijn maar zal uitermate moeizaam gaan.
  12. forum rang 4 c room 28 april 2024 14:57
    quote:

    Leefloon schreef op 28 april 2024 12:46:

    [...]
    Een eventuele betekenisvolle boekwinst lijkt mij ook geen ... factor, al is het omdat daarvoor daadwerkelijk grootschalig teruggekocht moet worden. Bijvoorbeeld niet twee, om van ingekochte "obligaties" te kunnen spreken. Tot dusverre ongeveer dezelfde categorie als de Xillio-overname. Geen daden maar woorden.

    Als de NPEX zich niet inhoudelijk wil bemoeien met een door een derde gecommuniceerde inkoop, vind ik dat de obligatiehouder op z'n minst van de NPEX mag verwachten dat de inkoper een deugdelijke bankgarantie verstrekt, ofwel het geld professioneel vooraf op een derdenrekening stort. En van de SOb dat de NPEX over zo'n hiaat wordt aangesproken. Geen geld, geen medewerking.
    Tja... ze kunnen van alles eisen, maar ze weten zelf wel dat de kans op winnen op de 10de groter is dan dat de door jouw vastgestelde grootspraak werkelijkheid wordt. Als het vakantiegeld geen probleem is, laten ze het in de zomervakantie afzinken. Nog een faillissement/herstructurering nu is voor de beeldvorming funest.
    Was gisteren nog vergeten te vertellen dat DSB2 omwille van de staatsgarantie geen andere activiteiten mag ondernemen. Waarom je dan niet de lening opeist als men de vordering verkoopt en stopt met de huidige activiteiten?
  13. forum rang 8 Leefloon 28 april 2024 19:26
    quote:

    c room schreef op 28 april 2024 14:57:

    Tja... ze kunnen van alles eisen
    Geen medewerking gaat primair om een signaal. Doordat vage aanbiedingen op vage momenten mogelijke kopers en obligatiehouders nimmer bereiken (niet eens plaatsen persbericht), of doordat een directeurtje voor schut wordt gezet omdat er een reactie volgt die erop neerkomt dat de koper platzak is.

    Ik zie in dit geval overigens geen enkele deftige, fatsoenlijke reden voor zo'n eventueel aanbod. Tenzij de markt er volledig naast zit, het bedrijfje zwemt in het geld of daar toegang toe heeft, en het effectieve rendement van hun schuld ridicuul hoog is. In dat geval zou je echter ook geld hebben voor een professioneler persbericht en een kansrijkere, aantrekkelijker geformuleerde aanbieding.

    Ik ga niet speculeren over onfatsoenlijke redenen. Zoals tijdrekken, marktmanipulatie, koersmanipulatie, doen alsof er geld in overvloed is, obligaties van of voor een zakelijk netwerkje kopen, et cetera.
1.476 Posts
Pagina: «« 1 ... 69 70 71 72 73 74 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 882,63 0,00%
EUR/USD 1,0726 +0,29%
FTSE 100 8.139,83 +0,75%
Germany40^ 18.177,90 +0,09%
Gold spot 2.331,10 -0,29%
NY-Nasdaq Composite 15.927,90 +2,03%

Stijgers

Xior
+6,16%
bpost
+3,47%
Proximus
+3,38%
Ontex
+3,16%
DEME G...
+2,19%

Dalers

KBC Groep
-0,83%
Melexis
-0,80%
IBA
-0,77%
UCB
-0,44%
Barco
-0,15%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links