Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Dividendbeleggen

2.378 Posts
Pagina: «« 1 ... 92 93 94 95 96 ... 119 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 marique 18 december 2022 21:47
    quote:

    Dividend Collector schreef op 18 december 2022 21:02:

    Martijn Rozemuller, CEO Vaneck Europa, belegt zelf in zijn eigen portefeuille voor 20% in de High Dividend Leaders etf. Goed om te weten. Was te zien in de laatste aflevering van Bulls & Bears.
    Ben meer benieuwd naar zijn andere posities.
  2. forum rang 6 'belegger'' 18 december 2022 23:39
    Dat crypto ETF is zo'n thematisch product waarbij ik mij afvraag hoelang het blijft bestaan. Achteraf praat het wel makkelijk voor mij na FTX, dat zeg ik er ook bij. Sinds de introductie staat het ETF -74%, YTD -82% en het afgelopen jaar -87%. Er zit nu €12,7 miljoen in het fonds. Het exacte bedrag weet ik niet meer, maar ik dacht dat ze gemiddeld iets van €25 miljoen nodig hebben om een fonds kostendekkend te kunnen laten draaien.

    Zo hebben ze ook een ETF voor Genomics en eentje voor Bionic. Ik weet niet eens wat het (verschil) is. Nu moet dat geen graadmeter zijn, als er maar genoeg anderen zijn die het wel snappen en misschien is het wel helemaal de toekomst.

    De ETF's die ik nu heb zijn wel VanEck producten, namelijk hun Dividend ETF en hun Sustainable World Equal Weight ETF.
  3. MotR 19 december 2022 12:42
    quote:

    'belegger'' schreef op 17 december 2022 13:17:

    Doe mij maar een combi van dividendaandelen met een vriendelijke waardering en wat groeiaandelen.
    Daar ben ik ook steeds meer naar toe aan het gaat na een initiële primaire focus op alleen dividend aandelen. Het viel me op dat mijn aandelen met het lagere dividend rendement relatief vaker het beste koers- en totale resultaat hadden. Ik stel nog steeds prijs op stabiele cashflow maar het is iets minder belangrijk geworden.
  4. forum rang 6 'belegger'' 19 december 2022 15:29
    Dat klinkt als een verschuiving van hoog dividend naar dividendgroei.

    Met stabiele cashflow doel je volgens mij op wat je ontvangt, dus wat de onderneming uitkeert. Je zal nu waarschijnlijk meer kijken hoe de onderneming het geld verdient, in de vorm van (vrije) kasstromen. Naast andere kwalitatieve aspecten.
  5. forum rang 6 marique 19 december 2022 16:00
    quote:

    MotR schreef op 19 december 2022 12:42:

    [...]
    Daar ben ik ook steeds meer naar toe aan het gaat na een initiële primaire focus op alleen dividend aandelen. Het viel me op dat mijn aandelen met het lagere dividend rendement relatief vaker het beste koers- en totale resultaat hadden. Ik stel nog steeds prijs op stabiele cashflow maar het is iets minder belangrijk geworden.
    Ik krijg weleens de indruk dat dividendbeleggers denken dat een hoog dividend% en/of hoge payout% het hoogste absolute dividendbedrag opleveren.
    Wie wat verder kijkt kan vooral bij groeiaandelen zien dat het jaarlijkse dividendbedrag vaak meegroeit.
    Uiteindelijk krijg je dan met groeiaandelen met een ogenschijnlijk laag dividend% mogelijk een hoger dividendbedrag uitgekeerd dan met zgn hoogdividendaandelen.
    Althans zo zie ik dat.
  6. [verwijderd] 19 december 2022 16:27
    quote:

    'belegger'' schreef op 19 december 2022 16:18:

    Je zal maar 20 jaar geleden ASML hebben gekocht, dan vang je nu een leuk dividend.
    Misschien zeggen mensen over tien a twintig jaar : had ik tien a twintig jaar geleden maar
    gekocht dan...

    Altijd achteraf.

    Ik heb volledig ingezet op het kopen van aandelen met dividend de laatste tijd en daar
    een max. budget voor gereserveerd. Meer investeer ik niet hooguit met dividendgeld.
  7. forum rang 6 'belegger'' 19 december 2022 16:35
    Daar heb je helemaal gelijk in, achteraf praat makkelijk.

    Leg je de focus op aandelen met een hoog dividend en/of kijk je ook naar de kwaliteit van het dividend?

    Overigens een leuk initiatief van je, om een topic te openen waar men zoal in belegd: www.iex.nl/Forum/Topic/1393919/Koffie...

    Ook het andere topic, maar die twee kunnen ook samen en het lijkt erop dat bovenstaande meer aanslaat. Mijn dank, ik vind het leuk om te volgen en mee te kletsen.
  8. MotR 19 december 2022 16:43
    quote:

    'belegger'' schreef op 19 december 2022 15:29:

    Dat klinkt als een verschuiving van hoog dividend naar dividendgroei.

    Met stabiele cashflow doel je volgens mij op wat je ontvangt, dus wat de onderneming uitkeert. Je zal nu waarschijnlijk meer kijken hoe de onderneming het geld verdient, in de vorm van (vrije) kasstromen. Naast andere kwalitatieve aspecten.
    Ik heb me nooit gericht op de écht hoge dividendrendementsaandelen. Om de gedachten te bepalen, ik zat eerst gemiddeld op portefeuille niveau iets hoger dan 4,5% dividendrendement tegen nu iets meer dan ongeveer 3,5%. Ik richt me inderdaad nu meer op hoge kwaliteits(groei)aandelen.
  9. MotR 19 december 2022 16:46
    quote:

    marique schreef op 19 december 2022 16:00:

    [...]

    Uiteindelijk krijg je dan met groeiaandelen met een ogenschijnlijk laag dividend% mogelijk een hoger dividendbedrag uitgekeerd dan met zgn hoogdividendaandelen.
    Althans zo zie ik dat.
    Eens, maar het duurt wel vrij lang voor een aandeel met 1% dividend mbv hoge groei een 5% aandeel met lage groei inhaalt qua dividend. Qua totaal rendement vermoed ik dat groeiaandelen vaak veel sneller winnen, dat wel.
  10. forum rang 6 'belegger'' 19 december 2022 17:05
    Je kunt het ook combineren. Wat aandelen waar je toekomst in ziet, wat stabiele (dividend)groeiers en wat volwassen bedrijven die nu een leuk dividend geven. Dan kom je gemiddeld misschien ergens rond die 3,5% dividendrendement. Het kan ietsje meer zijn of ietsje minder, afhankelijk van waar je de accenten legt. Doelstellingen en risicobereidheid spelen natuurlijk ook een rol.

    Bij rotatie van groei naar waarde en dividend zoals het afgelopen jaar, kan zo'n mix door spreiding en diversificatie een stabiliserende werking geven zoals bijvoorbeeld aandelen en obligaties dat niet hebben gedaan dit jaar. Bij een crash zoals maart 2020 gaan zo'n beetje alle aandelen naar beneden, alleen het ene misschien ietsje minder hard dan het andere. Zo is het ook wel weer.
  11. MotR 19 december 2022 17:26
    quote:

    'belegger'' schreef op 19 december 2022 17:05:

    Je kunt het ook combineren. Wat aandelen waar je toekomst in ziet, wat stabiele (dividend)groeiers en wat volwassen bedrijven die nu een leuk dividend geven. Dan kom je gemiddeld misschien ergens rond die 3,5% dividendrendement. Het kan ietsje meer zijn of ietsje minder, afhankelijk van waar je de accenten legt. Doelstellingen en risicobereidheid spelen natuurlijk ook een rol.

    Bij rotatie van groei naar waarde en dividend zoals het afgelopen jaar, kan zo'n mix door spreiding en diversificatie een stabiliserende werking geven zoals bijvoorbeeld aandelen en obligaties dat niet hebben gedaan dit jaar. Bij een crash zoals maart 2020 gaan zo'n beetje alle aandelen naar beneden, alleen het ene misschien ietsje minder hard dan het andere. Zo is het ook wel weer.
    Ik denk dat je eerste alinea prima beschrijft hoe ik nu buy-and-hold beleg. Hoe doe jij dat?
  12. forum rang 6 'belegger'' 19 december 2022 19:21
    Namen spreken misschien wel meer tot de verbeelding dan een heel verhaal (*).

    Momenteel heb ik in positie: Berkshire, ASML, Microsoft, Besi, Aalberts, Van Lanschot, Stellantis, Shell, Enphase, Roche, Acomo, VanEck Dividend, VanEck Sustainable World Equal Weight.

    Op mijn watchlist staan: Exor NV, Investor AB, HAL Trust, Ebusco. Daarnaast kijk ik een beetje naar Ahold of Unilver, maar het kan ook dat ik dat geld bij een ETF stop.

    Het idee is meer buy & hold. Dat wil niet zeggen dat ik nooit iets zal verkopen. Maar ik probeer minder transacties te doen. Ik heb verschillende keren wijzigingen aangebracht en dan bleek achteraf dat ik beter gewoon had kunnen blijven zitten.

    (*) @Geldzaken kwam met een leuk initiatief door een topic te openen waar je de namen van je portefeuille kunt delen:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1393919/Koffie...
2.378 Posts
Pagina: «« 1 ... 92 93 94 95 96 ... 119 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 887,67 +0,57%
EUR/USD 1,0721 +0,24%
FTSE 100 8.180,46 +0,50%
Germany40^ 18.152,30 -0,05%
Gold spot 2.340,86 +0,12%
NY-Nasdaq Composite 15.927,90 +2,03%

Stijgers

Xior
+2,25%
Elia
+1,32%
AZELIS...
+1,23%
Econoc...
+1,14%
Colruyt
+1,06%

Dalers

Orange...
-2,35%
Proximus
-1,85%
Umicore
-1,62%
Ontex
-1,59%
UCB
-1,08%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links