Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Meer winst bij Volkswagen

Meer winst bij Volkswagen
Beeld: ABM Financial News

(ABM FN-Dow Jones) Volkswagen heeft in 2022 meer winst weten te boeken dan een jaar eerder en zal de komende jaren fors investeren in elektrische auto’s. Dit bleek dinsdag uit de jaarcijfers van de Duitse autobouwer.

Het operationeel resultaat voor bijzondere posten steeg op jaarbasis met 13 procent naar 22,5 miljard euro met een marge die steeg naar 8,1 procent.

Eerder was al bekend dat Volkswagen over het afgelopen boekjaar een nettowinst had geboekt van 15,8 miljard euro tegen 15,4 miljard euro een jaar eerder.

De omzet steeg afgelopen jaar met 12 procent naar ruim 279 miljard euro, zo werd op 3 maart al bekend gemaakt.

Het aantal afgeleverde elektrische auto's steeg over de verslagperiode met 26 procent. Dit jaar wordt een 'significant' aantal nieuwe elektrische modellen gepresenteerd. Het aandeel elektrisch in de omzet kwam in 2022 op 7 procent uit.

Het totaal afgeleverde auto's daalde over 2022 op jaarbasis met 7 procent naar 8,3 miljoen auto's.

Bij de tak Automotive daalde de nettokasstroom naar 4,8 miljard euro, terwijl de nettoliquiditeitspositie steeg naar 43 miljard euro, mede dankzij de beursgang van Porsche AG. Bij deze laatste steeg de operationele marge naar 18,6 procent  

Outlook

Volkswagen liet zich begin deze maand al positief uit over het lopende boekjaar en verhoogde het dividend na een positief 2022.

Volkswagen rekent op een omzetgroei van 10 tot 15 procent in 2023 en verwacht zo'n 9,5 miljoen voertuigen af te leveren. Het bedrijf verwacht daarbij ook dat de problemen in de aanvoerketen in de loop van het jaar zullen afnemen.

Vandaag meldde de onderneming dat er tot en met 2027 een investering van 180 miljard euro is gepland, waarvan 68 procent bestemd is voor elektrificatie en digitalisering.  

Volkswagen stelt over 2022 een dividend voor van 8,70 euro per aandeel, wat een stijging van 1,20 euro betekent ten opzichte van een jaar eerder.

Bron: ABM Financial News

ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 21 mrt ACEA: Europese autoverkoop verder omhoog
  2. 01 mrt Volkswagen waarschuwt voor minder omzetgroei 3

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Volkswagen 64% zegt kopen 11 stemmen

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 maarten030 14 maart 2023 09:46
    Een investering van 180 miljard is er gepland bovenop de torenhoge schulden die ze al hebben. 95% van de fabrieken van Volkswagen is gebaseerd op techniek van autoproductie dat gaat sterven. Met de lage marges die ze draaien vraag ik me sterk af of ze de elektrificatie succesvol gaan omzetten naar dezelfde aantallen auto's die ze nu leveren. Op elektrische auto's draaien ze momenteel zelfs nog geen positieve marges.
  2. forum rang 6 suskewiet 14 maart 2023 09:46
    Dat die nog winst maken ondanks de omschakeling heb ik vragen bij .
    Denk dat ze Tesla moeten volgen en een gevoelige prijsdaling doorvoeren .
    Het bewijst dat men de prijzen veel te fel opgedreven zijn in het verleden .
    Ik zie nu een kentering gebeuren en dan zal geleidelijk de koopkracht stijgen en de inflatie dalen
    Er is nog hoop
  3. g.raaier 14 maart 2023 10:53
    quote:

    suske wiet schreef op 14 maart 2023 09:46:

    Dat die nog winst maken ondanks de omschakeling heb ik vragen bij .
    Denk dat ze Tesla moeten volgen en een gevoelige prijsdaling doorvoeren .
    Het bewijst dat men de prijzen veel te fel opgedreven zijn in het verleden .
    Ik zie nu een kentering gebeuren en dan zal geleidelijk de koopkracht stijgen en de inflatie dalen
    Er is nog hoop
    Ik begrijp geen snars van wat je opschrijft..

    Het aandeel Volkswagen is spotgoedkoop op minder dan 4x de winst, keert een stevig dividend uit en ja men zal fors moeten blijven investeren in elektrificatie. Men richt zich op marge , niet langer op volume en het merkportfolio is gewoon sterk te noemen.

    VW is wat mij betreft een no brainer op dit niveau.
  4. forum rang 5 maarten030 14 maart 2023 11:13
    quote:

    g.raaier schreef op 14 maart 2023 10:53:

    [...]

    Ik begrijp geen snars van wat je opschrijft..

    Het aandeel Volkswagen is spotgoedkoop op minder dan 4x de winst, keert een stevig dividend uit en ja men zal fors moeten blijven investeren in elektrificatie. Men richt zich op marge , niet langer op volume en het merkportfolio is gewoon sterk te noemen.

    VW is wat mij betreft een no brainer op dit niveau.
    Kijk de schuldenlast en achterstand eens t.o.v. Tesla bijvoorbeeld. Ze zijn niet voor niks goedkoop. Ze moeten nog 95% van het wagenpark gaan omzetten naar elektrificatie. Hoe willen ze dat gaan doen met de huidige lage marges? Ze moeten de lage marge business omzetten (ICE) naar EV en daar hebben ze niet eens positieve marges op. VW is echt een zinkend schip.
  5. g.raaier 14 maart 2023 12:10
    quote:

    maarten030 schreef op 14 maart 2023 11:13:

    [...]

    Kijk de schuldenlast en achterstand eens t.o.v. Tesla bijvoorbeeld. Ze zijn niet voor niks goedkoop. Ze moeten nog 95% van het wagenpark gaan omzetten naar elektrificatie. Hoe willen ze dat gaan doen met de huidige lage marges? Ze moeten de lage marge business omzetten (ICE) naar EV en daar hebben ze niet eens positieve marges op. VW is echt een zinkend schip.
    Ik denk dat Tesla veel te verliezen heeft en VW veel te winnen als het om EV's gaat.
  6. forum rang 5 maarten030 14 maart 2023 16:21
    quote:

    g.raaier schreef op 14 maart 2023 12:10:

    [...]

    Ik denk dat Tesla veel te verliezen heeft en VW veel te winnen als het om EV's gaat.
    VW heeft 95% te verliezen en Tesla groeit gemiddeld met 50% per jaar qua levering auto's. Zeker zonder marges gaat VW heel veel verliezen (niet alleen aan Tesla).

    Dat Tesla een torenhoge waardering heeft en minder hoge marges als ze 50% doorgroeien is een ander verhaal. Doet er niks van af dat ze de EV markt gaan domineren.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links