Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

ACM let scherp op afhandeling reisvouchers en annuleringen

AMSTERDAM (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) let komende tijd scherp op de manier waarop de reisbranche omgaat met annuleringen en terugbetalingen van pakketreizen vanwege corona. Dat geldt vooral voor de vouchers die vorig jaar zijn uitgegeven en in de loop van dit jaar uitbetaald of verzilverd moeten worden.

Het totale bedrag aan reisvouchers dat openstaat ligt rond de 700 miljoen euro. Dat is exclusief vouchers voor losse vliegtickets. De toezichthouder verwacht dat reisorganisaties zich inzetten voor een correcte afhandeling. Dat betekent terugbetaling van de reissom als de voucher niet wordt ingezet voor een nieuwe reis. Vanaf maart zal de looptijd van een jaar verstrijken voor de vouchers die de reisbranche aan het begin van de coronacrisis heeft uitgegeven. Dan zullen de eerste terugbetalingen aan consumenten moeten plaatsvinden.

De ACM verwacht dat reisaanbieders mensen automatisch, dus zonder dat zij daar zelf om hoeven te vragen, de reissom terugbetalen. Voor de afwikkeling van de vouchers voor losse vliegtickets ligt het toezicht bij de Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT).

Kredietfaciliteit

De reisbranche krijgt hulp bij het terugbetalen van de vouchers door een speciale kredietfaciliteit van de overheid. De reisondernemingen kunnen dan geld lenen van de overheid uit het 'voucherfonds' waarin 400 miljoen euro zit. Dat fonds omvat dus niet het gehele openstaande bedrag. Het is nog niet duidelijk of er reisondernemingen zijn die nu alsnog in de problemen komen. Klanten van reisorganisaties met een SGR-garantie krijgen overigens altijd hun geld terug.

Sinds 1 januari dit jaar vallen reizen die de reisaanbieder annuleert weer onder de normale regel van terugbetaling binnen veertien dagen. Alle aanbieders van pakketreizen moeten consumenten binnen twee weken hun geld terugbetalen als de reis niet kan doorgaan. Dit is de uitkomst van de afspraken die het kabinet met de reisbranche heeft gemaakt bij de totstandkoming van het voucherfonds. "We zien erop toe dat bedrijven zich hieraan houden", laat Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM, weten.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. Giraf+5 8 januari 2021 11:08
    quote:

    Branco P schreef op 8 januari 2021 10:57:

    Wat goed van de overheid om verscherpt te gaan toezien op een branche die ze eerst volledig vernietigd heeft. Goed bezig overheid!
    Het is Nederland populair geworden om de regering overal de schuld van te geven. In werkelijkheid ligt de schuld bij een groep mensen die zich niet aan de duidelijke Corona regels houden. Bizar om te lezen dat 50% van de mensen die Corona hebben zich ook niet aan de quarantaine regel houden. Daar zou 10.000 euro straf op moeten staan zoals in Australie of Singapore.
  2. MichaelJ 8 januari 2021 12:14
    quote:

    Giraf+5 schreef op 8 januari 2021 11:08:

    Daar zou 10.000 euro straf op moeten staan zoals in Australie of Singapore.
    Dat is er al en netjes in de wet verwerkt jaren terug al: 4 jaar cel of EUR 87.000.

    Het probleem is, zoals altijd, dat de overheid de wetten (anders dan belastingen) niet handhaaft.

    www.ad.nl/binnenland/hoogleraar-maxim...
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links