Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Air France-KLM praat over miljarden aan extra staatssteun'

PARIJS (AFN) - Luchtvaartconcern Air France-KLM voert gesprekken met Frankrijk en Nederland over extra staatssteun. Dat zeggen bronnen tegen persbureau Bloomberg. De Franse krant Le Monde had eerder al geschreven dat Air France-KLM nog eens 6 miljard euro aan extra kapitaal zou willen ophalen bij de Franse en Nederlandse overheid en andere investeerders.

Het zou de bedoeling zijn dat een nationalisatie van de luchtvaartcombinatie wordt voorkomen. Air France-KLM heeft al steun gehad van in totaal 10,4 miljard euro van de Franse en Nederlandse staat, die allebei aandeelhouders zijn van het bedrijf met ieder een belang van 14 procent.

Volgens de bronnen kan daar nog eens 4 miljard euro aan extra staatssteun bovenop komen. Het zou dan gaan om 3 miljard euro aan steun vanuit Parijs en 1 miljard euro vanuit Den Haag. Daarnaast zou begin volgend jaar het bedrijf een bedrag van 2 miljard euro willen ophalen bij beleggers door leningen uit te geven. Air France-KLM wilde geen commentaar geven op de berichtgeving door Bloomberg en Le Monde.

Geen haast

Het Franse ministerie van Financiën zei wel in een verklaring dat Air France-KLM geen dringend geldtekort heeft en dat Frankrijk en Nederland kijken hoe de balans van het luchtvaartbedrijf zo goed mogelijk kan worden geholpen. Minister van Financiën Bruno Le Maire heeft gezegd dat de Franse overheid klaar staat om meer steun te bieden aan de onderneming om zo door de coronacrisis te komen.

Zijn Nederlandse collega Wopke Hoekstra zei tegen RTLZ dat er nu geen haast is met extra steun aan Air France-KLM, maar dat niet kan worden gewacht tot eind 2021. De komende tijd gaan er discussies plaatsvinden, aldus de minister van Financiën.

Een analist van de Frans-Duitse beleggingsadviseur Oddo BHF zegt dat het wellicht verstandig is om nu met extra staatssteun over de brug te komen voor Air France-KLM, omdat de Europese Commissie tijdelijk wat soepeler is met regels rond overheidssteun aan bedrijven. Als er een coronavaccin komt kan Brussel volgend jaar juist weer strenger gaan worden op dat gebied. De analist stelt verder dat het grootste probleem bij Air France-KLM momenteel de torenhoge schuld is en niet het gebrek aan liquiditeit bij het Frans-Nederlandse concern.

Lees over dit aandeel ook

  1. 13:01 Beursblik: verlies Air France-KLM vermoedelijk opgelopen
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

30 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Red_ 18 november 2020 14:23
    Zullen we voortaan bij iedere medewerker gewoon standaard 1% inhouden en deze rechtstreeks aan AF-KLM overmaken?
    blijkbaar kunnen we niet zonder deze CO2 vervuilende, inefficiënte club en willen we graag alle leasecontracten voor de vloot, kerosine opties en loondoorbetaling zonder tegenprestatie graag in stand houden.
  2. Warm Buffet 18 november 2020 15:08
    quote:

    adritromp schreef op 18 november 2020 14:48:

    Ze hadden het beter failliet kunnen laten gaan, en het normale personeel gewoon doorbetalen tot ze ander werk hebben, een stuk goedkoper
    Dit neigt ietwat naar korte termijn denken. Schiphol (en haar belangrijke partner KLM) zijn goed voor enorme werkgelegenheid en die activiteiten genereren hoge belastingafdrachten voor vadertje staat. Met het aandelenbelang en staatsteun wordt dit voor de toekomst veilig gesteld. Doet de staat dit niet, verplaatst deze werkgelegenheid zich naar het buitenland. Vliegbewegingen zullen naar verwachting over paar jaar weer boven het oude niveau liggen.
  3. geobeo 18 november 2020 15:19
    quote:

    Duijn301 schreef op 18 november 2020 15:07:

    Er zal nog wel een dikke emissie aan komen. Ze kunnen het handje niet op blijven houden.
    Hoezo niet? Ze houden hun handje al decennia op en dat werkt prima. Ze blijven dat nu ook doen (zie bericht). Waarom zou dat nu ineens moeten stoppen?

    Ik zie geen enkele reden voor emissie. Gewoon lekker gratis geld van de overheid blijven krijgen gaat prima.
  4. Arco 18 november 2020 15:42
    Ongelooflijk zeg , wat een zieke geesten zeg.
    Het lijken wel of jullie zitten te azen op het faillissement van een bedrijf .
    Het zou jullie sieren om blij te zijn dat er alles aan wordt gedaan om zo'n bedrijf letterlijk en figuurlijk in de lucht te houden.
    Vuubranche , Horeca , alles wordt geholpen , en hier zitten zowat te vechten om het maar zo gauw mogelijk kapot te laten gaan.
  5. [verwijderd] 18 november 2020 15:54
    quote:

    Bet-weter schreef op 18 november 2020 15:42:

    Ongelooflijk zeg , wat een zieke geesten zeg.
    Het lijken wel of jullie zitten te azen op het faillissement van een bedrijf .
    Het zou jullie sieren om blij te zijn dat er alles aan wordt gedaan om zo'n bedrijf letterlijk en figuurlijk in de lucht te houden.
    Vuubranche , Horeca , alles wordt geholpen , en hier zitten zowat te vechten om het maar zo gauw mogelijk kapot te laten gaan.

    Je bedoelt dat dit jou goed uitkomt, omdat je heel veel aandelen KLM hebt gekocht van je spaarcentjes en probeert daarvan te profiteren?
  6. Nuchtertransparant 18 november 2020 15:58
    quote:

    Beursverkloot schreef op 18 november 2020 15:08:

    [...]

    Dit neigt ietwat naar korte termijn denken. Schiphol (en haar belangrijke partner KLM) zijn goed voor enorme werkgelegenheid en die activiteiten genereren hoge belastingafdrachten voor vadertje staat. Met het aandelenbelang en staatsteun wordt dit voor de toekomst veilig gesteld. Doet de staat dit niet, verplaatst deze werkgelegenheid zich naar het buitenland. Vliegbewegingen zullen naar verwachting over paar jaar weer boven het oude niveau liggen.

    Handelsgeest noemen ze dat Beursverkloot ! Gewoon failliet laten gaan en voor een prikkie tijdens de surseance uit de boedel opkopen. Dan draait de boel gewoon door, saneer je echt en ga je gewoon verder tegen veel minder geld dan nu het geval is. Allemaal kamergeleerden die er nu mee bezig zijn en angsthazen. In ergste geval kunnen we een week of wat niet liegen. So what....... Was vroeger een drama maar zakelijk gezien is dat nu met zoom en MS Teams helemaal geen probleem meer. Bovendien genoeg andere vliegmaatschappijen die gewoon doorvliegen.
  7. forum rang 5 adritromp 18 november 2020 16:28
    quote:

    Beursverkloot schreef op 18 november 2020 15:08:

    [...]

    Dit neigt ietwat naar korte termijn denken. Schiphol (en haar belangrijke partner KLM) zijn goed voor enorme werkgelegenheid en die activiteiten genereren hoge belastingafdrachten voor vadertje staat. Met het aandelenbelang en staatsteun wordt dit voor de toekomst veilig gesteld. Doet de staat dit niet, verplaatst deze werkgelegenheid zich naar het buitenland. Vliegbewegingen zullen naar verwachting over paar jaar weer boven het oude niveau liggen.

    Schiphol met haar vlucht rechten blijft wel bestaan hoor, maar dan komt er een andere maatschapij,. Dat is prima, kunnen de mensen weer aan het werk en betalen wij deze ellende niet
  8. geobeo 18 november 2020 16:39
    quote:

    Bet-weter schreef op 18 november 2020 15:42:

    Ongelooflijk zeg , wat een zieke geesten zeg.
    Het lijken wel of jullie zitten te azen op het faillissement van een bedrijf .
    Het zou jullie sieren om blij te zijn dat er alles aan wordt gedaan om zo'n bedrijf letterlijk en figuurlijk in de lucht te houden.
    Vuubranche , Horeca , alles wordt geholpen , en hier zitten zowat te vechten om het maar zo gauw mogelijk kapot te laten gaan.
    De steun aan die andere branches valt in het niets bij wat er aan KLM geschonken wordt (laten we eerlijk zijn: iedereen weet dat die leningen gewoon giften zijn). Dus graag appels met appels vergelijken.

    Niemand is blij met een failliet bedrijf, maar nog minder mensen worden blij van een communistische heilstaat waarin flut-bedrijven (KLM) eigendom worden van de overheid ten koste van betere vervangende jonge bedrijven.

  9. Arco 18 november 2020 16:56
    quote:

    Jemoetwat schreef op 18 november 2020 15:54:

    [...]
    Je bedoelt dat dit jou goed uitkomt, omdat je heel veel aandelen KLM hebt gekocht van je spaarcentjes en probeert daarvan te profiteren?
    Misschien ben je wel jaloers op mijn spaarcentjes ,
    Maar je reactie alleen al , dat zeg ik.
    Gewoon zieke geest .
  10. Arco 18 november 2020 17:00
    quote:

    geobeo schreef op 18 november 2020 16:39:

    [...]

    De steun aan die andere branches valt in het niets bij wat er aan KLM geschonken wordt (laten we eerlijk zijn: iedereen weet dat die leningen gewoon giften zijn). Dus graag appels met appels vergelijken.

    Niemand is blij met een failliet bedrijf, maar nog minder mensen worden blij van een communistische heilstaat waarin flut-bedrijven (KLM) eigendom worden van de overheid ten koste van betere vervangende jonge bedrijven.

    Appels met peren ??
    Ga jij nu hier vertellen dat de vuurwerkbranche een lening krijgt dan ??
    Gaan die dit terug betalen ?
    Praat niet zo dom , het is bij de vuurwerkbranche een gift , en dat is het bij KLM ook , dus gewoon appels met appels.
30 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,035 17:20
+0,315 +3,24%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links