Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Booking lijdt zwaar onder gebrek aan reizigers door corona

NORWALK (AFN) - Booking Holdings, het moederbedrijf van onder meer de Nederlandse hotelboekingswebsite Booking.com, prijsvergelijkers als Kayal en Priceline en restaurantreserveringsdienst OpenTable, heeft de afgelopen maanden veel last gehad van de coronacrisis. Door lockdownmaatregelen in veel landen en gesloten grenzen boekten veel minder mensen een overnachting, huurauto of vliegtickets via de diensten van het bedrijf. De omzet kelderde daardoor.

Het aantal boekingen van overnachtingen bij Booking, de grootste inkomstenbron, daalde met 87 procent op jaarbasis. De bruto-omzet ging met 91 procent nog harder omlaag en bleef steken op 2,3 miljard dollar. Daar zijn terugbetaalde annuleringen al vanaf gehaald. De impact van de coronacrisis is daarmee nog groter dan in het eerste kwartaal. Wel ziet topman Glenn Fogel sinds april verbetering optreden. In juli lag het aantal overnachtingen nog maar 35 procent onder het aantal van vorig jaar.

Booking zette wel een nettowinst van 122 miljoen dollar in de boeken. Dat was echter te danken aan een waardestijging van 835 miljoen dollar van aandelen die het bedrijf bezit. Vorig jaar was er een nettowinst van 979 miljoen dollar.

Vanwege de coronacrisis grijpt Booking Holdings stevig in bij Booking.com. Eerder deze week werd bekend dat het bedrijf een kwart van de ruim 17.000 werknemers wereldwijd gaat ontslaan. Van hen werken er ongeveer 5500 in Amsterdam. Het is nog niet duidelijk op welke afdelingen en in welke landen de ontslagen zullen vallen. Fogel omschreef de coronacrisis als "de grootste sociale en economische crisis van ons leven".

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 augustus 2020 23:47
    De klantenservice van Booking.com is onder de maat.

    Een slecht idee om medewerkers te ontslaan.
    De directie zou beter nu kunnen inzetten op echte goede klantenservice, zodat de klanttevredenheid toeneemt.

    Veel klanten zijn nu zeer ontevreden:
    de.trustpilot.com/review/www.booking.com
  2. noos 7 augustus 2020 03:37
    quote:

    Beursplein 5 schreef op 6 augustus 2020 23:47:

    De klantenservice van Booking.com is onder de maat.

    Een slecht idee om medewerkers te ontslaan.
    De directie zou beter nu kunnen inzetten op echte goede klantenservice, zodat de klanttevredenheid toeneemt.

    Veel klanten zijn nu zeer ontevreden:
    de.trustpilot.com/review/www.booking.com

    Dat zijn DUITSERS die tellen niet mee!
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links