Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Boeing onderschatte softwareproblemen'

JAKARTA (AFN/RTR/BLOOMBERG) - Aan de dodelijke crash met een Boeing 737 MAX in Indonesië ging een lange reeks misstappen vooraf. Dat concludeert de Indonesische autoriteit voor verkeersveiligheid in een nieuw rapport. Boeing nam onder andere problemen met veiligheidssoftware niet serieus genoeg, schrijven de onderzoekers.

Centraal staat een veiligheidssysteem dat de vlieghoek van de 737 MAX moet corrigeren als die de steil zou worden. Door een defect aan de sensoren zou software de neus van een toestel van Lion Air herhaaldelijk naar beneden hebben gedrukt, zonder dat piloten daar iets aan konden doen. Hetzelfde defect heeft mogelijk geleid tot een crash in Ethiopië nog geen vijf maanden later. Bij de twee ongelukken kwamen 346 mensen om.

Boeing hield bij de certificatie van dit systeem onvoldoende rekening met dit scenario, schrijven Indonesische onderzoekers nu. De vliegtuigfabrikant ging er ook ten onrechte vanuit dat piloten storingen met de veiligheidstechnologie tijdens een vlucht binnen drie seconden zouden kunnen verhelpen. Dat terwijl het bestaan van de software amper onder de aandacht was gebracht bij piloten.

Onvoldoende informatie

Volgens onderzoekers diende Boeing ook onvoldoende informatie in bij de vergunningaanvraag voor de 737 MAX bij de Amerikaanse toezichthouder. Die laatste partij schoot tekort in het toezicht, concluderen de Indonesiërs.

Lion Air valt ook stevige kritiek ten deel. De gebreken aan sensoren van het neergestorte vliegtuig werden bij een eerdere vlucht al opgemerkt. Toch mocht het toestel doorvliegen. Bovendien was het onderhoudslogboek voor het vliegtuig incompleet.

Reactie Boeing

Piloten lieten tijdens de fatale vlucht na een checklist door te nemen in het handboek van het vliegtuig, stipt het rapport aan. Daarnaast werd er niet goed gecommuniceerd in de cockpit.

Boeing liet in een reactie weten aan de slag te gaan met kritiek van de Indonesiërs. Alle toestellen van het type 737 MAX staan tot nader orde aan de grond. Lion Air heeft nog niet gereageerd.

Lees over dit aandeel ook

  1. 24 apr Boeing blijft rode cijfers schrijven
  2. 18 mrt Turbulent jaar voor Boeing: aandeel fors onder druk op Wall Street

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Boeing Company

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pietje-2005 25 oktober 2019 12:51
    Volgens mij is het anders: ze OVERSCHATTEN hun softwaremogelijkheden om enorm slecht gemodificeerde hardware te corrigeren.
    De hardware jongens hebben zich, tegen beter weten in, naar de achtergrond laten drukken.
    En dat alleen maar uit winstbejag, d.w.z. er zo goedkoop mogelijk van af proberen te zijn, van die hardware-problemen door eigen briljante ontwerpers.
    Aan allerlei kante enorm mis gegaan !
    Geen enkele verzachtende omstandigheden; flater op flater.
  2. Hemdi 25 oktober 2019 13:12

    Ik denk dat het niet lang gaat duren dat de Topman de heer Dennis A. Muilenburg zijn koffers gaat pakken, de eene incidenten naar de andere blijven Dennis A. Muilenburg volgen door de vliegtuigen 737-MAX waar er twee zijn gecrasht!!

    Ik ben het ook met u eens dat er inderdaad informatie is weggehouden door de problemen van dat softwarebeveillingssysteem, om op deze manier toch (winst omzet)te kunnen blijven draaien.

    Dit grapje hebben 100e mensenlevens gekocht alleen door dat een bedrijf allen rekeninghoud met winstgevenheid.
  3. Hemdi 25 oktober 2019 15:44
    Dat zal in de praktijk niet veek zin hebben. Je praat over de twee grootste vliegtuigen bouwers ter wereld AirBus en Boeing. Sancties zullen geen bedragen leveren aan deze zaak. Dat werkt alleen van A na Rechts.

    Airbus moet nu juist met hun goedkopere toestellen tegen het zelfde type 737 Max toestellen moeten concureren.

    Bij Boeing zijn er problemen met de levering van die max toestellen, daar moet Airbus gewoon van profiteren.

5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Boeing Company

167,220 26 apr
+0,410 +0,25%
Premium

Turbulent jaar voor Boeing: aandeel fors onder druk op Wall Street

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links