JAKARTA (AFN/RTR/BLOOMBERG) - Aan de dodelijke crash met een Boeing 737 MAX in Indonesië ging een lange reeks misstappen vooraf. Dat concludeert de Indonesische autoriteit voor verkeersveiligheid in een nieuw rapport. Boeing nam onder andere problemen met veiligheidssoftware niet serieus genoeg, schrijven de onderzoekers.
Centraal staat een veiligheidssysteem dat de vlieghoek van de 737 MAX moet corrigeren als die de steil zou worden. Door een defect aan de sensoren zou software de neus van een toestel van Lion Air herhaaldelijk naar beneden hebben gedrukt, zonder dat piloten daar iets aan konden doen. Hetzelfde defect heeft mogelijk geleid tot een crash in Ethiopië nog geen vijf maanden later. Bij de twee ongelukken kwamen 346 mensen om.
Boeing hield bij de certificatie van dit systeem onvoldoende rekening met dit scenario, schrijven Indonesische onderzoekers nu. De vliegtuigfabrikant ging er ook ten onrechte vanuit dat piloten storingen met de veiligheidstechnologie tijdens een vlucht binnen drie seconden zouden kunnen verhelpen. Dat terwijl het bestaan van de software amper onder de aandacht was gebracht bij piloten.
Onvoldoende informatie
Volgens onderzoekers diende Boeing ook onvoldoende informatie in bij de vergunningaanvraag voor de 737 MAX bij de Amerikaanse toezichthouder. Die laatste partij schoot tekort in het toezicht, concluderen de Indonesiërs.
Lion Air valt ook stevige kritiek ten deel. De gebreken aan sensoren van het neergestorte vliegtuig werden bij een eerdere vlucht al opgemerkt. Toch mocht het toestel doorvliegen. Bovendien was het onderhoudslogboek voor het vliegtuig incompleet.
Reactie Boeing
Piloten lieten tijdens de fatale vlucht na een checklist door te nemen in het handboek van het vliegtuig, stipt het rapport aan. Daarnaast werd er niet goed gecommuniceerd in de cockpit.
Boeing liet in een reactie weten aan de slag te gaan met kritiek van de Indonesiërs. Alle toestellen van het type 737 MAX staan tot nader orde aan de grond. Lion Air heeft nog niet gereageerd.