Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Boeing had te veel invloed op controles'

'Boeing had te veel invloed op controles'

CHICAGO (AFN/BLOOMBERG) - Vliegtuigmaker Boeing heeft te veel invloed gehad op veiligheidscontroles van nieuwe toestellen van eigen makelij. Medewerkers van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA klaagden zeven jaar geleden al over de verregaande invloed van Boeing op het toezicht.

Een onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Transport uit 2012 maakt melding van relatief vrij spel voor Boeing bij inspecties. Niet alleen zou Boeing te weinig verantwoordelijk zijn gehouden, ook medewerkers van de FAA zouden kritiek niet hebben durven aankaarten uit angst voor vergelding.

De zorgen dateren volgens ingewijden van voor de ontwikkeling van de gewraakte Boeing 737 MAX-toestellen, waar nu onderzoek naar wordt gedaan. Dit type toestel wordt wereldwijd aan de grond gehouden, in de nasleep van twee dodelijke vliegtuigrampen in korte tijd. De crash van het toestel van Ethiopian Airlines ruim een week geleden zou veel overeenkomsten vertonen met de crash in oktober vorig jaar met een toestel van Lion Air in Indonesië.

Lees over dit aandeel ook

  1. 24 apr Boeing blijft rode cijfers schrijven
  2. 18 mrt Turbulent jaar voor Boeing: aandeel fors onder druk op Wall Street

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Boeing Company

Gerelateerd

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pietje-2005 18 maart 2019 08:41
    Dit speelt niet alleen bij Boeing, maar is in alle takken van industrie aanwezig.
    Zogenaamd "vakkundige" instanties en specialisten/controleurs van verzekeringen spelen met de bedrijven een koorddans-act.
    Dat gaat altijd regelmatig fout, en is niet uit te bannen, omdat er nu eenmaal altijd fouten gemaakt worden die niet allemaal direct gefikst kunnen worden.
    Als ze er maar weer wat van leren, zoals altijd.
  2. erjee-ff 18 maart 2019 08:46
    Toezichthouders menen met "regie voeren" afstand te kunnen nemen, een geen materie relevante kennis meer te hoeven hebben. We hebben het in Nederland op een andere schaal gezien bij de inspectie leefomgeving en transport (tijdens het debacle met de Fyra). Geen kennis hebben betekent geen toezicht kunnen houden.
  3. forum rang 4 Jopie1962 18 maart 2019 09:11
    quote:

    pietje-2005 schreef op 18 maart 2019 08:41:

    ... en is niet uit te bannen, omdat er nu eenmaal altijd fouten gemaakt worden die niet allemaal direct gefikst kunnen worden.
    Als ze er maar weer wat van leren, zoals altijd.
    Ik denk dat de nabestaanden van al die doden dit niet goed genoeg vinden.

    De eerdere toestellen waren doorgaans super-betrouwbaar. Door de testprocedure te verlichten in, combinatie met politiek spel, vallen die dingen nu uit de lucht.

    Nee, dat was zéker niet nodig geweest, helemaal als het wat software-fouten blijken te betreffen.
  4. [verwijderd] 18 maart 2019 09:35
    quote:

    alrob schreef op 18 maart 2019 09:10:

    Corruptie is overal
    ??? Dit is geen corruptie hoor. Het gaat om marchanderen.
    Vooral door/via de politiek.
    Kijk naar het gedoe rond Schiphol-uitbreiding: uiteindelijk moet Schiphol groeien. Politici winden het volk om de vinger, ook al wordt niet aan de uitbreidingsvoorwaarden voldaan.
    Iets dergelijks zie je rond Tatasteel en hun grafietregens.
    Het komt er steeds op neer dat diegene met de grootste geldomzet van de politici alles gedaan krijgen. Die politici gaan over de regels en keurings- en handhavings instanties, ja zelfs over de rechtspraak.

    Politici hebben te veel de bedrijven 'nodig'.
    Terwijl zij van geeneen bedrijf een stem kregen bij de verkiezingen...
  5. Probeerportefeuille 18 maart 2019 10:26
    quote:

    Bowski schreef op 18 maart 2019 09:35:

    [...]??? Dit is geen corruptie hoor. Het gaat om marchanderen.
    Vooral door/via de politiek.
    Kijk naar het gedoe rond Schiphol-uitbreiding: uiteindelijk moet Schiphol groeien. Politici winden het volk om de vinger, ook al wordt niet aan de uitbreidingsvoorwaarden voldaan.
    Iets dergelijks zie je rond Tatasteel en hun grafietregens.
    Het komt er steeds op neer dat diegene met de grootste geldomzet van de politici alles gedaan krijgen. Die politici gaan over de regels en keurings- en handhavings instanties, ja zelfs over de rechtspraak.

    Politici hebben te veel de bedrijven 'nodig'.
    Terwijl zij van geeneen bedrijf een stem kregen bij de verkiezingen...
    Lijkt me zo'n beetje de definitie van corruptie, niet?
  6. [verwijderd] 18 maart 2019 14:17
    quote:

    Probeerportefeuille schreef op 18 maart 2019 10:26:

    [...]

    Lijkt me zo'n beetje de definitie van corruptie, niet?
    Corruptie is volgens mij dat er rechtstreeks met geld invloed wordt gekocht. Dat is hier niet perse het geval.

    Wat ik bedoel is dat onze politici niet zelf regeren maar slechts keuzes maken uit de industriële machten die boven hen staan. (Westerse) overheden hebben dus minder macht dan ze pretenderen.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Boeing Company

167,220 26 apr
+0,410 +0,25%
Premium

Turbulent jaar voor Boeing: aandeel fors onder druk op Wall Street

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links