Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Heeft ons huidige schoolsysteem digitale toekomst?
Categorie: Column , Overig
Door
op vrijdag 15 juni 2018
Views: 5.709
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Finland heeft het beste schoolsysteem ter wereld, en dat hebben ze al jaren. www.weforum.org/agenda/2017/05/why-fi...
Organisatie van een klein homogeen land is een stuk gemakkelijker dan een groot land met een deel totaal chaotische bevolking. Het is een pleidooi voor klein is beautiful:)
löngterm schreef op 15 juni 2018 15:26 :
[...]
Helemaal mee eens. Echter is het de manier waarop waar ik het niet mee eens ben. Het uit het hoofd leren van definities en conventies schiet ik niets tot weinig mee op.
Aan het betekenisloos in je hoofd stampen heb je inderdaad niets. Doe even een stapje terug... en overdenk de materie (ga een poosje "uit het raam kijken"). Het gaat er om dat je ze begrijpt , dat je er systeem in ontdekt, wat zijn de detailverschillen, waarom gebruikt men bepaalde termen... Dan onthoud je ze makkelijk. Als de feiten (afspraken, definities, uitgangspunten) helder zijn kan je in de toekomst vlot omgaan met de materie. En voorkom je radicaal de appel-met-peren vergelijkdiscussies waar menig slecht opgeleide in verzandt. Je fundament moet solide zijn!
Volgens logaritmische analyses over de laatste 100 jaar van de Dow Index bent u in 30 jaar meer dan 90% minder waard. En dat zijn de jaren waar je begint te werken, kwalificeer voor een hypotheek en alle schulden hebt afbetaald met een fantastische pensioen als cadeautje. Ben je op je 16-de of 27-ste afgestudeerd maakt op de wet van gemiddelde niks uit voor een kwalificatie van een hypotheek want het zit in de uren omzetten in geld/vrijheid. De nu selfoon generatie kwalificeer op een 39 jaar leeftijd (bureau van statistieken)! Met browsers die om de 10 jaar niet deugen en advertenties die vrije informatie nagenoeg verbied dus een vermeerdering in vertraging in vrijheid dus geld, dus betaling en dus 'lubrikatie' van de samenleving. Een typische argument = auto versus fiets. spoed van economie is direct evenredig met de spoed van je wielen. Een vliegtuig verplaats een persoon de helft goedkoper dan een auto, de trein 4 keer duurder dan een auto en de auto 7 keer goedkoper dan een fiets. Wat Henk Grootveld niet begrijpt is de effect van nationale schuld die ieder een smart-foon geeft en dat is niet het afbetalen van een lening, wat een nodige spoed van geld benodigd, maar het helemaal niet afbetalen van een lening wat een versnelling van geld benodigd! Elke werkenden Nederlander behoord 3 keer om het Ijsselmeer te rijden om z'n lening af te kunnen betalen ongeacht je werk 1 meter van je huis is. Omdat er een versnelling in het betaling verkeer is gaat er meer geld met minder mensen te ronden wat verder veroorzaakt voor elke persoon die werkt 12 mensen mogen niet werken want daar is gewoon niet genoeg pakketten geld met versnelling. Dus kennis van kwantum fysica in een wolk doet geen moer voor een kwalificatie van een hypotheek als men de spoed nog versnelling van geld/vrijheid niet begrijpt.
Wat een onzinnige argumentatie: omdat er 1 van die tig miljoen indiase kinderen promoveert is dat beter onderwijs dan in NL. Dat de smartphone weer tot oplossing wordt gepromoveerd is al helemaal simplistisch. Wat doet zo'n dom verhaaltje op IEX, schoenmaker blijf bij je leest....
Cognitieve Dissonantie oftewel een conceptuele gevangenis..... mensen zijn geprogrammeerd van de wieg tot het graf.. school is om mensen te programmeren tot slaaf, wil je financieel onafhankelijk zijn ... dat wordt je op school niet geleerd, bij fouten maken wordt je gestraft, terwijl dat een wezenlijk onderdeel van leren is.... Robert Kiyosaki TEDXwww.youtube.com/watch?v=abMQhaMdQu0
Je wilt in ieder geval niet, dat je een kind veel leert, maar dat hij vervolgens zelfmoord pleegt, omdat hij niet kan leven. De mens is in de eerste plaats een dier. Daar liggen de wortels van zijn zinvolle bestaan. We zijn op de verkeerde weg. Overbevolking is ons hoofdprobleem. Geen plaats voor zoveel mensen.
taurus86 schreef op 15 juni 2018 16:52 :
[...]
Leg daarnaast eens een model waarbij de echte belanghebbenden(studenten van 4 tot 27 jaar), hun eigen onderwijs vrij zouden mogen inkopen (zie zorgverzekering)
Wat ziet je getrainde oog nu?
Leuk hè. 'Out of the Box' denken.
Toen ik tussen de 4 en 27 was, was het enige dat me interesseerde om met zo weinig mogelijk inspanning het diploma te halen. Dus als je het aan die doelgroep overlaat, zal het in zeer veel gevallen hopeloos mis gaan.
Onderwijs is zonder meer van belang voor het individu. Maar onderwijs is in de eerste plaats bedoeld om de maatschappij van bruikbare werkkracht te voorzien. Wanneer kinderen geen plezier in leren hebben, dan roept dat een vraag op. Het kind is nl van het geboren zijn af aan geprogrammeerd om te leren.
ki schreef op 18 juni 2018 10:34 :
Cognitieve Dissonantie oftewel een conceptuele gevangenis.....
mensen zijn geprogrammeerd van de wieg tot het graf..
school is om mensen te programmeren tot slaaf, wil je financieel onafhankelijk zijn ... dat wordt je op school niet geleerd, bij fouten maken wordt je gestraft, terwijl dat een wezenlijk onderdeel van leren is....
Robert Kiyosaki TEDX
www.youtube.com/watch?v=abMQhaMdQu0 Kiyosaki weet het allemaal leuk te brengen, maar je moet hem niet al te serieus nemen als hij het niet heeft over waar hij verstand van heeft. En van onderwijs heeft hij dus geen verstand. Kiyosaki is rijk geworden met 1 trucje: vastgoed kopen, maximaal belenen en met dat geleende geld meer vastgoed kopen. Als de huren hoog genoeg zijn om de rente op de leningen te betalen (en iets meer), en het vastgoed stijgt in waarde, dan word je rijk. Door het steeds belenen en daarmee meer vastgoed te kopen, kan je imperium snel groeien en kan je snel rijk worden. Als alles goed gaat althans. Om dat te kunnen moet je gevoel voor handel hebben, en is onderwijs inderdaad niet echt noodzakelijk. Dus ridiculiseert hij onderwijs. Als het vastgoed niet in waarde stijgt, en je krijgt te maken met leegstand, dan stort de hele zaak ook net zo snel in en dan ben je gewoon failliet. Zegt hij er niet bij. En in de VS is een persoonlijk faillissement niet het einde van de wereld: een paar jaar afzien en je gaat weer verder, maar in Nederland blijft dat je de rest van je leven achtervolgen. Zelfs als alleen je bedrijven maar failliet zijn, ben je al snel "besmet" en wil niemand meer met je werken. En je hebt natuurlijk wel een paar ton startkapitaal nodig om je eerste appartementje te kopen, of een paar miljoen voor je eerste gebouw. Zegt hij er voor het gemak ook niet bij. Kiyosaki had de mazzel dat hij op de één of andere manier een begin kon maken en dat de markt meezat. Vraag Erik de Vlieger maar hoe snel dat ook allemaal weer weg kan zijn.
mrC2 schreef op 15 juni 2018 13:59 :
[...]
Openboek toetsen gebeurd toch ook al bij andere vakken?
Alleen bij het leren van woordjes lijkt mij het vrij zinloos. Je hebt nu eenmaal een woordenschat nodig om een vreemde taal te leren. Mijn zoon leert trouwens Engels door films te kijken zonder ondertiteling. Dus wat betreft kan het vak Engels kan dat tot een filmuurtje worden gereduceerd.
Dat is helaas een groot misverstand. Luisteren is geen spreken. en ook geen kennis van grammatica. Uiteraard is het beter als je wel andere talen kunt verstaan, dan niet, maar het is totaal onvoldoende als je een functie krijgt, en wie krijgt dat tegenwoordig niet, dat je je uit moet drukken in de vreemde taal, en uiteraard al helemaal niet als je je op schrift uit moet drukken. Leren kost altijd inspanning. Anders zou het geen leren zijn, maar kennisnemen van iets. Veronderstellen, dat je kennis kunt verwerven zonder moeite te doen, is de kwaal van de moderne mens.
Bij het leren is de hoofdrol weggelegd voor je hersenen. Die gaan mooie verbindingen voor je aanleggen. Daarvoor hebben ze voedsel nodig. Hun voedsel is jouw inspanning.
rationeel schreef op 18 juni 2018 15:02 :
Onderwijs is zonder meer van belang voor het individu. Maar onderwijs is in de eerste plaats bedoeld om de maatschappij van bruikbare werkkracht te voorzien.
Wanneer kinderen geen plezier in leren hebben, dan roept dat een vraag op. Het kind is nl van het geboren zijn af aan geprogrammeerd om te leren.
Ja en nee. Onderwijs is in het belang van de leerling. Zeker waar. Maar dat maakt nog niet dat die kinderen hun eigen lange termijn belang ook inzien. En dat maakt leren lang niet altijd "leuk". Kinderen zijn gericht op leuk. Duitse naamvallen leren, daar is gewoon geen zak aan. Maar als je ooit goed Duits wil spreken, zal het toch moeten. Leren rekenen met breuken, daar is ook gewoon niks aan. Maar als je een beetje fatsoenlijk wil leren rekenen, dan zal het toch moeten. Een econoom zal iets van wetgeving moeten weten en zich dus de begrippen eigen moeten maken die daarbij horen. Een advocaat die een eigen praktijk wil opzetten, zal een jaarrekening moeten kunnen opstellen. Hoort strict genomen niet bij het vakgebied en zal waarschijnlijk niet interesseren, maar het is toch nodig. Kinderen zijn geprogrammeerd om te leren, inderdaad. Maar dat werkt lang niet voor alle kennis die je in de huidige maatschappij nodig had. In de oudheid bestonden er al scholen en waren er al privé-leraren. Niet voor niks. Dat heb je nodig zodra mensen niet meer in grotten wonen en de samenleving iets complexer wordt.
Als je een toetsenbord en scherm ergens in een muur stopt, krijg je uiteindelijk het gemelde resultaat, inclusief iemand die promoveert in natuurkunde ofzo. Helaas wordt die grote groep kinderen die zich geen biet interesseert voor dit toetsenbord en scherm, en die dus lekker doorvoetbalt of speelt of moet werken voor hun gezin (helaas), niet meegenomen in dit verhaal. M.a.w. een l*lkoekverhaal van een zeloot die ergens de klok heeft horen luiden. Nederland heeft één van de beste onderwijssystemen ter wereld, Nederlandse kinderen behoren tot de gelukkigste ter wereld, en de Nederlandse universiteiten stromen over van de buitenlandse studenten. Intussen zijn de meeste I-padscholen al weer gesloten vanwege de beroerde resultaten. Wanneer houdt dit gezeur van mensen die wel eens zijdelings met het onderwijs in aanraking komen eens op. Zoals al eerder opgemerkt, schoenmaker blijf bij je leest.
Onjuiste informatie. Het onderwijs is niet eens meer wat het was in vergelijking met dat van andere landen. We zijn dus niet alleen achter gaan lopen ten opzichte van het onderwijs zoals dat was, maar ook in vergelijking met andere landen. Alle zgn argumenten die je aanvoert hebben geen relevantie ten aanzien van de status van het Nederlandse onderwijs. Wat bedoel je trouwens met zijdelings met het onderwijs in aanraking komen? Als er een gebied is waar we allemaal mee in aanraking komen, dan is het wel het onderwijs. Met of zonder gelapte schoenen;)
Geachte heer Grootveld, mag ik u aanraden het werk van de bekende Duitse neuropsycholoog prof Manfred Spitzer - "Digital Dementia" en het werk van Nicholas Carr "the Shallows" te bestuderen. En daarna wellicht uw ronkende vergezichten over ons onderwijs bij te stellen. Zelfde advies voor löngterm. Hopelijk heeft deze loot van generatie Millenial nog de rust en concentratie voor het uitlezen van een boek. Ik hoor graag van jullie bevindingen.
Gemiddeld gesproken wordt een mens beoordeelt op Kennis, Kunde en Zijn. En het laatste element blijkt telkens weer het belangrijkste te zijn. Dus laten we opvoeding, mentale weerbaarheid, durf en creativiteit koesteren. Leren van feitjes en trucjes, je hebt er gemiddeld weinig aan, al zullen velen die uit de Onderwijs/Opleidingen-ruif moeten/willen leven dat hartstochtelijk met mij oneens zijn.
Heer Goeruh, Wist u, (ach wellicht wel) dat veel lezen ook een teken van existentiële angst in zich bergt? Dat zal uw neuropsycholoog u wellicht niet duidelijk hebben gemaakt. Eigenbelang gaat, ook bij hem, vóór. Maar misschien is 'Age of Discovery' van Ian Goldin and Chris Kutarna een aardige antidote voor U op The Shallows.
Allemaal goed en wel. Ik heb toch echt liever dat iemand met KENNIS van zaken mijn huis bouwt dan iemand die IS.
En een arts lijkt mij zonder KENNIS ook niet bepaald een aanwinst.
Aantal posts per pagina:
20
50
100