Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Superbelg

"Colruyt wil nog dit jaar een supermarkt openen in Nederland". Een klein artikel op de financiële pagina's, maar beleggers opgelet. Waarom wil deze Belgische supermarktketen de Nederlandse markt op, terwijl hier een heftige prijzenoorlog gaande is?

Het aandeel Colruyt staat dit jaar onder druk. Beleggers twijfelen aan de groeimogelijkheden in België. De supermarktketen won in de laatste tien jaar fors marktaandeel (op dit moment heeft het 15% in handen), maar Aldi en Lidl rukken ook op in België.

Carrefour gaat de duimschroeven aandraaien bij haar slecht presterende Belgische dochter en Delhaize, de Albert Heijn van onze zuiderburen, voelt zich bedreigd door de discounters.

Heeft de markt gelijk en is het bewijs daarvoor de aankondiging dat Colruyt geen groei meer ziet op haar thuismarkt en daarom wil expanderen bij haar noorderburen?

Fullrange discounter
Een paar dagen voor het verschijnen van het krantenartikel bezocht ik de nieuwe financiële topman van Colruyt, Wim Biesemans. Hij komt van Lidl dat hij in België letterlijk op de kaart heeft gezet: van nul naar 200 winkels. Hij heeft ook een jaar gewerkt voor Lidl Nederland en kent daarom de Nederlandse retailmarkt.

Colruyt heeft een formule die wij in Nederland nauwelijks kennen. Het is een fullrange discounter: lage prijzen, maar een breed assortiment. Hard discounters, zoals Aldi en Lidl, hebben zo'n duizend producten in het schap staan en geen A-merken. Servicesupers, zoals Albert Heijn en Delhaize, hebben meer dan dertig keer zoveel.

Colruyt zit met haar formule hier precies tussenin met zeven duizend producten, waarvan het merendeel A-merken is zoals Coca Cola en Pampers. De winkels staan aan de rand van de stad en bieden natuurlijk een goede parkeergelegenheid, waar u ook nog eens uw tank vol kunt gooien bij de onbemande benzinestations.

Ikea wet
De laagste prijs in de regio is wat Colruyt haar klanten garandeert. Ze heeft daarvoor een team van veertig werknemers, die dagelijks de prijzen van concurrenten in de gaten houdt. Elke promotie of prijsactie van een ander wordt direct gevolgd. De kosten worden uiteraard zo laag mogelijk gehouden.

Geen muziek, koelproducten in afgesloten vrieskisten, geen overvloedig TL-licht en geen plastic tassen. De service is wel goed: veel personeel zorgt voor klantencontact, kleinere rijen voor de kassa's en er zijn afhaal- en online bestelmogelijkheden. Het motto is: "klanten komen voor de prijzen en blijven voor de service".

De vestigingsregels in België zijn dit jaar aangepast via de Ikea wet. De Belgische overheden hebben de expansie van supermarkten buiten de stad jarenlang afgeremd, om de kleine kruideniers en winkels in het stadscentrum te beschermen. Onder druk van de Zweedse banenmachine Ikea zijn de regels echter versoepeld.

Okay
Dit biedt kansen voor Colruyt: zij kan volgens Biesemans in de komende jaren haar winkeloppervlak uitbreiden met ruim 70%. Haar marktaandeel groeit zo fors. Collega's Wall-Mart in Amerika en Tesco in Engeland bewijzen al jaren dat een fullrange discounter kan blijven groeien, zolang de prijzen en kosten laag blijven en de service goed is.

België kent ook geen groothandels zoals Sligro en Macro, zodat de Belgische horeca massaal koopt bij Colruyt (dat geen BTW-bonnen afgeeft). Tot slot heeft ze een nieuwe formule ontwikkeld, Okay. Dit zijn kleinere winkels voor dunbevolkte gebieden. Het assortiment is afgeleid van de grote winkels, maar biedt ook gemaksartikelen.

De Belgische supermarktketen heeft Nederland al langer in het vizier, maar haar mogelijkheden hier waren beperkt. Locaties aan de rand van de stad zijn schaars en onze vestigingswetten zijn op dit punt strenger dan in België. De nieuwe Okay formule biedt wat dat betreft meer mogelijkheden volgens Biesemans.

Eén-tweetje
Volgens hem sluit het assortiment in combinatie met de iets frissere uitstraling van de winkel goed aan bij de Nederlandse consument en kunnen ook in de steden winkels geopend worden. Ik vermoed daarom dat Colruyt met Okay de markt gaat aftasten. De echte doorbraak komt pas door een overname van een aantal Laurus-winkels.

De sleutel van dit scenario ligt bij de Franse supermarktketen Casino, dat mede-eigenaar is van Laurus. Casino heeft het financieel moeilijk op de concurrerende Franse markt. Haar nieuwe strategie spitst zich toe op winstgevendheid in plaats van expansie en overname. Een complete overname van Laurus strookt hier volgens mij niet mee.

Als de herpositionering van de supermarkten van Laurus niet lukt, komt het opbreken van de onderneming dichterbij. Dit biedt Colruyt de kans om via een één-twéétje met Casino de nodige locaties in Nederland te verkrijgen. Ik denk dat onze supermarktwereld zich dan echt zorgen moet gaan maken.

Potentiële groei
Ik heb Colruyt niet in portefeuille. Een reden voor mij om nog niet in te stappen is de hoge benzineprijs, die ook de Belgische consument teistert. Het aandeel noteert nu minder dan dertien maal de operationele kasstroom. De potentiële groei van het winkeloppervlak van 5% à 10% per jaar kan zich vertalen in een winstgroei van 10% tot 15% per jaar.

Wat zegt Biesemans? Volgens hem zitten Aldi en Lidl in België dicht tegen hun verzadigingspunt aan en richt Carrefour richt zich vooral op non-food. Een prijzenoorlog lijkt ver weg, want het Belgische prijsniveau ligt 8% onder het Nederlandse.


Klik hier om te reageren en te discussiëren

Arnoud Wolff is oprichter en fund manager van Robeco European Midcaps. Op moment van publicatie heeft hij geen positie in Colruyt. Zijn bijdragen zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. Wolff schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op wolff@iex.nl.


Arnoud Wolff is onafhankelijk analist en investeerder. Hij was oprichter en jarenlang beheerder van Robeco European Midcap Fund en beheerder van Midlin NV. Dit fonds investeert in een select aantal ambitieuze Europese ondernemers. Daarnaast belegt Wolff sinds 2006 voor eigen rekening onder de naam Phida Capital in Nederlandse en Duitse microcaps. Zijn bijdragen zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. Wolff schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arnoud Wolff

Arnoud Wolff in onafhankelijk analist en investeerder. Hij was oprichter en jarenlang beheerder van Robeco European Midcap Fund is beheerder van Midlin NV. Daarnaast belegt Wolff sinds 2006 voor eigen rekening onder de naam Phida Capital in Nederlandse en Duitse microcaps. Midden jaren negentig rolde hij in het vak als an...

Meer over Arnoud Wolff

Recente artikelen van Arnoud Wolff

  1. apr '06 Druk op de ketel, Binck 61

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links