Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

Investeringsidee: Digital Payments

Investeringsidee: Digital Payments

De aanhoudende Covid-19-pandemie infecteerde de wereldeconomie en zorgde ervoor dat de consumptie in veel industrieën instortte. Het aantal betaaltransacties binnen sectoren als toerisme, transport en restaurants dook scherp omlaag tijdens de ‘lockdown’ en zelfs een aantal e-commercesectoren als meubels en kleding hebben het rustig.

Dat is niet bepaald goed nieuws voor digitale betaaldiensten. Aan de andere kant hebben aan het coronavirus gerelateerde omstandigheden ook nieuwe deuren geopend voor bedrijven als Adyen en Wirecard.

Het winkelgedrag van consumenten verandert

De impact van het coronavirus op ons dagelijks leven is enorm. In de eerste plaats verandert Covid-19 het winkelgedrag van consumenten drastisch. Aangezien veel mensen vanuit huis werken en minder snel openbare plekken bezoeken, veroorzaakt dit grote veranderingen in hoe mensen winkelen en betalen. Om fysiek contact in de supermarkt of in horecagelegenheden te vermijden bestelt men eten en boodschappen nu eerder online.

Omdat het grootste deel van deze aankopen online wordt afgerekend, is het niet zo verwonderlijk dat het aantal transacties voor online bestellingen nu op recordhoogte zit. Dit is dan ook precies het moment dat digitale betaaldiensten om de hoek komen kijken.

Wanneer een consument voor zijn online aankoop bij een bedrijf betaalt met zijn creditcard of op rekening, treedt een betaaldienst als bemiddelaar op. Bedrijven als Adyen en Wirecard bieden online verkopers vanuit één bron verscheidene betaalmethodes voor diverse landen aan.

Om te kunnen betalen met een creditcard of op rekening, zou een verkoper eigenlijk in ieder afzonderlijk land met elke individuele creditcardmaatschappij een contract moeten afsluiten. Digitale betaaldiensten versimpelen dit proces met één wereldwijd functionerend systeem.

Bij iedere aankoop zorgt de betaaldienst ervoor dat de verkoper zijn geld ontvangt. De creditcardmaatschappij stuurt het bedrag door naar de digitale betaaldienst, die daar vervolgens een kleine vergoeding op inhoudt en daarna de rest van het geld doorstuurt naar de verkoper.

Hoe meer online aankopen, des te meer transacties digitale diensten moeten verwerken die daar weer een vergoeding voor ontvangen. Dus een verschuiving in het winkelgedrag van consumenten die samengaat met meer online betalingen, zou de omzet voor digitale betaaldiensten moeten vergroten.

Cashless is king

De omzet van digitale betaaldiensten zou ook kunnen profiteren van het feit dat mensen bang zijn dat het virus zich via contant geld kan verspreiden. Het gebruik van contactloos betalen via apps heeft dan ook een vlucht genomen, omdat mensen hun telefoon nu als een veiliger betaalmiddel zien.

Wirecard werkt bijvoorbeeld wereldwijd samen met verschillende aanbieders van betaalapps als Google Pay, Alipay en WeChat. Dit geeft hen toegang tot miljoenen gebruikers. Voor elke betaling via deze apps ontvangt Wirecard een vergoeding. Het bedrag dat Wirecard ontvangt voor elke transactie is amper noemenswaardig. Maar met vele miljoenen transacties per dag ziet dat plaatje er toch heel anders uit.

Zal de overstap naar het contactloos betalen via smartphones echter na de Covid-19-lockdown voortduren? Sommige experts gaan ervan uit dat de huidige situatie inderdaad een keerpunt is.

Allereerst omdat er volgens hen sprake is van een gewenningseffect. De huidige situatie heeft consumenten ertoe gedwongen om de eerste horde te nemen naar het gebruik. Mensen ervaren nu hoe gemakkelijk en veilig digitaal betalen is en er is geen goede reden te bedenken waarom men dit gewenningsgedrag na de lockdown zou onderbreken.

Ten tweede stellen experts dat er na de Covid-19-pandemie een nieuw ‘normaal’ zal zijn. De angst voor het oplopen van infecties door nieuwe ziektes via contant geld en betaalautomaten zal consumenten blijven bezighouden. Daarom is het zeer aannemelijk dat het gebruik van contactloos betalen via smartphones ook na de Covid-19-lockdown zal blijven toenemen.

Adyen vergroot winst tijdens de coronacrisis

Het coronavirus geeft dus een impuls aan online winkelen en betalen. De Nederlandse digitale betaaldienst Adyen, die ook de betalingen verwerkt voor onder meer Netflix en Uber-gebruikers, publiceerde recent stijgende omzet en winst in zijn eerstekwartaalcijfers.

Volgens financieel topman Ingo Uytdehaage steeg vooral de omzet uit e-commercediensten sterker dan verwacht. Hij wees ook op het feit dat er mogelijk een fundamentele verandering gaande is in hoe mensen nu hun aankopen doen.

Over het eerste kwartaal van 2020 wist Adyen de door de lockdown gedaalde transactievolumes in fysieke winkels ruimschoots te compenseren dankzij gestegen online transactievolumes. Het bedrijf noteerde een kwartaalomzet van €135,5 miljoen, wat op jaarbasis neerkomt op een stijging van 34%. Het totale transactievolume steeg over dezelfde periode met 38% naar €67 miljard.

Wirecard maakt al plannen voor na de coronacrisis

Wirecard lanceerde onlangs een opmerkelijk initiatief. Onder de noemer “Innovation for Now” heeft de Duitse betaaldienst een hele rits aan extra diensten samen met zijn partners gebundeld. Onder andere DAX-zwaargewicht SAP is een van de deelnemers aan dit initiatief.

Het doel van deze joint venture is om bedrijven van alle soorten en maten diensten aan te bieden waarmee zij de coronacrisis kunnen overleven. Wirecard zal een deel van zijn betaaldiensten tegen lagere tarieven of zelfs gratis aanbieden.

Ook kleinere winkels zoals een bakker kunnen gebruikmaken van digitale diensten voor het beheren van bijvoorbeeld grote bestellingen en betalingen via pay-per-link via WhatsApp, of om snel toegang te krijgen tot 360-graden-onlinewinkeloplossingen om zo over te schakelen van fysiek naar digitaal.

Dit is een slimme stap van Wirecard, aangezien het bedrijf hiermee toegang krijgt tot nieuwe zakelijke klanten. Het principe achter deze tactiek is dat veel kleine winkels waarschijnlijk wel de voordelen in gaan zien van digitale verkoop en betalingen. Dit kan leiden tot duurzame zakelijke relaties en mogelijk tot normale omstandigheden als de coronacrisis weer voorbij is.

De aandelen in detail

Het aandeel Wirecard AG wordt momenteel verhandeld op €82,50. Het hoogste koersniveau over het afgelopen jaar lag op €162,25 (28.05.2019) en het laagste koersniveau op €79,71 (16.03.2020). Bij Bloomberg hebben 11 analisten een koopadvies gegeven, 13 een houdadvies en 1 analist een verkoopadvies.

Het aandeel Adyen NV wordt op dit moment verhandeld op €1002,50. De hoogste aandelenkoers van het afgelopen jaar bedroeg €1043,50 (13.05.2020) en de laagste aandelenkoers €562,80 euro (03.10.2019). Bij Bloomberg hebben 14 analisten een koopadvies gegeven, 9 een houdadvies en 5 een verkoopadvies.

Mis nooit meer een investeringsidee. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Vontobel!

Vontobel producten op Wirecard en Adyen zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.

Investeringsidee: Digital Payments

WDI BEST Turbo Long
WDI BEST Turbo Short
ADYEN BEST Turbo Long
ADYEN BEST Turbo Short


Ontdek Vontobels productaanbod op beursproducten.vontobel.com/NL/NL/Home.


Bank Vontobel Europe AG is een internationaal actieve Zwitserse private banking-organisatie, gespecialiseerd in vermogensbeheer voor gerenommeerde particuliere en institutionele klanten. Dit document dient enkel ter informatie en is geen voorstel of aanbod tot het aankopen of verhandelen van de beschreven financiële instrumenten en is geen beleggingsadvies.

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by VWD Group Crypto data by Crypto Compare