Het derde kwartaal verliep enigszins moeizaam voor Heineken, waardoor de bierbrouwer voorzichtiger is geworden over zijn verwachtingen voor de komende periode. Vooral in de Verenigde Staten en Zuid-Amerika verkocht Heineken minder bier, terwijl in Azië juist de verkoopvolumes toenamen.
Heineken stelde begin dit jaar al dat het in 2019 moeilijk zou worden de resultaten over 2018 te overtreffen. Dankzij onder meer het WK voetbal behaalde de Nederlandse bierbrouwer vorig jaar over het derde kwartaal een totale organische groei van 4,6 procent op jaarbasis.
Groei zet door
Ondanks dat Heineken in het derde kwartaal van dit jaar de nodige problemen kende, zette de bierbrouwer wereldwijd 64,2 miljoen hectoliter bier af en bedroeg de totale organische groei daarmee 2,3 procent op jaarbasis.
Over de eerste negen maanden van dit jaar hield Heineken onder de streep een operationele winst over van 1,67 miljard euro. Dit betekende een toename van 0,1 miljard euro op jaarbasis en is volgens Heineken mede te danken aan de halverwege dit jaar doorgevoerde prijsverhogingen.
Europa en Azië
Met een totaal verkoopvolume van 24,6 miljoen hectoliter over het derde kwartaal was Europa de belangrijkste afzetmarkt voor Heineken. In deze regio behaalde de bierbrouwer het afgelopen kwartaal een organische groei van 1,6 procent op jaarbasis.
Met name in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië trok de verkoop aan, terwijl in thuismarkt Nederland juist minder werd afgezet.
De grootste stijging van het totale verkoopvolume realiseerde Heineken in Azië. Hier noteerde de bierbrouwer een organische groei over het derde kwartaal op jaarbasis van 13,9 procent tot 7,5 miljoen hectoliter.
Via onder andere een strategische samenwerking met China Resources (CR) Beer kan de positie van Heineken in met name China de komende jaren verder versterken.
Verenigde Staten en Zuid-Amerika
In de Verenigde Staten en Zuid-Amerika zag de bierbrouwer de organische groei over het afgelopen kwartaal met 0,5 procent teruglopen tot 21,5 miljoen hectoliter. Deze gecombineerde markt is na Europa de grootse afzetmarkt voor Heineken.
In de VS kampte de bierbrouwer met een teruglopende vraag naar onder andere zijn Mexicaanse biermerk Tecate. Ook ondervond Heineken problemen in de VS door een tekort aan bierblikjes met een inhoud van 24 ounce (0,7 liter).
Afgewacht moet worden of de problemen in de VS de komende periode naar de achtergrond verdwijnen. In Zuid-Amerika liepen de verkoopvolumes van Heineken terug door onder andere uitdagende macro-economische ontwikkelingen.
Verwachtingen bijgesteld
Vanwege de moeilijke marktomstandigheden heeft Heineken tijdens de trading update op 23 oktober zijn verwachting voor de operationele winststijging over heel 2019 neerwaarts bijgesteld naar 4 procent. Eerder ging Heineken nog uit van een groei met 5 procent.
Dit nieuws viel niet goed bij beleggers en leidde dezelfde dag nog tot een koersdaling van 3 procent. Op dit moment (7 november 2019) staat de aandelenkoers van Heineken op 90,90 euro, wat nog altijd ruim 14 procent hoger is dan een jaar eerder.
Let op
De toekomstige koers van het aandeel is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Mis nooit meer een investeringsidee. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Vontobel!
Vontobel producten op Heineken zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee: Heineken
HEIA BEST Turbo Long
HEIA BEST Turbo Long
HEIA BEST Turbo Short
HEIA BEST Turbo Short
Ontdek Vontobels productaanbod op beursproducten.vontobel.com/NL/NL.