Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Liveblog: Hectisch!

Liveblog: Hectisch!

Update 17:10 uur: Aegon

Sneu voor Aegon, buiten eigen schuld om... maar het staat er wel. Even een lange grafiek om de correlatie tussen die rente (paars) en het aandeel te laten zien. Net als bij Flow Traders en de VIX Index is het zeker niet één op één, maar per saldo onmiskenbaar. Ondoenlijk er wat aan te verdienen, want u moet er altijd eentje raden.

 


Update 16:45 uur: Banken zijn de sjaak

Dit zien we niet vaak, de Dow Jones en S&P 500 die veel harder dalen dan de Nasdaq Compositie en vooral technologie-index Nasdaq 100. De oorzaak is snel gevonden als ik de grootste dalers uit de S&P 500 pak: financials. En niet zo'n beetje ook. Reden is de renterally richting nul Kelvin die gaande is. Nu ook in de VS. 

Er gaan in de VS tien basispunten verloren vandaag en de president twittert er ook nog wat over. Zie hieronder. U weet intussen wel zo ongeveer wat zijn boodschap en mantra is. Kijk intussen bij ons niet gek op als het cijferende ABN Amro nog in de plus eindigt na 5,7% vanochtend?! Alles kan in deze markt. Wat een beurs...

 


Update 15:50 uur: Wat gebeurt er allemaal?!

Ineens gebeurt alles tegelijk, lijkt het wel. Drie op een rij:

Een oceaan verderop bakken de Duitsers ze bruin. De wereldeconomie, de crux van dit alles denk ik.

Voor het eerst in zes jaar:

Dan is er ook nog iets dat daalt - olie:

 


Update 15:00 uur: Wie hebben we daar?

U ziet de AEX de mooie winst van vanochtend weggeven en de dollar zakt weer door 1,12 heen. Dit is niet de trigger, de beweging werd al rond 13:00 uur ingezet, maar ik geef het u toch maar even mee. President Caps lock roert zich:

Even snel een screendump van mijn basis- der basisgrafieken, AEX future en dollar. Op zich klopt het dan weer wel volgens de boekjes, dat als de dollar daalt ook de AEX een veertje laat (meer dan helft van de omzet der AEX-bedrijven is in dollars). Over deze correlatie hoort u echt al tijden niemand meer. Komt wel weer eens terug.

 



Update 14:30 uur: Uber en Lyft

Meer verlies dan omzet en niet zo'n beetje ook: op het Damrak kennen we bijvoorbeeld nieuwkomer FastNed, maar op de Big Board hebben ze ze nog een paar maatjes groter. Vandaag nabeurs heeft debutant Lyft cijfers en morgen komt de moeder aller cash burners door: Uber. Citaatje Bloomberg:

Uber is expected to report a second-quarter GAAP net loss of $5.27 billion on $3.05 billion of revenue, according to the average analyst estimate compiled by Bloomberg. While most of the losses are related to stock-based compensation tied to the IPO, it doesn’t help the company make a case that it will eventually turn a profit.

At $501.6 million, Lyft’s anticipated second-quarter net loss is paltry in comparison, but still worrisome for an outfit expected to generate $809.4 million in revenue.

Hier het Bloomberg stukje waar ik dit uithaal.

Pak ik ook de grafiek er nog even bij en u ziet dat beide aandelen kwakkelen sinds hun beursgang. Die bar chart van Uber vind ik helemaal opmerkelijk, wat een schuivers maakt dat aandeel op een dag, niet normaal. Kijk daarom niet raar op als het aandeel morgen met (whopping) double digits op de cijfers reageert.

U hoeft alleen maar het plusje of het minnetje goed te raden. Ik heb geen idee en brand mijn vingers er niet aan. Succes als u de adrenaline niet kan weerstaan. 

 


Update 14:00 uur: CBS trakteert

Valt het mee of tegen?

Dit en veel meer plaatjes vindt u in dit CBS-rapport. Lekker bladeren.

 


Update 11:25 uur: Goud en goudmijnen

U hebt het gezien, goud flirt met $1500. Het is een mooi ritje vanaf de bodem in mei, toen duidelijk werd dat de handelsoorlog VS-China voorlopig een blijvertje is.

Toch is er goud dat nog meer blinkt. Wat namelijk nog veel harder gaat is de NYSE Arca Gold Bugs of HUI Index, ofwel de goudmijnenindex. Barrick, Newmont, AngloGold Ashanti, Harmony, Goldcorp: ze zitten er allemaal in. Ik prik ook weer vanaf half mei. Wat een rit! Hóógrisico, dat begrijpt u. 

 


Update 10:35 uur: Pharming en PostNL

Twee koersen en vooral grafieken van zeg maar populaire aandelen vallen mij op. Pharming gaat alweer lekker - zie die aardige volumes ook - en het jeukt om even een horizontaal lijntje in het plaatje te tekenen. De geest lijkt wel de fles uit te willen spingen? Ene Royce T. fluistert €1,07 in mijn oor. U weet genoeg? 

Herna & Co worstelen en komen boven? Als u een koersritje wil maken, moet u denk ik niet te lang meer wachten met het doorhakken van de knoop over de vraag of PostNL nu wel of niet de bodem heeft gezien.

 


Update 09:40 uur: Duitsland in recessie?

Noteer maar vast, Duitsland zit in een recessie? Vanochtend pünktlich om 08:00 uur was er alweer een zwaar tegenvallend industrieel productiecijfer: -1,6% over juni:

Op jaarbasis is het nog veel erger. De dienstensectoren draaien gelukkig in Duitsland nog wel goed, maar Made in Germany is echt in crisis.

 


Update 09:15 uur: ABN Amrood en DNB

Geen outlook afgeven, of van uitdagende omstandigheden spreken? Met nu -5% op het bord was optie 1 misschien handiger geweest, maar dat is koffiedik kijken. In ieder geval krijgt ABN Amro ervanlangs op toch helemaal niet zulke gekke Q2's...? Rentes, economie en handelsoorlog: de markt ziet banken even als heel risicovol.

Intussen reageert in België al iemand als door een adder gebeten:

07 Aug - 09:12:07  [RTRS] - ABN AMRO BANK NV  ABNd.AS: KBC SECURITIES CUTS TO SELL FROM ACCUMULATE; CUTS TARGET PRICE TO EUR 16.0 FROM EUR 27.0

Corné is milder:

Gokje, Camiel verwoordt denk ik de gedachten van meer mensen:

Even een uitstapje, maar inderdaad: als we zo gaan beginnen, dan begrijp ik de markt wel die even geen banken blieft. Niet de wet, maar de (helaas ook aan mode onderhevige) ethiek van DNB is leidraad?! Waarom is er dan een wet? Nee, dit kan niet. Dit is een hellend vlak.

 



Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 theo1 7 augustus 2019 13:12
    De Duitsers hebben zich veel te veel gecommitteerd aan diesel. Na de bekende schandalen en alle klimaatperikelen is diesel volledig in discrediet geraakt. De concurrentie ligt ver voor met electrische auto's. De "voorsprong door techniek" is even helemaal weg. Het gaat heel veel geld kosten om die weer terug te krijgen, als dat al gaat lukken. Slechte industriecijfers uit Duitsland blijven nog wel even.
  2. forum rang 4 Red_ 7 augustus 2019 13:41
    quote:

    theo1 schreef op 7 augustus 2019 13:12:

    De Duitsers hebben zich veel te veel gecommitteerd aan diesel. Na de bekende schandalen en alle klimaatperikelen is diesel volledig in discrediet geraakt. De concurrentie ligt ver voor met electrische auto's. De "voorsprong door techniek" is even helemaal weg. Het gaat heel veel geld kosten om die weer terug te krijgen, als dat al gaat lukken. Slechte industriecijfers uit Duitsland blijven nog wel even.
    en kun je nagaan dat de industrie daar ook nog eens veel baat hebben bij die belachelijk lage rente, waardoor de plEuro geen reet waard is.
    Als het tegenovergestelde van belang was, hadden we nu wel gewoon een fatsoenlijke rente en een euro die wat waard was...
  3. forum rang 4 Erny 7 augustus 2019 16:43
    quote:

    theo1 schreef op 7 augustus 2019 13:12:

    De Duitsers hebben zich veel te veel gecommitteerd aan diesel. Na de bekende schandalen en alle klimaatperikelen is diesel volledig in discrediet geraakt. De concurrentie ligt ver voor met electrische auto's. De "voorsprong door techniek" is even helemaal weg. Het gaat heel veel geld kosten om die weer terug te krijgen, als dat al gaat lukken. Slechte industriecijfers uit Duitsland blijven nog wel even.
    De Duitsers schaffen zichzelf af door investeringen te verschuiven van winstgevend (industrie) naar verliesgevend (milieu; kosten massa immigratie). En dan ook nog de eigen automobielindustrie en werkgelegenheid om zeep helpen door het opleggen van miljardenboetes wegens sjoemelsoftware in auto's,die overigens wel zijn voorzien van de schoonste dieselmotoren die ooit zijn ontworpen. Uiteraard dien je niet te sjoemelen, maar de hoogte van deze boetes is meer dan buitenproportioneel.
    En ja, dan zit je opeens midden in een recessie.
  4. forum rang 5 theo1 7 augustus 2019 17:06
    quote:

    Erny schreef op 7 augustus 2019 16:43:

    [...]

    De Duitsers schaffen zichzelf af door investeringen te verschuiven van winstgevend (industrie) naar verliesgevend (milieu; kosten massa immigratie). En dan ook nog de eigen automobielindustrie en werkgelegenheid om zeep helpen door het opleggen van miljardenboetes wegens sjoemelsoftware in auto's,die overigens wel zijn voorzien van de schoonste dieselmotoren die ooit zijn ontworpen. Uiteraard dien je niet te sjoemelen, maar de hoogte van deze boetes is meer dan buitenproportioneel.
    En ja, dan zit je opeens midden in een recessie.
    Vind ik niet. De industrie heeft de kluit gewoon keihard willens en wetens belazerd. Met medeweten op het hoogste niveau. Dit waren niet een paar losgeslagen ingenieurs, dit was gewoon beleid. De Duitse regering heeft alles gedaan om de industrie de hand boven het hoofd te houden, maar de Amerikanen hebben dit blootgelegd. Dat hadden de Duitsers natuurlijk zelf moeten doen, al in een veel eerder stadium. Als je dan nog iets van geloofwaardigheid wil houden, dan moet je wel komen met maatregelen die er toe doen. Als de Duitse overheid weer had geprobeerd de zaak toe te dekken om de industrie te beschermen, had niemand ze meer geloofd. En terecht. Ze moesten wel met boetes komen die in lijn zijn met de Amerikaanse want ze stonden al meer dan genoeg voor paal. En de Duitsers zelf hebben voor zover ik uit het hoofd weet nog niemand gearresteerd. Dat moet ook weer van de Amerikanen komen. Al met al een beschamende vertoning.

    En hoe schoon die dieselmotoren nu echt zijn, in normaal gebruik, daar ben ik geen expert in. Maar in ieder geval niet schoon genoeg om aan de normen te voldoen, dus als het schoonste ooit ontworpen daar niet schoon genoeg voor is, dan is de technologie dus gewoon dood. Zo simpel is dat.

    En dat immigratie erbij slepen laat ik helemaal voor jouw rekening.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links