Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Liveblog: ArcelorMittal en Fagron

Liveblog: ArcelorMittal en Fagron

Update 17:00 uur: Abercrumble & Foetsie

Auw, met die zenuwenrentes, knalrode koersborden, lagere topjes in de indices en handelsoorlog als buzzword is dit niet een handige dag om met een outlookverlaging te komen. Abercrombie & Fitch doet het en krijgt met -24% om de oren.

 


Update 16:45 uur: Fagron

Het bedrag is te overzien, het raakt de business en de cijfers van Fagron ook niet, maar dit is natuurlijk wel heel, heel vervelend. Geef even tekst en uitleg, Fagron. De daggrafiek oogt niet vrolijk, maar ik zie geen rechte streep naar beneden op hoog volume. U begript wat ik daarmee bedoel. 

 


Update 16:40 uur: Oncorrecte correctie

Dit is inderdaad wel een beetje vreemde titel. Wat zegt de historie eigenlijk over de beurs van volgend jaar? Helemaal niks dus.

 


Update 15:30 uur: Wie volgt Mario Draghi op?

Voor zo'n gevoelig en delicaat onderwerp als dit, neem ik maar even een krant van buiten dit continent. WSJ zegt dingen te weten. Duitsland heeft voor zowel Europese Commissie als ECB-de Spitzenkandidat in huis: Manfred Weber voor de EC en Jens Weidmann als opvolger van president Mario Draghi.

Beiden gaat niet, zo werkt het niet in de EU. Zeg maar wat de belangrijkste positie voor de Duitsers is, die ze zeker willen binnenharken, of hoe het ook maar zit, of hoe het in Brussel ook maar werkt. Mijn oog valt op dit zinnetje:

Mr. Weidmann may prove to be too controversial, but Germany has other options. Claudia Buch, the Bundesbank’s vice president, comes with the bonus that she would be the first female ECB president.

Zijn er nog meer vrouwelijke kandidaten? Ik dacht het niet. Voeg daarbij dat de ECB deze week zei dat ze een reeks topvacatures verlengt, omdat ze nog geen geschikte vrouwen hebben gevonden. Want daar komt het op neer. Misschien dat die Claudia Bach een goede kans maakt.

 


Update 14:30 uur: ECB

Ietwat somber ECB-rapportje. Zeg maar gerust rapport (komt twee keer per jaar uit), want het is erg dik. Om het kort samen te vatten: handelsoorlog en minder groei dan verwacht kunnen er behoorlijk inhakken op de markten.

 


Update 10:40 uur: Facebook

De minuutjes die Facebook inlevert lijken rechtstreeks naar Instagram te gaan. Laat dat nou ook eigendom van Facebook zijn. Kortom, voor het aandeel zou dit niet veel uit moeten maken? En het zegt ook niets over omzet.

 


Update 10:30 uur: Rentes

Kijk mama, ze doen het wéér. Wat valt er nog over te zeggen? De rentes dalen weer twee à vier basispunten. Risk-off in kapitalen gespeld. 

Er zijn nog drie basispunten over. Zeg maar of onze rente onder nul duikt. Linksonder ziet u de - ja, echt - vijfhonderdjarige dieptepunten die onze prijs voor geld aantikte. Laagste koers ooit: -0,04%. Als ik mij goed herinner was dit de enige dag dat onze rente ook onder nul sloot. De rest was intradagbewegingen.

 


Update 10:10 uur: Producentenprijzen

De olieprijs krijgt de schuld van de gestegen producentenprijzen. Bij de consumentenprijzen (2,9%) hadden de taxes het gedaan, volgens het CBS. En zo draaien onze regering en de ECB de boel om. Met die taxes zorgt de staat voor zeker 2% inflatie en Frankfort heeft het gat in de hand, dat normaal overheden hebben :-)

 


Update 09:20 uur: ArcelorMittal

Oeps:

Gisteren kregen de Amerikaanse staalmakers klop. Vandaag is vooral ArcelorMittal, maar ook Aperam de klos. Compleet andere tak van sport, maar toch ook metalen: AMG is niet ver. U ziet waarom, malaise alom en Bloomberg spreekt zelfs van een double whammy. Toch is er niet echt een nieuwe trigger.

Bij staalmakers komen zo'n beetje alle risico's uit die bij een handelsoorlog horen en vandaar dat die, met technologie, ook het heftigste reageren op nieuws? En gisteren en vandaag zijn weer van die handelsoorlogangstdagen op de beurs, zie ook technologie en rentes. 

ArcelorMittal vandaag. U kunt het fonds tegen 3,5 keer de verwachte winst kopen. Een beter bewijs van de stelling dat wat goedkoop is nog veel goedkoper kan worden, is er bijna niet.

 


Update 09:00 uur: Advies

Het is schrapen:

  • ForFarmers: naar €7,85 van €8,50 - Kepler Cheuvreux
  • Euronext: naar €70 van €66,50 - JP Morgan

 



Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 rene66 29 mei 2019 12:13
    Het blijft vreemd dat Nederland geen 50 tot 100 miljard leent en dat gaat gebruiken voor grote infrastructurele projecten. Schiphol in zee, de upgrading van de spoorverbindingen, het groot onderhoud aan bruggen en ga gewoon een extra stuk Noordzee inpolderen voor de bouw van nieuwe steden. Het geld kan gratis worden geleend en het geeft een nieuwe impuls voor de werkgelegenheid.
  2. LosTerros 29 mei 2019 13:34
    quote:

    rene66 schreef op 29 mei 2019 12:13:

    Het blijft vreemd dat Nederland geen 50 tot 100 miljard leent en dat gaat gebruiken voor grote infrastructurele projecten. Schiphol in zee, de upgrading van de spoorverbindingen, het groot onderhoud aan bruggen en ga gewoon een extra stuk Noordzee inpolderen voor de bouw van nieuwe steden. Het geld kan gratis worden geleend en het geeft een nieuwe impuls voor de werkgelegenheid.
    Er is werk genoeg voor bouwbedrijven, dus economische stimuli door geld te pompen in grote infrastructurele projecten levert je uiteindelijk minder waarde op voor je belastingeuro's. Het zou beter zijn om te wachten tot de private sector stopt met de woning- en utiliteitsbouw en er weer scherper wordt ingeschreven op infrastructurele projecten. Geld wordt haast nooit gratis geleend, want de periodes met afbouw van de staatsschuld zijn schaars en over 10-20 jaar moet je dit waarschijnlijk herfinancieren.
  3. forum rang 6 rene66 29 mei 2019 14:16
    quote:

    LosTerros schreef op 29 mei 2019 13:34:

    [...]

    Er is werk genoeg voor bouwbedrijven, dus economische stimuli door geld te pompen in grote infrastructurele projecten levert je uiteindelijk minder waarde op voor je belastingeuro's. Het zou beter zijn om te wachten tot de private sector stopt met de woning- en utiliteitsbouw en er weer scherper wordt ingeschreven op infrastructurele projecten. Geld wordt haast nooit gratis geleend, want de periodes met afbouw van de staatsschuld zijn schaars en over 10-20 jaar moet je dit waarschijnlijk herfinancieren.
    Dat scherper inschrijven op grote infrastructurele projecten gaat niet meer gebeuren omdat de risico's te veel bij de aannemers is komen te zitten. Het nut van geld pompen in grote infrastructurele projecten heeft in mijn beleving met name te maken met het secundaire aanjaag effect. Direct biedt het werkgelegenheid maar dit is op dit moment minder van belang, want er is genoeg werk. Indirect leveren goede projecten een impuls ten aanzien van veel andere dingen op korte en lange termijn.

    Stel dat men start met het bouwen van Schiphol in zee. Kosten bedragen circa 35 miljard Euro. Deels terug te verdienen door het huidige Schiphol uit te faseren en tzt gaan gebruiken voor woningbouw/kantoorbouw.

    Een gegeven is in mijn beleving dat Schiphol zal gaan groeien de komende decennia. Er komen veel meer vliegbewegingen en in veel stillere vliegtuigen geloof ik ook niet. Als je toch weet dat Schiphol verplaatst moet worden kan je dat beter doen met goedkoop geld (op dit moment) dan met mogelijk duurder geld in de toekomst.

    Hetzelfde is van toepassing op andere mogelijkheden. Maak een snelle spoorverbinding richting Groningen en ontsluit dat gedeelte van Nederland. Dat zal dus ook een impuls geven op de economie in dat deel van Nederland. Ook het verbeteren van andere spoorverbindingen / stations /aanpassen bovenleiding naar 3000 Volt. Volgens mij kan je zonder problemen 20 miljard besteden hieraan, met een terugverdientijd van 10 tot 20 jaar.

    Er zijn talloze projecten te bedenken die een aanjaag effect hebben en dit aanjaag effect kan heel lang zijn, wel decennia. Verder kunnen staatsleningen worden uitgeschreven met looptijden van 30 tot 50 jaar. Maak bijvoorbeeld serieus werk van een plan Lievense op de Noordzee, de overheid zou in mijn beleving gewoon gebruik moeten maken van de mogelijkheden op dit moment. Daar heb je echter wel mensen/een regering voor nodig met een toekomst visie en met "ballen".
  4. [verwijderd] 29 mei 2019 16:03
    quote:

    rene66 schreef op 29 mei 2019 12:13:

    Het blijft vreemd dat Nederland geen 50 tot 100 miljard leent en dat gaat gebruiken voor grote infrastructurele projecten. Schiphol in zee, de upgrading van de spoorverbindingen, het groot onderhoud aan bruggen en ga gewoon een extra stuk Noordzee inpolderen voor de bouw van nieuwe steden. Het geld kan gratis worden geleend en het geeft een nieuwe impuls voor de werkgelegenheid.
    Ben ik voorstander van, maar helaas NL heeft linkse gedachtegoed en groen links trekjes.

    Klimaat eerst, dat willen de mensen zo graag.
    Maar ondertussen dumpen ze alles naar andere landen.

    Hypocrisie alom... maar dat is typisch NL.
    Klagen, klagen, maar niks willen doen of veranderen.

    En ja, ik heb geen Pvda, Groenlinks, VVD, CDA gestemd.

    Dus ik mag klagen...

  5. [verwijderd] 29 mei 2019 16:13
    quote:

    rene66 schreef op 29 mei 2019 14:16:

    [...]Dat scherper inschrijven op grote infrastructurele projecten gaat niet meer gebeuren omdat de risico's te veel bij de aannemers is komen te zitten. Het nut van geld pompen in grote infrastructurele projecten heeft in mijn beleving met name te maken met het secundaire aanjaag effect. Direct biedt het werkgelegenheid maar dit is op dit moment minder van belang, want er is genoeg werk. Indirect leveren goede projecten een impuls ten aanzien van veel andere dingen op korte en lange termijn.

    Stel dat men start met het bouwen van Schiphol in zee. Kosten bedragen circa 35 miljard Euro. Deels terug te verdienen door het huidige Schiphol uit te faseren en tzt gaan gebruiken voor woningbouw/kantoorbouw.

    Een gegeven is in mijn beleving dat Schiphol zal gaan groeien de komende decennia. Er komen veel meer vliegbewegingen en in veel stillere vliegtuigen geloof ik ook niet. Als je toch weet dat Schiphol verplaatst moet worden kan je dat beter doen met goedkoop geld (op dit moment) dan met mogelijk duurder geld in de toekomst.

    Hetzelfde is van toepassing op andere mogelijkheden. Maak een snelle spoorverbinding richting Groningen en ontsluit dat gedeelte van Nederland. Dat zal dus ook een impuls geven op de economie in dat deel van Nederland. Ook het verbeteren van andere spoorverbindingen / stations /aanpassen bovenleiding naar 3000 Volt. Volgens mij kan je zonder problemen 20 miljard besteden hieraan, met een terugverdientijd van 10 tot 20 jaar.

    Er zijn talloze projecten te bedenken die een aanjaag effect hebben en dit aanjaag effect kan heel lang zijn, wel decennia. Verder kunnen staatsleningen worden uitgeschreven met looptijden van 30 tot 50 jaar. Maak bijvoorbeeld serieus werk van een plan Lievense op de Noordzee, de overheid zou in mijn beleving gewoon gebruik moeten maken van de mogelijkheden op dit moment. Daar heb je echter wel mensen/een regering voor nodig met een toekomst visie en met "ballen".

    Dit is ons nadeel in vergelijking met China.

    China heeft een lange termijn visie.

    NL visie is tot aan de voordeur. Alleen voor 4 jaar en dan mag iemand anders het weer repareren.
    Hoeveel wetswijzigingen niet zijn doorgevoerd voor hypotheken... gewoon absurd.

    Wij hebben geen visie voor woningbouw, infra projecten.

    Leiders willen na 4 jaar regeren burgemeester worden of naar EP raad.
    Europa zal nooit een wereldmacht worden omdat het geen lange termijn visie kan bepalen.

    Wij zullen profiteren van de algemene ontwikkelingen dat wel, maar wij worden ook gebruikt om alle idioten, malloten te huisvesten.
    Wij zijn het vakantieadres en afvalstation van andere landen.

  6. forum rang 5 theo1 29 mei 2019 16:37
    @rene66:

    Vliegvelden in zee zijn technisch zeer lastig. Het is op een paar plaatsen gedaan, en daar hebben ze erg veel last van verzakking en afslag van de kusten. Een dure grap. Een sluisdeur bouwen is vooralsnog al uitdagend genoeg.

    Maar los daarvan: je wil liever niet bouwen voor leegstand. Je kan een spoorlijn naar Groningen bouwen, maar wat als daar gewoon niet genoeg vraag naar is? Je legt een stuk ijzer aan dat er 100 jaar blijft liggen en dat altijd geld blijft kosten. Je gaat er domweg vanuit dat die spoorlijn zichzelf wel vult, maar dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Er is eerder al onderzoek gedaan naar die lijn en die is er niet gekomen, en het plan is ook niet opnieuw uit de la gekomen. Daar zal wel een reden voor zijn.

    Ik zou zelf meer zien in alle huurhuizen opknappen en goed isoleren, en voor koophuizen royale subsidies voor dat soort maatregelen. Je weet zeker dat er een rendement is, want er wordt gegarandeerd bespaard op energiegebruik. En het is nog groen ook. Maar er is al een tekort aan bouwvakkers en installateurs.

    Het grote probleem op dit moment is niet massawerkloosheid, maar een tekort aan gekwalificeerd personeel.
  7. Bonost 29 mei 2019 21:51
    quote:

    theo1 schreef op 29 mei 2019 16:37:

    @rene66:

    Vliegvelden in zee zijn technisch zeer lastig. Het is op een paar plaatsen gedaan, en daar hebben ze erg veel last van verzakking en afslag van de kusten. Een dure grap. Een sluisdeur bouwen is vooralsnog al uitdagend genoeg.

    Maar los daarvan: je wil liever niet bouwen voor leegstand. Je kan een spoorlijn naar Groningen bouwen, maar wat als daar gewoon niet genoeg vraag naar is? Je legt een stuk ijzer aan dat er 100 jaar blijft liggen en dat altijd geld blijft kosten. Je gaat er domweg vanuit dat die spoorlijn zichzelf wel vult, maar dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Er is eerder al onderzoek gedaan naar die lijn en die is er niet gekomen, en het plan is ook niet opnieuw uit de la gekomen. Daar zal wel een reden voor zijn.

    Ik zou zelf meer zien in alle huurhuizen opknappen en goed isoleren, en voor koophuizen royale subsidies voor dat soort maatregelen. Je weet zeker dat er een rendement is, want er wordt gegarandeerd bespaard op energiegebruik. En het is nog groen ook. Maar er is al een tekort aan bouwvakkers en installateurs.

    Het grote probleem op dit moment is niet massawerkloosheid, maar een tekort aan gekwalificeerd personeel.
    Dat tekort betekent echter niet dat je geen grote projecten moet plannen. Juist efficiënt omgaan met de beschikbare vaklui kan worden bereikt in die grote projecten. Ik kijk meer naar de opbrengsten van de projecten en die moeten maatschappelijk veel opleveren wil het een kans van slagen hebben.
    Nederland is gedoemd om werknemers van buitenaf aan te trekken willen wij hier geld blijven verdienen. Wat we ook doen of niet doen. Of het nu grote projecten zijn of veel kleinschalige opknapbeurten voor de bestaande huizen. Dus is het zaak om de regelgeving van deze instroom goed uit te voeren en goed te coördineren. En wel zo dat wij Nederlanders daarvan kunnen profiteren en de buitenlandse werknemers toch een goede boterham verdienen en graag naar ons komen. Dat apparaat goed optuigen kost geld, veel geld. Zodra wij dit voor elkaar hebben kunnen wij grote aantallen buitenlandse werknemers aan en kunnen we denken aan die grote projecten of de door jou gememoreerde golf van renovaties. En als we het hebben over projecten, dan wel projecten zoals Rene66 zegt, die voor jaren een invloed hebben op onze maatschappij.
    Goed regelen is duur maar op den duur loont het zich vanzelf.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links