Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Liveblog: AF-KLM, Pharming en Adyen

Liveblog: AF-KLM, Pharming en Adyen

Update 14:55 uur: Oh ja, advies

Sorry, ik ben de adviezen van vandaag vergeten. Niet dat het er nou zoveel zijn, maar toch.

  • Ahold Delhaize: naar €24 van €25 - Independent Research
  • Adyen: naar €605 van €555 (reduce) - KBC
  • Aperam: buy en naar €36 van €29 - KBC

U ziet dat verkoopadvies van KBC en ze is niet de enige met een sell voor Adyen. Die geven ook Bryan Garnier en Equita SIM af - de dienstdoende analist heeft de prachtige naam Gianmarco Bonacina - en een bank waarvan ik de naam niet mag weten van Reuters. Toch opvallend drie sells voor zo'n raketaandeel. 

Er zijn ook nog beursvolgers met een minder mooie naam dan Gianmarco Bonacina.

 


Update 14:30 uur: BBP en AAII

Meevallend BBP'tje VS en de dollar trekt een halfje aan. Aangename verrassing dus.

En een onaangename voor vastrentend:

Op hetzelfde tijdstip. Met het stijgen van de koersen... #uverwachthetnietdeel7876 Dit is het wekelijkse Amerikaanse beleggersentiment.

 


Update 13:45 uur: Air France-KLM II

Koekje van eigen deeg, zei oma vroeger altijd. En ja, handelen op de beurs is in de lage landen uitgevonden, Parijs. Los van politieke lading en dat de aandeeltjes duur zijn betaald, is het toch een meesterlijke handelscoup.

Luistert u maar wat de CEO er van maakt. De adrenaline aan de tradings desks moet u er zelf bij denken.

Oh, het gedonder begint nu al?

 


Update 11:45 uur: Als u nog wat inspiratie zoekt

Leve ondernemingszin, tekst verder overbodig.

 


Update 10:30 uur: Alfen en Pharming

Saai beuusdagje, maar gelukkig hebben we de speculatievere aandelen nog. Bij Pharming is het normaal dat het aandeel zonder aanwijsbare reden ineens hard gaat lopen. Vandaag ook weer, nadat het fonds het gistermiddag al op de heupen kreeg. Voor de fans, Altice heeft ook weer eens zo'n dagje.

Deze vind ik opmerkelijker. Wáárom? In dezelfde AScX vertoeft Alfen en dat is in no time alle koerswinst aan het verspelen sinds de beursgang vorig jaar. Sinds de cijfers vorige week is het helemaal mis. Ook hier geldt: geen aanwijsbare reden. Risico van groeiaandelen dan maar? Alfen boekt alleen wel netjes omzet en winst.

Dat kunnen we niet van iedereen zeggen... 

Nog eentje trouwens. B&S Group kwam tegelijkertijd met Alfen naar de beurs... en doet nog beroerder.

 


Update 09:00 uur: Air France-KLM

Vrijdag gaat minfin Wopke Gecko naar Parijs om te praten. Zal vast gezellig zijn.  Enfin, korte, maar aardige reconstructie van AD.

Een select groepje van vier ministers heeft de aankoop van aandelen Air France-KLM ruim anderhalf jaar in het diepste geheim voorbereid. Mark Rutte, Wopke Hoekstra, Cora van Nieuwenhuizen en Eric Wiebes waren vanaf het begin op de hoogte van de plannen.

ABN Amro, waar de staat nog altijd grootaandeelhouder is, mocht verder de dirty job aan de trading desks doen.

Gisteren had FD ook al een reconstructie:

Pik ik ook nog even opvallend (?) commentaar van FD. Eerlijk gezegd denk ik ook dat dit Nederland geld gaat kosten, maar dat dacht ik tien jaar terug ook bij de redding van onze financiële sector. Achteraf blijkt die met plussen (ING!) en minnen lucratief.

Om deze redenen komt de investering in Air France-KLM neer op verspilling van belastinggeld. Bijkomend risico is dat de rekening voor de staat bij tegenvallers bij Air France-KLM nog verder oploopt.

Daarbij is de kans levensgroot dat de Frans-Nederlandse frictie door de verdere politisering van het concern toeneemt. Dat kan de slagkracht van het bedrijf negatief beïnvloeden.

 



Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 theo1 28 februari 2019 09:53
    Nou dat is dus antwoord op alle zeurkousen die roepen dat de staat een maand eerder goedkoper had kunnen kopen: ze zijn er al anderhalf jaar mee bezig. Het is geen kleine belegger die in 10 minuten kan beslissen om 100 aandeeltjes te kopen. Het gaat om veel geld en er komt veel bij kijken.

    Verder vind ik het vanuit het perspectief van de staat juist een heel begrijpelijke actie. De gemakkelijkste manier om de relaties met Frankrijk goed te houden is natuurlijk om precies te doen wat Frankrijk wil, maar dan tellen ook alleen de Franse belangen en mag je blij zijn als er een keer een kruimel van de tafel valt. De regering wil niet meer over zich heen laten lopen en dit is kennelijk nodig om dat voor elkaar te krijgen. Beetje jammer, maar als het zo moet, dan moet het maar zo.
  2. jan van delft 28 februari 2019 10:03
    Prima aktie, hetwas nog mooier geweest als men toch nog 4 tiende procent meer in had gekocht, Fransen zijn met zaken doen nogal onbetrouwbaar dat weet de hele wereld al lang en op deze manier kunnen ze echt niet meer om het Schiphol belang heen, afgelopen met het gesol. Pluim voor de min. van fin.
  3. taurus86 28 februari 2019 10:21
    We wedden weer eens op het verkeerde paard. De meeste vliegtuigen die gebouwd worden gaan echt niet naar AF/KLM. De tijd dat Portugal en Nederland de wereldzeeën beheersten is al heel lang voorbij. Vergelijk de luchtvaartindustrie maar gerust met ooit de scheepvaart. AF/KLM zitten in het Fase Out segment. Leasen van vliegtuigen een paar mensen met mooie bedrijfskleding en landingsrechten, that's all. De anderen zijn beter dan deze 2 'oude dames'.
    Het vuilste land van Europa, wil nog meer vuil/stank/lawaai binnen halen. Hoe bedenk je het.
  4. crypt 28 februari 2019 10:55
    quote:

    taurus86 schreef op 28 februari 2019 10:21:

    We wedden weer eens op het verkeerde paard. De meeste vliegtuigen die gebouwd worden gaan echt niet naar AF/KLM. De tijd dat Portugal en Nederland de wereldzeeën beheersten is al heel lang voorbij. Vergelijk de luchtvaartindustrie maar gerust met ooit de scheepvaart. AF/KLM zitten in het Fase Out segment. Leasen van vliegtuigen een paar mensen met mooie bedrijfskleding en landingsrechten, that's all. De anderen zijn beter dan deze 2 'oude dames'.
    Het vuilste land van Europa, wil nog meer vuil/stank/lawaai binnen halen. Hoe bedenk je het.
    Wat is dit voor nonsense verhaal??

    Volgens mij heeft KLM het inmiddels beter op de rit dan de middle east carriers, norwegian, ryanair etc. Check de cijfers.

    Maar in je laatste zin komt de aap uit de mouw, ik hoor ondoordacht klimaatactivisme! Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen in dit land.
  5. Nuchtertransparant 28 februari 2019 11:32
    Mooi he dat verenigde europa !!!! Het is natuurlijk aperte onzin dat de overheid überhaupt aandelen koopt in een private onderneming. Dat is de taak van de overheid helemaal niet. Ver weg van blijven. En aan de markt overlaten. Gaat totaal de verkeerde kant op. Bijna communistisch.
  6. forum rang 4 Charlemagne 28 februari 2019 11:49
    En maar boos zijn op Trump om zijn 'protectionisme, nationalisme etc.' Bij de AFK deal druipt de boter van de Hollandse kaaskop.... bovendien buitengewoon schofterig tegenover de Fransen hoe dat gespeeld is. Zo ga je binnen de EU niet met elkaar om. De nadelen zijn natuurlijk groot: de KLM krijgt nu nooit meer iets voor elkaar bij de Fransen, en de BV Nederland gaat een moeilijke tijd tegemoet in de EU. Dwarse Fransen en zo.....
  7. Bonost 28 februari 2019 11:53
    Het was overduidelijk dat de Franse overheid toeliet dat Air France alle touwtjes naar zich toe trok en bezig was om de renderende lijnen naar Parijs over te hevelen. Daarbij werd dus moedwillig toegestaan dat de Nederlandse belangen werden geschonden. De Franse overheid heeft dus boter op de hoofd als zij denkt dat Nederland dat toestaat. Zeker na dat akkevietje met dat impuls-vissen.
    Tactisch een heel goede zet van het kabinet. Maar wie A zegt moet ook bereid zijn om B te zeggen, want de Fransen zullen dat echt niet zo maar laten gebeuren.
    Voor de Europese samenwerking is dit minder mooi, maar de schuld ligt hier volledig bij de Franse overheid.
  8. forum rang 4 Charlemagne 28 februari 2019 12:14
    De Fransen hebben het volste recht te doen wat zij goed achten voor de bedrijfsvoering van Air France KLM, zij zijn immers de baas. Dat wordt door de CEO en zijn directie besloten en niet door commissarissen en/of aandeelhouders. Het zou eigenlijk van de gekke zijn als een CEO binnen zijn eigen verantwoordelijkheid niet zou kunnen doen wat hij goed acht. De KLM is o v e r g e n o m e n door Air France, want alleen kon KLM niet meer bestaan was de redenering in 2003. AF was dus de redding, niet het probleem. Maar dat is iedereen plotseling vergeten. Al je iets verkwanseld prima, maar aanvaardt dan ook dat je niets meer te vertellen hebt...
  9. forum rang 5 theo1 28 februari 2019 14:09
    quote:

    Charlemagne schreef op 28 februari 2019 12:14:

    De Fransen hebben het volste recht te doen wat zij goed achten voor de bedrijfsvoering van Air France KLM, zij zijn immers de baas. Dat wordt door de CEO en zijn directie besloten en niet door commissarissen en/of aandeelhouders. Het zou eigenlijk van de gekke zijn als een CEO binnen zijn eigen verantwoordelijkheid niet zou kunnen doen wat hij goed acht. De KLM is o v e r g e n o m e n door Air France, want alleen kon KLM niet meer bestaan was de redenering in 2003. AF was dus de redding, niet het probleem. Maar dat is iedereen plotseling vergeten. Al je iets verkwanseld prima, maar aanvaardt dan ook dat je niets meer te vertellen hebt...
    Volg jij het nieuws wel? AF-KLM is geen gewoon bedrijf, zeker het Franse deel niet. De CEO en zijn directie besluiten helemaal niks zonder dat de Franse overheid en de vakbonden daar hun plasje over gedaan hebben. En als ze dat proberen, begint er gelijk weer een staking die een jaar winst wegvaagt. Even duidelijk gezegd: de directie is een stelletje lakeien van Macron en ze kunnen niks zonder toestemming van de vakbonden.

    Toen AF en KLM fuseerden zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de zeggenschap en al direct vanaf dat moment zijn de Fransen aan het proberen daar onderuit te komen. Omdat ze tegelijk niet in staat zijn om hun kant van de zaak op een fatsoenlijke manier te runnen, heeft dat tot nu toe nog niet zoveel succes gehad. Ik zou de Fransen eerder adviseren om zich te concentreren op het winstgevend maken van AF. Dat is al lastig zat.

    En om die tent wat prettiger te maken. Ik heb één keer met hun gevlogen en dat was genoeg voor de rest van mijn leven. Wat een ontzettend totaal gebrek aan service, en dat voor die prijs. Je kan beter met Ryanair vliegen. Krijg je ook niks, maar je betaalt tenminste ook niks. Geen wonder dat ze niks verdienen. Ik heb er maar 1 woord voor: het is een klotemaatschappij. Ik snap echt niet waarom je daar mee zou willen fuseren.
  10. [verwijderd] 28 februari 2019 14:17
    Een grafiek lezen zal voor een belegger net zo makkelijk moeten zijn als klok kijken. Dan zal elk nieuwtje je worst zijn. Met de grafieken hier kun je prima mee uit de voeten, behalve Air France KLM, want die staat er niet.. Het heeft geen nut om Jean en alleman bij een aandeel te betrekken, elk te maken move staat gewoon al in de grafiek, je verspild dus eigenlijk gewoon energie, en tijd… Dus leer het aan, grafiek lezen..
  11. [verwijderd] 28 februari 2019 17:40
    Maar by the way, van 10 á 11 % in de min tot de ruim 2,6 nu, het aandeel Air France KLM is gestegen, daar kan niemand omheen. Hoort dan ook weer bij, dat dat bij geen enkele analist tevoorschijn kwam, maar als reactie wel op het scherm staat, en daar kan ook niemand omheen… Om maar wat te noemen in het kader van grafieken, hoe krijg je het anders uitgelegd.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links