Ahold Delhaize gaat de supermarkten van Albert Heijn ombouwen tot eet- en bezorgcentra, maar is dit genoeg om de consument te verleiden tot hogere uitgaven?
Ahold Delhaize ontstond in 2016 nadat het Nederlandse Ahold fuseerde met het Belgische Delhaize. Dankzij deze fusie is het bedrijf een van de grootste supermarktketens ter wereld, met circa 6700 winkels in tien landen. Bijna tweederde van de omzet realiseert Ahold Delhaize in de Verenigde Staten en een derde in Europa.
Leading together
De focus van de strategie ‘Leading Together’ is vooral gericht op investeringen die de klanttevredenheid en efficiëntie verhogen, onder meer door het beter benutten van online afzetkanalen.
Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt namelijk dat Nederlandse supermarkten een steeds groter deel van hun omzet online realiseren. Waar in het eerste kwartaal van 2018 Nederlandse supermarkten nog 3,6% van hun omzet uit online haalden, is dit percentage in het derde kwartaal van dit jaar toegenomen tot 4,1%.
Marktkenners verwachten dat in de komende jaren steeds meer consumenten het gemak van online boodschappen zullen ontdekken en huishoudens vaker boodschappen online zullen doen. Ahold Delhaize is in Nederland aanwezig via Albert Heijn en zou van deze trend kunnen profiteren.
Transformatie
Albert Heijn lijkt vooralsnog het economische tij mee te hebben. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek dat de Nederlandse detailhandel in september op jaarbasis de omzet met 1,7% heeft zien stijgen. Verder verwacht brancheorganisatie CBL dat de omzet van Nederlandse supermarkten in de kerstweek waarschijnlijk de 1 miljard euro zal passeren.
Afgewacht moet worden of dit daadwerkelijk het geval zal zijn en in hoeverre Albert Heijn hiervan zijn graantje zal meepikken, want zelf ziet de supermarktketen dat consumenten de fysieke winkels steeds minder bezoeken. De Zaanse grootgrutter is momenteel met een marktaandeel van 36% marktleider in Nederland, maar kondigde in december aan dat het zijn bedrijfsmodel grondig op de schop neem.
Het bedrijf wil transformeren van supermarkt tot een eet- en bezorgcentrum. Waar nu nog producten als schoonmaakmiddelen en diervoeding staan zullen servicepunten voor thuisbezorging worden opgezet. Voor de bezorging is Ahold Delhaize in gesprek met onder meer Thuisbezorgd en Deliveroo.
Daarnaast is het de bedoeling om buiten de winkels een keuken te plaatsen voor de bereiding van verse maaltijden. Afgewacht moet worden of dit nieuwe concept zal aanslaan bij consumenten en of dit de gewenste omzetgroei zal realiseren.
Koersverwachting
De koers van Ahold Delhaize staat ten opzichte van een jaar geleden op dit moment (20 december 2018) 21,8% hoger op 22,34 euro. De hoogste koers werd 13 november 2018 aangetikt op 23,26 euro, nadat Ahold Delhaize via een strategie update zijn omzetdoelstelling uit online verkopen voor 2021 verhoogde naar 7 miljard euro.
Eerder rekende het bedrijf voor 2020 nog op een online omzet van 5 miljard euro. Ahold Delhaize realiseert naar verwachting over 2018 een omzet uit online verkopen van circa 3,5 miljard euro. Verder wil het bedrijf in 2019 voor 1 miljard euro aan eigen aandelen inkopen, waarbij de kapitaalinvesteringen over hetzelfde jaar 2 miljard euro zullen bedragen. De aandeleninkoop kan ondersteuning bieden aan de koers van het aandeel.
De toekomstige aandelenkoers is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Vontobel producten op Ahold Delhaize zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee Ahold-Delhaize
Ontdek Vontobel's productaanbod op www.beursproducten.vontobel.com/NL/NL.
Meer Beleggingsideeën van
Bank Vontobel Europe AG