Alibaba is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een dominante speler in zijn sector. De afgelopen periode heeft de Chinese onlineretailer diverse investeringen gedaan om zijn bereik verder te vergroten. Wel kan het oplopende handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China Alibaba parten gaan spelen.
Alibaba Group is in 1999 opgericht en bestaat uit diverse bedrijven die zich richten op de e-commercesector. Het belangrijkste merk is Alibaba.com, een online B2B-platform waar goederen worden aangeboden.
Andere bedrijven die onder de groep vallen zijn onder meer Taobao, AliExpress en Alipay. Hiermee is Alibaba uitgegroeid tot het op een na grootste e-commercebedrijf van China.
Serie investeringen
De afgelopen periode heeft Alibaba diverse investeringen gedaan. Zo investeerde de onlineretailer $2,23 miljard in Focus Media, een bedrijf dat digitale schermen voor buitenreclame exploiteert. Volgens TechCrunch verwerft Alibaba een belang van 10% in Focus Media, met de mogelijkheid dit belang uit te breiden tot 15%.
Daarnaast zou Alibaba samen met onder andere Tencent de Chinese activiteiten van reclamebureau WPP over willen nemen. Dit meldde Sky News. Hiermee lijkt Alibaba zich steeds meer op offline kanalen te willen richten.
Alibaba verwacht dat over het volledige boekjaar de omzet met 60% zal groeien.
Oplaaiend handelsconflict
Alibaba kan wel hinder ondervinden van het oplaaiende handelsconflict tussen met name de Verenigde Staten en China. Hierbij moet worden opgemerkt dat het concern een groot deel van zijn omzet in China realiseert, waardoor het waarschijnlijk niet direct geraakt zal worden door de importheffingen die de VS heeft ingevoerd.
Wel is de yuan de afgelopen periode onder druk komen te staan en zijn er zorgen dat de handelsoorlog zal leiden tot een vertraging van de groei van de Chinese economie.
Afgewacht moet worden hoe lang het handelsconflict zal voortduren en hoeveel financiële schade Alibaba hier uiteindelijk van zal ondervinden.
Gemiddeld koersdoel van 225 dollar
Op 19 september 2014 ging Alibaba Group naar de Amerikaanse New York Stock Exchange, tegen een introductiekoers van $68 per aandeel. Met een marktwaarde van $25 miljard betekende het de grootste beursgang in de geschiedenis.
Inmiddels staat de koers van het aandeel op $194,18 (27-07-2018)m bij een koers-winstverhouding van 51,4. Analisten hanteren gemiddeld een koersdoel van $225.
De toekomstige koers van het aandeel is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke, alsmede economische factoren.
Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen.
Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen. Dat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Vontobel producten op Alibaba Group zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee Nasdaq-100
Ontdek Vontobel’s productaanbod op www.beursproducten.vontobel.com/NL/NL.
Meer Beleggingsideeën van
Bank Vontobel Europe AG