Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Topman KLM vreest nieuwe ontslagronde

Topman KLM vreest nieuwe ontslagronde

AMSTELVEEN (AFN) - KLM-topman Pieter Elbers vreest dat er een nieuwe ontslagronde nodig is bij de maatschappij, bovenop de duizenden banen die dit jaar al zijn geschrapt. Volgens hem heeft KLM veel last van de recente toename van het aantal coronabesmettingen en de vele nieuwe beperkingen en quarantainevereisten van overheden.

"Deze ongecoördineerde aanpak van landen heeft tot veel verwarring geleid en het vertrouwen van klanten aangetast. De realiteit wijkt dus stevig af van de verwachtingen die we voor de industrie in de zomermaanden nog hadden", stelt de KLM-baas in een bericht aan het eigen personeel, waarover eerder ook de NOS schreef.

Hoeveel banen op de tocht staan is nog niet duidelijk. Wel geeft de topman aan dat nog eens 10 procent minder vluchten zou betekenen dat KLM nog zo’n 1500 arbeidsplaatsen minder nodig heeft.

De maatschappij kondigde in de zomer al aan circa 5000 medewerkers te ontslaan om te bezuinigen. "We houden nu dus echter rekening met nog minder productie, wat uiteindelijk directe invloed zal hebben op de hoeveelheid mensen die nodig is", aldus Elbers.

FNV

Ook Jan van den Brink, vakbondsbestuurder bij FNV Grondpersoneel, maakt zich zorgen over de situatie. "Zoals het nu gaat, ziet er niet goed uit. Want hoe meer oranje vlekken op de wereldkaart, hoe minder er wordt gevlogen", geeft hij aan. Maar de FNV'er weet ook dat de omstandigheden in de coronacrisis soms snel kunnen veranderen. "Het gaat omhoog en omlaag. We hebben met KLM afgesproken om elk half jaar opnieuw naar het scenario te kijken. Laten we eerst het volgende meetmoment afwachten."

KLM moest donderdag nog een reorganisatieplan inleveren in Den Haag om over de volledige door de overheid beloofde miljardensteun te kunnen beschikken. Dit lukte op het nippertje. Als het personeel niet had ingestemd met loonoffers en ontslagen, was faillissement volgens minister Wopke Hoekstra van Financiën de enige andere optie geweest.

Lees over dit aandeel ook

  1. 24 apr Nieuwe commissarissen en CFO voor KLM
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. Pavlov44 2 oktober 2020 19:24
    Het is nog niet in het nieuws maar alle maatschappijen zijn weer als een dolle vluchten aan het schrappen van hun toch al minimale vluchtschema. Had zelf nog wat vluchten staan en die worden keer op keer geannuleerd en vooruitgeschoven naar een datum dat er zogenaamd nog een vlucht is, maar ook die gaan er over een paar weken wel uit. Zomer was een tijdelijke opleving, maar nu het aantal landen dat geen verplichten 10/14 dagen quarantine nog maar op 1 hand te tellen is gaat er echt niemand meer reizen. Het wordt nog een complete winter zonder omzet voor AF-KL en u weet wat dat betekent: dokken!
  2. @iPlof 3 oktober 2020 11:32
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 3 oktober 2020 10:57:

    Wat uiteindelijk directe invloed zal hebben op de hoeveelheid mensen die nodig is", aldus Elbers.

    Gewoon op piekmomenten Uitzendkrachten nemen.

    goed voor Randstad .
    Serieus?

    60% van het personeel zit betaald thuis niets te doen. De overige 40% werkt op halve kracht.

    Uitzendkrachten is het laatste wat je nodig hebt.

    Slecht voor Randstad.
  3. J Sterk 5 oktober 2020 14:15
    De Nederlandse luchtvaart is maar op één manier te redden.

    KLM met zijn personeel is ziek en dat was het al toen ik in dienst was.
    Teveel personeel en teveel mensen die door de jaren heen een te hoog salaris ontvingen. Het bedrijf is door verschillende overheden en bonden door de jaren heen zichzelf te vaak geholpen. De cultuur en zijn verwende personeel is verpest.

    Het bedrijf dient daarom failliet te gaan en met een frisse, gezonde cultuur een nieuwe Dutch Airways weer opnieuw te beginnen. Mooie bijkomstigheid is dat dit dan zonder Air France kan. Een blok aan het been op dit moment. AF heeft nog veel meer last van verzieking in zijn eigen organisatie.

    Binnen afzienbare termijn zal Dutch Airways weer een versterking zijn van de Nederlandse
    economie.

12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,720 26 apr
+0,030 +0,31%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links