Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

EADS en ffff

61 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 14 juni 2006 14:29
    Zo zie je maar weer; ellende komt nooit alleen.... dat is altijd zo in het leven.....

    Gigantisch veel analyses momenteel overal te vinden. maar daar koop je nu weinig voor. We hebben dan wel geen beurscrash....maar één van mijn aandelen is vanmorgen duidelijk gecrasht.

    Zie ook koersreactie bij Daimler Chrysler: Die zit voor 15 procent in het kapitaal en gaat met ruim 1,5 Euro de boot in.

    Toch denk ik dat er hier en daar sprake is geweest van voorwetenschap: Nog maar een paar weken geleden werd de EADS participatie van Daimler Chrysler gehalveerd. Die MOETEN haast wel geweten hebben van de moeilijkheden om de airbussen op tijd geleverd te krijgen.

    Vorige maand nog bijgekocht.....

    Zoals ik al zei.....Als je in de stront zit, komt het nooit alleen...

    Peter
  2. bub 14 juni 2006 23:07
    Het kantelpunt was een paar maanden terug al waar te nemen toen de negatieve berichten rondom de 350 begonnen en het goede nieuws omtrent de 380 opraakte. Sindsdien zijn ze 30-40% gezakt.
    Het slechte nieuws is nog niet op:
    de 320 veroudert langzaam en er zijn berichten over een upgrade;
    het trompetgeschal over nieuwe opdrachten is opgedroogd.
    Aan de pluskant: het orderboek zit voor jaren vol, dus er is een enorme kasstroom om de investeringen de financieren.
    Maar kopen moet nog even wachten tot vlak voor de uitlevering van de 380. Tot dan is nog behoorlijk wat slecht nieuws te verwachten. Wat weet niemand, maar de trend zit tegen.
  3. [verwijderd] 15 juni 2006 00:21
    quote:

    AJ_1 schreef:

    Het kantelpunt was een paar maanden terug al waar te nemen toen de negatieve berichten rondom de 350 begonnen en het goede nieuws omtrent de 380 opraakte.
    Ook technisch was het een mooi plaatje heb er zelf overigens niets mee gedaan. Uit de trend vanaf de 2003 bodem gevallen, mooie pullback en go... Ik weet niet of je nu al bij moet kopen, maar vergeleken met een paar weken terug kun je je nu natuurlijk geen buil meer vallen. Anderzijds, ik schat de kans op een (kortstondige) rebound ook niet uit. Het licht uiteindelijk dus vooral aan de beleggingshorizon.

    mvg
    Wilco
  4. [verwijderd] 15 juni 2006 00:38
    Vond dit bericht van eergisteren (13 juni) in het FD ook niet bepaald positief:

    Risico’s voor superjumbo

    Turbulentie leidt tot strenge regels naburig verkeer

    VAN ONZE REDACTEUR

    AMSTERDAM — De superjumbo Airbus A380, die volgend jaar in gebruik wordt genomen, staat mogelijk nog een grote uitdaging te wachten: ongekende restricties voor naburig vliegverkeer.
    De toezichthouders op de internationale luchtvaart en aërodynamisch experts kwamen er vorige week opnieuw niet uit, zo heeft de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal van betrokkenen bij het overleg vernomen. Ze wisten geen overeenstemming te bereiken over de omvang van de veiligheidsrisico’s die de A380 oplevert. De superjumbo veroorzaakt veel turbulentie waar ander verkeer dat in zijn slipstream vliegt rekening mee moet houden.
    In een overleg achter gesloten deuren in het Canadese Montreal bleef een studiegroep van Amerikaanse en Europese overheidsvertegenwoordigers intern verdeeld over de veiligheidsmarges die in acht moeten worden genomen voor ander vliegverkeer bij het opstijgen, bij het landen en bij het vliegen op kruishoogte. In extreme gevallen kan de turbulentie van de A380 er namelijk voor zorgen dat zelfs grotere toestellen onbestuurbaar worden.
    De huidige strenge interim-aanbevelingen zouden tot ver in 2007 kunnen blijven gelden. Als er in de slipstream van een A380 wordt gevlogen, moet een toestel een afstand in acht nemen van minimaal twee keer van wat er normaal geldt. Als er geen doorbraak in het overleg komt, zou het kunnen betekenen dat de dubbeldekker volgend jaar dienst gaat doen met de strengste veiligheidseisen in de burgerluchtvaart.
    De Europese vliegtuigbouwer Airbus ontwierp het $ 300 mln kostende vliegtuig en zette het in de markt onder de belofte dat het naadloos zou kunnen passen in het bestaande wereldwijde vliegverkeer. Volgens Airbus zou de A380 onder dezelfde regels kunnen vliegen als de Boeing 747, die het grootste vliegtuig was vóór de ontwikkeling van de A380.
    Als de A380 speciale vliegrestricties krijgt opgelegd en extra afstand moet houden tot het overige vliegverkeer, dan is dat meer dan alleen een publieke terechtwijzing van Airbus. Zulke regels zouden een onmiddellijk marketingprobleem voor Airbus veroorzaken. Andere toestellen in de buurt van de A380 zouden ofwel in de lucht moeten afremmen of langer op de grond moeten wachten om de noodzakelijke afstand tot de superjumbo in acht te kunnen nemen.
    Als meer A380-toestellen worden afgeleverd, zou er een druk kunnen ontstaan op de vertrek-en landingsslots en op de ruimte in drukke luchtverkeerswegen. Dat zou de efficiëntie van het vliegtuig beïnvloeden en op termijn ook de verkopen van het vliegtuig.
    Airbus heeft de A380 — met standaard 555 zitplaatsen die in sommige stoelopstellingen 35% meer capaciteit heeft dan de Boeing 747 — gepresenteerd als ‘de economische oplossing voor drukbezette routes’. Volgens de internationale vliegveiligheidsorganisatie ICAO moeten andere vliegtuigen op 10 nautische mijlen afstand blijven van een landende A380, het dubbele van normaal. Op kruishoogte wordt een afstand aanbevolen van 15 nautische mijlen en dat is het drievoudige van wat normaal wordt aangehouden.
    Een andere complicatie is dat de organisaties van luchtverkeersleiders eerder hebben gewaarschuwd dat zij negen maanden voorbereidingstijd nodig hebben om nieuwe standaarden in te voeren.
    Airbus weigert te reageren.
  5. [verwijderd] 15 juni 2006 14:11
    Zo'n crash is natuurlijk een kant van het verhaal, maar vandaag vind je op heel wat websites boeiende kanttekeningen. Want de vraag die zich toch overal opdringt is: Waarom heeft men dit niet eerder gemeld? En natuurlijk: Wie zijn de grote winnaars en verliezers? Eén verliezer kennen we wel. !!!!! Ik wilde deze posting in mijn oude EADS draad posten, maar dat gaat jammer genoeg niet . Kan nog steeds niet geopend worden. Maar d'r wordt aan gewerkt door IEX. Ik ontving ook nog medeleven van de heer Okkerse...(!!) Blijft dus ook hier goed de zaken volgen.

    Enfin : Arnaud Lagardère verkocht uit papa's ergfenis zomaar even 7,5 procent van EADS, pakweg twee maand geleden. Zit nog voor 7,5 procent in EADS. En wist hij nou iets. neen helemaal hatstikke niets. Dus ik ben dan toch ook niet de enige die van niks wist....

    Wel waren er vorige maand op Duitse websites berichten te lezen dat de fabrieken waar ze die Airbussen bouwen met een enorm tekort aan ingenieurs zitten en men ze uit India etc. naar Duitsland wilde halen. Dat was , achteraf gezien, natuurlijk wel een teken. Maar dan toch eigenlijk het enige.

    Zeker de moeite om te zien hoe in verschillende landen totaal verschillend op die crash gereageerd wordt. Want de Britten wilden net verkopen en hadden dus beter net als Lagardère een paar maandjes eerder verkocht....

    Reuters le 15/06/2006 13h15
    Lagardère parle de crise grave à EADS et plaide l'ignorance
    PARIS (Reuters) - Arnaud Lagardère juge qu'EADS est confronté à une crise majeure et indique qu'il n'avait aucune information sur les problèmes qui ont entraîné de nouveaux retards dans le programme A380 quand il a décidé de vendre en avril la moitié de la participation du groupe Lagardère dans le groupe franco-allemand d'aéronautique, de défense et d'espace.

    Dans une interview publiée jeudi par Le Monde, le coprésident du conseil de surveillance d'EADS déclare d'autre part qu'il ne veut pas "surréagir et faire tomber des têtes pour faire plaisir au marché".

    Mais le gérant-commandité du groupe Lagardère, qui conserve 7,5% d'EADS, ajoute que la question est "de savoir si le patron d'Airbus (NDLR - l'Allemand Gustav Humbert) était au courant de la situation en interne".

    Prié de dire s'il maintenait sa confiance à Noël Forgeard, aujourd'hui co-président exécutif d'EADS après avoir dirigé jusqu'à début 2005 la filiale Airbus, il répond : "Je n'ai pas pour habitude de ne pas être solidaire de mes équipes et c'est une discussion que j'aurai avec Manfred Bischoff", avec lequel il partage la présidence du conseil de surveillance d'EADS.

    "Il n'est pas question de faire payer un lampiste", dit-il encore.

    L'annonce par Airbus d'un nouveau retard dans le programme de son très gros porteur A380 a fait plonger mercredi en Bourse le titre EADS, le groupe ayant annoncé que ces problèmes impacteraient son résultat opérationnel de 500 millions d'euros par an sur la période 2007-2010.

    PLONGEE EN PROFONDEUR

    "Nous sommes face à une crise majeure et je me mets à la place des actionnaires et des analystes qui ne comprennent pas ce nouveau retard", indique Arnaud Lagardère.

    "Avant de sanctionner qui que ce soit, nous allons faire une plongée en profondeur dans le groupe pour voir d'où viennent les problèmes de fabrication. Nous en avons déjà localisé certains", ajoute-t-il.

    A propos de la vente de la moitié (7,5%) de la part de Lagardère Groupe dans EADS intervenue en avril, il souligne que l'opération était l'aboutissement d'un long processus mené en parallèle avec le partenaire allemand DaimlerChrysler et qu'il ignorait alors tout des difficultés du programme A380.

    "Si nous avions été malhonnêtes, ce n'est pas 7,5% du capital que nous aurions vendu, mais la totalité. J'ai le choix de passer pour quelqu'un de malhonnête ou d'incompétent, qui ne sait pas ce qui se passe dans ses usines. J'assume cette dernière version", dit-il encore.

    Arnaud Lagardère souligne encore que les équipes d'Airbus, rencontrées en mai, n'avaient fait état d'aucun élément en leur possession permettant de conclure à de nouveaux décalages de livraisons pour l'A380 et que la même réponse avait été faite début juin aux analystes financiers par des responsables d'EADS.

    "De même, le britannique BAE Systems, qui est actionnaire (à 20%) d'Airbus et membre du conseil d'administration n'a jamais été informé de ces problèmes industriels", relève-t-il.


    © 2006 Reuters Limited. Click for Restrictions.

  6. [verwijderd] 15 juni 2006 15:08
    quote:

    Peter_21 schreef:

    Enfin : Arnaud Lagardère verkocht uit papa's ergfenis zomaar even 7,5 procent van EADS, pakweg twee maand geleden. Zit nog voor 7,5 procent in EADS. En wist hij nou iets. neen helemaal hatstikke niets. Dus ik ben dan toch ook niet de enige die van niks wist....
    :)

    Ik weet dat jij er niet naar kijkt, maar zoals ik al aan gaf, technisch was EADS al uit de lange termijn trend gevallen. Er is een bevestiging van de breuk opgetreden middels een pullback en nieuwe verzwakking. Als je dat combineert met de door jou aangehaalde forum berichten heb je al twee waarschuwingen dat het oppassen is.

    Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk praten en ook ik maak me regelmatig schuldig aan 'ff afwachten' om wat extra bevestiging te krijgen etc om uiteindelijk te laat te zijn. Zeker voor lange termijn posities is direct handelen niet altijd verstandig, maar ik zie hier toch weer een bevestiging dat TA echt toegevoegde waarde heeft, ook voor de langere termijn beleggingen. Wekelijks eens door de grafieken lopen kost weinig tijd en kan een extra waarschuwing zijn en helpen veranderende teneur van forum berichten te duiden. Handelen met voorkennis heeft effect op de grafiek!

    mvg
    Wilco
  7. forum rang 5 Bart Meerdink 16 juni 2006 09:34
    quote:

    Peter_21 schreef:

    Enfin : Arnaud Lagardère verkocht uit papa's ergfenis zomaar even 7,5 procent van EADS, pakweg twee maand geleden. Zit nog voor 7,5 procent in EADS. En wist hij nou iets. neen helemaal hatstikke niets. Dus ik ben dan toch ook niet de enige die van niks wist....
    Dit stinkt inderdaad een uur in de wind, Peter. Half april al zag men intern de problemen (zie artikel onderaan). Mogelijk in sommige kringen ook al veel eerder. Zie ook wat de FTD schrijft:

    "EADS - Airbus-Chef Gustav Humbert kommt angesichts des Desasters beim neuen Großraumflugzeug A380 in Erklärungsnot. Ein Airbus-Sprecher sagte, es habe "im April erste Anzeichen für ein Riskio einer weiteren Verzögerung" gegeben. Humbert habe daraufhin eine Prüfung veranlasst und die Aktionäre darüber informiert. Der französische Co-Aufsichtsratsschef und Großaktionär der Airbus-Mutter EADS, Arnaud Lagardére, sagte dagegen in einem Interview, bei einer Aufsichtsratssitzung im Mai habe Humbert erklärt, es lägen keine gesicherten Informationen über eine Verzögerung vor. (FTD, S. 1)"

    Een run op de exit (Lagardère en Daimler-Chrysler, BAE, optie-paketten topmanagers) vlak voor het bekend maken van grote productieproblemen bij de A380.

    Ook de beurskoers daalde ruim 20% nog vóór het nieuws (maar ná de "koopkans" die de kleine daling door het bekend maken van de verkoop van de Lag./DC belangen leek te zijn).

    Nog op 1 juni zei men geen aanwijzingen op een vertraging te hebben: "Noch im Mai habe Airbus-Chef Gustav Humbert der EADS-Führung erklärt, keinen Hinweis auf eine Verzögerung beim A380 zu haben. Am 1. Juni sei bei einem Analystentreffen von EADS-Teams dieselbe Antwort gekommen. Vielleicht hätten einige Produktionsteams "Verzögerungen nicht gemeldet, weil sie hofften, diese aufholen zu können", sagte Lagardère."

    Bart

    www.business-wissen.de/de/aktuell/kat...

    EADS seit April über mögliche Airbus-Verzögerungen informiert

    15.06.2006

    Amsterdam/Paris (ddp.djn). Das Management des europäischen Luft- und Raumfahrtkonzerns EADS wurde eigenen Angaben zufolge von der Tochter Airbus erstmals Mitte April über mögliche Verzögerungen bei der Auslieferung des neuen Großraumflugzeuges A380 informiert. Zu diesem Zeitpunkt seien jedoch noch keine Angaben über den Umfang der zeitlichen Verzögerungen möglich gewesen, sagte EADS-Sprecher Michael Hauger am Donnerstag in Amsterdam der Nachrichtenagentur Dow Jones Newswires. Airbus habe nur auf die Probleme beim Hochfahren der Serienproduktion hingewiesen.
  8. forum rang 5 Bart Meerdink 16 juni 2006 09:46
    Nog een duidelijke aanwijzing is dit berichtje uit de DFT (van nog vóór de klap). Citaat: "Der Ausgabepreis sollte am 2. Juni ermittelt werden, was aber nicht geschah.".

    ftd.de/unternehmen/industrie/80775.html

    EADS stoppt Aktienverkauf an Mitarbeiter

    von Gerhard Hegmann, München

    Der größte europäische Luftfahrtkonzern EADS hat sein diesjähriges Mitarbeiteraktienprogramm kurzfristig gestoppt. Da der Kurs der EADS-Aktie seit Anfang April bei größeren Schwankungen stark zurückgegangen ist, wurde das Programm auf Oktober verschoben.

    Dies sagte ein Sprecher am Dienstag auf Anfrage. Bis Oktober rechne man mit einer Stabilisierung des Kurses, weil dann Klarheit über wichtige strategische Fragen bestehen soll. Hierzu zählt der Kauf der übrigen 20 Prozent am Flugzeugbauer Airbus von BAE Systems. Außerdem will Airbus sein A350-Modell überarbeiten.

    Das Mitarbeiteraktienprogramm sah vor, den 120.000 Beschäftigten in 14 Ländern vom 5. bis 23. Juni bis zu 500 Aktien mit 20 Prozent Kursabschlag anzubieten. Der Ausgabepreis sollte am 2. Juni ermittelt werden, was aber nicht geschah. Bislang beteiligten sich rund zehn Prozent der Beschäftigten an der jährlichen Aktion. Im vergangenen Jahr kauften sie 1,94 Millionen Aktien - für die EADS damals ein Mittelzufluss von mehr als 36 Mio. Euro.

    Wegen des Kurssturzes wurde offenbar auch eine geringe Beteiligung der Mitarbeiter befürchtet. Seit ihrem Rekordhoch am 24. März mit 35,13 Euro hat die Aktie ein Drittel an Wert verloren und notierte am Dienstag bei 26,11 Euro. Analysten verweisen auch darauf, dass der schwache Dollar den Gewinn der EADS drückt.
  9. forum rang 5 Bart Meerdink 16 juni 2006 10:06
    Ook informatief, met aan het slot de opmerking dat in ieder geval BAE Systems geheel verrast schijnt te zijn. Gezien het moeizame touwtrekken om de verkooppprijs van hun belang lijkt mij dat echter niet geheel verrassend.

    www.heute.de/ZDFheute/inhalt/6/0,3672,3945222,00.html

    EADS-Anleger fühlen sich getäuscht

    Wirbel um A380-Verzögerung: Politiker und Öffentlichkeit verlangen Aufklärung

    Der teure "Kabelsalat" beim Airbus A380 hat das Vertrauen der Investoren in Europas führenden Luft- und Raumfahrtkonzern EADS erschüttert. Der Verdacht von Insidergeschäften geht um und Vorwürfe über eine Vertuschung der Produktionsprobleme bis zum Rummel der Fußball-WM. Haben Manager und Großaktionäre der Airbus-Muttergesellschaft zynisch Kasse gemacht, bevor sie die Märkte über das Ausmaß der Milliarden teuren Probleme informierten und der Absturz der EADS-Aktie unvermeidlich wurde? Vielleicht hatten sie einfach Glück bei der Zeitwahl. Politiker und Öffentlichkeit verlangen Aufklärung.

    "Wir haben eine ganz neue Situation", sagt EADS-Sprecher Christian Poppe. "Bisher ging es bei der A380-Zeitplanung um die Verschiebung des Startermins" (wegen Retuschen am Flugzeugkonzept). "Der wird eingehalten. Jetzt haben wir ein industrielles Fertigungsproblem. Das ist neu." Immerhin betritt Airbus nicht nur technologisch mit dem A380 Neuland, sondern auch beim hoch komplexen Produktionsprozess. Luftfahrtexperte Sasha Tusa von Goldman Sachs sieht allerdings "die Glaubwürdigkeit des Managements von EADS und den Ruf von Airbus stark beschädigt". Und die Analysten von Exane (BNP-Paribas) meinen, die Milliarden teuren Lieferprobleme dürften schon vorher voraussehbar gewesen sein, "vielleicht vor dem teilweisen Ausstieg von Lagardère und DaimlerChrysler" aus dem EADS-Kapital.

    Machten Manager Kasse?

    Wie schockiert die Märke sind, zeigte sich am Mittwoch mit dem Rutsch der EADS-Aktie um 26,32 Prozent auf 18,73 Euro. Damit lag die Aktie sogar unter ihrem Ausgabekurs von 19 Euro im Juli 2000. 5,5 Milliarden Euro lösten sich in Luft auf. Investmentbanken stuften EADS von "Kauf" auf "Verkaufen". Ein Drama ist der Absturz der Aktie auch für BAE Systems. Die Briten wollen ihren 20-Prozent-Anteil bei Airbus an EADS verkaufen. Es geht nur noch um den Preis. Doch nach dem A380-Debakel nahmen die Experten von Morgan Stanley ihre Bewertung des Anteils von 4,4 auf 3,5 Milliarden Euro zurück.

    Im März kostete die EADS-Aktie mit bis zu 35,42 Euro noch fast doppelt so viel wie heute. In dieser Hochphase verkaufte der EADS-Co- Chef Noël Forgeard Aktien für 2,5 Millionen Euro. Forgeard war bis vor einem Jahr Airbus-Chef und ist bei EADS für Airbus zuständig. Auch drei andere EADS-Manager machten Kasse. Wussten sie nichts von den Produktionsproblemen? Bei EADS zeigt man sich dessen sicher: Noch im Mai habe Airbus-Chef Gustav Humbert signalisiert, es gebe keine Verzögerung beim A380. Die Produktionsmanager glaubten, die Probleme mit Hilfsteams aus Deutschland und Spanien zu lösen. Die Leute "treten sich auf den Füßen rum", klagte die Gewerkschaft CGT.

    "Kursverfall nicht erwartet worden"

    Anfang April warfen die Großaktionäre DaimlerChrysler und Lagardère 122 Millionen EADS-Aktien auf den Markt und gaben je 7,5 Prozent Anteile ab. Seit April sind auch die Konvois mit den A380- Rümpfen nach Toulouse ausgesetzt. Erst im September soll es weitergehen. Bloßer Zufall? Die Verkaufsentscheidung sei schon im Herbst 2005 gefallen und der Kursverfall so nicht erwartet worden, sagt EADS-Co-Präsident Arnaud Lagardère. "Ich habe die Wahl, als unehrlich oder inkompetent angesehen zu werden, der nicht weiß, was in seinen Werken passiert. Ich nehme die zweite Version an."

    Ein starkes Argument spricht gegen die Insiderthese: Wenn EADS und Lagardère von den Milliardenkosten der Verschiebung wussten, dann auch der Airbus-Aktionär BAE Systems. Doch die Briten wurden von der Verzögerung kalt erwischt. Sichtlich verärgert erklärte BAE, die Airbus-Aktionäre hätten "niemals einen veränderten Budget- oder Geschäftsplan" wegen A380-Verzögerungen vorgelegt bekommen. Ist also der neue Airbus-Chef Humbert schuld, weil er die Probleme zu lange verschwiegen hat? Lagardère nimmt den Manager vorerst in Schutz: "Ich will kein Köpfe rollen lassen, um den Märkten zu gefallen." Erst müsse man klären, wo die Probleme liegen. Forgeard äußert sich da ganz anders. "Es tut mir schrecklich Leid für die Investoren, die ihr Vertrauen in die EADS- Gruppe gesetzt haben", sagt er. "Als ich bei Airbus war, haben wir niemals unsere eigenen Prognosen verfehlt.".

    von Hans-Hermann Nikolei, dpa
  10. [verwijderd] 16 juni 2006 11:58
    Bart,

    Zoals je met je vele postings al goed aangeeft: Het stinkt echt aan alle kanten. Bijna ieder uur verschijnt er weer een nieuw hoofdstuk. Momenteel gaan met name de Franse, Engelse en Duitse regeringen er zich ook nog mee bemoeien en nemen de Directie zwaar onder vuur. Ik laat het voorlopig hierbij, want er gebeurt gewoon teveel om steeds te posten. Het enig positieve dat er aan de hele affaire zit, is dat met name de Regeringen geschrokken zijn van de tekortkomingen in de produktiecapaciteit. Uiteindelijk is dat een blamage voor "Industrieel Europa". En hoe je het ook draait of keer: De Airbus was nou juist het visitekaartje van een geïntegreerd industrieel complex met als hoofddeelnemers Frankrijk, Engeland Spanje en Duitsland. met nauwe banden met Nederland ( Stork) België (Sabca).

    Natuurlijk faalt het management en zijn ze drukker met het innen van hun miljoenenoptiepakketten op de naam van hun kinderen. Wat een details komen er allemaal niet boven water. Die Forgeard mag wat mij betreft zo opstappen. Maar belangrijkste is dat er nu een geweldige schokgolf door het door overheden gedomineerde bedrijf gaat, dat er echt wat moet veranderen.

    De stopzetting van de uitgifte van aandelen aan het personeel had ik ook gelezen, maar vond de verklaring daarvoor TOEN nog plausibel. In verleden is dat vaker, ook bij andere bedrijven gebeurd.

    Enfin: Volgen op de Nederlandse, Belgische,Franse, Duitse en Engelse sites.... Er valt genoeg te lezen.

    Peter
  11. [verwijderd] 17 juni 2006 23:50
    Ik kwam het ook in het nederlands tegen hier voor de liefhebbers van dit stinkende zaakje,

    Topman Airbus wist eerder van vertraging

    anp | Gepubliceerd op 16 juni 2006, 21:27
    Laatst bijgewerkt op 17 juni 2006, 15:23

    PARIJS - De topman van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS, Noël Forgeard, is in de loop van april op de hoogte gesteld van nieuwe vertragingen bij de bouw van de Airbus A380. De vliegtuigbouwer Airbus is onderdeel van het EADS-concern.

    Forgeard verklaarde vrijdag voor de Franse radio dat de vertragingen het gevolg zijn van problemen bij de controle- en waarschuwingssystemen van het dubbeldekstoestel. Eerder deze week werd bekend dat de afleveringen van het nieuwe Airbus-vliegtuig voor de tweede maal zijn vertraagd. Dat bezorgde EADS op de effectenbeurs in Parijs een koersval van 26 procent.

    ,,Het is een uiterst gecompliceerd toestel. De alarmbellen gingen niet op tijd af. We zijn zeer laat ervan op de hoogte gesteld dat er vertragingen zouden optreden'', aldus Forgeard.

    'Diverse partijen op de hoogte'

    De mededeling van Forgeard dat hij in april van de vertragingen wist, volgt op de bekendmaking van de Franse beursautoriteiten op donderdag dat de topman, zijn drie kinderen en enkele EADS-directeuren in maart voor enkele miljoenen euro's opties op aandelen hebben uitgeoefend. Forgeard beklemtoonde vrijdag dat hij toen nog niet op de hoogte was van de problemen bij Airbus.

    In de Franse media wordt erop gespeculeerd dat diverse partijen op de hoogte waren van de problemen bij Airbus en dat die snel van hun aandelen in EADS afwilden. Zo verkocht het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler in april een belang van 7,5 procent in EADS.

    Een woordvoerster van de autofabrikant zei vrijdag dat ,,we niet op de hoogte waren van moeilijkheden met de A380''. DaimlerChrysler is niet het enige concern dat aandelen van de hand deed. De Franse onderneming Lagardère verminderde in april haar belang in EADS van 15 tot 7,5 procent.

    mvrgr jo jo
  12. [verwijderd] 18 juni 2006 21:24
    Hoy Peter 21 hiermee voor altijd ook jouw klacht ontkracht als zou de nederlandse pers in de weekeinden niets doen,dit bericht stond vandaag (zondag) op de site van de Leeuwardercourant.

    Druk op top EADS neemt toe

    anp | Gepubliceerd op 18 juni 2006, 17:18

    PARIJS - De topman van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS, Noël Forgeard, is dit weekeinde verder onder druk komen te staan. De bestuurder wordt verdacht van handel met voorkennis.

    Maar ook als hij zich daar niet aan schuldig heeft gemaakt, zijn de gewraakte aandelentransacties 'catastrofaal' voor het imago van EADS. Dat zei zondag het Franse parlementslid Patrick Devedjian. Hij is een belangrijk adviseur van de Franse minister van Binnenlandse Zaken Sarkozy.

    Afgelopen week werd bekend dat Forgeard, zijn drie kinderen en enkele EADS-directeuren in maart voor miljoenen euro's aan opties in het concern hebben verzilverd. De Franse beursautoriteit AMF maakte dit bekend, nadat de koers van EADS op de beursvloer in Parijs met ruim een kwart was gekelderd. De koersval volgde op het nieuws dat de productie van het nieuwe toestel de Airbus A380 voor de tweede maal is vertraagd. Vliegtuigbouwer Airbus is onderdeel van EADS en topman Forgeard wordt ervan beticht dat hij al wist van de vertraging toen hij zijn opties verzilverde. Hijzelf ontkent.

    Zowel de Franse beursautoriteiten als de toezichthouder in Duitsland heeft inmiddels een onderzoek ingesteld naar de aandelenhandel door de top van EADS.

    Stinkend zaakje komt steeds meer oppositie en bewijs naar buiten.

    mvrgr jo jo
  13. [verwijderd] 2 juli 2006 22:29
    Bewijs gaat over in feiten nieuw corruptieschandaal geboren,wij beleggers zijn vogelvrij voor de geldwolven.

    Topmannen Airbus en EADS stappen op
    TOULOUSE/MUNCEN - Topman Gustav Humbert van vliegtuigbouwer Airbus heeft zondag zijn ontslag aangeboden. Noël Forgeard, mede-bestuursvoorzitter van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS, stapte zondag ook op. Beide topmannen zijn vertrokken wegens de vertraging die is opgelopen met de superjumbo A380.


    De problemen voor Forgeard begonnen enkele weken geleden toen het aandeel EADS op de beurs in Parijs een duikvlucht maakte. Het concern gaf toen een winstwaarschuwing als gevolg van productievertragingen bij de superjumbo A380 van dochterbedrijf Airbus. Daardoor valt de winst bij EADS tot 2010 ongeveer 2 miljard euro lager uit dan verwacht.

    Kort daarna volgden de beschuldigingen van aandelenhandel met misbruik van voorkennis door EADS-bestuurders, onder wie Forgeard.

    „De recent bekendgemaakte vertraging van de productie en levering van de A380 is een grote teleurstelling voor onze klanten”, aldus Humbert in een schriftelijke verklaring. „Als CEO van Airbus moet ik verantwoordelijkheid nemen. De juiste weg is om mijn ontslag aan te bieden aan de aandeelhouders.”

    Forgeard wordt opgevolgd door Louis Gallois. Hij is nu nog de baas bij het Franse spoorwegenbedrijf SNCF. Humbert wordt opgevolgd door Christian Streiff een voormalige topman van de glasfabrikant Saint Gobain.

    mvrgr jo jo
  14. forum rang 7 ffff 3 juli 2006 08:37
    Jojo,

    Franse sites staan gehele weekend bol van de informatie over deze zaak. De nieuwe baas Gallois is duidelijk een zwaargewicht. Heeft het gepresteerd om het bureaucratische franse spoorwegnet ; SNCF letterlijk en figuurlijk weer goed op de rails te zetten.

    Verder heeft EADS dit weekend een mega -order van de Amerikanen gekregen voor de levering van 500 helicopters, waaraan ook Safran gaat meewerken ( bouw van de motoren) en is gisteravond de mogelijke miljardenorder van India ( alweer honderden helicopters) bekend gemaakt.

    Het moet toch gek lopen of EADS moet vandaag in de plus staan.

    Peter
  15. forum rang 5 Bart Meerdink 3 juli 2006 10:59
    Michael Kralands zegen heb je, die neemt ze op in zijn Polderportefeuille, maar de markt zet het aandeel flink lager (nu 22,21 -1.11%).

    De streek die ze BAE geleverd hebben, nu het over te nemen belang zoveel minder waard blijkt te zijn, is natuurlijk wel goed voor de EADS-aandeelhouders.
  16. forum rang 7 ffff 3 juli 2006 13:33
    Goed gezien , Bart!

    EADS betaalt nu aanmerkelijk minder voor die 20 procent in Airbus. Zoals Cruyff altijsd al zo mooi zei: Ieder nadeel hep zo zijn voordeel.

    Door de lage waardering van Airbus betaalt EADS nu een pak minder dan aanvankelijk gedacht.

    Dit weekend op Franse zender Thierry Breton ( Minister van Economie) in een lang gesprek over EADS gehoord. Nou, dat is ook geen makkelijke jongen! Die wist heel goed waarover hij het had en toen ik hem zo hoorde had ik onmiddellijk het gevoel: Die gaat spijkers met koppen slaan.

    Uiteindelijk is de "uitklaring", de oplossing van het management probleem er verbazingwekkend snel gekomen. Wat ook opvalt op de Franse zender gisteren en op de Duitse websites is dat er een toeleveringsprobleem is, die in principe met goede aanpak op te lossen moet zijn. Vorige maand raakte al bekend dat er HOONDERDEN ingenieurs uit India naar Duitsland gehaald worden om de lacunes op te vangen.

    Belangrijk is dat iedereen tot en met gealarmeerd is en dat er wel degelijk knopen worden doorgehakt.

    Gezien de twee mega - orders die er alleen al weer dit weekend bijgekomen zijn, kan ik Michael geen ongelijk geven EADS in zijn polderportefeuille erbij te nemen. Hij heeft ze in ieder geval een stuk goedkoper dan ik met mijn recente (bij) aankopen in februari en maart van dit jaar......

    Maar ja, ik heb ze ook nog van 8 en 11 Euro en gemiddeld staan we al weer op winst...... Het is gelukkig geen Spector....

    Peter

61 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 907,85 -0,48%
EUR/USD 1,0849 -0,10%
FTSE 100 8.224,94 -0,35%
Germany40^ 18.544,30 -0,72%
Gold spot 2.340,78 -0,87%
NY-Nasdaq Composite 17.019,88 +0,59%

Stijgers

arGEN-X
+2,75%
IBA
+1,26%
TINC
+0,84%
UCB
+0,79%
Colruyt
+0,43%

Dalers

Umicore
-2,68%
VGP
-2,64%
Retail...
-2,54%
SYENSQO
-2,25%
bpost
-2,19%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links