Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,695 31 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,605 - 5,735
  • 246.504 Gem. (3M) 280,6K

De hype cycle van self-driving cars

3.872 Posts
Pagina: «« 1 ... 93 94 95 96 97 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 september 2016 20:34
    quote:

    Oeps...! schreef op 4 september 2016 19:38:

    Justin of iedereen die de video heeft gezien.
    Het is een beetje onduidelijk maar bij 04:40 heeft Willem Strijbosch het volgens mij over 11 Tier1 gebruikers/testers van de DNA maps. Ik kan het niet goed verstaan, misschien dat iemand anders er wijs uit kan worden. Zou toch een stukje info kunnen zijn waar we wat aan hebben?
    Ik hoor geen getal. Hij zegt dat Road DNA 'tested and used" is "by OEM's and Tier1's". Dus door autofabrikanten en grote eerstelijns leveranciers aan autofabrikanten.
  2. [verwijderd] 4 september 2016 20:40
    quote:

    Turquoisine schreef op 4 september 2016 19:54:

    [...]En precies die opmerking "hoe hondsbrutaal kan je zijn", DAAR moet HG wat over zeggen. Namelijk dat wat MobilEye zegt niet op waarheid berust en dat zij al wel degelijk road DNA kunnen leveren. DAT (o.a.) mis ik nu in de communicatie van HG.

    De kracht in de communicatie van "mij duw je niet met leugens omver" en dan het liefst er nog een tegenaanval aan vast gekoppeld in de trend van, kijk eens wat wij nu al hebben bereikt.

    Je bent als CEO toch trots op je product, dan laat je je toch niet de hoek indrukken door dit soort leugens? Komop HG, rug recht en toon je kracht.
    De vraag is of een moddergevecht je ook echt gaat helpen om meer klanten te werven. Ik denk dat tomtom er boven staat en denkt: laat ze maar bewijzen dat ze iets waar kunnen maken. Ook heb ik gehoord dat tomtom deels wel blij was met het optreden van mobileye. Omdat ze het ook belangrijk vinden dat de industrie de noodzaak van hd maps onderkent.

    TomTom is een kaartenmaker, dus als die zeggen: "hd maps zijn nodig", dan is dat minder overtuigend dan uit de mond van mobileye, aangezien zij bekend stonden als partij die riep dat ze niet nodig zijn.

    TT zit dus meer op de lijn: laat de industrie eerst maar ontdekken dat hd maps nodig zijn, dan komt vanzelf de vraag wie dat het best kan leveren. Tegen hoge kwaliteit, lagere maakkosten en realtime updates. By the way: Zelf denk ik dat het wel fijn is dat de auto industrie twee jaar geleden nog niet overtuigd was van de noodzaak van hd maps. TT is er sinds 2011 mee bezig en road dna sinds 2009. Ze moeten bij TT ook gedacht hebben: laat ons maar even een voorsprong opbouwen en niet anderen op ideeen brengen.
  3. forum rang 6 Dutchy Ron 4 september 2016 20:47
    Ik heb net het volgende YouTube filmpje van juni 2016 bekeken:
    "Amnon Shashua CVPR 2016 keynote: Autonomous Driving, Computer Vision and Machine Learning"

    www.youtube.com/watch?v=n8T7A3wqH3Q&a...

    Amnon bevestigt dat voor localisation je HD Maps nodig hebt en noemt HERE en TT. Deze keynote spreker is trouwens wel van een ander niveau dan de TT medewerkers. Of het 'vapoware' is kan ik niet beoordelen.

  4. forum rang 6 Dutchy Ron 4 september 2016 20:56
    HD Maps zijn "critical voor safety" aldus Amnon. Wat ik mij nog wel afvraag is wie de eigenaar is/wordt van de 10kb per km die wordt geupload naar de cloud. Kan mij niet voorstellen dat iedere autofabrikant een eigen cloud krijgt en met de ruwe data gaat stoeien.
    Neem aan dat de data in lijn is met (alle internationale) wetgeving vwb de wet op de privacy, maw het kan open-data zijn/worden.

    Er zijn voor zover mij bekend geen vergelijkbare voorbeelden waarbij een dergelijke hoeveelheid data geupload wordt naar de cloud tbv realtime updates voor de content in de auto. Vanaf 2021 upload elke auto die van de band rolt data naar de clouad, aldus Amnon. Heb hem niet gehoord of over open-data.
  5. forum rang 6 Dutchy Ron 4 september 2016 21:29
    Geweldig verhaal over George Hotz

    www.bloomberg.com/features/2015-georg...

    Je gaat bijna denken dat Musk met de opmerking "I am this close to it and it is blowing me away, it is really going to blow other people away" refereert naar de weddenschap met Hotz. In het expiriment gebruikt Hotz geen HD Maps. Hotz bouwt een SDC in 3 mnd voor $50.000 (Incl. $30.000 voor de aanschaf van de auto). Hij slaat een miljoenencontract af van Musk, geld boeit hem niet.

    “I don’t care about money,” he says. “I want power. Not power over people, but power over nature and the destiny of technology. I just want to know how it all works.”

  6. forum rang 6 Dutchy Ron 4 september 2016 21:39
    Wat dacht je van het nieuwe speeltje Suggetion Network van George Hotz
    zie commaai.blogspot.nl/

    Hier kun je comma points verzamelen, ook een soort crowd sourcing (?)
    Het laden van deze pagina duurt even commacoloring.herokuapp.com/

    Iemand vd diehards hier dit al eerder gezien?
  7. forum rang 6 Dutchy Ron 4 september 2016 22:09
    Wat als het géén 1 april grap is. Lijkt mij typisch iets voor Hotz
    commaai.blogspot.nl/2016_04_01_archiv...
    We think the Model 3 is really cool and have decided Tesla makes pretty good self driving cars.

    The problem is they won't be able to ship enough to meet demand. But you know what's easy to ship?

    Phone Apps!

    So we are pivoting, and will henceforth be a phone app company. Product announcement soon.

    Hotz: “The math is simple. For the first time in my life, I’m like, ‘I know everything there is to know.’?”
  8. Regenboog33 5 september 2016 00:07
    quote:

    *Justin* schreef op 4 september 2016 20:40:

    [...]

    De vraag is of een moddergevecht je ook echt gaat helpen om meer klanten te werven. Ik denk dat tomtom er boven staat en denkt: laat ze maar bewijzen dat ze iets waar kunnen maken. Ook heb ik gehoord dat tomtom deels wel blij was met het optreden van mobileye. Omdat ze het ook belangrijk vinden dat de industrie de noodzaak van hd maps onderkent.

    TomTom is een kaartenmaker, dus als die zeggen: "hd maps zijn nodig", dan is dat minder overtuigend dan uit de mond van mobileye, aangezien zij bekend stonden als partij die riep dat ze niet nodig zijn.

    TT zit dus meer op de lijn: laat de industrie eerst maar ontdekken dat hd maps nodig zijn, dan komt vanzelf de vraag wie dat het best kan leveren. Tegen hoge kwaliteit, lagere maakkosten en realtime updates. By the way: Zelf denk ik dat het wel fijn is dat de auto industrie twee jaar geleden nog niet overtuigd was van de noodzaak van hd maps. TT is er sinds 2011 mee bezig en road dna sinds 2009. Ze moeten bij TT ook gedacht hebben: laat ons maar even een voorsprong opbouwen en niet anderen op ideeen brengen.
    Een moddergevecht is niet nodig, dat zeg ik ook niet. Wél dat je moet opkomen voor jezelf (en hiermee voor de aandeelhouders).

    Ik wil graag een vergelijking maken met de film "Back to the Future" (deel 1). Hier is de vader van Michael J. Fox een sulletje toen hij net zo oud was als zijn zoon nu is maar in de huidige tijd met drie kinderen nog steeds het sulletje is.

    Doordat Michael J. Fox terug in de tijd gaat en zijn sullige vader een andere keuze maakt dan in het verleden (geen sulletje zijn) én een kaakslag uitdeelt aan de grootste pestkop uit de klas verandert zijn leven ook in het nieuwe NU. Hij is geen sulletje meer maar een gerespecteerd schrijver en de pestkop uit zijn verleden maakt nu zijn auto schoon.

    Wat ik hiermee wil zeggen is dat TT ook wel eens voor zichzelf (en hiermee ook voor de aandeelhouders) mag opkomen en eens een kaakslag mag uitdelen aan bijvoorbeeld een MobilEye. Dit om te voorkomen dat TT in de toekomst niet het sulletje blijft en iedereen maar over hen heen loopt.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 september 2016 08:51
    quote:

    Hik schreef op 2 september 2016 10:08:

    [...]

    Helaas heb jij last van dezelfde blinde vlek als Justin en zijn 'analisten'. Alles wat niet naar HERE of Tom2 of Google ruikt is 'een laag bovenop'. Alsof de term HD-Maps alleen maar kan betekenen dat het iets is dat uit de koker van traditionele mapmaking bedrijven kan komen. Een HD map beschrijft een ruimtelijke visie van de wereld om ons heen.
    Je kunt twee dingen doen: vasthouden aan je zelfverkozen kokervisie, óf jezelf écht inlezen in de alternatieven die er zijn. Als je het laatste doet dan zal de klap minder groot zijn als je door schade en schande ontdekt dat er meer tussen hemel en aarde is dan alleen Tom2.
    Ik zal je zeggen wat er meer tussen jouw hemel en de aarde van TT is:

    1. Een vol-geautomatiseerde kaartenfabriek.

    2. Verstand van traffic en (predictive) traffic modellen. Dat impliceert meer dan brute data.
    Noem mij de RP-Schaeffer bij jouw alternatieven?? Waar zijn zij?

    3. Die raket van Elon Musk ontplofte toch? Typisch Amerikaans: wie veel geld verdiend heeft met iets, denkt daarna dat hij geniaal is.
    Ooit van de Toren van Babel gehoord?

    In alle discussies tot nu toe mis ik verstand van TRAFFIC!
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 september 2016 09:04
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 3 september 2016 09:21:

    www.forbes.com/sites/alanohnsman/2016...

    Creating a car capable of driving itself and making the right choices in traffic conditions is an “end-to-end systems problem,” Jen-Hsun said. He sees this as including computing hardware in a vehicle and the AI algorithms it uses, as well as a 3-D map in the cloud that’s continually updated.

    In de stad rijden met zeldrijdende auto's vraagt nmm om
    - wereldwijde standaardisatie, harmonisatie
    - single source of thruth
    - EU wetgeving

    Realtime onderhouden kaarten die realtime voor iedereen beschikbaar en hetzelfde zijn, dat duurt nog zeker tot 2030. Uit ervaring weet ik hoe moeizaam het is om internationaal standaarden af te spreken. Alleen al met 28 lidstaten gaan er jaren overheen. Ik ben van mening dat die standaard vanuit de overheden en wetgeving als randvoorwaarde wordt gesteld en de ontwikkeling van zelfrijdende auto's gaat vertragen. Ik probeer het te vergelijken met andere wereldwijde standaarden. Dan kom je snel in de zee-/luchtvaart en supply chain terecht. In tegenstelling tot pakketpost is track en trace van goederenzendingen nog niet mogelijk. Ik hoef niet uit te leggen hoe complex het is hierover wereldwijd afspraken te maken. Idealiter zou iedere schakel in de supply chain zijn data moete toevoegen in de cloud zodat alle stakeholders (bedrijven, overheden, etc) die data kunnen gebruiken. Privacy, beveiliging, access control, etc zijn dan issues die gaan spelen. Evenals de vraag waar het technisch beheer komt te liggen. De vraag is of dit soort zaken ook gaat spelen bij SDC. Misschien dat men juist om die reden probeert zo min mogelijk afhankelijk te zijn van kaarten en beheerde data maar meer inzet sensoren en realtime verwerken van realtime data. TT moet in elk geval zorgen dat ze bij alle standaardisatie initiatieven betrokken zijn zodat ze daar vroegtijdig op kunnen anticiperen. Bovenstaande zijn maar zo wat gedachten, benieuwd hoe de diehards hier over denken.

    You are not alone, Dutchy!
    Precies mijn taal, van een generatie eerder vrees ik. But nothing has changed...

  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 september 2016 09:15
    quote:

    *Justin* schreef op 3 september 2016 22:51:

    Maar laten we het omdraaien, Hik. Destijds noemde je Nvidia potentieel disruptive. En nu blijkt dat tomtom en nvidia partners zijn en dat road dna integraal onderdeel wordt van een nvidia productaanbod. Dus niet disruptive maar partners. Betekent dit niet dat we allemaal wel eens op bepaalde inzichten moeten terugkomen?? Daar is niks mis mee, maar zegt alleen wel iets over eenieders grondhouding. Waar de een ergens een bedreiging in ziet, ziet de ander in precies hetzelfde fenomeen of gebeurtenis een kans. Ik heb het hier niet over goed of fout. Een voorzichtige en op risico ingestelde houding kan je als belegger ook voor dure fouten beschermen. En in alles het positieve zien (zoals groeibriljant in extreme vorm) kan ook risico's met zich meebrengen dat je continu teleurgesteld wordt door te hoge verwachtingen of blinde vlekken. En ik denk dat je mij ook zo ziet, alleen dan minder extreem dan een groeibriljant. Ik zie het inderdaad positief in. En dit bericht van Nvidia is weer een stukje bevestiging.
    Ik kom technisch-inhoudelijk nergens op terug. Omdat ik zei wat ik dacht en niks meer. Ik vertilde me geloof ik nooit.
    Ik heb verstand van sommige dingen, maar de rest laat ik aan jullie over...
    Ben benieuwd.

  12. [verwijderd] 5 september 2016 10:07
    quote:

    emilio!.! schreef op 4 september 2016 18:41:

    is er een wereldwijde afspraak TomTom als concurrent te negeren soms?

    Who are your partners and who are your rivals in the digital HD map?

    Dr. Steiner: Microsoft would like to strengthen its offering of location-based services and is talking to HERE about that. Facebook and Samsung are likewise customers. Google is certainly a major player and is pushing harder and harder into business areas where we are or should also be involved. But competition motivates us to stay on the ball.
    Zie het een beetje alsof je een zaal binnen loopt met allemaal mensen. De mensen die op de voorgrond staan te schreeuwen (Mobileye) zijn het minst gevaarlijk. Je moet de mensen in de gaten houden die achterin de hoek staan te observeren en te luisteren, deze mensen slaan toe wanneer ze willen.
  13. [verwijderd] 5 september 2016 19:36
    Japan to develop 3-D maps for self-driving cars

    TOKYO -- A joint venture in Japan will begin creating high-definition 3-D maps for self-driving cars in September as part of a government effort to have such vehicles on the road by 2020, when the Tokyo Summer Olympics will be held.

    Tokyo-based Dynamic Map Planning, set up by Mitsubishi Electric, mapmaker Zenrin and nine automakers, will digitally chart the country's key expressways by driving a vehicle loaded with special surveying equipment. The data will be processed using computers designed for the creation of maps, which will be provided to automakers that invest in the startup.

    As a first step, Dynamic Map Planning will make maps covering 300km of the country's main expressways.

    asia.nikkei.com/Tech-Science/Tech/Jap...
  14. [verwijderd] 5 september 2016 20:40
    quote:

    datanode schreef op 5 september 2016 19:36:

    Japan to develop 3-D maps for self-driving cars

    TOKYO -- A joint venture in Japan will begin creating high-definition 3-D maps for self-driving cars in September as part of a government effort to have such vehicles on the road by 2020, when the Tokyo Summer Olympics will be held.

    Tokyo-based Dynamic Map Planning, set up by Mitsubishi Electric, mapmaker Zenrin and nine automakers, will digitally chart the country's key expressways by driving a vehicle loaded with special surveying equipment. The data will be processed using computers designed for the creation of maps, which will be provided to automakers that invest in the startup.

    As a first step, Dynamic Map Planning will make maps covering 300km of the country's main expressways.

    asia.nikkei.com/Tech-Science/Tech/Jap...

    Leuk uitgebreid artikel. Maar wie zijn de negen deelnemende autobouwers?
    Citaat:
    "
    U.S. search giant Google as well as German and Dutch companies are the leaders in developing 3-D maps. Japan hopes to speed up the creation of such maps at home to have leverage in setting their international standards.
    "
    In Japan weten ze het dus wel....
  15. forum rang 6 Dutchy Ron 5 september 2016 23:08
    Tot dit weekend nooit van Zenrin gehoord, tot ik de CEO van Nvidia het hoorde zeggen in adem met HERE en TT. De markt is groot genoeg en de map van NL kan ook niemand beter maken dan TT, geldt ook voor Japan. Maar nogmaals standaardisatie en harmonisatie zijn (wettelijke) randvoorwaarden nmm.
  16. [verwijderd] 5 september 2016 23:08
    quote:

    Hik schreef op 5 september 2016 20:40:

    [...]

    Leuk uitgebreid artikel. Maar wie zijn de negen deelnemende autobouwers?
    Citaat:
    "
    U.S. search giant Google as well as German and Dutch companies are the leaders in developing 3-D maps. Japan hopes to speed up the creation of such maps at home to have leverage in setting their international standards.
    "
    In Japan weten ze het dus wel....
    wisselgeld voor de Toyota-deal met het nieuwe consortium met o.a. TT, Bosch, Ford en Volvo
    alle autobouwers die melden "we bouwen zelf maps", ze betalen mee aan de nieuwe pool (denk ik)
3.872 Posts
Pagina: «« 1 ... 93 94 95 96 97 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links