*Justin* schreef op 1 mei 2016 23:56:
[...]
Het heeft denk ik meer te maken met toegang tot data.
Denk even terug aan de reden waarom TomTom Tele Atlas kocht. Die reden lijkt sterk om waarom het consortium HERE kocht. TomTom kreeg op de hoogtijdagen van de PND veel data van gebruikers binnen. Het idee was om al die data aan TeleAtlas te koppelen en zo een betere kaart te maken. TomTom zocht dus een machine om haar data te verwerken.
De autofabrikanten zijn nu ook helemaal in het big data. Al is het voor velen ook een trend woord. TT doet al aan big data voordat die term bestond. Het consortium is van mening dat ze straks met de data van sensoren goud in handen hebben. Data zijn immers het nieuwe goud. Ze willen voorkomen dat Google of UBER die data krijgt (dus vandaar de defensieve move om HERE te kopen). Maar ze doen het ook omdat ze (net als TT vroeger) een machine krijgen die hun data kan verwerken. Want de ruwe data zijn niet zoveel waard, maar als je van data informatie kan maken wel.
Het gaat zelfs zo ver dat autofabrikanten ervan overtuigd moeten worden dat het belangrijk is om hun data te delen (met TomTom) voor het algemene nut van een betere kaart. Zij zien dat algemene nut wel, maar zien dan ook dat andere autofabrikanten van hun data profiteren. Gelukkig wordt TT voldoende vertrouwd om die data af te staan, soms voor een kleine return.
Als het gaat om de toekomstige HD map dan gaat het er dus om wie er over meer data kan beschikken. HERE of TomTom.
De troeven op een rij:
HERE
Troef 1: Ze beginnen met drie autofabrikanten (Daimler, BMW, Audi) die data het systeem in brengen
Handicap 1: Concurrerende automerken zijn huiverig om data te delen met andere autofabrikanten (lees: het consortium). In het ergste geval wordt HERE alleen gevoed met data vanuit het trio.
Strategie: Door deelnemingen toe te staan hopen ze klanten over te halen om wel data te delen. Het dient dus vooral ter bestrijding van handicap 1.
TomTom
Troef 1: Road DNA geniet veel interesse en werkt alleen met een HD map van TomTom. (vooralsnog). Daarmee kan marktaandeel van TT HD map groter worden dan die van HERE. HERE heeft geen lokalisatie alternatief voor road DNA.
Troef 2: data delen met een onafhankelijke partij als TT wordt als minder een probleem gezien voor autofabrikanten. Soms moet er wel iets voor in return komen. Bijvoorbeeld een stukje gratis software voor lokale data analyse.
Troef 3: het real-time platform kan de data sneller en goedkoper verwerken. Lagere kostprijs van de map maakt TT concurrerend. Dankzij het platform worden de HD maps ook snel gemaakt. Ik heb gehoord nu: niet alleen Europa dit jaar af, maar ook alle highways in de VS.
Handicap 1: ze moeten echt even afwachten of er partijen gaan deelnemen in HERE. Een partij als amazon is prima. Die brengen namelijk geen sensor data op tafel en daar draait het om. Op zich maakt het dus niet uit als er deelnemers bij komen, als het maar niet (te veel) autofabrikanten worden.
Strategie: a) marktaandeel winnen nu er zoveel onzekerheid is rond HERE. Sommigen op IEX klagen: de huidige deals die gesloten worden liggen nog zo ver weg en dragen niet bij aan de huidige WPA. Ik denk: alles wat nu wordt gesloten gaat in in 2018/2019 en heeft een looptijd van 3 jaar. Met het orderboek kan je dus de schoorsteen roken tot ruim voorbij 2020. b) Het spel heel slim spelen met road DNA. Als road DNA de leidende lokalisatie techniek wordt, dan wordt de TomTom HD map ook de leidende map. En dus degene met de meeste data.