Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,565 16 mei 2024 14:35
  • -0,005 (-0,09%) Dagrange 5,535 - 5,630
  • 152.180 Gem. (3M) 278,3K

TomTom Mei 2016: Management Ontwaak En Doe Een Aandeelhouderswaarde Move.......

143 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 mei 2016 09:10
    quote:

    *Justin* schreef op 1 mei 2016 23:56:

    [...]

    Het heeft denk ik meer te maken met toegang tot data.

    Denk even terug aan de reden waarom TomTom Tele Atlas kocht. Die reden lijkt sterk om waarom het consortium HERE kocht. TomTom kreeg op de hoogtijdagen van de PND veel data van gebruikers binnen. Het idee was om al die data aan TeleAtlas te koppelen en zo een betere kaart te maken. TomTom zocht dus een machine om haar data te verwerken.

    De autofabrikanten zijn nu ook helemaal in het big data. Al is het voor velen ook een trend woord. TT doet al aan big data voordat die term bestond. Het consortium is van mening dat ze straks met de data van sensoren goud in handen hebben. Data zijn immers het nieuwe goud. Ze willen voorkomen dat Google of UBER die data krijgt (dus vandaar de defensieve move om HERE te kopen). Maar ze doen het ook omdat ze (net als TT vroeger) een machine krijgen die hun data kan verwerken. Want de ruwe data zijn niet zoveel waard, maar als je van data informatie kan maken wel.

    Het gaat zelfs zo ver dat autofabrikanten ervan overtuigd moeten worden dat het belangrijk is om hun data te delen (met TomTom) voor het algemene nut van een betere kaart. Zij zien dat algemene nut wel, maar zien dan ook dat andere autofabrikanten van hun data profiteren. Gelukkig wordt TT voldoende vertrouwd om die data af te staan, soms voor een kleine return.

    Als het gaat om de toekomstige HD map dan gaat het er dus om wie er over meer data kan beschikken. HERE of TomTom.

    De troeven op een rij:

    HERE
    Troef 1: Ze beginnen met drie autofabrikanten (Daimler, BMW, Audi) die data het systeem in brengen
    Handicap 1: Concurrerende automerken zijn huiverig om data te delen met andere autofabrikanten (lees: het consortium). In het ergste geval wordt HERE alleen gevoed met data vanuit het trio.
    Strategie: Door deelnemingen toe te staan hopen ze klanten over te halen om wel data te delen. Het dient dus vooral ter bestrijding van handicap 1.

    TomTom
    Troef 1: Road DNA geniet veel interesse en werkt alleen met een HD map van TomTom. (vooralsnog). Daarmee kan marktaandeel van TT HD map groter worden dan die van HERE. HERE heeft geen lokalisatie alternatief voor road DNA.
    Troef 2: data delen met een onafhankelijke partij als TT wordt als minder een probleem gezien voor autofabrikanten. Soms moet er wel iets voor in return komen. Bijvoorbeeld een stukje gratis software voor lokale data analyse.
    Troef 3: het real-time platform kan de data sneller en goedkoper verwerken. Lagere kostprijs van de map maakt TT concurrerend. Dankzij het platform worden de HD maps ook snel gemaakt. Ik heb gehoord nu: niet alleen Europa dit jaar af, maar ook alle highways in de VS.
    Handicap 1: ze moeten echt even afwachten of er partijen gaan deelnemen in HERE. Een partij als amazon is prima. Die brengen namelijk geen sensor data op tafel en daar draait het om. Op zich maakt het dus niet uit als er deelnemers bij komen, als het maar niet (te veel) autofabrikanten worden.
    Strategie: a) marktaandeel winnen nu er zoveel onzekerheid is rond HERE. Sommigen op IEX klagen: de huidige deals die gesloten worden liggen nog zo ver weg en dragen niet bij aan de huidige WPA. Ik denk: alles wat nu wordt gesloten gaat in in 2018/2019 en heeft een looptijd van 3 jaar. Met het orderboek kan je dus de schoorsteen roken tot ruim voorbij 2020. b) Het spel heel slim spelen met road DNA. Als road DNA de leidende lokalisatie techniek wordt, dan wordt de TomTom HD map ook de leidende map. En dus degene met de meeste data.

    @Justin, je aanname dat RoadDNA alleen zou werken met HD-Maps van Tom2 is niet juist. RoadDNA is informatie vastgelegd en te bevragen als een NDS-layer. De HERE 3D-maps volgen ook de NDS-standaard. Ergo: HERE 3D-maps en RoadDNA zijn te combineren voor die gebieden waar zowel RoadDNA en de HERE 3D-maps gereed voor zijn. Dit maakt je theorie nogal wankel.

    automotive.tomtom.com/uploads/assets/...
  2. [verwijderd] 2 mei 2016 10:16
    quote:

    Hik schreef op 2 mei 2016 09:10:

    [...]

    @Justin, je aanname dat RoadDNA alleen zou werken met HD-Maps van Tom2 is niet juist. RoadDNA is informatie vastgelegd en te bevragen als een NDS-layer. De HERE 3D-maps volgen ook de NDS-standaard. Ergo: HERE 3D-maps en RoadDNA zijn te combineren voor die gebieden waar zowel RoadDNA en de HERE 3D-maps gereed voor zijn. Dit maakt je theorie nogal wankel.

    automotive.tomtom.com/uploads/assets/...
    Weet je dat wel zeker, Hik.

    FORMAT
    • Set of side-files in conjunction with TomTom HAD Map
    • Navigation Data Standard (NDS)
  3. [verwijderd] 2 mei 2016 10:23
    quote:

    *Justin* schreef op 2 mei 2016 10:16:

    [...]

    Weet je dat wel zeker, Hik.

    FORMAT
    • Set of side-files in conjunction with TomTom HAD Map
    • Navigation Data Standard (NDS)

    Waarom anders een NDS-STANDAARD op basis van layers verzinnen als het dan alsnog niet uitwisselbaar is? Als ik Internet Explorer of Chrome of Firefox opstart dan is het ook niet de bedoeling dat dit onderling afwijkende resultaten te zien geeft bij de weergave van webpagina's? Het nu van een standaard zou dus mijns inziens zijn dat alles onderling uitwisselbaar is.
    Maar verder dan afgaan op informatie kan ik ook niet; een kijkje in de keuken is helaas niet mogelijk. Maar om zomaar te stellen dat het NIET uitwisselbaar zou zijn met de HERE 3D-Maps is weer het andere uiterste.
    Wat-Is-Waar ? (En ik heb geen zin om de vraag aan Tom2 te stellen).
  4. [verwijderd] 2 mei 2016 11:44

    herhaal het nog maar eens

    TT heeft een nekschot gehad en daar herstel je niet zomaar van, dat neemt echt tijd

    verder als er geen particulieren verkopen en er verkopen geen strategische belanghebbenden en de short interest is niet echt groeiende, buiten de normale handels fluctuaties

    wie liquideert er dan , waar komt die verkoopdruk vandaan ?
    ik weet t wel en Justin zou het ook moeten weten

  5. [verwijderd] 2 mei 2016 11:46
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 2 mei 2016 10:30:

    7.649 al gezien
    lekker bezig daar bij TomTom
    Justin gooi er eff een positief verhaaltje tegen aan!!
    wie kan jouw positivisme nou nog serieus nemen
    ik al heel lang niet meer en met mij meer en meer
    Nu ga je toch weer een beetje huilie huilie doen.
  6. bezoeker 2 mei 2016 11:58
    quote:

    Happy Chappy schreef op 2 mei 2016 11:44:

    herhaal het nog maar eens

    TT heeft een nekschot gehad en daar herstel je niet zomaar van, dat neemt echt tijd

    verder als er geen particulieren verkopen en er verkopen geen strategische belanghebbenden en de short interest is niet echt groeiende, buiten de normale handels fluctuaties

    wie liquideert er dan , waar komt die verkoopdruk vandaan ?
    ik weet t wel en Justin zou het ook moeten weten

    Een nekschot is in bijna alle gevallen fataal. Hier is eerder sprake van een typies gevalletje van "het lid op de neus krijgen" en dat kan vaak lang na druppelen.
  7. mjmj 2 mei 2016 12:58
    quote:

    Hik schreef op 2 mei 2016 10:23:

    [...]

    Waarom anders een NDS-STANDAARD op basis van layers verzinnen als het dan alsnog niet uitwisselbaar is? Als ik Internet Explorer of Chrome of Firefox opstart dan is het ook niet de bedoeling dat dit onderling afwijkende resultaten te zien geeft bij de weergave van webpagina's? Het nu van een standaard zou dus mijns inziens zijn dat alles onderling uitwisselbaar is.
    Maar verder dan afgaan op informatie kan ik ook niet; een kijkje in de keuken is helaas niet mogelijk. Maar om zomaar te stellen dat het NIET uitwisselbaar zou zijn met de HERE 3D-Maps is weer het andere uiterste.
    Wat-Is-Waar ? (En ik heb geen zin om de vraag aan Tom2 te stellen).
    Onder de motorkap zijn er wel degelijk verschillen tussen de browsers... websitebouwers weten daar alles van en moeten soms capriolen uithalen om de verschillen weg te moffelen.
  8. [verwijderd] 2 mei 2016 13:41
    quote:

    mjmj schreef op 2 mei 2016 12:58:

    [...]

    Onder de motorkap zijn er wel degelijk verschillen tussen de browsers... websitebouwers weten daar alles van en moeten soms capriolen uithalen om de verschillen weg te moffelen.
    Zeker, maar dan zorg je er voor dat de applicatie de boel 'repareert'. De data-set heen en terug moeten wijzigen (wat NDS in feite is), dat klopt niet. Dan heb je het niet meer over een standaard maar over broddelwerk.
  9. mjmj 2 mei 2016 14:00
    quote:

    Hik schreef op 2 mei 2016 13:41:

    [...]

    Zeker, maar dan zorg je er voor dat de applicatie de boel 'repareert'. De data-set heen en terug moeten wijzigen (wat NDS in feite is), dat klopt niet. Dan heb je het niet meer over een standaard maar over broddelwerk.
    Ik neem aan dat er verschillen zijn tussen de TT-HD map en de Here HD-map. Kan RoadDNA daar dan mee omgaan?
  10. [verwijderd] 2 mei 2016 14:27
    quote:

    mjmj schreef op 2 mei 2016 14:00:

    [...]

    Ik neem aan dat er verschillen zijn tussen de TT-HD map en de Here HD-map. Kan RoadDNA daar dan mee omgaan?
    Als je een standaard volgt, dan moet het resultaat voorspelbaar en reproduceerbaar zijn als je de bewerking op kaart A en op kaart B uitvoert.
    HERE moet hiervoor een API maken en Tom2 moet hiervoor ook een API maken.
    Beiden hebben ze deze.
    Hier zie je bijv. beschrijvingen van HERE en Tom2(deels) over Tiling:
    developer.here.com/platform-extension...
    developer.tomtom.com/products/onlinen...

    De API zit populair gezegd als intermediair tussen de representatielaag van de applicatie en de data in. Via aanroepen naar de API regel je de in- en uitvoer van gegevens naar hoe ze op het scherm weergegeven worden.

    Het kan dus best zo zijn dat de data van HERE en Tom2 verschillen, maar omdat de API er tussen zit mag ik dat als eindafnemer niet merken. De API zal ervoor moeten zorgen dat, als ik een aanroep doe naar HERE of Tom2, ik dezelfde gegevens voor mijn neus krijg.
    Daarom kan een HMI in de auto ook omgaan met zowel Tom2 navigatie als HERE. Door deze uniformiteit zou het onderling uitwisselbaar moeten zijn.

    Hoe dan ook hebben ze het beiden over NDS als standaard, dus ik vind dan dat ik mag aannemen dat ze dit geregeld hebben en dat ik alle 'laagjes' die onderdeel uitmaken van NDS over en weer kan uitwisselen. Maar misschien zijn ze nog niet zover en is het allemaal een wassen neus?
  11. [verwijderd] 2 mei 2016 14:57
    quote:

    *Justin* schreef op 2 mei 2016 14:30:

    [...]

    Nog een stapje terug...

    Is er wel een HERE HD map?

    Nouja Justin, nou maak je jezelf een beetje belachelijk....

    HERE test natuurlijk net zoals Tom2 met verschillende partijen in de belangrijkste testomgevingen in de US, Duitsland etc...

    360.here.com/2015/07/20/here-introduc...

    Of geloof je dat ook al niet.
  12. [verwijderd] 2 mei 2016 15:29
    Indien de LinkedIN pagina van H Goddijn daadwerkelijk zijn pagina is, heeft die i.i.g. onderstaande bericht te lezen gekregen, aangezien hij ook mijn pagina heeft bezocht. Wellicht niet het beste bericht vanuit strategisch oogpunt, maar wilde wel even de pijn aankaarten... Beter iets dan niets..

    On Apr 28, --- said the following:

    Hi Harold,

    Mooi om te zien waar TomTom mee bezig is, echter maak ik mij zorgen. Ik zie dat veel particuliere beleggers zich zorgen maken en gefrustreerd zijn met betrekking tot de koersontwikkeling en magere communicatie van TomTom. Is er een strategie, zo ja, wat is het plan?

    Groet,

    Namens alle particuliere beleggers die geloven in de visie van TomTom, maar op het moment klauwen vol geld inleveren..

  13. [verwijderd] 2 mei 2016 15:33
    quote:

    Hik schreef op 2 mei 2016 14:57:

    [...]

    Nouja Justin, nou maak je jezelf een beetje belachelijk....

    HERE test natuurlijk net zoals Tom2 met verschillende partijen in de belangrijkste testomgevingen in de US, Duitsland etc...

    360.here.com/2015/07/20/here-introduc...

    Of geloof je dat ook al niet.
    Ja dus ..... iig is wat Justin zegt niet belachelijk ! Ze hebben dus geen fatsoenlijke HD-Map.

    Die paar kleine stukjes zijn marginaal ; TomTom heeft dit jaar nog Europa al klaarrrrrr................dus.......
143 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links