Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,515 8 mei 2024 13:55
  • -0,055 (-0,99%) Dagrange 5,505 - 5,590
  • 100.779 Gem. (3M) 285,6K

Woensdag 12-2 "de dag na"

421 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 22 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 februari 2014 15:28
    quote:

    Smeagols mind schreef op 12 februari 2014 15:23:

    Hoe komt het dat shortende partijen zoals AKO dit wisten, terwijl de voorbeelden links en recht van Harman, autoverkopengroei, economisch herstel, dure overnames van gelijksoortige bedrijven, fleetmatics verhaal enz enz heel goed waren.
    Hoe komt het dan dat AKO en consorten dit wel wisten en eigenlijk de hele wereld niet (behalve een paar halve zolen die dat altijd bij alles roepen)?

    Dit moet dan toch voorkennis zijn, want na dit verhaal van gisteren van Goddijn zien wij het ook in, maar hoe wisten zij dat?
    Dat is heel simpel.
    Short_instituten hebben goede financiele mensen met veel kennis in dienst plus dat hun tentakels ver in bedrijven uitstrekken waardoor zij kilometers voorlopen in informatie in veel sektoren.
    Daar kan hier niemand tegenop.
  2. [verwijderd] 12 februari 2014 15:29
    Een tijd geleden gaf 'automaatje' een hint op een Volkswagen deal, zou mogelijk om Traffic gaan.
    Eerdere hints van tips kwamen allemaal uit, dus dit was zeer betrouwbare info.
    Tot nu toe nog niks, zou Goddijn daar ook weer iets verprutst hebben met zijn stijfkoppigheid?
    Dat begin ik nu wel te denken ja.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 12 februari 2014 15:29
    quote:

    marique schreef op 12 februari 2014 15:01:

    [...]
    Omzet én ebitmarge lopen al enkele jaren hard terug. Dat is een slecht signaal. Je kan nog zulke superieure producten/diensten hebben, als je ze niet met hoge marges kan verkopen, is er iets mis met het bedrijfsmodel.

    Ik heb daar een paar jaar terug al eens iets van gezegd, maar werd toen met pek en veren weggestuurd.

    Wat te doen of te verwachten?
    Het enige steunpuntje vind ik nu de solvabiliteit. Die is ronduit goed.
    Verder ... de ebitmarge is nu zo laag dat je mag verwachten dat die eigenlijk alleen nog maar omhoog kan. Maar dat kan vermoedelijk alleen als TT eindelijk weer eens de omzet weet op te krikken. Zodra ik die groene scheuten (omzet- én ebitplussen) zie verschijnen, stap ik misschien weer in.

    Bravo, zo ken ik je. Wat die ebitmarge betreft zou ik nog op de verborgen winst (75% marge) in de toenemende non-current deferred revenues kunnen wijzen, maar de totale omzet, gedeferred of niet, neemt toch af. Iets precieser: de C&S omzet neemt (incl. def.rev.) niet af, maar groeit ook niet, wat je bij een IT-bedrijf met een toenemende software-inzet als TT toch zou verwachten.

    Idd, als TT een stand-alone toekomst heeft, is omzetgroei hoog nodig!
  4. forum rang 6 NewKidInTown 12 februari 2014 15:31
    quote:

    Hoopmazzel schreef op 12 februari 2014 15:27:

    Nou vooruit een bijkoop gedaan.Nu gemiddeld 5 euro.....Wachten op de opleving door koopjesjagers.
    Haha, nee, JIJ bent een (tijdelijke) koopjesjager. Je had beter kunnen wachten op de lijkepikkers die pas onder de 3 gaan toeslaan en dan gaan hopen en bidden.
  5. [verwijderd] 12 februari 2014 15:41
    quote:

    marique schreef op 12 februari 2014 15:01:

    [...]
    Omzet én ebitmarge lopen al enkele jaren hard terug. Dat is een slecht signaal. Je kan nog zulke superieure producten/diensten hebben, als je ze niet met hoge marges kan verkopen, is er iets mis met het bedrijfsmodel.

    Ik heb daar een paar jaar terug al eens iets van gezegd, maar werd toen met pek en veren weggestuurd.

    Wat te doen of te verwachten?
    Het enige steunpuntje vind ik nu de solvabiliteit. Die is ronduit goed.
    Verder ... de ebitmarge is nu zo laag dat je mag verwachten dat die eigenlijk alleen nog maar omhoog kan. Maar dat kan vermoedelijk alleen als TT eindelijk weer eens de omzet weet op te krikken. Zodra ik die groene scheuten (omzet- én ebitplussen) zie verschijnen, stap ik misschien weer in.
    Marique, hoe zou je het plaatje beoordelen als er 13 miljoen minder aan marketing was uitgegeven (kon dat allemaal in december worden terugverdiend?) en als er niet was ontwikkeld aan nieuwe fitness-producten, BS en mapping-processen. Dan had het er KT een beter plaatje gelegen. Dat KT-plaatje interesseert Goddijn volgens mij geen ene biet. Hij weet precies welke stille reserves hij opbouwt, naast een belachelijk gewaardeerde balanspost voor de kaarten. En voor zijn eigen belang is het niet fout als er niet verder wordt gekeken dan de gepresenteerde resultaten.
  6. [verwijderd] 12 februari 2014 15:42
    quote:

    DirkFrank schreef op 12 februari 2014 15:33:

    next stop 3,50 ..ok 3.65
    Zonder mogelijke splitsing/overname meegerekend ligt de koers van 3,65 iets onder de "fundamentele waarde" van het aandeel.
    Echter er blijft wel wat fantasie in het aandeel hangen waardoor ik verwacht dat het aandeel boven de 4,20 blijft, maar garanties kan ik je niet geven.
  7. [verwijderd] 12 februari 2014 15:50
    quote:

    KidBackInTown schreef op 12 februari 2014 15:31:

    [...]

    Haha, nee, JIJ bent een (tijdelijke) koopjesjager. Je had beter kunnen wachten op de lijkepikkers die pas onder de 3 gaan toeslaan en dan gaan hopen en bidden.
    Het lijkepikken houdt ook een keer op.Brrr wat een rot woord.
  8. [verwijderd] 12 februari 2014 15:50
    quote:

    KOS schreef op 12 februari 2014 15:42:

    [...]
    Zonder mogelijke splitsing/overname meegerekend ligt de koers van 3,65 iets onder de "fundamentele waarde" van het aandeel.
    Echter er blijft wel wat fantasie in het aandeel hangen waardoor ik verwacht dat het aandeel boven de 4,20 blijft, maar garanties kan ik je niet geven.
    Intrinsieke waarde (incl. stille reserves!!!!!) is ook een zeer zinvolle waarderingssystematiek. En dan ligt die waarde beduidend hoger!! Laat je niet piepelen door een goocheltruc!

    Stel je zelf de vraag: is TomTom echt maar 1 miljard waard?! Als je antwoord een overtuigd NEE is, dan is het misschien verstandig daar aan vast te houden.

    Als de kaarten-database van Nokia/HERE (zonder Traffic marktpositie, zonder BS, zonder fitness producten, zonder goed ontvangen PND's) recent op meer dan 3 miljard is getaxeerd door de accountants, als Waze voor 1 miljard wordt gekocht: hoe logisch is het dan dat TomTom maar 1 miljard waard zou zijn?!

    Maar blijf vooral zelf nadenken! Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen verliezen/winsten.
  9. [verwijderd] 12 februari 2014 16:01
    Goddijn had met zijn tijd mee moeten gaan, gewoon een 'Waze' appje moeten maken voor een paar miljoen, en die moeten doorverkopen voor 1 miljard.
    Maar ja, de hoopvolle taxi-app heeft hij ook al bij het grofvuil gezet.
    Goddijn is niet meer van deze tijd, toen hij met zijn pnd's kwam was hij jonger en begreep hij het nog wel.
    Nu niet meer.
    Zie zijn interviews, hij is traag en snapt het niet meer allemaal wat er op de wereld gebeurt, anders had hij niet zoveel uhhhs en ahhhhs nodig.
    Zie Weekers, die kwam er ook niet meer uit met zijn uhhs en ahhhs.

    Er moet een jong fris iemand aan het hoofd komen daar, die wel kijk heeft wat men tegenwoordig wil.
    Voor Goddijn gaat het allemaal te snel, dat kan hij niet meer.
    Maakt niet uit, heeft iedereen last van als je ouder wordt, maar maak plaats voor jong en wees niet koppig en blijf zitten en verpest daarmee je toko. (En maak daarmee aandeelhouders boos)

    Kijk naar facebook, een jong iemand die wel weet wat er speelt tegenwoordig in de techniek en hypes.
  10. [verwijderd] 12 februari 2014 16:10
    quote:

    Smeagols mind schreef op 12 februari 2014 16:01:

    Goddijn had met zijn tijd mee moeten gaan, gewoon een 'Waze' appje moeten maken voor een paar miljoen, en die moeten doorverkopen voor 1 miljard.
    Maar ja, de hoopvolle taxi-app heeft hij ook al bij het grofvuil gezet.
    Goddijn is niet meer van deze tijd, toen hij met zijn pnd's kwam was hij jonger en begreep hij het nog wel.
    Nu niet meer.
    Zie zijn interviews, hij is traag en snapt het niet meer allemaal wat er op de wereld gebeurt, anders had hij niet zoveel uhhhs en ahhhhs nodig.
    Zie Weekers, die kwam er ook niet meer uit met zijn uhhs en ahhhs.

    Er moet een jong fris iemand aan het hoofd komen daar, die wel kijk heeft wat men tegenwoordig wil.
    Voor Goddijn gaat het allemaal te snel, dat kan hij niet meer.
    Maakt niet uit, heeft iedereen last van als je ouder wordt, maar maak plaats voor jong en wees niet koppig en blijf zitten en verpest daarmee je toko. (En maak daarmee aandeelhouders boos)

    Kijk naar facebook, een jong iemand die wel weet wat er speelt tegenwoordig in de techniek en hypes.

    Waaruit maak je op dat Goddijn niet met zijn tijd is meegegaan? Uit de recente functioneringsgesprekken die hij regelmatig met jou moet voeren, zodat je goed vinger aan de pols kan houden?

    In de conference call werd gesproken over diverse trends in automotive en the internet of things, waar jij waarschijnlijk niet eens van op de hoogte bent.

    Dus hoezo iemand die niet weet wat er speelt. En hoezo is dat leeftijd gebonden?
  11. [verwijderd] 12 februari 2014 16:24
    quote:

    xynix schreef op 12 februari 2014 15:50:

    [...]
    Stel je zelf de vraag: is TomTom echt maar 1 miljard waard?! Als je antwoord een overtuigd NEE is, dan is het misschien verstandig daar aan vast te houden.

    Ik weet best dat TomTom meer waard is dan 1 miljard bij totaal_verkoop wellicht tegen de 3 miljard euro.
    We zijn het daarover eens.

    Echter zo wat dat niet op de balans gewaardeerd.
  12. bart1805 12 februari 2014 16:26
    quote:

    *Justin* schreef op 12 februari 2014 10:50:

    [...]

    Als je mijn stukje over automotive hebt gelezen (stoppen met hardware) dan is de outlook beter te begrijpen. De impact op omzet is er wel, maar impact op winstgevendheid is nihil.

    Verder heb ik Goddijn heel normaal gehoord. Niet positief, niet negatief. Hij was tevreden over de resultaten 2013. Veel cash gegenereerd. Van 80 miljoen schuld naar 80 miljoen in de plus. Voorbereidingen om zo snel mogelijk te profiteren van groeimarkten.

    Ik heb eigenlijk geen negatieve goddijn gehoord. Alleen de outlook viel tegen, omdat we allemaal groei in automotive hebben ingecalculeerd. Onderliggend is die er ook wel (groei in content en services), maar dit jaar wordt er ook afscheid genomen van hardware deals exclusief R-Link.

    Overigens zou je dit speculatief gezien ook als voorbereiding op overname kunnen zien. TomTom is straks verkoopbaar inclusief automotive en alle contracten daarin, zonder dat de overnemende partij zit met allerlei hardware verplichtingen die amper iets opleveren, behalve hoofdbrekens vanwege de investeringen en lange tijd (3 jaar) tussen ontwerp en productie, waardoor je lang op je geld moet wachten.

    Verhaal tijdens de conference call was ook niet slecht. Hij uhhh't wel regelmatig en geeft niet zo rechtstreeks antwoord op vragen als Marina Wyatt die duidelijk veel meer op de bal zit, en ook meer in de operatie zit. Dus ik zeg niet dat het een flitsende performance was, maar het was niet per se negatief.
    Zo is er altijd wel een excuus. Marketing is jaren verwaarloosd, nu pompen ze er een beperkte hoeveelheid geld in en zie daar een nieuwe reden waarom de cijfers dit laten zien. Dan is het een draai maken naar minder hardware, dan is je toch weer fors investeren in consumer, dan weer de pech van de crisis,dan weer dalende prijzen als gevolg van heftige concurrentie. Het gaat er om dat er een draai gemaakt zou worden: in 2013 zou de omzet weer stijgen, toen volgens de goegemeente hier in 2014. Het is allemaal lucht en de meest verstandige post hier is die van Marique.
421 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 22 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links