Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 2 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,600 - 5,750
  • 291.496 Gem. (3M) 302,1K

Woensdag 12-2 "de dag na"

421 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 22 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Erik9400 11 februari 2014 20:11
    Laten we de dag van de cijfers maar weer eens snel vergeten...is toch elk jaar weer een toneelstukje (hoe kunnen we winst, outlook en vertrouwen zo laag mogelijk krijgen)

    We hebben de omzetwaarschuwing, winstwaarschuwing, eenmalige lasten/tegenvallers allemaal al zien voorbij zien komen.

    Feit is dat er op een dag als vandaag alleen gekeken wordt naar alle negatieve aspecten... alle hoop en optimisme wordt door TT vakkundig de nek om gedraaid (ze hebben hier ook al jaren ervaring mee).

    Niet alleen 2013 was slecht: nee 2014 wordt nog veeeeeel erger!

    Welke lol haalt HG er uit om elke dag aan werk te gaat terwijl hij weet dat TT nauwelijks winst maakt en te maken heeft met uitdagende omstandigheden?

    Hij werkt voor de lol en niet voor het geld, met 1 zin kan hij zijn geld verdubbelen maar hij kiest er voor om jaar in -jaar uit door te rommelen

    ... zo lijkt het voor RTL Z en de buitenwereld maar na al deze jaren van beurs ellende zie ik wel dat TT deze negativiteit zelf creëert... de vraag is alleen wanneer er een einde komt aan dit spel..en hoe

    in de tussentijd ben ik een kleine speelbal... je ziet net als ik dat de waarde van TT veel te laag is tegenover concurrenten dus ik blijf het positief zien en wacht waar paar weken/maanden af tot dat TT weer boven de 6 euro staat....alleen dan doe ik ze weg

    Kijk maar eens naar andere bedrijven, bijna alle sectoren gaat het slecht en TT maakt gewoon winst!

    BAM komt met cijfers maar daarin zit nog veeeeel meer risico (ik ben er uit) De KLM wil geld ophalen en maakt veel verlies (toch is het lieveling van de beurs). Banken kunnen binnen 24 uur omvallen (sns, DSB) dus daar is geld ook niet veilig te beleggen.

    Alleen Pharming is een topper dit jaar (heb ik ook gehad op > 1 euro)

    Nee TT is en blijft een veilige belegging omdat HG met de rug tegen de muur het bedrijf zo verkocht heeft voor een prijs die hoger is dan de beurswaarde...welk bedrijf kan dat zeggen????

    En voor de wijsneusjes op dit forum: wie echt verstand heeft van beleggen zit niet op dit forum maar met 100 miljoen op een tropisch eiland!

  2. Erik9400 11 februari 2014 20:21
    even in perspectief:

    - Garmin (zonder eigen kaarten en zonder BS) +/+ 2.3%
    Nu 45 dollar, hoogste koers afgelopen 5 jaar 48 dollar!
    - TT -/- 14,45%
    Nu 4.50 hoogste koers afgelopen 5 jaar 13 euro!

    Omgerekend naar euro's is Garmin 7x meer waard.... en ja: zij keren wel dividend uit

    De eyeworks oplossing is zo gek nog niet: tent duur verkopen en doorstart maken met een klein deel van bedrijf

  3. RESEARCH 11 februari 2014 20:35
    Volgens Beleggersbelangen (editie 7 februari) is de verwachte winst per aandeel voor 2013 0,11 en voor 2014 0,19. Advies is houden. Afstraffing is gewoon niet normaal en wordt extra versterkt door de shortposities. Wel is duidelijk dat de deal met Apple niet de kip met het gouden ei is. Apple maakt net als Google tijdelijk gebruik van TomTom. Daarom moet Harold de deur open zetten voor het te laat is. Kijk naar Garmin heeft geen maps maar draait als een speer. Als TomTom niet de kaarten had gekocht, dan hadden zij nu ook een goed dividend kunnen uitkeren. Onderhoud kaarten is erg duur. Eigenlijk is de netto winst in percentage van de bruto omzet veel te laag. Bruto marge van ruim 50%, dus de kosten zijn gewoon te hoog. Zelfstandig door gaan is geen optie meer.
  4. [verwijderd] 11 februari 2014 20:41
    Wat ik heb begrepen is dat er in 2014 zo'n 50 miljoen extra wordt gestopt in de versnelde ontwikkeling van het nieuwe real-time kaartenplatform. Dat is zo'n 0,23 euro WPA. En dan gaat er in 2014 ook weer een fors bedrag extra in de post deferred revenue zitten (heel jaar nieuwe PND's in Europa en nu vanaf Q1 ook in de USA; 19 miljoen aanwas 2013 zal in 2014 wel stijgen naar 30-40 miljoen aanwas). Komen we toch minimaal ergens bij een verdubbeling van de WPA in 2014.

    Kijk je naar de peers Fleetmatics, Harman en Garmin dan is een gemiddelde waardering van 36 x WPA passend voor TomTom (40% software en 60% hardware).

    En dat los van de 3,219 miljard euro die de kaartendatabase volgens een recente berekening van de Nokia accountants waard is.
    Is ook in lijn met de 1,18 miljard die Alibaba sinds gisteren wil betalen voor de kaartendatabase van 1 land, China. (TomTom heeft zo'n beetje de rest van de wereld in de kaartendatabase en die staat na de afboeking van de aanschafprijs van 2,9 miljard in 2008 nu op de balans voor 382 miljoen euro)
  5. [verwijderd] 11 februari 2014 21:44
    Ik ben in de weg omhoog uitgestapt iets boven de 4,84 op grond van gratis aandelen en hier transparant aangegeven, de doelstelling was behaald.
    Geleidelijk daarna tot iets boven de 6 euro en af en toe met verbazing aanschouwd.
    Ben inmiddels vandaag in twee delen in gestapt op een gemiddelde van 4,63.

    Toch heb ik een vraag die mij blijft achtervolgen.
    Wat is nou werkelijk de reden voor deze stijging eerder ? kan niet fundamenteel zijn wellicht dan op basis van geruchten overname/splitsing.

    Wie heeft het antwoord ?
  6. [verwijderd] 11 februari 2014 21:54
    quote:

    KOS schreef op 11 februari 2014 21:44:

    Ik ben in de weg omhoog uitgestapt iets boven de 4,84 op grond van gratis aandelen en hier transparant aangegeven, de doelstelling was behaald.
    Geleidelijk daarna tot iets boven de 6 euro en af en toe met verbazing aanschouwd.
    Ben inmiddels vandaag in twee delen in gestapt op een gemiddelde van 4,63.

    Toch heb ik een vraag die mij blijft achtervolgen.
    Wat is nou werkelijk de reden voor deze stijging eerder ? kan niet fundamenteel zijn wellicht dan op basis van geruchten overname/splitsing.

    Wie heeft het antwoord ?
    Het antwoord is simpel stoplosses raken van de derivaatprodukten; zowel long (vandaag) als short (6,30 euro).
  7. [verwijderd] 11 februari 2014 21:56
    quote:

    KOS schreef op 11 februari 2014 21:44:

    Ik ben in de weg omhoog uitgestapt iets boven de 4,84 op grond van gratis aandelen en hier transparant aangegeven, de doelstelling was behaald.
    Geleidelijk daarna tot iets boven de 6 euro en af en toe met verbazing aanschouwd.
    Ben inmiddels vandaag in twee delen in gestapt op een gemiddelde van 4,63.

    Toch heb ik een vraag die mij blijft achtervolgen.
    Wat is nou werkelijk de reden voor deze stijging eerder ? kan niet fundamenteel zijn wellicht dan op basis van geruchten overname/splitsing.

    Wie heeft het antwoord ?
    Er werd toen ook snel een deeltje gecovered door de shorters. Wellicht was de opmerking van Goddijn over een mogelijk afsplitsing Business Solutions een trigger. Peer Fleetmatics noteert 60xWPA omdat deze markt de komende jaren ieder jaar met zo'n 25% groeit.
    Breng je TT-Business Solutions tegen 30X WPA 2014 naar de Nasdaq (=discount voor beleggers van 50%) , dan kan dat succesvolle en groeiende onderdeel ergens rond de 2 miljard euro opleveren.
  8. [verwijderd] 11 februari 2014 22:06
    quote:

    rookgordijn schreef op 11 februari 2014 21:56:

    [...]

    Wellicht was de opmerking van Goddijn over een mogelijk afsplitsing Business Solutions een trigger.
    Was dat knopen tellen ?
    En waarom de opmerking over een mogelijke afsplitsing van Business Solutions en niet uitvoeren ?
    Indien zo dan is dat Harold wel aan te rekenen, iets in de ether gooien en vervolgens er niet naar handelen.
    Wat was zijn belang ?
  9. [verwijderd] 11 februari 2014 22:16

    De eyeworks oplossing is zo gek nog niet: tent duur verkopen en doorstart maken met een klein deel van bedrijf

    Erik9400 een goede constatering.

    Ik heb dit vanavond ook al gedacht na het nieuws van eyeworks. Een belangrijk detail is dat Reinout Oerlemans wel iets meer charisma en power uitstraalt dan Harrold Goddijn. Dit heeft ongetwijfeld met leeftijd te maken. De moedeloosheid straalt er vanaf bij Goddijn. Uitgeblust en ongeïnspireerd. Jammer van zo'n bedrijf met zoveel mogelijkheden.

  10. [verwijderd] 11 februari 2014 22:29
    Kijk ook in 2014 lukt het niet haar assets om te zetten in voldoende verdiensten en aandeelhouderswaarde.
    Dan moet je als ceo tot de conclusie komen de handel in de etalage te zetten.
    Echter de aandeelhouders zitten in een vervelende constructie bij TomTom en kunnen nauwelijks dwingen, dat is vanaf het begin een nadeel geweest.
  11. [verwijderd] 11 februari 2014 23:21
    quote:

    stefano 1 schreef op 11 februari 2014 23:02:

    Op een koers van 26 keer de winst in 2014 is het aandeel zwaar overgewaardeerd. Ons koersdoel van EUR 1 was wel erg pessimistisch en wij verhogen ons koersdoel naar EUR 1,50. Wij herhalen ons Niet Aanbevolen advies.
    De vraag is waarom je de winst in 2014 als lijdraad zou nemen. Discounted cashflow vind ik al een betere methode. En waarom niet wat verder kijken.

    Het gaat misschien wat ver om nu net een dag na de outlook naar 2015 te kijken, maar wat wel gezegd wordt is dat de operaties dan goedkoper worden doordat er veel dubbele kosten verdwijnen uit het mapping proces en bovendien gaat het PSA contracten (tientallen) miljoenen omzet brengen. Dus groei is dan ook zeer goed mogelijk.

    Dat werkt natuurlijk als een triple hefboom, lagere operationele kosten en meer omzet met betere marges. Dan kan je in 2015 net zo goed op 40 cent per aandeel adj. uitkomen. Sterker nog, ik denk dat 2014 ook wel boven die 20 ct. uitkomt. Die outlook zou ik niet nu al als vaststaand gegeven nemen. Dat doen ING, Rabo en SNS ook niet...

    Bovenstaande is niet bedoeld om het nu al over 2015 te hebben, maar meer als illustratie dat een koers/winst methodiek niet zaligmakend is, want sterke en zwakke jaren zullen elkaar afwisselen en er zitten vaak eenmalige projecten enzo in.

    Het beste zou zijn om een soort langjarig gemiddelde projectie te maken van TomTom. En daar dan een aantal waarderingsmethoden op los te laten. Ook riskant, want in de toekomst kijken is moeilijk. Maar het is in ieder geval te proberen...
  12. [verwijderd] 11 februari 2014 23:58
    Ik weet niet wat ik moet met mijn aandelen, maar de klap is al geïncasseerd dus ik wacht het maar weer af. Nog een paar procent extra onder water maakt nu ook niet meer uit. Ik zal TomTom voorlopig maar in een schaduwhoekje van mijn portefeuille zetten, want de spotlights verdienen ze niet. Ik begrijp niet dat ze met zo'n laffe outlook komen. Ik begrijp dat Goddijn verder wil kijken dan alleen 2014, maar biedt dan in ieder geval een spannende inkijk in de toekomst van het bedrijf. Laat ambitie zien! Durf op je bek te gaan!
    Tot aan de kwartaal 1 cijfers zal het wel niet veel meer worden, al moeten we volgens de regels van de TA geloof ik nog wel even de steun gaan testen waar we vandaag doorheen zijn gezakt. We zullen dus nog wel een keer terug gaan richting de 4,90-5,00. In die regionen ga ik er sterk over na denken of ik nog wel zin heb om door te gaan met een bedrijf dat zo weinig ambitie laat zien. Ik zou het bijna aandurven om zelfs Imtech als een veiligere belegging te bestempelen.
  13. forum rang 4 lanciared 12 februari 2014 01:24
    quote:

    RemcoW1984 schreef op 11 februari 2014 23:58:

    Ik weet niet wat ik moet met mijn aandelen, maar de klap is al geïncasseerd dus ik wacht het maar weer af. Nog een paar procent extra onder water maakt nu ook niet meer uit. Ik zal TomTom voorlopig maar in een schaduwhoekje van mijn portefeuille zetten, want de spotlights verdienen ze niet. Ik begrijp niet dat ze met zo'n laffe outlook komen. Ik begrijp dat Goddijn verder wil kijken dan alleen 2014, maar biedt dan in ieder geval een spannende inkijk in de toekomst van het bedrijf. Laat ambitie zien! Durf op je bek te gaan!
    Tot aan de kwartaal 1 cijfers zal het wel niet veel meer worden, al moeten we volgens de regels van de TA geloof ik nog wel even de steun gaan testen waar we vandaag doorheen zijn gezakt. We zullen dus nog wel een keer terug gaan richting de 4,90-5,00. In die regionen ga ik er sterk over na denken of ik nog wel zin heb om door te gaan met een bedrijf dat zo weinig ambitie laat zien. Ik zou het bijna aandurven om zelfs Imtech als een veiligere belegging te bestempelen.
    Eveneens idem ; Weet niet wat ik met mijn vele aandelen (en call opties) mee moet aanvangen.
    En kan niet begrijpen dat Goddijn , nu hij toch echt de kans had al de sterke punten van het bedrijf (en zo vaak te lezen op dit forum hier) niet extra in de picture zette.
    Begin en ga uit van je sterke punten, en blijf niet wazig, totaal ongeinspireerd, en op de vlakte.
    Je ziet wat je er mee bereikt. Totaal niet mooi voor ons zo. Zwaar aangeslagen door rommelige en onduidelijke outlook, terwijl TT echt niet zo slecht gepresteerd heeft.
  14. [verwijderd] 12 februari 2014 02:18
    quote:

    *Justin* schreef op 11 februari 2014 23:21:

    [...]

    De vraag is waarom je de winst in 2014 als lijdraad zou nemen. Discounted cashflow vind ik al een betere methode. En waarom niet wat verder kijken.

    Het gaat misschien wat ver om nu net een dag na de outlook naar 2015 te kijken, maar wat wel gezegd wordt is dat de operaties dan goedkoper worden doordat er veel dubbele kosten verdwijnen uit het mapping proces en bovendien gaat het PSA contracten (tientallen) miljoenen omzet brengen. Dus groei is dan ook zeer goed mogelijk.

    Dat werkt natuurlijk als een triple hefboom, lagere operationele kosten en meer omzet met betere marges. Dan kan je in 2015 net zo goed op 40 cent per aandeel adj. uitkomen. Sterker nog, ik denk dat 2014 ook wel boven die 20 ct. uitkomt. Die outlook zou ik niet nu al als vaststaand gegeven nemen. Dat doen ING, Rabo en SNS ook niet...

    Bovenstaande is niet bedoeld om het nu al over 2015 te hebben, maar meer als illustratie dat een koers/winst methodiek niet zaligmakend is, want sterke en zwakke jaren zullen elkaar afwisselen en er zitten vaak eenmalige projecten enzo in.

    Het beste zou zijn om een soort langjarig gemiddelde projectie te maken van TomTom. En daar dan een aantal waarderingsmethoden op los te laten. Ook riskant, want in de toekomst kijken is moeilijk. Maar het is in ieder geval te proberen...
    lijdraad, discounted cashflow, mapping proces, triple hefboom........ wat staat hier als het in het Nederlands zou zijn geschreven???? Allemaal dure prietpraat van een zogenaamd inhoudelijke forumdeelnemer die in onverstaanbare taal dagelijks gebakken lucht over een baggeraandeel verkoopt. Wat zou ik graag eens een kijkje nemen in zijn dubbele bodem.
421 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 22 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links