Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,600 6 mei 2024 13:17
  • -0,005 (-0,09%) Dagrange 5,575 - 5,640
  • 78.267 Gem. (3M) 296,4K

Donderdag 8 Augustus

72 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 augustus 2013 22:58
    Harold ik weet dat het Tomtommer tijd is maar als je beurswaarde wil creëren zal je er wel wat voor moeten doen.
    Dus ik adviseer je om vandaag met het bericht te komen dat we met diverse partijen in gesprek zijn om bepaalde bedrijfs onderdelen over te nemen.
    Hiervan kan de koers vet omhoog en je kan altijd later zeggen dat het uiteindelijk op niks uitgedraaid is.
    Het is allemaal zo simpel.
  2. [verwijderd] 8 augustus 2013 09:31
    Martinmartin: fleetmanagement bij tomtom groeit toch ook met 30% (acquisities niet meegerekend) en dat komt toch juist wel overeen met de marktgroei in fleetmanagement van 30% per jaar tussen nu en 2016, zoals voorspeld door abi research. Ik denk dat tomtom met acquisities erbij en op basis van hun naam sneller kunnen groeien.
  3. [verwijderd] 8 augustus 2013 10:54
    Denk het niet, nico. Maar je weet het nooit met tomtom.

    Begin september verwacht ik dat tomtom de nieuwe app presenteert op de ifa. En medio september verwacht ik een aankondiging van nieuw(e) of uitgebreid(e) contract(en) met autofabrikanten op de Paris Motor Show (pms).

    Bij de Q3 cijfers verwacht ik een gelijk tot iets beter resultaat dan Q2. Door de vergelijkingsbasis met vorig jaar:

    - zal dan de omzet in automotive meevallen. Ging vorig jaar van 60 miljoen in Q2 naar 48 in Q3. En lag afgelopen kwartaal op 53. Door de zomerperiode denk ik dat automotive ietsje zakt, stel naar 48 miljoen. Dan had je dus vorig kwartaal een krimp van 60 naar 53 op jaarbasis. En komend kwartaal een stabilisatie van 48 naar 48 op jaarbasis. Dit is zelfs ietsje conservatief geschat, want o.a. Harman meldt dat de autoverkopen stabiliseren en productie van nieuwe infotainment systemen toenemen bij 5 van hun klanten, waarvan er 2 klant zijn bij TomTom.

    - Een gunstige vergelijking qua marktaandeel pnd. Deze lag in Q3 2012 op 46% in Europa en momenteel op 50%. Met de nieuwe producten verwacht ik geen afname marktaandeel, eerder stijging. Daarnaast gaan de sporthorloges nog iets meer bijdragen aan Consumer.

    - Een ongunstige vergelijkingsbasis qua marge. Lag vorig jaar in Q3 op 55% door een eenmalige bate ter hoogte van 3%. Dit jaar zal het ongeveer op 52% uitkomen in Q3 (dus gelijkblijvend als je de eenmalige bate uitsluit)

    Belangrijker echter is dat als tomtom Q3 wordt zoals ik verwacht, dat ze dan hun outlook moeten verhogen. De omzetrange tussen 900-950 miljoen komt dan uit op 1 miljard (zeg maar 7,5% hoger) en de adjusted earnings per share worden dan ook hoger.

    Dus ik denk dat de Q3 cijfers ook een trigger kunnen zijn voor de koers, maar die liggen wat verder weg. Eerst maar de ifa en pms afwachten. Voor het restant van augustus verwacht ik een beweging in lijn met het algemene sentiment op de beurs. Sentiment en technisch beeld tomtom is nog steeds best goed.
  4. forum rang 6 boem! 8 augustus 2013 11:22
    quote:

    *Justin* schreef op 8 augustus 2013 09:31:

    Martinmartin: fleetmanagement bij tomtom groeit toch ook met 30% (acquisities niet meegerekend) en dat komt toch juist wel overeen met de marktgroei in fleetmanagement van 30% per jaar tussen nu en 2016, zoals voorspeld door abi research. Ik denk dat tomtom met acquisities erbij en op basis van hun naam sneller kunnen groeien.
    Subscribers tom2 1-01-2012 188k en per 31-12-2012 239k.
    Indien lineair ult 2q 2012 213,5 k
    Eind juni heeft tom2 269 k subscribers derhalve groei van 26% indien je daar echter de acquisitie bij opteld kom je uit op 299k subscribers ofwel 40%.
    met name de ontwikkeling bij Lo-Jack en verdere acquisities zullen bepalend zijn of tom2 jarenlang ver boven de marktgroei van 30% kan presteren.
  5. [verwijderd] 8 augustus 2013 11:58
    quote:

    boemel schreef op 8 augustus 2013 11:40:

    Snap niet dat Apple of Samsung geen 5,1% belang koopt.
    Dan kunnen ze iedere overname blokkeren.
    Of zie ik dat niet goed.
    Samsung en Apple hebben beiden een contract met TomTom. Wellicht mag men contractueel geen belang nemen?

    Een mogelijke overname blokkeren zou inderdaad een reden kunnen zijn om een 5% belang te nemen.
    Vanuit mijn optiek is het echter belangrijker dat ze een smerige delisting tegen een prikkie van €6-€7 door exit-boeven en hun dirty-bank kunnen blokkeren.

    Alleen al de kaarten zijn minimaal de kostprijs van €18,-- waard (aanschaf in 2008 €14 + €4 voor de 35 nieuwe landen + kwaliteitsverbetering + real-time traffic etc.; daarnaast zijn de kaarten joint ventures in India en Indonesië nu 100% eigendom van TomTom).

    Ruwweg kun je stellen dat de minimale kostprijs van de kaarten van de 3 wereldspelers de volgende is:

    TomTom €20,--
    Nokia €40,--
    Google €60,--

    Willen Apple en Samsung eigen kaarten gaan maken, dan is men 3-5 jaar bezig en zal men minimaal een Google-achtig bedrag moeten uitgeven (=minimaal €60,-- als je het omrekent naar 1 TT-aandeel)

    Kaarten zijn gezien de booming massamarkten van smartphone en connected-car (explosieve groei in komende 5-10 jaar) eerder meer waard geworden dan de kostprijs dan minder.

    Het zou natuurlijk ook zo maar kunnen dat er onderhandse afspraken bestaan over het in fase 2 doorverkopen van de kaarten aan Apple. Samsung lijkt mij er in dat geval dan ook meer baat bij te hebben om een 5% belang in TomTom te kopen dan Apple.

  6. [verwijderd] 8 augustus 2013 13:24
    quote:

    *Justin* schreef op 8 augustus 2013 10:54:

    Denk het niet, nico. Maar je weet het nooit met tomtom.

    Begin september verwacht ik dat tomtom de nieuwe app presenteert op de ifa. En medio september verwacht ik een aankondiging van nieuw(e) of uitgebreid(e) contract(en) met autofabrikanten op de Paris Motor Show (pms).

    Bij de Q3 cijfers verwacht ik een gelijk tot iets beter resultaat dan Q2. Door de vergelijkingsbasis met vorig jaar:

    - zal dan de omzet in automotive meevallen. Ging vorig jaar van 60 miljoen in Q2 naar 48 in Q3. En lag afgelopen kwartaal op 53. Door de zomerperiode denk ik dat automotive ietsje zakt, stel naar 48 miljoen. Dan had je dus vorig kwartaal een krimp van 60 naar 53 op jaarbasis. En komend kwartaal een stabilisatie van 48 naar 48 op jaarbasis. Dit is zelfs ietsje conservatief geschat, want o.a. Harman meldt dat de autoverkopen stabiliseren en productie van nieuwe infotainment systemen toenemen bij 5 van hun klanten, waarvan er 2 klant zijn bij TomTom.

    - Een gunstige vergelijking qua marktaandeel pnd. Deze lag in Q3 2012 op 46% in Europa en momenteel op 50%. Met de nieuwe producten verwacht ik geen afname marktaandeel, eerder stijging. Daarnaast gaan de sporthorloges nog iets meer bijdragen aan Consumer.

    - Een ongunstige vergelijkingsbasis qua marge. Lag vorig jaar in Q3 op 55% door een eenmalige bate ter hoogte van 3%. Dit jaar zal het ongeveer op 52% uitkomen in Q3 (dus gelijkblijvend als je de eenmalige bate uitsluit)

    Belangrijker echter is dat als tomtom Q3 wordt zoals ik verwacht, dat ze dan hun outlook moeten verhogen. De omzetrange tussen 900-950 miljoen komt dan uit op 1 miljard (zeg maar 7,5% hoger) en de adjusted earnings per share worden dan ook hoger.

    Dus ik denk dat de Q3 cijfers ook een trigger kunnen zijn voor de koers, maar die liggen wat verder weg. Eerst maar de ifa en pms afwachten. Voor het restant van augustus verwacht ik een beweging in lijn met het algemene sentiment op de beurs. Sentiment en technisch beeld tomtom is nog steeds best goed.
    TT is verworden tot TeleAtlas... al eens gekeken naar de winstmogelijkheden van zo'n soort bedrijf.

    TomTom is ronduit een slecht (navigatie)huis, noem het gerust een kaartenhuis. Het is wachten tot het instort, want ze hebben niets te bieden.
    Het beste wat ze kunnen doen is alles per onderdeel verkopen voordat ze door iedereen overal worden uitgeknikkerd
72 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links