Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SBM Offshore AEX:SBMO.NL, NL0000360618

  • 13,990 10 mei 2024 17:35
  • -0,220 (-1,55%) Dagrange 13,990 - 14,340
  • 428.883 Gem. (3M) 544,4K

SBM 26 januari 2012

42 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Executive 26 januari 2012 09:40
    quote:

    Diegy schreef op 26 januari 2012 09:35:

    Ik ga ze toch maar verkopen, vertrouw het niet helemaal met die eventuele emissie. Verwacht eerdaags ook een correctie op de beurs van Amerika want die is wel heel hard gestegen de laatste tijd.
    Zou nog even wachten.. Eerste uur is altijd een beetje zoeken.
  2. [verwijderd] 26 januari 2012 10:34
    Kwestie van tijd.......Ik ben vol erin gegaan...12,50 toch wel de bodem. Heeft zeer goede vooruitzichten. Als het kwaad weer gaat varen en de ellende weer vergeten is kan hij zo terug naar 15 euro. Kijk naar Boskalis: is na zijn afstraffing van 21e naar 31e gegaan......#Minderkortetermijn
  3. El Blanco 26 januari 2012 10:59
    Het volledige artikel in het FD van vanochtend, donderdag 26 januari 2012:

    fd.nl/ondernemen/columns/bartjens/716...

    Het project-Yme is de Noord-Zuidlijn van SBM Offshore. De Schiedamse specialist in olieplatforms op zee, aangestuurd vanuit het aangename Monaco, zou willen dat hij er nooit aan begonnen was. Maar teruggaan kan niet meer.

    Wat zo erg is: het eind is nog steeds niet in zicht. Begin 2007 kreeg SBM een verzoek van het Canadese Talisman Energy voor de levering van een olieplatform. Het bedrijf zou het platform voor enkele jaren huren om olie te winnen uit het Yme-veld, gelegen in Noorse deel van de Noordzee. Eind 2008 zou het platform opgeleverd worden. Nu, begin 2012, is het nog steeds niet zo ver.

    In de Noorse havenstad Stavanger gaat het gerucht dat afronding nu pas in het eerste kwartaal van 2013 wordt voorzien. Niemand die zich erop laat vastpinnen. Het platform ligt inmiddels boven het veld, maar er is nog wat afrondend werk te doen. En het venijn zit in de staart, zo blijkt. Want het is onstuimig weer ter plaatse – SBM spreekt van golven van wel zes meter hoog – en dat maakt de finale werkzaamheden tot een hels karwei. Ga maar eens een lasnaad controleren als het water tegen je rug aan klotst!

    Meer forse tegenvallers

    Maar er is meer. De strenge Noorse toezichthouder mekkert en de klant Talisman heeft ook nog wat noten op de zang.

    SBM — dat het buiten dit project zo aardig doet — is er lekker mee. Toen het concern begon met het project dacht de onderneming het platform voor zo’n $550 mln te kunnen bouwen. Dat bedrag is al ruimschoots overschreden. Wie alle genomen en nog te verwachten provisies bij elkaar optelt, arriveert op een bedrag dat ongeveer twee keer zo hoog ligt. Op de waarde van het huurcontract is ook al fors afgeboekt.

    Bij de halfjaarcijfers, in de zomer van 2011, liet SBM weten dat het bedrijf ondanks de Noorse tegenvaller comfortabel binnen de afspraken met zijn banken blijft. Het concern had toen net een last genomen van $450 mln, grotendeels samenhangend met ‘Yme’. Dinsdag waarschuwde SBM echter voor nog meer forse tegenvallers, zonder die te kwantificeren. Analisten gaan gemiddeld uit van nog eens $275 mln en beginnen zich voor te bereiden op de noodzaak van een aandelenemissie om de balans te verstevigen.

    Binnen de acceptabele grenzen

    De lopende bankconvenanten zullen misschien niet de grootste zorg zijn. De ‘impairments’ hebben daar geen directe invloed op. Problematischer is mogelijk de verhouding tussen nettoschuld en eigen vermogen, omdat SBM deze ratio zelf naar voren heeft geschoven als basis voor de financiering van verdere expansie van zijn vloot met drijvende olieproductieplatforms.

    Afgelopen zomer bedroeg de nettoschuld afgerond $2,2 mrd en het eigen vermogen $1,9 mrd. De ratio van 117% werd toen nog ‘binnen de acceptabele grenzen’ genoemd. Stel dat het eigen vermogen nu nog eens met $275 mln daalt, dan keldert die ratio richting 138%.

    Geen wonder dat analisten rekening houden met een emissie van €200 mln ($260 mln). Dat bedrag zou volstaan om terug te keren naar het ‘acceptabele niveau’ van afgelopen zomer. Mits het Noorse drama niet verder escaleert natuurlijk.

    Bartjens@fd.nl
  4. [verwijderd] 26 januari 2012 11:35
    Maar je bent toch wel een eikel ,als je voor weersinvloeden jezelf als bedrijf zijnde niet indekt.
    Zeker weer laten verleiden door het grote geld?
    Zeker op dat ruige deel van de noordzee,dit verklaart ook de wisselingen in het bestuur.
    Er zijn grove inschatttings fouten gemaakt en die mag je wel degelijk het bestuur aanrekenen,en het is helaas niet overal op de wereld het zelfde klimaat als in Monaco,was het maar waar.

    Hoop dat een emissie niet nodig zal blijken te zijn ,dan gaat de koers naar de 10,-
  5. Executive 26 januari 2012 11:36
    Even met een jurdische bril bekeken..

    Bij de lopende arbitrages over Yme speelt ook de redelijkheid en billijkheid een rol. Van SBM kan mijns inziens echt niet gevraagd worden om de extra kosten - in verband met onvoorziene omstandigheden - volledig voor eigen rekening te nemen. Of die extra kosten moeten allemaal voorkomen uit grove fouten en roekeloos handelen van SBM bij de bouw van het platform, maar volgens mij betreft het hier grotendeels inschattingsfouten (technisch lastiger dan vooraf bedacht).

    Een meer dan verdubbeling van de kosten voor de bouw van het platform is natuurlijk bezopen. Met recht een "Noord-zuidlijntje" ;-)
  6. [verwijderd] 26 januari 2012 14:52
    Koers blijft mooi boven de 13 liggen, er zal denk ik geen aandelen emissie nodig zijn, de outlook en projecten zien er prachtig uit, nee, ik denk dat de koers veel te hard gedaald is en alle eventuele narigheden al ingeprijsd zijn.. Na het verwerken van deze koersval gaan we weer mooi omhoog.
  7. Gunther 26 januari 2012 15:06

    Slecht nieuws komt in drievoud', dat blijkt weer bij de winstwaarschuwingen van KPN (koers -12% sinds eind 2011) en SBM Offshore (koers -18% sinds eind 2011), net als bij Philips. Overigens zou je bij Philips (koers -5% sinds eind 2011) kunnen zeggen dat slecht nieuws in vieren komt, want een winstwaarschuwing voor het laatste kwartaal resultaat 2011 was de vierde tegenvaller.

    KPN was al voorzichtig met het uitspreken van verwachtingen over 2011, met name door de versnelde substitutie van SMS-verkeer door app's. Daar bovenop kwam de boete van OPTA waardoor de vierdekwartaalresultaten extra tegen vielen. De 2012-winsttaxatie van het management is dan ook rauw op het dak van de beleggers gevallen. Het management van KPN rept over een overgangsjaar. Hoedt u echter voor termen als transitie- of overgangsjaar.

    Dit impliceert immers dat het in het overgangsjaar minder gaat, maar dat het jaar daarop weer herstel te verwachten is. Philips noemde 2011 een overgangsjaar, zal het in 2012 dan beter gaan? Als het bij KPN in 2013 weer beter zou gaan hadden ze ook de eerder afgegeven dividendtaxatie van 2013 van 95 eurocent kunnen handhaven, maar deze is geschrapt. Wel is de 2012 dividendtaxatie van 90 eurocent blijven staan en wanneer we de nieuwe winsttaxatie voor 2012 doorrekenen gaat de pay-out richting 100% van de winst, dus veel ruimte is er niet meer.

    Verrassende openheid
    Bij een verwachte winstdaling van enige honderden miljoenen in 2012 en een stijging van de investeringen van circ 200 miljoen euro is er ook geen ruimte meer voor een aandeleninkoopprogramma. Dat is altijd vervelend, want vaak zijn aandelenkoersen na beëindiging van inkoopprogramma het laagst. Dit was ook het geval toen ING haar vijf miljard euro inkoopprogramma begin 2008 afrondde. Philips heeft ook nog een aandeleninkoopprogramma uitstaan, dus let op. Opvallend vond ik dat het management van KPN nogal open was over een eventuele overname van de Belgische of Duitse activiteiten.

    “Als er een goed bod komt zijn we bereid hier op in te gaan; ook over het aandeel KPN zelf. We zijn immers aan de beurs genoteerd”. Als analist vind ik het altijd vrij goedkoop om te roepen dat een bedrijf een overnamekandidaat is. KPN is natuurlijk niet goedkoop. De huidige marktwaarde van de aandelen is 11,5 miljard euro (1432 miljoen aandelen maal 8 euro), voeg daar de schuld van 11,7 miljard euro aan toe en er zal minimaal 23 miljard geboden moeten worden voor een jaarlijkse vrije cashflow stroom. Deze is nu dalende, van ruim 2,4 miljard in 2011 naar 1,6-1,8 miljard euro.

    Dit komt neer op een multiple van ongeveer 13,5 of op 7,4% rendement over de investering, mits deze cashflow gelijk blijft. En er vanuitgaande dat er geen tekort ontstaat in het pensioenfonds (dekkingsgraad eind 2011: 101%). Hierbij niet rekening houdend met een premie op de aandelenkoers. Nu maar hopen dat KPN de komende tien jaar gemiddeld 80 eurocent dividend betaald, dan is de investering er in ieder geval uit. Nee, wat dat betreft is SBM Offshore een aantrekkelijkere overnamekandidaat. Ook dit is een gevalletje van slecht nieuws komt in drieën, waarvan 2011 ook als een overgangsjaar kan worden beschouwd.

    Overgeslagen
    Voor de derde keer worden we nu ‘getrakteerd’ op slecht nieuws van Noorse olie & gas veld YME met het platform MOPUstor. Het begon met een teleurstellend persbericht op 28 juli 2011. Daarbij, vooruitlopend op de 2011 cijfers die op 2 maart 2012 worden gepubliceerd, kwam er een vervolg op 11 januari en 24 januari 2012 (nadat er een CEO-wisseling is als gevolg van deze affaire). Nu wordt ook het contract van de CFO niet verlengd. Inmiddels is de marktkapitalisatie van SBM Offshore sinds eind 2011 met bijna 500 miljoen euro gedaald. Het verhaal is bekend: slechte weersomstandigheden en de Canadese cliënt Talisman Energy Inc. die kosten claimt door late oplevering.

    Nu wachten er twee arbitrageprocedures. In de eerste zaak, die gaat over het transport van het platform van het Midden Oosten (scheepswerf) naar Noorwegen en veranderingen die de opdrachtgever wilde, wordt een uitspraak verwacht in tweede helft van 2012. De tweede zaak heeft te maken met alle aangelegenheden die zich sinds levering van het platform voor de kust van Noorwegen aandienden. Deze uitspraak zal veel later zijn. De extra kosten voor SBM Offshore zijn moeilijk in te schatten (er worden bedrag van circa 200-500 miljoen dollar genoemd). Het dividend over 2011 zal waarschijnlijk worden over geslagen.

    Mogelijk zal er ook aandelenemissie plaats vinden om de financiële gaten te dichten. In ieder geval is het risicoprofiel voor beleggers geschaad en dat verklaart de forse daling van de koers. Echter, dit gaat om een oud project. Nieuwe projecten, die andere contracten hebben en uitgevoerd worden door betere scheepswerven, vertegenwoordigen een orderboek van 17-18 miljard dollar. Analisten verwachten meer orders in de komende jaren (kan wel eens toenemen tot 20 miljard dollar) en de vooruitzichten voor de bedrijfstak zijn sterk. Volgens analisten is de huidige beurswaarde ruim 40% lager dan de echte marktwaarde en bovendien is dit een groeisector.

    Geeft niet
    Daarom verwacht ik, in tegenstelling tot KPN, dat de SBM Offshore wel eens overgenomen kan worden door een branchegenoot. De CEO, de Fransman Bruno Chabas, voorheen in Noorse dienst bij Acergy/Subsea7, is nog geen jaar aan boord (medio vorig jaar als COO aangenomen), de CFO Mark Miles vertrekt. Wat wil je als overnemende partij nog meer? Wachten op de uitkomst van de tweede arbitragezaak?

    Unit4, Philips en SBM Offshore hebben begin dit jaar winstwaarschuwingen voor de resultaten van 2011 afgegeven; ik denk dat het hier bij blijft (smallcaps uitgezonderd). Echter, ik denk dat meer ondernemingen 2012 als een overgangsjaar zullen bestempelen. Dat geeft niet, als 2013 dan maar een beter financieel jaar wordt.

    Ondergetekende (Nico van Geest) belegt in zowel aandelen van KPN en SBM Offshore.
  8. [verwijderd] 26 januari 2012 21:23
    vandaag aandelen geleverd gekregen op 12,96.
    opties en tl niet uitgevoerd, limiet niet geraakt, laat de orders nog maar doorlopen.
    ik lees net een bericht van Bartjens, SBM is heel wat professioneler dan de bedenkers van de noord-zuid lijn, merkwaardig vergelijk.
    vele analisten, net zoveel meningen.

    succes.
    yts
  9. [verwijderd] 27 januari 2012 14:49
    www.telegraaf.nl/dft/goeroes/semvanbe...

    Opwinding van de week was op dinsdag. De winstwaarschuwing van SBMmen konden we nog wel hebben. De problemen (vertraging) rondom levering van het Yme-boorplatform in het Noorse deel van de Noordzee zijn bekend. We 'kachelden' nog wat in koers onderuit, maar dat is een koopkans.

42 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Hoog dividendrendement SBM Offshore oogt aanlokkelijk

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links