Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,605 3 mei 2024 17:35
  • -0,015 (-0,27%) Dagrange 5,580 - 5,740
  • 375.660

wie gaat er naar de aandeelhoudersvergadering?

36 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. Scarlet 1 mei 2011 11:47
    Beste allemaal,

    hierbij het verslag van de ava. Hieronder heb ik de vrage gekopieerd en daarbij het antwoord gegeven uit de ava.
    Conclusie: je zit er als klapvee, want de meerderheid van de geldige en aanwezige stemmen zit bij Goddijn c.s., nl. rond de 117 miljoen, ja en als er dan 128 milj stemmen zijn, dan delf je met ales het onderspit. Ik heb nu niet zoveel tijd, maar als ik niet alles kan mailen dan doe ik het a.s. dinsdag verder.

    Mijn vragen: werkt TT aan een nader beeld van TT bij demassa dan een one trick pony. Jazeker dat doen ze met allerlei diensten.
    Opm. ik denk persoonlijk dat men veel te weinig doet aan het voor het voetlicht brengen van de mogelijkheden die je hebt met een TT, zoals handsfree bellen etc. Ik heb eens een vragenlijts van hen ingevuld waarop alelrei mogelijkheden stonden die m.i. niet vor de leek bekend zijn.

    Ben ook wel benieuwd of Harold al meer zicht heeft op de samenwerking tussen ms en nokia. En wat de gevolgen zijn voor de Genivi Alliance
    Antwoord: ja ze zijn lid van de alliance, en neen er werden geen mededelingen gedaan over kosten en verwachting voor de toekomst.
    Opm: ik heb ook gevraag d dat als er overnames zijdoor TT of samenwerkingsverbanmden er nooir gsproken wotrdt over wat de opbrengst hiervan is voor de resultaten. Geen antwoord.

    Het lukt mij ook niet vanwege druk werk. De vragen zijn in het Engels. Ik heb een meer algemene vraag, namelijk of de voorspelling voor 2011 nou reeel of voorzichtig is. Kan iemand 'm stellen
    Antw: reele voorspelling, maar het is moeilijk om in de wat verdere toekomst te kijken, want de veranderingen gaan zo snel dat men steeds moet aanpassen.

    -Waarom heeft de Tomtom appstore vertraging opgelopen? En wanneer wordt deze nu verwacht? (was december 2010 gepland)
    Antw: over de appstore dat zou niet gezegd zijn, maar sluiten zoiets niet uit voor de toekomst

    -TomTom heeft het afgelopen jaar het belang in de Indiase kaartenmaker uitgebreid. Wat heeft dit gekost, en wat was de invloed hiervan op de resultatenrekening van 2010?
    Antw: belangrijke markt etc , maar zit al in de cijfers, verder niks concreet uitgesproken.
    Opm: zie mijn eerder opm dienaangaande

    Vraag: Stel dat er een bod wordt gedaan van 15 a 20 euro. Wordt dit bod serieus intern besproken of willen jullie sowieso zelfstandig blijven?
    Antw: ze willen een winstgevend zelfstandig bedrijf blijven en als er een bod komt dan zullen ze kijken naar het belang van alle aandeelhouders incl dus van de heer Goddijn.

    Wat is de concrete verwachting van het aantal betaalde afnemers van HD traffic? Overweegt het bedrijf deze service ( bij tegenvallende abbonementen) in de toekomst gratis aan te bieden?
    Antw: 1 miljoen en neen wordt niet gratis.

    Ik heb nog de vraag gesteld, wat men met de ingehoude winst deed en wat men daarop denkt te verdienen. Van de winst wordt de schuld afgebouwd (goed lijkt me) en nieuwe innovaties opgezet.
    Maar wat men denkt te verdienen op de investering had men geen antwoord, ook niet na herhaling van de vraag. Wel werd ik uitgenodigd om dit persoonlijk met Wyatt te bespreken. Is een vergadertruc van Vuurteen, de vz van de ava.

    Mij lijkt dat je met het geld dat in feite toekomt aan de aandelehouders maar in het bedrijf houdt iets gaat doen wat wat oplveret en als je dat niet weet, dan vraag ik me af waarom mevr Wyatt een loonsverhoging van 20% moet krijgen!!!!
    Verdre goed evragen van de heer Jorna van de veb en van de heer ???? van BNP Paribas asset management.
  2. [verwijderd] 1 mei 2011 16:46
    quote:

    Scarlet schreef:



    Vraag: Stel dat er een bod wordt gedaan van 15 a 20 euro. Wordt dit bod serieus intern besproken of willen jullie sowieso zelfstandig blijven?
    Antw: ze willen een winstgevend zelfstandig bedrijf blijven en als er een bod komt dan zullen ze kijken naar het belang van alle aandeelhouders incl dus van de heer Goddijn.

    Wat is de concrete verwachting van het aantal betaalde afnemers van HD traffic? Overweegt het bedrijf deze service ( bij tegenvallende abbonementen) in de toekomst gratis aan te bieden?
    Antw: 1 miljoen en neen wordt niet gratis.



    Op deze dingen heb ik nog wat toe te voegen:

    Als antwoord over mogelijke overname of zelfstandig blijven zei hij letterlijk:
    "het ligt in onze doelstellling om zelfstandig te blijven"
    Dit antwoord gebruikt hij nu al jaren, en specifiek het woord: doelstelling.

    Dit betekent gewoon, dat ze het niet in de etalage zetten, maar dat de deur wel openstaat voor een overname, als de prijs maar goed is.
    Hij zegt daar dus NIET dat ze absoluut zelfstandig willen blijven.
    Dus ze gaan het niet voor een appel en een ei verkopen, want dan blijven ze gewoon zelfstandig.
    Enige wat we nodig hebben dus, is dat er MINIMAAL 2 partijen Tomtom willen hebben, dan gaat de kassa voor de aandeelhouders rinkelen.

    Het tweede wat ik wilde zeggen is, dat Goddijn zei dat ze nu 1 miljoen 'betalende' abonnees hebben.
    De teller staat nu op zeg maar 2 miljoen, bedoelde hij ook 2 miljoen en maakte hij daar een fout, of bedoelde hij dat er NU 1 miljoen mensen betalen en het dus verlengd hebben?
    Immers het eerste jaar was gratis, en dat zijn dus niet betalende mensen.

    Als dat zo is, dan zou het dus zijn dat ze nu 50% betalende mensen hebben van de abonnees.
    Hun doelstelling was 30%, vorige week meldde ze dat er nu 25% waren, het lijkt mij dat dat er meer worden, want het jaar is nog niet voorbij en sommige abonnees hebben nog dat eerste jaar gratis.

    Als het toch is dat er nu al 1 miljoen betalen, is dat dus 50%, en mogelijk dus nog meer aan het einde van het jaar en dat zou natuurlijk zeer goed zijn!

    De abonnementen gaan straks natuurlijk de meeste winst genereren, met een zeer grote marche natuurlijk, kost niks om te maken zoals de PND's wel geld kosten om te maken.
    Denk niet dat er nog analisten gaan 'zeuren' over 1% omzetdaling, als de winst verdubbelt door zeer hoge marches.

    Ik ben heel benieuwd om te weten wat het nou precies is.
  3. [verwijderd] 1 mei 2011 17:18
    Beste Los,

    Er wordt tijdens de AVA nog steeds veel gevraagd over een mogelijke overname, de natte droom van iedereen die nu aandelen heeft. Natuurlijk hoort het tot de mogelijkheden. TomTom heeft wereldwijde kaarten en het aantal partijen dat dat heeft is op 1 vuurwerkhand te tellen. Apple, Google en andere partijen zitten op het vinkentouw, want die zien dat er o.a. met accurate file informatie en met locatie gebaseerde advertenties veel te verdienen is. Bedrijven hebben veel cash, en kaarten inlijven is een verticale integratie en een logische stap als je niet weet wat je met je geld moet doen.

    Ook met de 'traffic solutions' waar nu zo'n ophef over is, omdat men denkt dat het de privacy schendt, is veel mogelijk. Ga maar eens hier doorheen bladeren www.tomtom.com/landing_pages/traffic_... Informatie die overheden goed kunnen gebruiken.

    Dus ik zeg niet dat de kans op een overname niet bestaat, maar ik vind het niet juist om daar je beslissing op te baseren om aandelen te hebben. Je moet ook vertrouwen hebben in het bedrijf en de mogelijkheden zonder overname. Anders krijg je zo'n sterk fluctuerende koers: dan komen er weer goudzoekers aan boord, en als er geen goud (geen overname) blijkt te zijn dan gaan ze weer weg.

    Met of zonder overname: tomtom heeft kaarten die bijna niemand heeft. Dus ook zonder overname is die waarde aanwezig. Het geeft ze een voorsprong bij binnenhalen van automotive deals. Als tomtom bij Peugeot binnenkomt, dan kunnen ze een totaaloplossing bieden, inclusief live services. Een Garmin kan alleen maar navigatie bieden. Geen kaarten-updates en geen services. En juist voor de autoklant is het belangrijk dat de navigatie lang meegaat, want de auto gaat ook minstens 10 jaar mee.

    Ook geeft het ze een voorsprong in opkomende landen. Ze hebben recent kaarten van India, Brazilie, en nog een aantal buurlanden van Brazilie een flinke update gegeven. Plus kaarten van steden in Marokko en van delen van Rusland ge-update. Wie heeft er nog meer kaarten daar, van dezelfde kwaliteit? Dit zijn allemaal nog onaangeboorde bronnen, en net als bij olie duurt het even voor je het uit de grond kunt halen.

    Nogmaals: laten we het vooral over tomtom hebben en niet over een overname. Als die komt, merken we het wel, en het zal altijd zijn wanneer je het niet verwacht. En als het niet komt, is het ook goed.

  4. de koe 1 mei 2011 17:20
    quote:

    qwertyu schreef op 1 mei 2011 17:18:

    Beste Los,

    Er wordt tijdens de AVA nog steeds veel gevraagd over een mogelijke overname, de natte droom van iedereen die nu aandelen heeft. Natuurlijk hoort het tot de mogelijkheden. TomTom heeft wereldwijde kaarten en het aantal partijen dat dat heeft is op 1 vuurwerkhand te tellen. Apple, Google en andere partijen zitten op het vinkentouw, want die zien dat er o.a. met accurate file informatie en met locatie gebaseerde advertenties veel te verdienen is.

    Ook met de 'traffic solutions' waar nu zo'n ophef over is, omdat men denkt dat het de privacy schendt, is veel mogelijk. Ga maar eens hier doorheen bladeren www.tomtom.com/landing_pages/traffic_... Informatie die overheden goed kunnen gebruiken.

    Dus ik zeg niet dat die kans niet bestaat, maar ik vind het niet juist om daar je beslissing op te baseren om aandelen te hebben. Je moet ook vertrouwen hebben in het bedrijf en de mogelijkheden zonder overname. Anders krijg je zo'n sterk fluctuerende koers: dan komen er weer goudzoekers aan boord, en als er geen goud (geen overname) blijkt te zijn dan gaan ze weer weg.

    Met of zonder overname: tomtom heeft kaarten die bijna niemand heeft. Dus ook zonder overname is die waarde aanwezig. Het geeft ze een voorsprong bij binnenhalen van automotive deals. Als tomtom bij Peugeot binnenkomt, dan kunnen ze een totaaloplossing bieden, inclusief live services. Een Garmin kan alleen maar navigatie bieden. Geen kaarten-updates en geen services. En juist voor de autoklant is het belangrijk dat de navigatie lang meegaat, want de auto gaat ook minstens 10 jaar mee.

    Ook geeft het ze een voorsprong in opkomende landen. Ze hebben recent kaarten van India, Brazilie, en nog een aantal buurlanden van Brazilie een flinke update gegeven. Plus kaarten van steden in Marokko en van delen van Rusland. Wie heeft er nog meer kaarten daar, van dezelfde kwaliteit? Dit zijn allemaal nog onaangeboorde bronnen, en net als bij olie duurt het even voor je het uit de grond kunt halen.

    Nogmaals: laten we het vooral over tomtom hebben en niet over een overname. Als de komt, merken we het wel, en het zal altijd zijn wanneer je het niet verwacht. En als het niet komt, is het ook goed.

    AB van de koe
  5. [verwijderd] 1 mei 2011 17:28
    quote:

    Lo S schreef op 1 mei 2011 16:46:

    [...]
    Dit betekent gewoon, dat ze het niet in de etalage zetten, maar dat de deur wel openstaat voor een overname, als de prijs maar goed is.
    Ik denk dat ze niet alleen kijken naar prijs, maar ook toekomst van tomtom en tomtom medewerkers. Bij een overnemende partij moet ook de intentie zijn om iets te doen met alle kennis die ze in huis hebben, en niet alleen de kaarten kopen en de rest bij het grofvuil. Het gaat ook om perspectief.

    Of het geld zoveel uitmaakt voor HG denk ik niet. Of je nou 10 of 100 mln op de bank hebt staan. Je kunt maar 7 avonden per week uit eten, en maar in 1 huis tegelijk wonen. Geld heeft een afnemende meeropbrengst. Voor ons lijkt het allemaal erg belangrijk. Mensen die veel geld hebben zeggen dat heel anders te beleven.
  6. Scarlet 1 mei 2011 17:53
    de vraag was hoeveel betalende abo's zijn er op HD traffic en toen zei Goddijn: 1 miljoen
    Je hebt gelijk eerder is eens gezegd 25%, maar ik was blijkbaar niet alert genoeg om dat te opperen wat nu het juiste cijfer was.
    Daarom voor een volgende keer, kom met velen, dan kan iedereen zijn zegje doen en hoef je je niet af te reageren op een forum maar dan kun je het in het echie doen.
  7. [verwijderd] 1 mei 2011 17:57
    quote:

    Scarlet schreef op 1 mei 2011 17:53:

    de vraag was hoeveel betalende abo's zijn er op HD traffic en toen zei Goddijn: 1 miljoen
    Je hebt gelijk eerder is eens gezegd 25%, maar ik was blijkbaar niet alert genoeg om dat te opperen wat nu het juiste cijfer was.
    Daarom voor een volgende keer, kom met velen, dan kan iedereen zijn zegje doen en hoef je je niet af te reageren op een forum maar dan kun je het in het echie doen.
    14:45:54 / 27-04-11 DJ *TomTom CFO: op schema doel 450.000 betaalde abonnees in '13
  8. [verwijderd] 1 mei 2011 19:48
    quote:

    ilko schreef:

    [...]

    14:45:54 / 27-04-11 DJ *TomTom CFO: op schema doel 450.000 betaalde abonnees in '13
    Harold Goddijn zei zelf vrijdag dat er NU 1 miljoen betalende abonnees zijn.
    Dat heb ik zelf gehoord, dus dat is 100% zeker dat hij dat zei.
    De teller staat nu op 2 miljoen, dus 450.000 voor NU zou kunnen kloppen, dat is 25% wat ze vorige week beweerden.
    Maar dat artikel zegt dat dat pas in 2013 is.
    Als het klopt wat Goddijn zegt zou dat 50% kunnen zijn.

    Verwachtte abonnees in 2015 waren 25 miljoen, dan kan het toch niet in 2013 450.000 zijn.
    Kan natuurlijk sowieso niet, want de teller staat nu al op 2 miljoen.
    Iets klopt hier dus niet.
    Mijn vermoeden is dus in ieder geval dat die 2013 niet klopt, dat moet NU zijn.
    Wel vervelend dit, want deze aantallen zijn zeer belangrijk voor de toekomst van Tomtom en uiteraard dus dan ook de koers.

    Ik wil nu toch wel weten wat nou de juiste getallen zijn.
  9. [verwijderd] 1 mei 2011 20:57
    quote:

    Lo S schreef op 1 mei 2011 19:48:

    [...]

    Harold Goddijn zei zelf vrijdag dat er NU 1 miljoen betalende abonnees zijn.
    Dat heb ik zelf gehoord, dus dat is 100% zeker dat hij dat zei.
    De teller staat nu op 2 miljoen, dus 450.000 voor NU zou kunnen kloppen, dat is 25% wat ze vorige week beweerden.
    Maar dat artikel zegt dat dat pas in 2013 is.
    Als het klopt wat Goddijn zegt zou dat 50% kunnen zijn.

    Verwachtte abonnees in 2015 waren 25 miljoen, dan kan het toch niet in 2013 450.000 zijn.
    Kan natuurlijk sowieso niet, want de teller staat nu al op 2 miljoen.
    Iets klopt hier dus niet.
    Mijn vermoeden is dus in ieder geval dat die 2013 niet klopt, dat moet NU zijn.
    Wel vervelend dit, want deze aantallen zijn zeer belangrijk voor de toekomst van Tomtom en uiteraard dus dan ook de koers.

    Ik wil nu toch wel weten wat nou de juiste getallen zijn.
    Die 450.000 is de doelstelling voor business solutions, dus het zakelijke segment voor truckers enzo. 25 miljoen is de doelstelling voor HD traffic in 2015. En de teller is nu 2 miljoen.
  10. [verwijderd] 1 mei 2011 21:43
    Ik weet dat dit soort sommetjes in de internethype tijd ook gemaakt werden, maar stel dat je in 2015 inderdaad 25 miljoen gebruikers hebt, die gemiddeld 4 euro / maand opleveren, dan heb je het over 100 miljoen omzet per maand (1,2 miljard per jaar). Met een flinke marge, want de technologie bestaat al, dus alleen een beetje datakosten. Als het je niet lukt om zoveel betalende gebruikers te krijgen, kun je altijd nog wat met de prijs doen. Voor 2 euro per maand praat je over 600 mln inkomsten. Aangezien de marge hoog is, kun je wel wat met de prijs. Sommigen van jullie hebben het hier steeds over de belangen van Goddijn, en dat het nu voor hem ook 'vervelend' is de huidige koers. Nou als dit project gaat lukken, zoals het hierboven staat, dan kan ie in 2015 uitstappen (als hij dat wil) voor een stuk meer centjes dan nu. Wellicht is zijn scope dus langere termijn dan sommigen hier. Al denk ik niet dat dit soort mensen puur door geld gedreven is, maar het is even for the sake of the argument.
  11. [verwijderd] 18 mei 2011 06:19
    quote:

    Scarlet schreef:

    Ik lees allemaal waardevolle bijdragen waar je het mee eens kunt zijn of niet, maar nogmaals kom naar de AVA met zijn allen staan we sterker.
    Ik heb ook zelf 154 km x 2 moeten rijden om er te komen!!!
    Scarlet, wil je je melden, we willen je uitnodigen voor een meeting.
36 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links