APPIEZELF schreef:
Indicator economische activiteit verliest bijna 60%
22 juli 2010
De Baltic Dry Index is de belangrijkste graadmeter voor bulktransport over zee. Daarmee is het een heel belangrijke en zuivere indicator voor economische activiteit wereldwijd. In februari 2009 berichtten we in deze nieuwsbrief over deze index. Toen bleek het verloop van de index een betrouwbare voorspeller, mede van de aandelenbeurzen. Recent verloor de Baltic Dry ongeveer 60%. Dat noopt hoe dan ook tot behoedzaamheid en oplettendheid.
De Baltic Exchange is een wereldwijde marktplaats voor scheepstransport. De Baltic Exchange publiceert de dagelijks tot stand gekomen scheepvaarttarieven in de Baltic Dry Index (BDI). Het gaat om de tarieven die eindgebruikers van goederen moeten betalen om de grondstoffen te laten verschepen. Op de BDI kan niet worden gespeculeerd. Alleen de scheepsvervoerders en aanbieders van grondstoffen kunnen op deze beurs handelen. Daarmee is de BDI een van de meest zuivere voorspellende indicatoren van de wereldeconomie.
Daling van 94%
De Baltic daalde in 2008 met een spectaculaire 94%; vanaf een top van 11.793 op 20 mei 2008 naar een laagste punt van 663 op 5 december 2008. Vanaf 5 december van dat jaar begon de index weer te stijgen, uiteindelijk tot fors boven de 2000! In deze nieuwsbrief wezen we in februari 2009 op deze forse beweging. En de Baltic bleek zoals vaker een goede ‘voorspeller’ voor mondiale handel en economische activiteit. Die zich vervolgens - vanaf een bodem op 9 maart 2009 van 195 voor de AEX -, vertaalde in een forse stijging van de AEX-index en andere beursindexen. Alle aanleiding dus om deze index goed te volgen.
Wees alert!
De recente beweging van de BDI noopt tot voorzichtigheid. Rond mei dit jaar werd nog een top van circa 4000 punten behaald. Maar daarna daalde de index 35 dagen op rij. Dat is de afgelopen 15 jaar niet voorgekomen. De BDI noteert nu rond de 1781 punten (peildatum 21 juli 2010).
De forse daling van de Baltic Dry Index wordt veroorzaakt door de afgenomen vraag naar ijzererts, waardoor er minder schepen nodig zijn om ijzererts te vervoeren. Bovendien worden nu de schepen opgeleverd die in een periode van hoogconjunctuur werden besteld. Clarkson Plc, de grootste shipbroker in de wereld, ziet de capaciteit door de nieuwe schepen dit jaar met 16% toenemen.
De daling van de BDI wordt dus mede veroorzaakt door een ‘klassiek’ geval van de varkenscyclus. Het fenomeen in de economie dat overschotten en tekorten van een bepaald product elkaar afwisselen, doordat aanbieders massaal reageren op de veranderingen in vraag en aanbod.
Het is hoe dan ook zaak om de komende tijd alert te blijven op de verdere ontwikkelingen van de BDI. Zodat u voorbereid bent op een eventuele verdere verzwakking van de mondiale economie.
Bron:Nieuwsbrief Wijs & van Oostveen, 22 juli 2010
Meer over de Baltic_Dry_Index:
nl.wikipedia.org/wiki/Baltic_Dry_Index