Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
AXIALE KRACHT Antonov en vergelijk andere transmissie fabrikanten
Volgen
Wil je onderstaande op WWW-site nog een rustig bekijken en vergelijken met de andere transmissie fabrikanten ga dan naar: www.ingenieur.nl/archief/INGR200216.pdf en www.tatra.demon.nl/octopus/Download/H... AXIALE KRACHT Een apart figuur in de transmissiewereld is Roumen Antonov, een Bulgaar die in 1988 ontsnapte aan het communistische regime in zijn land door met een Franse vrouw te trouwen. Eenmaal aangekomen in Parijs had hij slechts genoeg geld voor tien koppen koffie, maar wist met wat hulp toch het bedrijf Antonov Automotive Technologies op te zetten om zijn rond 1990 al ruim twintig jaar oude idee voor een automatische versnellingsbak uit te werken. Het idee van Antonov was om de axiale kracht die ontstaat wanneer twee tandwielen met scheve vertanding in elkaar grijpen te gebruiken als kracht om automatisch mee te schakelen. ‘Het werkt in feite als een soort schroef’, vertelt Roumen Antonov in zijn kantoor in Le Mesnil-Amelot, een Frans dorpje nabij Parijs. ‘Deze kracht werd door ingenieurs en ontwerpers van transmissiesystemen altijd als ongewenst beschouwd. Citroën introduceerde daarom al in 1918 de ‘double chevron’ dubbele schuine vertanding om die axiale kracht tegen te gaan.’ ‘Als jonge student dacht ik al dat de axiale kracht tussen twee schuin vertandde tandwielen een nuttige kracht is om mee te schakelen. Het werd tijdens mijn studie echter ook altijd als negatief bestempeld. Was er dan iets dat ik niet wist? Was ik te jong en optimistisch?’, vertelt Antonov glimlachend. Eenmaal aangekomen in Parijs in 1988 bouwde Antonov eerst een radiografisch bestuurbare modelauto met zijn versnellingsbak. Het eerste volwaardige prototype bouwde hij - hoe kan het ook anders - uit bestaande componenten in zijn badkamer nabij de Arc de Triomphe. Startkapitaal vond Antonov uiteindelijk in Nederland en stortte zich op de ontwikkeling van zijn versnellingsbak. In september dit jaar introduceert Antonov op de autosalon van Parijs zijn nieuwste zesversnellingsbak. Tijdens mijn bezoek ligt het prototype daarvan nog deels gemonteerd op de werkbank. ‘Met twee planetaire tandwielsets creëren we zes voorwaartse en twee achterwaartse versnellingen’, vertelt Antonov. ‘De tweede achterwaartse versnelling is speciaal voor achteruitrijden in de sneeuw. Het systeem heeft twee koppelingen en drie hydraulische kleppen voor de aansturing. De hele versnellingsbak is slechts 25 cm lang bij een gewicht van 45 kg.’ ‘In deze versnellingsbak komt ongeveer zestig procent van de schakelkracht van het hydraulische systeem en veertig procent van de axiale kracht van de tandwielen. De hydraulische kracht is dus bijna gehalveerd. De hydraulische druk in onze versnellingsbak is 5,5 bar tegenover gemiddeld 10 bar in een conventionele automaat. Dit vraagt minder vermogen van de motor en maakt de auto acht procent efficiënter’, aldu s Antonov. ‘Een belangrijke kwaliteit van de versnellingsbak is dat je van elke versnelling naar elke versnelling kunt schakelen.’ Momenteel is Antonov bezig met de calibratie van de nieuwe zesversnellingsbak die zit ingebouwd in een Opel Corsa met 1,2 liter benzinemotor. ‘Uit de calibratie en de eerste rijervaringen blijkt dat de schakelkwaliteit bijzonder hoog is. Het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een MTA’, vertelt Antonov. LICENTIE ‘Het idee van Antonov is heel goed, maar hij is vastgelopen in de technische uitwerking’, zegt Hendriks van VDT nogal pessimistisch. ‘Schakelen via de axiale kracht zou een bijzonder simpele versnellingsbak moeten opleveren. Om een goede kwaliteit te behalen is het hele ontwerp echter nog vrij complex geworden. Antonov kan wel goed vertellen en houdt zijn bedrijf draaiende op subsidies van Nederlandse en Franse ambtenaren die hij omver lult.’ Feit is wel dat Antonov nog geen versie van zijn versnellingsbak in productie heeft. Wel lopen er drie licenties, waarvan een bij autofabrikant Honda. Na tien jaar testen van de prototypes weet Honda kennelijk nog steeds niet wat ze ermee aan moet. ‘Honda en andere grote fabrikanten wachten nog af op onze nieuwe zesversnellingsbak’, vertelde Antonov deze zomer. ‘Het prototype zal in ieder geval gereed zijn voor testen op de Autoshow in Parijs in september. Als het lukt proberen we het prototype al eerder aan te bieden voor testen.’ Antonov zal in september ook een vergelijking presenteren tussen de Antonov zesversnellingsbak en de MTA 5-versnellingsbak uit de Opel Corsa. ‘Beide transmissies worden getest in dezelfde Opel Corsa om verschillen tussen twee auto’s uit te sluiten.’ Op de Franse landweggetjes rond Le Mesnil-Amelot kon ik al wel een Opel Corsa uitproberen voorzien van een Antonov prototype vierversnellingsbak. De nieuwste zesversnellingsbak ligt dan immers nog half gemonteerd op de werkbank. ‘Voor een prototype zijn we erg tevreden over de rijkwaliteit en het geluidsniveau’, zegt Guy Dernoncourt, Applications Engineering Manager van Antonov Automotive Technologies, die meerijdt. De auto rijdt inderdaad niet onaardig. Het schakelen gaat alleen nog een beetje grof. Zeker bij flink accelereren waarbij de versnellingsbak een sportstand aanneemt en later schakelt. De motor toert in deze stand verder op dan bij normaal rijden en je schakelt ineens met een schok. Het gaat nog niet bijzonder soepel en geraffineerd, hoewel dat bij een MTA ook niet echt het geval is. Antonov is in elk geval niet bescheiden over zijn versnellingsbak. ‘Het is de meest compacte, simpelste en meest efficiënte zesversnellingsbak ter wereld’, zegt Roumen Antonov trots. Antonov is hoe dan ook een uitstekend verteller met een goed gevoel voor dramatiek. Hij schreef zelfs het boek ‘Antonov – My Story’ over zijn jeugd, de worstelingen met het strenge Bulgaarse communisme en de diverse mislukte ontsnappingspogingen tot hij een jaar voor de val van de muur naar het vrije westen wist te ontkomen. HYBRIDE De lange termijntoekomst van Antonov en de diverse andere transmissiesystemen kan voor een belangrijk deel gaan afhangen van alternatieve voertuigconcepten als de hybride auto.
‘Het idee van Antonov is heel goed, maar hij is vastgelopen in de technische uitwerking’, zegt Hendriks van VDT nogal pessimistisch. ‘Antonov kan wel goed vertellen en houdt zijn bedrijf draaiende op subsidies van Nederlandse en Franse ambtenaren die hij omver lult.’ Feit is wel dat Antonov nog geen versie van zijn versnellingsbak in productie heeft. Wel lopen er drie licenties, waarvan een bij autofabrikant Honda. Na tien jaar testen van de prototypes weet Honda kennelijk nog steeds niet wat ze ermee aan moet. Dus zo denken ze bij Van Doorne Transmissies over Antonov!. Klinkt precies als iemand die we hier op het forum ook nog wel eens tegenkomen. Als je bij Van Doorne werkt zit je dichter op het vuur dan de meesten van ons. Is er hier niet iemand actief op het forum die dat dikwijls beweert?
Dit stuk moet toch niet al te nieuw zijn. Ik heb zelf in oktober met de 6-bak gereden in die opel corsa 1,2L. Schakelen lijkt inderdaad wat laat, maar als je daarbij op de toerenteller let blijkt hij toch keurig om zijn optimale koppel te draaien. Mijn indruk was meer dat het 1,2L motortje mijn rijgedrag niet helemaal kon bijbenen. Ik ben het absoluut niet eens met het ruwe overschakelen. Het geheel loopt soepel, zonder rare bijgeluiden. Mij leek hij op dat moment productierijp. Groetjes Pacito
Warren2, het is jammer dat je het hele verhaal over de verschillende versnellingsbakken niet hebt overgenomen. Als je dat leest blijkt alleen de van Doorne transmissie goed te zijn. En natuurlijk is deze niet slecht en neemt de verkoop toe. Dit is echter logisch omdat de CVT al bijna dertig jaar op de markt is en dus bij de fabrikanten voor een deel is ingevoerd. Het ding zal ook wel een blijvertje zijn. Er zijn echter even zoveel argumenten om aan te tonen dat de CVT niet zo goed en goedkoop en zuinig rijdt als hier wordt gesuggereerd. Dit blijkt ondermeer uit het feit dat veel fabrikanten druk bezig zijn geweest om het ding te verbeteren en allerlei modificaties hebben toegepast om het acceptabel te maken voor de consument. Maar juist die consument en met name in amerika is er nog niet van onder de indruk. Daarom komt b.v. Honda met de Jazz op de markt met een CVT die met behulp van electronica in zeven standen is te schakelen! Dit om de bestuurder een schakel gevoel te geven. Dit doet echter afbreuk aan het optimaal gebruik en is minder zuinig in gebruik.Over de extra kosten van de electronica en het onderhoud hiervan zullen we dan maar niet te spreken. Ford heeft zelfs het CVT project voorlopig op een laag pitje gezet. Vervolgens komt Antonov op de proppen met een AAD die de moeite waard is om te bekijken. En het in zich heeft om wel een grote concurent voor de CVT te gaan vormen. Het is dan ook geen wonder dat de CVT bouwers hier niet blij mee zijn en zich er laatdunkend over uitlaten. Zelf ben ik echter optimistisch als ik kijk naar de patenten van nieuwe versnellingsbakken met antonov technologie die o.m. door Honda de laatse tijd worden geregistreerd. Het is logisch dat als je als laatste op de markt komt, je met iets heel goeds moet komen om al die investeringen die door fabrikanten reeds zijn gedaan in CVT en andere technologie af te schrijven. Het blijft echter zo dat met name de kosten van de AAD door niemand wordt geevenaard en dat de nieuwste AAD's gewoon goed functioneren. gr.ad
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
912,44
+0,20%
EUR/USD
1,0788
+0,15%
FTSE 100
8.420,30
-0,16%
Germany40^
18.737,30
-0,19%
Gold spot
2.342,58
-0,77%
NY-Nasdaq Composite
16.340,87
-0,03%
Stijgers
Dalers