Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Lukas Daalder - Baltic Dry ontmaskerd

27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 juni 2009 13:24
    gisteravond in het forum neergezet.
    verhaal van Lukas is goed en stemt overeen met onderstaande link. Maar origineel verhaal is t niet.

    meer dement dan rendement - 10 jun 09, 00:46 | Reageer | Quote | Dit is niet OK | Aanbevolen: 0

    www.mgn.com/news/dailystorydetails.cf...

    Met deze analyse blijft alles nu even hangen op de huidige niveaus.
    Timing wordt nu cruciaal.

  2. [verwijderd] 10 juni 2009 15:42
    quote:

    rogver schreef:

    Ter ondersteuning van dit verhaal hoef je alleen maar de im- en exportcijfers over april van China (en Duitsland) erbij te halen. Die waren dramatisch en veel slechter dan verwacht. Als de BDI een leidraad was voor economische activiteit dan had dit niet gekund.
    Net binnen, cijfers uit V.S. en ook niet best.

    For April, exports of goods and services fell $2 billion, or 2.3 percent, to $121.1 billion, the smallest monthly total since July 2006.

    Imports dipped $2.2 billion, or 1.4 percent, to $150.3 billion, the lowest total since September 2004.
  3. [verwijderd] 10 juni 2009 17:11
    copy van een email 17 maart j.l. in fullermoney.com

    Email of the day (1) - On shipping rates as a lead indicator:

    "I have read a lot of things about the Baltic Freight Index and I would like to put things in their right perspective.

    "There is a widespread need to identify leading signals for economic recovery. The paradox is that people involved with the shipping industry try to find signs on what their industry will do by analysing the economy. The rest try to see what the BDI does as a signal for economic recovery!!!

    This is very dangerous for outsiders as the mechanics of shipping are complicated. I am in the industry 20 years and claim to know 30% of it. So for the latest developments let me lay out the following;

    1. During the downturn a lot of ships and especially the big ones (Capesizes) were laid up. These were around 400 ships. That's a lot and not counting the ships slow steaming as to win time.

    2. These ships now are reactivating and see what is happening to BDI..!

    3. On top we have the huge order book of new buildings. Even with the reported cancellations their size is 46% of existing tonnage due for delivery this year and next.

    4. When demand returns to normal levels in the economies, shipping will still have to fight its own demons that were created during the greed years.

  4. [verwijderd] 10 juni 2009 20:00
    Beste Lukas,
    De "vraagzijde" van deze index is inderdaad van belang. China met haar vraag naar ijzererts (niet staal) en kolen bepaalt voor een groot deel de prijs charter tarieven voor Capesize schepen. Wat de markt op dit moment nog sterker beinvloedt (en dit zal m.i. nog even duren) is dat er in de jaren t/m 2008 een enorm orderboek aan nieuw te bouwen schepen is opgebouwd. Dit is de reden dat de prijzen zo onder druk staan en er zo ontzettend veel financiele stress onder rederijen is. Er worden veel nieuwbouworders opgezegd, voorzover mogelijk of indien gedwongen door faillissement. Het gaat echter nog een hele tijd duren voordat deze capaciteit (bestaand en nieuw) is geabsorbeerd. Zelfs als de vraag uit China zich helemaal hersteld!
  5. [verwijderd] 10 juni 2009 20:48
    Lucas D, tip: kijk/zoek ook eens over artikelen over de zgn contango.

    Stukje hieronder uit een artikeltje uit dec 2008

    Contango Pays Most in Decade as Shell Stores Crude (Update2)

    By Robert Tuttle and Alexander Kwiatkowski

    Dec. 8 (Bloomberg) -- In the worst year ever for oil, investors can lock in the biggest profits in a decade by storing crude.

    Traders who bought oil at the $40.81 a barrel on Dec. 5 could sell futures contracts for delivery next December at $54.65, a 34 percent gain. After taking into account storage and financing costs investors would earn about 11 percent, according to Andy Lipow, president of Houston consultant Lipow Oil Associates LLC. The premium, known as contango, is the biggest for a 12-month span of futures since 1998, when a glut drove crude down to $10.

    Maar zie ook: www.beurskings.nl/viewtopic.php?t=347...

    Contango is een situatie waarin termijncontracten van bijvoorbeeld grondstoffen of agrarische producten zich kunnen bevinden. Als de prijs over een bepaalde termijn hoger is dan de huidige prijs is de markt in contango. Dit kan onder andere veroorzaakt worden door hoge voorraadkosten, verzekeringskosten en dergelijke.

    De tegenovergestelde situatie wordt backwardation genoemd.
  6. [verwijderd] 11 juni 2009 09:27
    Men kan dat geen ontmaskering noemen. Wat betreft China is op te merken dat China had aangekondigd grondstoffen in te kopen en men kon ook in kranten lezen dat daarna er nogal wat handel was op dat gebied. Dat is natuurlijk terug te vinden in een index zeker als de rest van de handel bijna plat ligt. Grafieken lezen is een kunst en kunde waarbij men goed geïnformeerd moet zijn; beleggers draaien, net als politici en journalisten, 'oorzaak en gevolg' vaak om, omdat dit goed uikomt in een verkooppraatje. Dat laatste is dan ook menselijk te noemen.
  7. [verwijderd] 11 juni 2009 11:31
    quote:

    meer dement dan rendement schreef:

    gisteravond in het forum neergezet.
    verhaal van Lukas is goed en stemt overeen met onderstaande link. Maar origineel verhaal is t niet.

    meer dement dan rendement - 10 jun 09, 00:46 | Reageer | Quote | Dit is niet OK | Aanbevolen: 0

    www.mgn.com/news/dailystorydetails.cf...

    Met deze analyse blijft alles nu even hangen op de huidige niveaus.
    Timing wordt nu cruciaal.


    Een artikel van 4 juni met precies dezelfde inhoud over een aanstaande correctie in de BDI.
    www.dekritischebelegger.nl/grondstoff...

    Gegroet,
27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 918,72 -0,64%
EUR/USD 1,0706 0,00%
FTSE 100 8.146,86 -0,21%
Germany40^ 18.004,30 -1,43%
Gold spot 2.332,68 0,00%
NY-Nasdaq Composite 17.688,88 +0,12%

Stijgers

EVS
+2,37%
SHURGARD
+1,84%
UCB
+1,40%
arGEN-X
+0,64%
Orange...
+0,41%

Dalers

SYENSQO
-4,05%
Solvay
-3,12%
Deceun...
-2,89%
Umicore
-2,85%
Barco
-2,67%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links