Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Nederland en de ondernemersgeest vn Jan Salie
Volgen
hebben we eindelijk weer een technologiefonds wat meeblaast in het begin van een product life cycle in de consumentenmarkt, beginnen de angsthazen de boventoon te voeren. Is er wel een ondernemer of iets dat er vaag op lijkt onder de financiele analisten? Ooit gehoord van dynamische markten, het belang van markt aandeel vergaren in een vroeg stadium, reaping of benefits for the number 1,2 and 3 (jaja, allemaal dat boek van jack welsh gekocht maar niet gelezen). Kortom, dat de marges eroderen naarmate een product transformeert van een speciaal product/hebbedingetje voor de enkeling naar een gewoonteproduct voor de massa's, is een waarheid al zo oud als de weg naar rome. TomTom moet er in deze fase ook vooral naar streven om marktleider te worden/zijn, in zoveel mogelijk cruciale markten. Daarna komen de marges uit de economy of scale. Kijk naar Nokia/GSM of naar Sony/playstation of MS/PC. Tuurlijk kan het fout gaan, dat is onderdeel van het ondernemen. Maar om nu achter de mening van wat analisten met een bureaucratische inslag aan te lopen? Is dan toch die 18e eeuwse renteniersgeest weer onverslaanbaar? Die mentaliteit die de hele industriele revolutie bij ons voor 60 jaar vertraagde?
rdeleeuw schreef:
hebben we eindelijk weer een technologiefonds wat meeblaast in het begin van een product life cycle in de consumentenmarkt, beginnen de angsthazen de boventoon te voeren.
Het probleem, beste rdeleeuw, is dat we niet meer in het begin van de product life cycle zitten. We leven nu in een snellere tijd. We komen nu in de fase van de lagere prijzen. Tomtom komt straks bij de Blokker of de Gamma, voor de eigenaren van tweedehands auto's waar nog geen navigatieapparatuur ingebouwd was.
Fred_6 schreef:
Het probleem, beste rdeleeuw, is dat we niet meer in het begin van de product life cycle zitten. We leven nu in een snellere tijd. We komen nu in de fase van de lagere prijzen. Tomtom komt straks bij de Blokker of de Gamma, voor de eigenaren van tweedehands auto's waar nog geen navigatieapparatuur ingebouwd was.
Niet aan het begin van de life cycle, maar nog lang niet over de top. Weet jij wel de percentages van autonavigatie systemen in Europa, Amerika of Azie??? Dan weet je genoeg: de massa moet nog aan zo'n apparaatje. De bulk moet nog komen. Vergelijk met een mobieltje. Kijk eens naar Nokia en zie wat er gebeurde rond 1998.
galileo komt eraan en snel ook...vandaag in noordwijk geweest bij de esa-estec(verdomd leuk speelgoed daar)..weet iemand van jullie wat TT van galileo vind??ik wel...
Had de kop niet beter kunnen zijn: Nederlanders willen niet meer betalen dan iets waard is. Groet, Tom
ester schreef:
[quote=Fred_6]
Het probleem, beste rdeleeuw, is dat we niet meer in het begin van de product life cycle zitten. We leven nu in een snellere tijd. We komen nu in de fase van de lagere prijzen. Tomtom komt straks bij de Blokker of de Gamma, voor de eigenaren van tweedehands auto's waar nog geen navigatieapparatuur ingebouwd was.
[/quote]
Niet aan het begin van de life cycle, maar nog lang niet over de top. Weet jij wel de percentages van autonavigatie systemen in Europa, Amerika of Azie??? Dan weet je genoeg: de massa moet nog aan zo'n apparaatje. De bulk moet nog komen. Vergelijk met een mobieltje. Kijk eens naar Nokia en zie wat er gebeurde rond 1998.
Je zegt het goed, Ester. De massa is nu aan de beurt. Lage marges dus. Zie het onder ogen.
Fred_6 schreef:
Je zegt het goed, Ester. De massa is nu aan de beurt. Lage marges dus. Zie het onder ogen.
Als de prijs van je product 25% minder wordt en je volumes 50% toenemen, wat denk je dan wat er met de winst gebeurt? Heel simpel, als ik 100 potloden met 1 euro winst/potlood verkoop maak ik dan meer winst als ik 150 potloden met 0,75 euro winst/potlood verkoop? Oh, en zaten ALLE analisten met hun winstverwachtingen niet ver beneden onder de cijfers van TomTom. Ik heb geen enkele analist horen zeggen dat de prijserosie sneller toeneemt dan de verkoopvolumes. Neem nou eens die Merrill Lynch. Wat zegt die? De operationele marge van de onderneming daalt van de huidige 20 procent naar 15 procent tegen 2010. Ja, HALLOOO!?!?! 2010! 2010!!!!! Dat is 4 jaar verder. Moeten we het aandeel nu al waarderen op wat erin 2010 gaat gebeuren t.o.v nu??? Zo lust ik er nog wel een paar. Tja, in 2010 geloof ik wel dat "we" op de top van de life cycle zitten.... Nou ja, ik begrijp het wel....technisch KON de koers natuurlijk zover dalen, maar fundamentele reden daartoe, zie ik echt niet zitten.
ester schreef:
Als de prijs van je product 25% minder wordt en je volumes 50% toenemen, wat denk je dan wat er met de winst gebeurt? Heel simpel, als ik 100 potloden met 1 euro winst/potlood verkoop maak ik dan meer winst als ik 150 potloden met 0,75 euro winst/potlood verkoop?
Je maakt een denkfout, beste Ester. Je gooit "prijs" en "winst" door elkaar. Als de prijs van je product 25% minder wordt, dan daalt de winst met heel wat meer, slaat misschien zelfs om in verlies. In het voorbeeld van TomTom: bij gelijkblijvende kostprijs zou de winst van 20% omslaan in een verlies van 5%. Toegegeven, bij grotere volumes zal de kostprijs best wat dalen, maar waarschijnlijk niet voldoende om nog een goede winst te maken...
Fred_6 schreef:
Toegegeven, bij grotere volumes zal de kostprijs best wat dalen, maar waarschijnlijk niet voldoende om nog een goede winst te maken...
Je hebt gelijk dat de winst PER PRODUCT sterker zal dalen dan de prijs van het product. Maar volumes vormen een lineaire factor in de winst VAN HET BEDRIJF. Nemen de volumes exponentieel toe dan heb je een exponentiele factor in je winst. De winst VAN HET BEDRIJF kan ondanks de prijserosie sterk toenemen, dankzij grotere volumes. Jij zegt: "waarschijnlijk" niet voldoende om nog een goede winst te maken. Kun je dat onderbouwen? Ja, in 2011 zal het best minder gaan, hoewel met opkomende markten als Azie..., maar kijkend naar 2006,2007,2008???
Ester, ik stop met deze discussie want anders ga ik in herhalingen vervallen. Ik respecteer je optimisme, maar ik deel het niet. De tijd zal leren wie gelijk heeft. Als jij gelijk blijkt te hebben, dan kom ik hier terug om dat toe te geven...
mooi dat het zo'n discussie oproept over volume en prijzen, maar volgens mij missen jullie iets uit mijn betoog. Dat is dat ik al aangaf dat het richting een mass market gaat. Daarin zijn de marges marginaal, maar, dan komt het: dit is geen probleem voor de topspelers in de markt. Wat belangrijk is, zorgen dat je een topspeler bent voordat de marges uitgeknepen worden. Daarom mijn referte naar jack welsh (you are either 1,2 or 3, or go out of the market). We zitten niet in het begin van de product life cycle, heb ik ook niet gezegd. Wellicht ergens ver voorbij het begin of in het midden, maar de massa heeft nog niet zo'n ding. Tomtom moet nu gaan voor het worden van de overduidelijke leader in the game. Dan wordt de instapdrempel steeds hoger voor anderen. Niet omdat de productiekosten zo hoog zijn, nee, die gaan ook steeds meer naar beneden. Maar marketingkosten en andere distributiekosten gaan dan een steeds groter deel van de kostprijs uitmaken. En dat kan uiteindelijk alleen opgebracht worden door de nummers 1,2 en 3. Dus niet teveel naar enkelstuks productiekosten en opbrengsten kijken, maar naar marktpositie, marge x volume en toetredingsdrempels die verschuiven van technologische drempels naar marketingdrempels
ester schreef:
[quote=Fred_6]
Toegegeven, bij grotere volumes zal de kostprijs best wat dalen, maar waarschijnlijk niet voldoende om nog een goede winst te maken...
[/quote]
Je hebt gelijk dat de winst PER PRODUCT sterker zal dalen dan de prijs van het product. Maar volumes vormen een lineaire factor in de winst VAN HET BEDRIJF. Nemen de volumes exponentieel toe dan heb je een exponentiele factor in je winst. De winst VAN HET BEDRIJF kan ondanks de prijserosie sterk toenemen, dankzij grotere volumes.
Jij zegt: "waarschijnlijk" niet voldoende om nog een goede winst te maken. Kun je dat onderbouwen? Ja, in 2011 zal het best minder gaan, hoewel met opkomende markten als Azie..., maar kijkend naar 2006,2007,2008???
Redenering is juist laat de anderen maar lullen.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)