Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 30 apr 2024 17:37
  • -0,105 (-1,83%) Dagrange 5,620 - 5,860
  • 419.532 Gem. (3M) 327,6K

Nederland en de ondernemersgeest vn Jan Salie

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. rdeleeuw 21 februari 2006 17:35
    hebben we eindelijk weer een technologiefonds wat meeblaast in het begin van een product life cycle in de consumentenmarkt, beginnen de angsthazen de boventoon te voeren. Is er wel een ondernemer of iets dat er vaag op lijkt onder de financiele analisten? Ooit gehoord van dynamische markten, het belang van markt aandeel vergaren in een vroeg stadium, reaping of benefits for the number 1,2 and 3 (jaja, allemaal dat boek van jack welsh gekocht maar niet gelezen). Kortom, dat de marges eroderen naarmate een product transformeert van een speciaal product/hebbedingetje voor de enkeling naar een gewoonteproduct voor de massa's, is een waarheid al zo oud als de weg naar rome. TomTom moet er in deze fase ook vooral naar streven om marktleider te worden/zijn, in zoveel mogelijk cruciale markten. Daarna komen de marges uit de economy of scale. Kijk naar Nokia/GSM of naar Sony/playstation of MS/PC. Tuurlijk kan het fout gaan, dat is onderdeel van het ondernemen. Maar om nu achter de mening van wat analisten met een bureaucratische inslag aan te lopen? Is dan toch die 18e eeuwse renteniersgeest weer onverslaanbaar? Die mentaliteit die de hele industriele revolutie bij ons voor 60 jaar vertraagde?
  2. [verwijderd] 21 februari 2006 18:20
    quote:

    rdeleeuw schreef:

    hebben we eindelijk weer een technologiefonds wat meeblaast in het begin van een product life cycle in de consumentenmarkt, beginnen de angsthazen de boventoon te voeren.
    Het probleem, beste rdeleeuw, is dat we niet meer in het begin van de product life cycle zitten. We leven nu in een snellere tijd. We komen nu in de fase van de lagere prijzen. Tomtom komt straks bij de Blokker of de Gamma, voor de eigenaren van tweedehands auto's waar nog geen navigatieapparatuur ingebouwd was.
  3. [verwijderd] 21 februari 2006 19:35
    quote:

    Fred_6 schreef:

    Het probleem, beste rdeleeuw, is dat we niet meer in het begin van de product life cycle zitten. We leven nu in een snellere tijd. We komen nu in de fase van de lagere prijzen. Tomtom komt straks bij de Blokker of de Gamma, voor de eigenaren van tweedehands auto's waar nog geen navigatieapparatuur ingebouwd was.
    Niet aan het begin van de life cycle, maar nog lang niet over de top. Weet jij wel de percentages van autonavigatie systemen in Europa, Amerika of Azie??? Dan weet je genoeg: de massa moet nog aan zo'n apparaatje. De bulk moet nog komen. Vergelijk met een mobieltje. Kijk eens naar Nokia en zie wat er gebeurde rond 1998.
  4. [verwijderd] 22 februari 2006 15:33
    quote:

    ester schreef:

    [quote=Fred_6]
    Het probleem, beste rdeleeuw, is dat we niet meer in het begin van de product life cycle zitten. We leven nu in een snellere tijd. We komen nu in de fase van de lagere prijzen. Tomtom komt straks bij de Blokker of de Gamma, voor de eigenaren van tweedehands auto's waar nog geen navigatieapparatuur ingebouwd was.
    [/quote]

    Niet aan het begin van de life cycle, maar nog lang niet over de top. Weet jij wel de percentages van autonavigatie systemen in Europa, Amerika of Azie??? Dan weet je genoeg: de massa moet nog aan zo'n apparaatje. De bulk moet nog komen. Vergelijk met een mobieltje. Kijk eens naar Nokia en zie wat er gebeurde rond 1998.
    Je zegt het goed, Ester. De massa is nu aan de beurt. Lage marges dus. Zie het onder ogen.
  5. [verwijderd] 22 februari 2006 21:52
    quote:

    Fred_6 schreef:

    Je zegt het goed, Ester. De massa is nu aan de beurt. Lage marges dus. Zie het onder ogen.
    Als de prijs van je product 25% minder wordt en je volumes 50% toenemen, wat denk je dan wat er met de winst gebeurt? Heel simpel, als ik 100 potloden met 1 euro winst/potlood verkoop maak ik dan meer winst als ik 150 potloden met 0,75 euro winst/potlood verkoop?

    Oh, en zaten ALLE analisten met hun winstverwachtingen niet ver beneden onder de cijfers van TomTom. Ik heb geen enkele analist horen zeggen dat de prijserosie sneller toeneemt dan de verkoopvolumes. Neem nou eens die Merrill Lynch. Wat zegt die? De operationele marge van de onderneming daalt van de huidige 20 procent naar 15 procent tegen 2010. Ja, HALLOOO!?!?! 2010! 2010!!!!! Dat is 4 jaar verder. Moeten we het aandeel nu al waarderen op wat erin 2010 gaat gebeuren t.o.v nu??? Zo lust ik er nog wel een paar. Tja, in 2010 geloof ik wel dat "we" op de top van de life cycle zitten....

    Nou ja, ik begrijp het wel....technisch KON de koers natuurlijk zover dalen, maar fundamentele reden daartoe, zie ik echt niet zitten.

  6. [verwijderd] 22 februari 2006 22:10
    quote:

    ester schreef:

    Als de prijs van je product 25% minder wordt en je volumes 50% toenemen, wat denk je dan wat er met de winst gebeurt? Heel simpel, als ik 100 potloden met 1 euro winst/potlood verkoop maak ik dan meer winst als ik 150 potloden met 0,75 euro winst/potlood verkoop?

    Je maakt een denkfout, beste Ester. Je gooit "prijs" en "winst" door elkaar. Als de prijs van je product 25% minder wordt, dan daalt de winst met heel wat meer, slaat misschien zelfs om in verlies. In het voorbeeld van TomTom: bij gelijkblijvende kostprijs zou de winst van 20% omslaan in een verlies van 5%. Toegegeven, bij grotere volumes zal de kostprijs best wat dalen, maar waarschijnlijk niet voldoende om nog een goede winst te maken...
  7. [verwijderd] 23 februari 2006 07:41
    quote:

    Fred_6 schreef:

    Toegegeven, bij grotere volumes zal de kostprijs best wat dalen, maar waarschijnlijk niet voldoende om nog een goede winst te maken...
    Je hebt gelijk dat de winst PER PRODUCT sterker zal dalen dan de prijs van het product. Maar volumes vormen een lineaire factor in de winst VAN HET BEDRIJF. Nemen de volumes exponentieel toe dan heb je een exponentiele factor in je winst. De winst VAN HET BEDRIJF kan ondanks de prijserosie sterk toenemen, dankzij grotere volumes.

    Jij zegt: "waarschijnlijk" niet voldoende om nog een goede winst te maken. Kun je dat onderbouwen? Ja, in 2011 zal het best minder gaan, hoewel met opkomende markten als Azie..., maar kijkend naar 2006,2007,2008???
  8. rdeleeuw 24 februari 2006 18:53
    mooi dat het zo'n discussie oproept over volume en prijzen, maar volgens mij missen jullie iets uit mijn betoog. Dat is dat ik al aangaf dat het richting een mass market gaat. Daarin zijn de marges marginaal, maar, dan komt het: dit is geen probleem voor de topspelers in de markt. Wat belangrijk is, zorgen dat je een topspeler bent voordat de marges uitgeknepen worden. Daarom mijn referte naar jack welsh (you are either 1,2 or 3, or go out of the market). We zitten niet in het begin van de product life cycle, heb ik ook niet gezegd. Wellicht ergens ver voorbij het begin of in het midden, maar de massa heeft nog niet zo'n ding. Tomtom moet nu gaan voor het worden van de overduidelijke leader in the game. Dan wordt de instapdrempel steeds hoger voor anderen. Niet omdat de productiekosten zo hoog zijn, nee, die gaan ook steeds meer naar beneden. Maar marketingkosten en andere distributiekosten gaan dan een steeds groter deel van de kostprijs uitmaken. En dat kan uiteindelijk alleen opgebracht worden door de nummers 1,2 en 3. Dus niet teveel naar enkelstuks productiekosten en opbrengsten kijken, maar naar marktpositie, marge x volume en toetredingsdrempels die verschuiven van technologische drempels naar marketingdrempels
  9. thoomer 25 februari 2006 10:39
    quote:

    ester schreef:

    [quote=Fred_6]
    Toegegeven, bij grotere volumes zal de kostprijs best wat dalen, maar waarschijnlijk niet voldoende om nog een goede winst te maken...
    [/quote]

    Je hebt gelijk dat de winst PER PRODUCT sterker zal dalen dan de prijs van het product. Maar volumes vormen een lineaire factor in de winst VAN HET BEDRIJF. Nemen de volumes exponentieel toe dan heb je een exponentiele factor in je winst. De winst VAN HET BEDRIJF kan ondanks de prijserosie sterk toenemen, dankzij grotere volumes.

    Jij zegt: "waarschijnlijk" niet voldoende om nog een goede winst te maken. Kun je dat onderbouwen? Ja, in 2011 zal het best minder gaan, hoewel met opkomende markten als Azie..., maar kijkend naar 2006,2007,2008???
    Redenering is juist laat de anderen maar lullen.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links