nr36 schreef op 23 mei 2024 16:15:
Gedeelte artikel FD
Opvallend is de ijzersterke balans. TomTom is een bedrijf zonder schulden. Aan het einde van het eerste kwartaal had het €285 mln in kas.
Ruim eenderde van de beurswaarde van TomTom bestaat daarmee uit kasgeld. Moet het bedrijf daar iets mee?
Dividend is een no-go. Wel werd er vorig jaar een aandeleninkoopprogramma opgetuigd, voor €50 mln. Inmiddels is er daadwerkelijk voor meer dan €42 mln aan stukken ingekocht. Het einde nadert. Vooruit, nog een keer stukken inkopen, omdat de balans dat toelaat?
De vier oprichters én TomTom zelf hadden eind 2023 in totaal 48,4% van de aandelen in handen. Dat staat in het laatste jaarverslag. Toen stonden er 132.366.672 stukken uit. Ofwel, er zijn 68.301.202 stukken in andere handen.
Sinds begin dit jaar zijn er 4.570.000 teruggekocht. Dus zijn er nog 63.731.202 aandelen vrij verhandelbaar. Tegen de huidige koers (€5,55 per aandeel) is de waarde van deze aandelen iets meer dan €350 mln.
Het geld dat TomTom nog in kas heeft, is ontoereikend om deze aandelen te kopen. Maar stel dat de koers daalt? Dan zou het, in theorie althans, wél mogelijk zijn dat het bedrijf zijn eigen contanten aanwendt om de rest van de stukken op te kopen. Op die manier hebben de vier oprichters weer 100% van TomTom in handen. En dan hebben ze geen 'last' meer van externe aandeelhouders.
Misschien is het doorzetten van een aandeleninkoopprogramma dan nog niet eens zo'n gek idee