Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 22,120 30 apr 2024 17:35
  • -0,220 (-0,98%) Dagrange 22,040 - 22,440
  • 101.402 Gem. (3M) 237K

AMG 2024

2.855 Posts
Pagina: «« 1 ... 90 91 92 93 94 ... 143 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Just lucky 28 februari 2024 22:57
    quote:

    gilygil schreef op 28 februari 2024 20:15:

    [...]

    Ik heb gewerkt bij een van die algo bedrijven. Het is echt niet zo manipulatief als je denkt. Stel je kan de koers een kant op bewegen met volume. Als je het wilt dicht zetten gaat het weer naar de andere kant op. Resultaat nul winst
    Koers flink drukken en sluiten in de slortveiling, wees niet verbaast als meer dan 50% shorthandel/algo's is.
  2. forum rang 6 T. Edison 29 februari 2024 08:12
    quote:

    Fox WIld schreef op 29 februari 2024 08:02:

    [...]

    Dat zijn nog vertraagde cijfers van 27/02/24. Inmiddels is het al CNY 99.500 met voor de 4e dag op rij groene cijfers!

    www.metal.com/Lithium
    thnx.
    Mooi dat het weer stijgt.
    Past in het laatje dat de vraag over enige tijd groter wordt dan het aanbod. Zal een verbeterende vraag/aanbod de fase daarvoor zijn wat al een verbeterde ( lees: hogere) prijs met zich mee brengt.
  3. AanDeelnemer 29 februari 2024 08:16
    Prijzenoorlog om batterijen maakt rijden goedkoper.

    Er is een prijzenslag gaande onder producenten van batterijen voor elektrische auto's. Stekkerauto's kunnen daardoor op termijn duizenden euro's goedkoper worden. Ook thuisbatterijen voor de opslag van zonnestroom kunnen in prijs dalen.

    Het gaat om zogeheten lithiumijzerfosfaatbatterijen. Deze LFP's gebruiken ijzer in plaats van zeldzame materialen als kobalt, ze zijn goedkoper te produceren, minder brandgevaarlijk en ze gaan ook nog eens langer mee dan de duurdere batterijtypes.

    Een kWh opslagvermogen in een LFP-batterij kostte een jaar geleden nog 110 euro, nu is dat gedaald tot 40 euro. ,,Deze prijsdalingen zijn spectaculair'', zegt Auke Hoekstra, onderzoeker elektrisch vervoer en energietransitie aan de Technische Universiteit Eindhoven. ,,Deze lage prijzen werden voorzien voor 2030 of 2040, maar je ziet ze nu al. En de neerwaartse trend zet nog wel even door.''

    Vooral de goedkopere auto's met een beperkte actieradius zullen profiteren van de prijsdaling. De basisversie van bijvoorbeeld de Tesla Y heeft LFP-batterijen. Auto's die wel 800 kilometer of meer op één batterijlading rijden, maken gebruik van duurdere batterijchemie met meer zeldzame metalen.

    Productiemethode
    De LFP-techniek wordt ook gebruikt in thuisbatterijen. Door de prijsdalingen van grote internationale fabrikanten als BYD en Catl - samen hebben ze ruim de helft van de wereldmarkt in handen - is de verwachting dat ook de thuisbatterij voor de opslag van zonnestroom in prijs kan dalen. Kleinere producenten zullen de prijsdalingen moeten volgen om te overleven. Bij een thuisbatterij van 20 kWh is alleen al door de goedkopere cellen de productie 1400 euro goedkoper dan een jaar geleden. Bij een auto met een batterij van 50 kWh is het voordeel op papier 3500 euro.

    Niet alleen goedkopere batterijen kunnen de prijs van de elektrische auto laten dalen. Ook de productiemethoden maken auto's goedkoper. Autofabrikanten kijken daarbij naar Tesla. Het Amerikaanse bedrijf slaagt er met succes in om het aantal onderdelen dat gelast of aan elkaar gelijmd moet worden, te verlagen door in één mal een nagenoeg complete bodemplaat te persen. Hoekstra denkt dat ook de techniek om elektromotoren in auto's te gebruiken goedkoper zal worden. ,,Ik verwacht nog heel veel prijsdalingen door de ontwikkeling van de aandrijflijn, de batterijen en de motoren. Maar de batterijcellen blijven het duurst en het belangrijkst.''

    De prijsdalingen hebben wel wat tijd nodig. Als batterijen vandaag goedkoper worden, dan kunnen autofabrikanten dat pas in een latere bestelling doorvoeren voor de klanten. Elektrische auto's worden sowieso stap voor stap goedkoper. Het zichtbaarst is dat bij Tesla. Model Y van het merk werd in stappen al duizenden euro's goedkoper. Recent ging er weer iets van de prijs af, waardoor de auto nu voor net geen 44 mille te koop is.
  4. Hans_U 29 februari 2024 09:20
    iemand die weet wat de lithium inhoud van de diverse batterijsamenstellingen is?
    Ik ken de volgende hoofd groepen:

    --LIthium-Ion - de huidige standaard . Niet ideaal met cobalt en nikkel en brandgevaarlijk (alhoewel al tijden niets meer van gehoord)

    --Lithium - solid state. compacter (meer watts per kg of liter), goedkoper te produceren, zonder (of minder) cobalt/nikkel, niet brandgevaarlijk. Eerste (semi) solid state accu's komen imiddels op de markt. Meer lithium nodig

    --LFP, goedkoper, zwaarder, geen cobalt/nikkel, niet brandgevaarlijk. Hoeveel lithium ?

    --Varianten zonder lithium. Goedkoper, maar vooral zwaarder en vooral voor stationaire toepassingen (opslag)

    Ik zet m'n geld op solid-state als de grote doorbraak voor elektrisch vervoer.
    Prijzen van batterijen zullen sowieso omlaag gaan als fabrikanten het produktie proces verder gaan fine-tunen en opschalen.

    Hoeveel lithium zit er nu echt in een accu van pak-m-beet 80KwH bij de verschillende samenstellingen? Accu's zijn duur, maar bij mijn weten zit dit voor een heel groot deel in een nogal bewerkelijk productieproces en alle bijkomende materialen/schakelingen e.d.

    dank, groeten, Hans.
  5. forum rang 9 nine_inch_nerd 29 februari 2024 14:48
    Laten we maar hoop houden...

    Mr. Rahim Bapoo, Managing Director, Energy Transition, Metals, Mining & Critical Minerals, BMO: With Critical minerals, there is a new set of investors. Demand signals are clear, which explains why Saudi Arabia hosts the Future Minerals Forum.
    twitter.com/FutureMineral/status/1761...
  6. forum rang 5 Lekker Truitje 29 februari 2024 15:02
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 29 februari 2024 14:48:

    Laten we maar hoop houden...

    Mr. Rahim Bapoo, Managing Director, Energy Transition, Metals, Mining & Critical Minerals, BMO: With Critical minerals, there is a new set of investors. Demand signals are clear, which explains why Saudi Arabia hosts the Future Minerals Forum.
    twitter.com/FutureMineral/status/1761...
    Als die arabieren echt willen meedoen in de grote wereld, dan moeten ze toch van die minaretten kerktorens maken, van de moskeeen kerken, en van geloof veranderen. Anders blijft het toch meer voor de show.
  7. forum rang 5 Fox WIld 29 februari 2024 15:11
    quote:

    ajax1954 schreef op 29 februari 2024 12:40:

    was 60000 niet zolang geleden dus wist stijgt met miljoenen dan.
    Graag even een linkje met een recente lithium carbonate prijs van CNY 60.000. Volgens mij was dat eind 2020 voor het laatst.
    In 2024 was de bodem volgens mij CNY 95.500.
  8. forum rang 5 Money Never Sleeps 29 februari 2024 15:20
    quote:

    Lekker Truitje schreef op 29 februari 2024 15:02:

    [...]

    Als die arabieren echt willen meedoen in de grote wereld, dan moeten ze toch van die minaretten kerktorens maken, van de moskeeen kerken, en van geloof veranderen. Anders blijft het toch meer voor de show.
    Arabieren zijn al jaren aan het voorsorteren op de periode dat de vraag naar olie zal gaan afnemen. Logisch ook. Investering in de toekomst.
2.855 Posts
Pagina: «« 1 ... 90 91 92 93 94 ... 143 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links