Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

Februari 2024, Gaat AI TomTom naar grote hoogte brengen

529 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 27 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 24 februari 2024 13:53
    quote:

    Vitavita schreef op 23 februari 2024 22:06:

    [...]

    Zoals je tussen de regels aangeeft, zal het niet één-twee-drie geschieden, het heeft tijd nodig.
    In die tussentijd zou je naast TT ook in andere aandelen kunnen beleggen, dan wed je op meerdere paarden, en ben je niet teveel energie kwijt aan TT.
    Dank voor je advies en je wijze raad.
    Dat kan ik goed gebruiken na 47 jaar zelf beleggen.
    ((-;
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 24 februari 2024 13:55
    Groei autoverkoop loopt op zijn einde, opmars stekkerauto’s vertraagd, China heerst

    Er zit niet veel rek meer in de wereldwijde verkoop van nieuwe auto’s. Vooral elektrische wagens hebben een zetje nodig.

    De Chinezen lieten deze week even fijntjes aan Europa zien dat ze er zijn. Met een eigen schip voer autofabrikant BYD woensdag de haven van Vlissingen binnen, zette een deel van de zevenduizend elektrische auto’ s af en stoomde vervolgens op naar Bremerhaven, om daar de Duitsers hetzelfde kunstje te flikken.

    Dat China inmiddels veruit de grootste spierballen heeft in de autowereld blijkt uit cijfers van de Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody’s. China produceert niet alleen veel voor het eigen land, de Chinese auto-export steeg met ongeveer 58 procent in 2023. De autoverkoop nam vorig jaar in de drie belangrijkste markten in de wereld toe met meer dan tien procent.

    In China ging de verkoop van nieuwe personenwagens met 11 procent omhoog, in de VS met 12, 4 procent en in Europa zelfs met 13,7 procent. Goed nieuws voor de autofabrikanten, zou je zeggen. Het gevolg van een herstel na de wereldwijde pandemie.
    Bovengemiddelde winstgevendheid

    Maar vooruitkijkend ziet het er minder rooskleurig uit voor de industrie, constateert grootbank ING: “Na drie jaar van lage productie en verkopen, trok de markt sterk aan. Maar die inhaalslag loopt nu op zijn einde”, zegt Rico Luman, sectoreconoom automotive bij ING. “We verwachten dat de winstmarges van autofabrikanten dit jaar onder enige druk komen te staan, na een periode van bovengemiddelde winstgevendheid in de periode vlak na corona.”

    De bank verwacht weliswaar dat het ‘positieve verkoopmomentum’ zich in 2024 nog even zal voortzetten maar in een veel langzamer tempo. ING voorspelt een wereldwijde groei van de autoverkoop van 2,6 procent in 2024.

    www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/gr...
  3. forum rang 4 Jaap 24 februari 2024 18:46
    @Wereldbelegger:

    China is een narcistisch autistisch land, waar iedereen verdwijnt, die niet unaniem stemt of niet staat te klappen voor de grote leider.
    Jij zal wel op 23 juli langs de parade staan met een Chinees vlaggetje in de hand.
    We beter dan hun makker Rusland waar de mensen uit het raam vallen, of tijdens een wandeling onwel worden.
    Zoek beter je toekomst daar, in plaats van hier, zou ik je aanraden.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 februari 2024 09:04
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 23 februari 2024 16:54:

    Ouder wordend wagenpark heeft wel up-to-date navigatie nodig.
    Maar welke afspraken heeft TT met de Oems over langdurig updaten via het automerk?
    ...
    l
    De rest van je post gaat daar eigenlijk niet op in.
    Ook zou je je vraag moeten verduidelijken, wat versta je precies onder:
    1. "updaten" ?
    2. langdurig ?
    3. "via het automerk" ?
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 25 februari 2024 11:01
    quote:

    Jaap schreef op 24 februari 2024 18:46:

    @Wereldbelegger:

    China is een narcistisch autistisch land, waar iedereen verdwijnt, die niet unaniem stemt of niet staat te klappen voor de grote leider.
    Jij zal wel op 23 juli langs de parade staan met een Chinees vlaggetje in de hand.
    We beter dan hun makker Rusland waar de mensen uit het raam vallen, of tijdens een wandeling onwel worden.
    Zoek beter je toekomst daar, in plaats van hier, zou ik je aanraden.
    Geen idee wat jouw mening over China, de Chinese politiek en Rusland te maken heeft met artikelen in de media over de groei van import van Chinese auto's in Nederland en Europa. Blijkbaar werkt het woord "China" of "Chinees" als een trigger in je hersens.

    Ik verzoek je dan ook je nogal stupide advies voor je te houden.
    Komt nogal narrow-minded over.

    Als je meer wilt weten weten over China en haar inwoners
    Ruben Terlou maakt daar al jaren interessante programma's over

    De wereld van de Chinezen op NPO2
    China's stempel op de wereld lijkt steeds groter te worden. Ruben Terlou bezoekt plekken waar China's invloed de afgelopen jaren steeds voelbaarder was. Aan de hand van indrukwekkende persoonlijke verhalen legt hij de effecten van China's geopolitiek bloot.

    5 afleveringen vanaf zondag 18 februari, 20.25 uur op NPO 2

    In dit tweede seizoen bezoekt Ruben Terlou vijf nieuwe landen waar China’s invloed de afgelopen jaren steeds voelbaarder werd. Aan de hand van indrukwekkende persoonlijke verhalen legt hij China's geopolitiek bloot.

    De Chinese leider Xi Jinping wil de wereld niet alleen veroveren met een Nieuwe Zijderoute, maar ook door overal in de wereld te verschijnen als gulle vriend en royale geldverstrekker. Het China Aid for Shared Future-logo duikt steeds vaker op. Opvallend vaak in ontwikkelingslanden, landen met een makkelijk te beïnvloeden bestuur of landen met een - voor China - strategische ligging. Die leningen en hulp hebben dus een prijs: politieke invloed, toegang tot strategische grondstoffen of strenge leningsvoorwaarden met havens of bouwprojecten als onderpand. Wie beter kijkt ziet al gauw het eigenbelang van een land hongerig naar wereldmacht.
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 25 februari 2024 11:34
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 februari 2024 09:04:

    [...]
    De rest van je post gaat daar eigenlijk niet op in.
    Ook zou je je vraag moeten verduidelijken, wat versta je precies onder:
    1. "updaten" ?
    2. langdurig ?
    3. "via het automerk" ?
    ad 1. De huidige generatie navigatie behoeft een regelmatige update van kaarten en toegevoegde data

    ad 2. Het updaten van navigatie in de auto gaat doorgaans via een abonnement.
    Al een tijdje is de navigatie ingebouwd en kan de autobezitter updaten via internet(website van het automerk) of via de dealer.

    Uit het artikel blijkt dat auto's langer mee gaan. Wat doet dat voor het updaten?
    Bv Volkswagen doet aan (gratis) kaartupdaten tot maximaal 5 jaar na de laatste productie van het ingebouwde generatie navigatiesysteem.

    ad 3. Als voorbeeld: bij Mercedes betaal je voor elke nieuw navigatiepakket via de Mercedes me Store en kan je uitbreiden met de pakketten Remote en Guard 360

    Navigatiepakketten zijn onderdeel geworden van het verdienmodel van een automaker.
    Ongetwijfeld zal TT als leverancier afspraken hebben over hoe lang en op welke wijze een bepaalde generatie navigatiesysteem 'in leven wordt gehouden'.

    De kans is mogelijk aanwezig dat bij het ouder worden van auto's op de weg een deel van die auto's niet meer kan beschikken over het nieuwste navigatiepakket.

    Hoe erg is dat? Geen idee.
    Ik ben van de generatie die met een 2CV en van die rode, oranje en gele Michelin kaarten (ook) de weg wist te vinden.

    * Bij de TomTom kastjes keek je in de familie- of vriendenkring of op Marktplaats.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 februari 2024 18:18
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 25 februari 2024 11:34:

    [...]
    ad 1. De huidige generatie navigatie behoeft een regelmatige update van kaarten en toegevoegde data

    ad 2. Het updaten van navigatie in de auto gaat doorgaans via een abonnement.
    Al een tijdje is de navigatie ingebouwd en kan de autobezitter updaten via internet(website van het automerk) of via de dealer.

    Uit het artikel blijkt dat auto's langer mee gaan. Wat doet dat voor het updaten?
    Bv Volkswagen doet aan (gratis) kaartupdaten tot maximaal 5 jaar na de laatste productie van het ingebouwde generatie navigatiesysteem.

    ad 3. Als voorbeeld: bij Mercedes betaal je voor elke nieuw navigatiepakket via de Mercedes me Store en kan je uitbreiden met de pakketten Remote en Guard 360

    Navigatiepakketten zijn onderdeel geworden van het verdienmodel van een automaker.
    Ongetwijfeld zal TT als leverancier afspraken hebben over hoe lang en op welke wijze een bepaalde generatie navigatiesysteem 'in leven wordt gehouden'.
    De kans is mogelijk aanwezig dat bij het ouder worden van auto's op de weg een deel van die auto's niet meer kan beschikken over het nieuwste navigatiepakket.

    Hoe erg is dat? Geen idee.
    Ik ben van de generatie die met een 2CV en van die rode, oranje en gele Michelin kaarten (ook) de weg wist te vinden.
    ...
    Ik was ook van de 2CV, met in de winter altijd een stijve nek van de tocht. Ik hield niet van Michelin, wel van de Deense Falck-kaarten.
    Later kende ik als RWS-er een Deense collega van het Veh-Directorat heel goed. In de standaardisatiestrijd waren we elkaars nuchtere bondgenoten.Tegen de Fransen met hun eigenwijze centralistische ideeën, tegen de Britten die onder en na Thatcher geen idee hadden wat ze nu eigenlijk wilden (volgens mij nog steeds niet). En tegen de Duitse OEMS die allemaal hun proprietary normen tot Europese standaard wilden maken.

    Sorry, opa vertelt. Maar wel een opa die het nog in het snotje heeft, ook omdat de verdienmodellen tussen landen en merken destijds nogal verschilden. Niet zozeer de techniek, maar wel de verhoudingen en de verwachtingen. Nog steeds herkenbaar.
    Nu jouw punten:

    ad 1. Nog steeds geen duidelijke definitie van 'update'. Wel eens van OTA gehoord?

    ad 2. Ja, in de meeste automotive contracten belooft TT een serviceduur van ca 7 jaar na aflevering, zie al mijn postings over defrev en looptijden. Die schrijf ik niet voor niks.
    Dat wil niet zeggen dat de navigatie in je auto ineens stopt. Er zit geen harde eindtijd in. Wel dat de service en maps langzaam obsolete beginnen te worden. Fading away, als je ouder wordt begin je te begrijpen wat dat is.

    ad 3. Ja, sommige merken bieden na de zoveel jarige looptijd na aflevering verlenging aan. Meestal vrij duur. De toekomst zal uitwijzen hoe dat verder zal gaan.
    Mijn oplossing is simpel. Koop een moderne pnd.

    Een goede vriendin van mij kocht op mijn aanraden in 2017 de toen meest moderne GO-pnd van TT. We hebben er als 65+ers veel mee rond getoerd in NL, en zij voor haar werk toen ook in de UK en Zuid-Afrika, al dan niet in huur- of dienstauto's. .
    Twee jaar geleden trouwde ze met een rijke weduwnaar die een mooie bolide met ingebouwde navigatie bezat. Die navigatie wordt sindsdien niet meer gebruikt, die GO uit 2017 is nog altijd favoriet.

    Zo kan je dus als ouwe lul een goede vriendin kwijtraken door een te goede pnd van TT...
    Grapje hoor. Ik was getuige bij hun huwelijk.
  8. forum rang 4 Jaap 25 februari 2024 18:53
    @Werelerdbelgger:

    Gedeeltelijke qoute:

    "Geen idee wat jouw mening over China, de Chinese politiek en Rusland te maken heeft met artikelen in de media over de groei van import van Chinese auto's in Nederland en Europa. Blijkbaar werkt het woord "China" of "Chinees" als een trigger in je hersens."

    Antwoord:

    Jij begrijpt niet dat China met hun jubelverhalen over hun sucessen, die ze verkopen aan de armlastige media, een soort succes story willen neerzetten.
    Maar China is weliswaar succesvol, maar de barsten komen ook soms aan de oppervlakte. Kijk naar het onroerend goed. En hun infrastructuur begint ook al te kraken.
    Jij loopt mee in het bejubelen van de Chinese propaganda en Xi-cultuur.
    En dat wil ik vooral niet lezen op de TomTom site.
    Dan kan je beter een nieuwe China site gaan oprichten.
    Maar aan de Chinese propaganda heb ik echt een hele grote hekel.

    En dan zeg ik nogmaals dat het Wuhan-Xi virus Europa minsten 3 biljoen euro heeft gekost, welvaart, welzijn en veel ongewenste tegenstellingen in onze samenleving, tussen generaties en groepen heeft veroorzaakt.

    En China (Xi) maar zichzelf bejubelen hoe groot en goed ze zijn voor de wereld.
  9. forum rang 8 Wereldbelegger 25 februari 2024 19:02
    quote:

    Jaap schreef op 25 februari 2024 18:53:

    @Werelerdbelgger:

    Gedeeltelijke qoute:

    "Geen idee wat jouw mening over China, de Chinese politiek en Rusland te maken heeft met artikelen in de media over de groei van import van Chinese auto's in Nederland en Europa. Blijkbaar werkt het woord "China" of "Chinees" als een trigger in je hersens."

    Antwoord:

    Jij begrijpt niet dat China met hun jubelverhalen over hun sucessen, die ze verkopen aan de armlastige media, een soort succes story willen neerzetten.
    Maar China is weliswaar succesvol, maar de barsten komen ook soms aan de oppervlakte. Kijk naar het onroerend goed. En hun infrastructuur begint ook al te kraken.
    Jij loopt mee in het bejubelen van de Chinese propaganda en Xi-cultuur.
    En dat wil ik vooral niet lezen op de TomTom site.
    Dan kan je beter een nieuwe China site gaan oprichten.
    Maar aan de Chinese propaganda heb ik echt een hele grote hekel.

    En dan zeg ik nogmaals dat het Wuhan-Xi virus Europa minsten 3 biljoen euro heeft gekost, welvaart, welzijn en veel ongewenste tegenstellingen in onze samenleving, tussen generaties en groepen heeft veroorzaakt.

    En China (Xi) maar zichzelf bejubelen hoe groot en goed ze zijn voor de wereld.
    "Jij loopt mee in het bejubelen van de Chinese propaganda en Xi-cultuur."

    Dus elke journalist die over Chinese auto's schrijft of over de stijgende verkoop van auto's uit China in Europa doet aan "Chinese propaganda en Xi-cultuur."

    Ik heb zelden zulke onzin gelezen.
  10. forum rang 6 pwijsneus 25 februari 2024 19:35
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 25 februari 2024 19:02:

    [...]

    "Jij loopt mee in het bejubelen van de Chinese propaganda en Xi-cultuur."

    Dus elke journalist die over Chinese auto's schrijft of over de stijgende verkoop van auto's uit China in Europa doet aan "Chinese propaganda en Xi-cultuur."

    Ik heb zelden zulke onzin gelezen.
    Denk dat het beter is niet op deze onzin te reageren. Het is commentaar van een één-dimensionaal persoon met het referentie kader van een postzegel.
  11. forum rang 4 Jaap 25 februari 2024 19:39
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 25 februari 2024 19:02:

    [...]

    "Jij loopt mee in het bejubelen van de Chinese propaganda en Xi-cultuur."

    Dus elke journalist die over Chinese auto's schrijft of over de stijgende verkoop van auto's uit China in Europa doet aan "Chinese propaganda en Xi-cultuur."

    Ik heb zelden zulke onzin gelezen.
    Elke journalist die net als jij meeloopt in de jubel.
    Er zijn heus wel genoeg journalisten die zich niet laten betalen door een jubel artikel te schrijven, maar gewoon hun werk zorgvuldig doen.
  12. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 26 februari 2024 07:34
    Kleintjes nog niet uitgebroken
    Gepubliceerd op 26 February 2024 07:30

    Door Royce Tostrams

    De AEX heeft het all-time high uit 2022 duidelijk achter zich gelaten en beweegt in een opwaartse trend. Het positieve technische profiel van de Nederlandse hoofdindex staat in schril contrast met dat van de twee andere indices, de Midkap en Smallcap.

    De AScX-index heeft nog bijna 20% te gaan tot aan het all-time high op 1462,71 punten (van april 2022). De AMX-index staat bijna 25% onder het koersrecord en de hoogste stand ooit rond 1115,98 punten (van september 2021).

    Ook YTD blijven de kleine neefjes van de AEX achter. De ASCX-index heeft in de eerste twee maanden van dit jaar 2,5% bijeen weten te sprokkelen. De AMX-index staat YTD op een verlies van bijna 3%.

    Er is dus werk aan de winkel voor aandelen met een kleinere marktkapitalisatie op de Nederlandse beurs.

    Een belangrijke factor in de voorsprong van de AEX is de hoge weging van tech in de blue chips-index. Vooral ASML trekt, als zwaarste fonds in de AEX, de kar. ASML is sinds begin 2024 al bijna 30% gestegen. Maar ook collega-chippers doen het goed. Dit jaar doen ASMI en Besi goed mee in de kopgroep van de beurs, met YTD-winsten van respectievelijk 20% en 17%.

    Kleinere aandelen hebben ook last van de hoge rente. Small- en midkaps zijn achtergebleven door de renteverhogingen van centrale banken. Technisch bezien weten de kleinere indices ook al geen potjes te breken, met beide een opvallend zijwaarts koersverloop.

    Deze keer bekijk ik de kortetermijnplaatjes van de AEX, de AMX en de AScX.

    Rally AEX-index hapert wat
    De AEX is de afgelopen maanden hard opgelopen en de weerstand rond 829,66 punten gepasseerd.

    De Nederlandse hoofdindex maakt op korte termijn pas op de plaats. Afgezien daarvan oogt het technische plaatje van de AEX nog redelijk. Binnen de stijgende trend wordt een consolidatie zichtbaar. Dit signaleert een evenwicht tussen kopers en verkopers.

    De hogere bodems wijzen nog wel steeds op aanhoudende vraag. Voor een hervatting van de oude uptrend moet de Nederlandse beurs boven de laatste top breken. Onder steun 837,27 punten (bodem van 8 februari) zou het beeld wat verzwakken. Het berekend koersdoel handhaven we op 880 punten.

    AMX-index blijft achter
    Het technisch beeld van de Nederlandse midkapindex kan zich in de verste verte niet meten met dat van de AEX-index.

    De AMX signaleert verkopers in de markt. Er worden mogelijke lagere koerspieken gevormd, ruim onder het high van 938,62 punten (gevormd op 31 juli 2023). Weerstand is gevormd op 912,82 punten (top van 12 januari).

    Eerder werd de stijgende fase naar onderen verlaten. Blijft alert, bij een doorbraak van steun 872,84 punten (bodem van 17 januari) wordt het technische plaatje verder ondermijnd.

    Het feit dat de Midkap rond het 26-daags gemiddelde (rode glooiende lijn) blijft cirkelen duidt op een neutrale technische conditie.

    AScX-index zoekt weerstand op
    De index van de 25 kleinere aandelen, de Amsterdam Smallcapindex, oogt ietsje beter. Op korte termijn geeft de grafiek eveneens een zijwaarts koersverloop weer. De index beweegt tussen steun 1.170,96 (bodem van 8 november 2023) en weerstand 1.240,15 punten (top van 12 oktober 2023).

    Overigens wordt er rond 883,22 punten, het low van 22 februari, wel mogelijk een eerste hogere bodem gevormd, die kopers signaleert; de behoudende belegger wacht op een uitbraak boven de weerstand.

    Het opwaarts krullende 26-daags gemiddelde (rode glooiende lijn) duidt op een verbeterende technische conditie.

    Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
  13. forum rang 4 Jaap 26 februari 2024 15:14
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 26 februari 2024 08:58:

    De beurs waar het aandeel TomTom actief is heeft nog een stijgingspotentieel van 20% tov de AEX!!
    Het aandeel TomTom heeft nog een stijgingspotentieel van …….%
    .

    De meeste aandelen in de AEX vertrekken naar de AMX en vandaar weer naar de AScX, omdat ze niet zo goed presteren of te weinig omzet hebben.
    Volgens mij heeft de AEX daarom altijd een groei voorsprong op de AMX en AScX.

    Maar het kan ook keren: Van AScX naar AEX.

    Zoals ASR.
  14. forum rang 4 Jaap 26 februari 2024 16:43
    quote:

    visje schreef op 26 februari 2024 16:28:

    zit je al weer in tom2 jaap of nog op de tribune :-)
    Nog op de tribune.

    Ik ken de economische regel: Vertrouwen in de economie maakt dat we met elkaar meer welvaart krijgen.

    Maar wat ik hier vaak lees is de jubel uit China die gebruikt wordt om het vertrouwen in onze Europese economie stuk te maken.

    En dan ageer ik
529 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 27 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links