Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,800 29 apr 2024 16:23
  • +0,020 (+0,35%) Dagrange 5,800 - 5,925
  • 184.423 Gem. (3M) 327,6K

Februari 2024, Gaat AI TomTom naar grote hoogte brengen

529 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 27 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 22 februari 2024 12:53
    Hyundai, klant van TomTom en Contributor Member bij overturemaps

    Hyundai onthult de vernieuwde BAYON

    Geavanceerde connectiviteitstechnologie
    In lijn met Hyundai’s klantgerichte aanpak biedt de vernieuwde BAYON geavanceerde connectiviteitstechnologie. De ultramoderne digitale cockpit en eersteklas infotainmentfuncties zijn verder verbeterd dankzij de introductie van ‘Over-The-Air’ (OTA) software-updates. Daarmee kan de bestuurder de kaarten- en mediasoftware in de BAYON updaten zonder daarvoor naar de dealer te hoeven gaan. De bestuurder ontvangt de nieuwste verbeteringen zodra deze beschikbaar zijn.

    Standaard is de vernieuwde BAYON uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 4,2 inch en een 10,25-inch Multimediascherm met navigatie. Features die al zeer populair waren in de vorige versie keren terug in de vernieuwde BAYON, zoals: het 10,25-inch configureerbare digitale instrumentenpaneel met – afhankelijk van de rijmodus – verschillende grafische afbeeldingen, Apple CarPlay en Android Auto en draadloos opladen van de smartphone. Het navigatiesysteem profiteert bovendien van Hyundai’s Bluelink-infotainment- en kaartupdates.

    Nog een geavanceerde functie is Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC), die de informatie van het navigatiesysteem in de auto gebruikt om autonoom zo nodig de snelheid aan te passen.
    www.autokopen.nl/autonieuws/2024/febr...
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 22 februari 2024 12:56
    'wedstrijdje' tussen Google en Overture Maps?

    Overture Maps Foundation wil kaartgegevens toegankelijker maken

    Overture Maps Foundation, gefaciliteerd door Linux Foundation, is opgericht door enkele grote bijdragers die samen de toegankelijkheid van kaartgegevens willen verbeteren.

    De Overture Maps Foundation werd in 2022 opgericht door Meta Platforms Inc., Amazon Web Services Inc., Microsoft Corp. en TomTom NV en gefaciliteerd door Linux Foundation. Dit initiatief heeft als doel om de correctheid en toegankelijkheid van kaartgegevens te verbeteren. Door diverse bronnen met elkaar te integreren, willen ze tot een gestructureerd schema komen om zo de kaartdiensten wereldwijd te versterken via een gedeeld bezit.

    Data-uitdaging
    De grootste uitdaging waar de Overture Maps Foundation mee te kampen heeft, is data. Kaarttoepassingen zijn afhankelijk van actuele informatie uit diverse bronnen en van een machine die de hoeveelheid gegevens snel en nauwkeurig kan verwerken.

    In juni werd het Data Schema and Global Entity Reference System (GERS) gelanceerd dat een sleutelrol speelt in het creëren van een structuur voor het delen van open kaartgegevens. Dit project dient als hulpmiddel om de interoperabiliteit tussen verschillende datasets te vergroten aan de hand van georuimtelijk getagde informatie van bedrijven en organisaties.

    Inzet van AI
    Artificiële intelligentie biedt ook de mogelijkheid om rijkere kaartdatasets te creëren. Zo werd er eerder dit jaar AI ingezet om niet-aangegeven vissersvaartuigen te volgen, of om graffiti op straatnaamborden te detecteren. Google LLC zou momenteel ook bezig zijn aan een proefproject om generatieve AI aan zijn Maps-applicatie toe te voegen.

    Hoewel Google een groot bedrijf is op gebied van kaartgegevens, vanwege Maps, is het geen bijdrager van de Overture Foundation. Toch heeft de stichting reeds samengewerkt met Google om het probleem van de betrouwbare plaatsgegevens aan te pakken door het aantal gebouwen dat in kaart gebracht is met ruim twee miljard te vergroten via satellietbeeldinformatie van het bedrijf.

    itdaily.be/nieuws/data/overture-maps-...
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 22 februari 2024 13:01
    Strategische zet van BUD om een plug-in hybride in Europa aan te bieden.

    ‘BYD presenteert plug-in hybride voor Europese markt’

    BYD • Het Chinese autobedrijf wil Europese kopers aan zich binden die nog niet klaar zijn om over te schakelen naar een BEV.

    BYD presenteert maandag tijdens de Geneve Auto Show een plug-in hybride, zo meldt Automotive News Europe. Het betreft de Seal U DM plug-in hybride, die het Chinese merk wil verkopen in Europa.

    Ook presenteert het Chinese merk nieuwe modellen van zijn luxe submerken Denza en Yangwang op de Autoshow. BYD is van plan dit jaar de verkoop van Denza-modellen in Europa te lanceren. Het is nog niet duidelijk of BYD ook Yangweng in Europa gaat voeren.

    Elektrische koploper
    Onlangs verkocht BYD wereldwijd meer elektrische modellen dan Tesla. Dit was mede te danken aan de plug-in hybride modellen dat het Chinese merk naast de BEV’s voert.

    Eerder maakte Arval bekend de auto’s van BYD in zijn leasevloot op te nemen. In Nederland startte BYD onlangs een samenwerking met Bochane en kwamen er showrooms van het Chinese merk bij.

    China haalde Japan vorig jaar in als ’s werelds grootste exporteur van auto’s.

    www.automotive-online.nl/management/2...
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 22 februari 2024 13:05
    Volkswagen, Renault en Stellantis; drie klanten partners van TomTom.

    Stellantis wil handen ineenslaan met concurrenten om Chinese ev’s het hoofd te bieden

    Autoconcerns Volkswagen, Renault en Stellantis zouden mogelijkheden verkennen om samen elektrische auto's te gaan ontwikkelen. Dat schrijft Bloomberg. De voormalig aartsvijanden overwegen de samenwerking om zo de stortvloed aan Chinese ev's het hoofd te bieden.

    Door de opkomst van de Chinese elektrische auto, maar ook het Amerikaanse Tesla, worden de zwaktes van de Europese automarkt pijnlijk blootgelegd. Ceo Carlos Tavares van Stellantis stelt dat de Europese automakers 'in de toekomst niet individueel in staat zijn om de Chinese concurrentie het hoofd te bieden'. 'Daarmee zullen ze zichzelf in de problemen brengen', zei hij. 'De Europese auto-industrie gaat een slachting tegemoet als ze zichzelf niet aanpast.'

    Nu de introductie van elektrische auto's ietwat stokt, bespreken fabrikanten de mogelijkheden rondom gezamenlijke ontwikkeling om zo beter te kunnen concurreren met autobouwers in China en de Verenigde Staten.

    Vertraging
    Waar er in eerste instantie gedacht werd dat de verkopen van ev's de verkopen van auto's met verbrandingsmotor zouden vermorzelen, daar is de verwachting nu dat de verkoop van elektrische auto's dit jaar tegen het traagste tempo sinds 2019 zal stijgen. Dat denkt BloombergNEF. Zelfs pionier Tesla kreeg een klap te verwerken: een koersdaling van 20 procent dit jaar vaagde zo'n 150 miljard dollar aan marktkapitalisatie weg - meer dan het dubbele van de waarde van Volkswagen.

    2025 zou mogelijk een keerpunt kunnen zijn voor elektrische voertuigen. In dat jaar treden strengere emissieregels in de Europese Unie in werking. Dat betekent dat autofabrikanten meer elektrische auto's moeten verkopen, of geconfronteerd worden met forse boetes. Voor Volkswagen zou dat mogelijk uit kunnen lopen tot een boete van meer dan 2 miljard euro als het zijn totale hoeveelheid emissies niet terugbrengt, aldus Bloomberg.
    Duitsland

    Desalniettemin houden Duitse autobouwers de moed erin, weet Duitsland-correspondent Derk Marseille. Zelfs als dat een lastige opgave blijkt. 'Ze maken zich wel grote zorgen', aldus Marseille, die in Berlijn aanwezig is op een congres van de Duitse automotive-sector.

    www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10541019...
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 23 februari 2024 15:26
    Artikel over Teslin bij VEB, TomTom wordt verder niet genoemd.

    We investeren op de beurs, vóór de beurs, of van de beurs áf’
    Datum 23 februari 2024

    TomTom, Kendrion, TKH, Ebusco. Vermogensbeheerder Teslin heeft al deze bekende namen van de Amsterdamse smallcap-index in de beleggingsportefeuille. In deze markt is het al decennialang een grote speler. Een moeilijke markt, want de interesse van investeerders en analisten is de laatste jaren sterk afgenomen. In dit klimaat is Teslin steeds vaker een investeerder ‘rond de beurs’ waarbij het na een beurs-exit van een onderneming blijft zitten.

    www.veb.net/artikel/09396/we-invester...
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 23 februari 2024 16:48
    Nico Bakker is, een paar weken op rij, enthousiast over TomTom.
    Maar ondanks dat, blijft het tobben met de koers van het aandeel.

    Dashboard Dag; UP – Groen - Enter Long overweging
    Dashboard Dag; UP – Groen - Koop/Houden status binnen een stijgende trend
    Dashboard Dag; Rebound – Oranje - Exit Short overweging
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 23 februari 2024 16:54
    Ouder wordend wagenpark heeft wel up-to-date navigatie nodig.
    Maar welke afspraken heeft TT met de Oems over langdurig updaten via het automerk?

    Renault-ceo De Meo: Europese auto-industrie is niet meer toonaangevend
    Volgens De Meo ligt de oplossing niet meer in schaalgrootte en efficiency.

    De auto-industrie staat volgens Renault-ceo Luca de Meo voor de grootste transitie in de afgelopen 150 jaar. Het terugdringen van de milieu-impact, het uitfaseren van de brandstofmotor in 2035 en steeds veranderende wetgeving behoren tot de grootste uitdagingen, aldus De Meo op de website van het Britse Autocar.

    “De gemiddelde Europese auto is 60 procent zwaarder dan 20 jaar geleden en hij is 50 procent duurder.” Het gevolg is volgens De Meo dat de gemiddelde leeftijd van het wagenpark in Europa is opgelopen van 7 naar 12 jaar. In Nederland waren auto’s in 2022 volgens brancheorganisatie ACEA 11,7 jaar oud.

    Andere uitdagingen die De Meo noemt zijn de ontwikkeling van elektrische auto’s, software, mobiliteitsdiensten en de circulaire economie. Er is volgens hem een hele nieuwe wereld ontstaan die bovendien enorm volatiel is. “Een miljardeninvestering in een gigafactory kan zo weer in twijfel worden getrokken als er een nieuwe technologie opkomt. Daarnaast is de afgelopen drie jaar de prijs van lithium eerst vertwaalfvoudigd en daarna gehalveerd.” De discussie over de Euro7-norm is volgens hem een goed voorbeeld van een onvoorspelbare politiek.

    Volgens De Meo is de Europese auto-industrie niet meer leidend en ligt de oplossing niet meer, zoals vroeger, in schaalgrootte en efficiency maar in innovatie en strategische flexibiliteit. “Dat moeten autofabrikanten in de kern centraal stellen bij alles wat ze doen. Met de brandstofmotor waren we 100 jaar toonaangevend. Nu moeten we investeren in nieuwe technologieën en producten voor betaalbare en duurzame mobiliteit. ”

    www.automotive-online.nl/management/2...

    Voor de oplossingen die De Meo noemt: zie het artikel
  8. forum rang 6 pwijsneus 23 februari 2024 17:08
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 23 februari 2024 16:36:

    Amerikaanse shorter ruikt zijn kans om wederom onnodig zonder aanleiding de koers rond de beruchte €7,50 te drukken!
    Opvallend na 15.00 uur!!
    Kijk even naar het bredere plaatje, kijk nu eens wat afgelopen weken hebben opgeleverd. Maak me nu minder druk om de shorters, ondanks dat het aannemelijk is dat deze partijen een stempel drukken op koersverloop. Maarja, zo spelen een heleboel factoren een rol in het koersverloop.

    Misschien is het een idee om doelen te stellen, en de scenario's af te gaan hoe te handelen.

    In mijn geval is de GAK onder de 7 euro, kan iedereen verzekeren dat dit wel eens anders is geweest. Nou, waar zit je naar te kijken;

    Scenario 1, beurzen blijven stabiel, en het aandeel profiteerd mee van algemeen beurs sentiment. Wellicht komt er eindelijk bevestiging van nieuwe strategie, en dalen de kosten door Overture, en worden nieuwe klanten binnengehaald zoals Amazon of Meta. Dan hoef ik niets te doen, alleen periodiek op dips bij te kopen. Als de koers boven de 8 euro geraakt kan het aandeel vlucht nemen naar, veel hoger. Dit is overduidelijk blue sky, en de vraag is op ATH's hoe realistisch dit scenario is. Ook zie je een beweging weg van Enterprise, en meer focus op Automotive icm met Overture. Beide prima, maar bevestiging moet in de praktijk nog volgen. Maar de mogelijkheid is er zeker.

    Scenario 2; Beurzen consolideren wat, en TomTom beweegd mee. Dan zie ik heel concreet - zie plaatje - op 6,89 of 6,55 prima bijkoopmomenten.

    Scenario 3: Beurzen corrigeren, en TomTom - al dan niet aangestuurd door shorters - gaat mee door het putje. Indien je vertrouwen hebt in nieuwe ingeslagen richting, koop je bij op alle dips. Money management en kleine positition sizes (dus dat je gestaffeld en gestructureerd meekoopt op dalingen met vooral ingestelde points of entry) zijn dan essentieel. Op deze manier kan de GAK verder verlaagd worden, en kan de positie op de plank, om te "rijpen". Dan is het wel de speculatie dat het aandeel TomTom een ander koersverloop laat zien dan afgelopen 10 jaar, want anders is het gegokt, en verloren.

    Be careful, en fijn weekend.

    (plaatje)
  9. forum rang 8 Wereldbelegger 23 februari 2024 18:50
    quote:

    Vitavita schreef op 23 februari 2024 16:57:

    @ Wereldbelegger

    TomTom is vanaf 1 januari 2024 de één na grootste stijger in AScX !

    YTD ruim + 17%

    Wat wil je nog meer ??
    Je hoort mij ook niet klagen.

    Maar ja, de 'shorter complottheorie' en het door shorters gebruikte progje om de koers op 7,50 te drukken zorgt er wel voor dat dit pareltje in de AScX onder water blijft gedrukt worden en we daardoor zeer waarschijnlijk geen short squeeze zullen meemaken of de koers na € 17,50 zien gaan.

    En laat ik nou juist op bovenstaande beweringen mijn beleggingsstrategie niet op gebaseerd hebben.
    ((-;
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 23 februari 2024 19:00
    De drie shorters
    Marchall Wace
    J.P. Morgan Asset Management
    Citadel Advisors
    verkleinen hun shortposities met kleine stapjes
    2-feb totale shortpositie 5,62% slotkoers 7,26
    23-feb totale shortpositie 5,20% slotkoers 7,49

    TomTom
    Totale netto shortpositie op Feb. 23, 2024: 5.20%
    (van 5,30% naar 5,20%)

    Shortsellpositie Citadel Advisors van 0,68% naar 0,58%

    Eerste Meldingsdatum (boven de 0,50%)
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    9-1-2024 Citadel Advisors 0,58%
    22-12-2023 Marchall Wace 0,89%
    24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,53%
    19-12-2022 Otus Capital Management 1,31%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,89%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 5,20%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    5,20% van 132.366.672* is: 6.883.067 aandelen


    Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float* in procenten:
    6.883.067 van 67.520.681* is: 10,19%

    *Totaal aantal uitstaande aandelen waarvan aantal aandelen in Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 31-1-2024

    *Niet geheel onbelangrijk; in het aantal Free Float aandelen zitten ook de 25 grootaandeelhouders (van 0,06% t/m 5,12%) waaronder Teslin en JdMol ieder met 5,12% van het totaal aantal uitstaande aandelen.
  11. Vitavita 23 februari 2024 22:06
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 23 februari 2024 18:50:

    [...]

    Je hoort mij ook niet klagen.

    Maar ja, de 'shorter complottheorie' en het door shorters gebruikte progje om de koers op 7,50 te drukken zorgt er wel voor dat dit pareltje in de AScX onder water blijft gedrukt worden en we daardoor zeer waarschijnlijk geen short squeeze zullen meemaken of de koers na € 17,50 zien gaan.

    En laat ik nou juist op bovenstaande beweringen mijn beleggingsstrategie niet op gebaseerd hebben.
    ((-;
    Zoals je tussen de regels aangeeft, zal het niet één-twee-drie geschieden, het heeft tijd nodig.
    In die tussentijd zou je naast TT ook in andere aandelen kunnen beleggen, dan wed je op meerdere paarden, en ben je niet teveel energie kwijt aan TT.
529 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 27 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links