Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,695 30 apr 2024 14:37
  • -0,030 (-0,52%) Dagrange 5,665 - 5,860
  • 130.886 Gem. (3M) 327,8K

Februari 2024, Gaat AI TomTom naar grote hoogte brengen

529 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 27 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 2 februari 2024 13:56
    quote:

    JustRevisited schreef op 2 februari 2024 13:39:

    [...]

    Slappe hap call zeg

    Het kwam niet verder als "er was veel nieuwsgierigheid tijdens de CES" en "we hebben nu gesprekken met bedrijven waar we eerder niet mee spraken" en dat dat dan vroeg of laat wel tot nieuwe deals "zou moeten leiden". Het kwam niet heel concreet over. Of Goddijn weet er zelf niet zoveel van wat de sales teams hebben lopen. Hier moet wel 50% van de groei van 2024 naar 2025 uit komen, en klinkt nu nog vaag. Die andere 50% is hard. Die komt uit automotive backlog en nieuwe klanten daarin die productie nog moeten starten.
    Inderdaad. Dan straks nog maar een tweede aandeleninkoopprogramma.ertegenaan gooien TT lijkt in ieder geval cashflow positief te opereren, dus dat kan het probleem niet meer zijn. De 300 mio van na de verkoop Telematics staat al bijna 5 jaar op de balans te sudderen. Ik krijg niet echt de indruk dat men druk op zoek is naar andere investeringsmogelijkheden.
  2. forum rang 4 lanciared 2 februari 2024 14:04
    quote:

    bert190 schreef op 2 februari 2024 12:42:

    [...]

    Een voor mij flink pakket gekocht van mijn spaarcentjes voor 8,50. Dit gedaan op basis van vele positieve berichten in dit forum. Begrijpelijk dus dat ik een beetje teneur ben.....?!
    Dank voor de belangstelling.

    P.S.: had ook een pakket in Ordina.... daar gelukt!
    .... Met dank voor toelichting.
    Ikzelf , een heel groot pakket gekocht ( in 3 of 4 aankopen) aan koersen, rond de 8,84 euro, eind 2010.
    Nadien welhaast alles verkocht met flink verlies. ( 100 aandelen overgehouden, wilde ze nog in bezit hebben )
    Maar dus kan je zeggen dat ik erin zit, aan koersen rond de 8,80, grotendeels door berichten op dit forum.
    Kortelings , ja, door berichten op dit forum ( en ja, met dank, o.a. Ketchup ) terug heel wat opgehoogt ( vermoed dat ik kortelings aan rond de 10 % portefeuille zal zitten )

    Teneur ? - Ach, had er maar 100.
    En verwacht voor nu, dat rond de 6 euro / of 6,30 euro zowat de bodem zal zijn.
    Neerwaarts risico : Niet groot.
    En de verwachtingen zijn goed. Als 2025 zoveel beter wordt, dan kan de koers vanaf voorjaar of midzomer van dit jaar naar boven.
    En geeft dit aandeel aldus flink wat koerspotentieel.

    .... - En wat Ordina betreft , had ik ook. Gekocht in voorjaar 2011, aan koersen rond de 2,10 euro.
    Periode 2020/2023 heel wat bijgekocht. En aan rond de 6 euro dit voorjaar van de beurs.
    Ordina, dus : Bert, idem. ( Vond de koers, oorspronkelijk van 2,10 echt veel te laag)
    LR
  3. forum rang 5 hvasd2 2 februari 2024 14:11
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 2 februari 2024 13:41:

    [...]

    Traditie van worst verhangen: achtste jaar op rij.
    De afgelopen jaren noemen we "met de kennis van nu: transitiejaren".

    Maar deze wortel glimt toch een beetje meer. Zo lijkt het....
    Of zal dat de invloed zijn van de glans van het modieuze AI?
    Wellicht kunnen de shorts nog wat doen aan de glans
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 2 februari 2024 14:37
    Nico Bakker is voor de korte termijn positiever geworden (bij een koers van 6,61)

    Dashboard Dag: UP – Groen - Enter Long overweging.
    Dashboard Week: Rebound – Oranje - Correctie gaande binnen de uptrend.
    Dashboard Maand: Down – Blauw - Verkoop/ Short houden status binnen downtrend.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 2 februari 2024 15:07
    quote:

    visje schreef op 1 februari 2024 12:33:

    let op er zijn hier een paar man die het voor het zeggen hebben op het forum :-)
    afwijkend gedrag wordt niet getolereerd.
    indien je je niet aanpast ga je linea recta de gehaktmolen in.
    er zijn al enkele slachtoffers gevallen
    Het lijkt de NOS wel.
  6. Benjamin G. 2 februari 2024 15:07
    Cijfers lezen steeds beter. Saai is al genoemd. Voorspelbaarheid is groot. Vanaf 2020/2021 was en is wachten op cijfers voor 2024 en 2025. Dood geld is het genoemd. (En terecht)
    www.iex.nl/Artikel/748189/Waarom-TomT...

    Hoe dan ook is begin 2024 dit nu de situatie:
    - focus op winstgevendheid, betere verhouding winst en kosten;
    - doel is 10% vrije kasstroom en 600 miljoen omzet voor 2025 (Location Technology). De vrije kasstroom zal gehaald worden. De omzet zal verwacht ik ook gehaald worden;
    - bruto marge 85%;
    - OPEX naar beneden. Geografische layer 30 miljoen minder, applicatie layer 13 miljoen meer. Netto 17 miljoen minder;
    - Voor 2024 een groei van 7% en voor 2025 van 15% maakt omzetdoel van location technology;
    - bij gelijkblijvende bruto marge en opex wordt in 2024 zwarte cijfers geschreven;
    - in 2025 wpa van rond de 0,30 cent.

    Kortom mooi upside. Benieuwd wat na de share buy back volgt. Positief gestemd.
  7. forum rang 4 GLMF 2 februari 2024 15:47
    de winnaar van de koersvoorspeling, lijkt voorlopig uit dit rijtje te komen, moet naturrlijk wel bij vermeld worden dat pwijsneus, met zijn lijnentrekkentool dit natuurlijk makkelijker kon voorspellen ;-)

    25/Jan Beursboertje 7,25
    25/Jan minofmeer 7,23
    25/Nov Pwijsneus 7,12
    25/Jan waterval 7,10
    13/Nov ketchup 7,00
    25/Jan Erg chebbi 6,82
    30/Jan JP Samosa 6,76
    04/Nov Topper 6,71
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 2 februari 2024 15:47
    quote:

    win some... schreef op 2 februari 2024 08:12:

    Geen verrassingen in de cijfers. Er is wel een punt waar ik iets meer over zou willen weten. En dat is het volgende zinnetje: "We also saw a rise in operating expenses for the quarter, due to a €10 million one-off reorganization charge resulting from the further streamlining of our R&D activities." Waar heeft dit precies betrekking op?

    In 2022 werd er een apart persbericht uitgegeven over de reorganisatie. Er werd hier een voorziening van 31 mio voor uitgetrokken. Vandaag zien we ook hoe dit uiteindelijk heeft uitgepakt: "Payments related to the Maps realignment announced in June 2022, amounted to €11 million in 2023 (2022: €12 million).."

    Opmerkelijk dat van een reorganisatielast van 12 mio in 2022 en 11 mio in 2023 een groot issue wordt gemaakt, terwijl er nu in q4 een reorganisatielast van 10 mio even in een bijzinnetje wordt vermeld.
    Het verschil in de bewoording is volgens mij pure psychologie. Vorig jaar wilde HG benadrukken dat ze echt en serieus aan het bezuinigen waren op R&D en personeel. Nu wil men bij beleggers tussen de oren krijgen dat de weg naar winstgevendheid (eindelijk) ingeslagen is. Dat er in Q4 nog een reorganisatielastje van 10 mio genomen moest worden is dan even een lastig bijkomstigheidje.
  9. forum rang 4 GLMF 2 februari 2024 15:50
    quote:

    JustRevisited schreef op 2 februari 2024 13:39:

    [...]

    Slappe hap call zeg

    Het kwam niet verder als "er was veel nieuwsgierigheid tijdens de CES" en "we hebben nu gesprekken met bedrijven waar we eerder niet mee spraken" en dat dat dan vroeg of laat wel tot nieuwe deals "zou moeten leiden". Het kwam niet heel concreet over. Of Goddijn weet er zelf niet zoveel van wat de sales teams hebben lopen. Hier moet wel 50% van de groei van 2024 naar 2025 uit komen, en klinkt nu nog vaag. Die andere 50% is hard. Die komt uit automotive backlog en nieuwe klanten daarin die productie nog moeten starten.
    vond dit toch een redelijk concreet on Automotive: "doing well in China; number of logo's for export"

    lees hier de laatste tijd niet anders dan dat de chinezen de (EV) markt overnemen; nu nog de vraag welke logo's het zijn.
  10. forum rang 6 win some... 2 februari 2024 15:50
    quote:

    Benjamin G. schreef op 2 februari 2024 15:07:

    Cijfers lezen steeds beter. Saai is al genoemd. Voorspelbaarheid is groot. Vanaf 2020/2021 was en is wachten op cijfers voor 2024 en 2025. Dood geld is het genoemd. (En terecht)
    www.iex.nl/Artikel/748189/Waarom-TomT...

    Hoe dan ook is begin 2024 dit nu de situatie:
    - focus op winstgevendheid, betere verhouding winst en kosten;
    - doel is 10% vrije kasstroom en 600 miljoen omzet voor 2025 (Location Technology). De vrije kasstroom zal gehaald worden. De omzet zal verwacht ik ook gehaald worden;
    - bruto marge 85%;
    - OPEX naar beneden. Geografische layer 30 miljoen minder, applicatie layer 13 miljoen meer. Netto 17 miljoen minder;
    - Voor 2024 een groei van 7% en voor 2025 van 15% maakt omzetdoel van location technology;
    - bij gelijkblijvende bruto marge en opex wordt in 2024 zwarte cijfers geschreven;
    - in 2025 wpa van rond de 0,30 cent.

    Kortom mooi upside. Benieuwd wat na de share buy back volgt. Positief gestemd.
    Goede samenvatting. Ik ben op zich ook wel positief, maar toch iets minder:

    -opex 17 mio minder klopt. Maar 10 mio daarvan komt door minder D&A. Bij marketing is er door nieuw salesteam een stijiging van 7 mio. Per saldo zie ik het als neutraal, wat op zich niet slecht is gezien de inflatoire stijging van allerlei kosten.

    -voor 2024 zie ik een stijging van 3% bij LT. tot de midpoint van de outlook van 505 mio Dan is er voor 2025 een stijging van zo'n 19% nodig om de 600 mio te halen. Niet onmogelijk, maar voor Enterprise is dat nog wel grotendeels op verwachtingen gestoeld en niet op een orderboek zoals bij Automotive.

    - zwarte cijfers denk ik pas in 2025. Dan moet een wpa van 0,30 ook haalbaar zijn.
529 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 27 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links