Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Recessie of geen recessie....???
Volgen
Economie Europa staat voor krimp van 2 procent dit jaar' Gepubliceerd op 26 maart 2020 09:33 | Views: 2.062 | Onderwerpen: Europa LONDEN (AFN) - De economieën van de eurozone en het Verenigd Koninkrijk staan voor een krimp van 2 procent dit jaar. Die schatting doet kredietbeoordelaar S&P Global. De onderzoekers van het toonaangevende ratingbureau wijzen onder meer op de sterk oplopende kosten om de coronacrisis het hoofd te bieden. Begin maart hield S&P Global nog rekening met een groei van de economie in de eurozone met 0,5 procent. Verschillende landen kwamen recent met noodmaatregelen om de verspreiding van het virus het hoofd te bieden. In verschillende landen geldt een lockdown, waarbij mensen is opgeroepen thuis te blijven en de deuren van niet-noodzakelijke winkels gesloten zijn. In Nederland zijn onder meer scholen en horeca dicht. Ook geldt een samenscholingsverbod. Verschillende winkelketens gooiden op eigen initiatief de deuren al dicht. Verder hebben vooral ook reisorganisaties en luchtvaartbedrijven het zwaar. Consumenten wordt afgeraden te reizen verder geldt voor veel landen een reisverbod. Alleen al KLM schrapte 90 procent van zijn geplande vluchten. Er zijn verschillende Europese luchtvaartbedrijven die helemaal geen vluchten meer uitvoeren. Reisorganisaties als TUI en Sunweb zetten voorlopig een streep door alle vakantiereizen. Kosten S&P Global wijst erop dat de kosten om de virusuitbraak te beteugelen hard oplopen. Nog altijd wordt door de kenners verwacht dat de weg naar herstel in de tweede jaarhelft ingezet zal worden. Maar anders dan bij de eerdere prognose houden de kenners er rekening mee dat dit langer op zich zal laten wachten. De omvang en het soort beleidsreacties dat landen nu nemen, is volgens S&P Global van cruciaal belang om later permanente economische schade te voorkomen.
De titelvraag is inmiddels beantwoord: we krijgen dus minstens een recessie, die 2 tot 3 kwartalen gaat duren.
De vraag is: is de recessie in termen van de beurs voldoende ingeprijsd? Voorlopig denk ik dat het antwoord ja is, mits.. (*voor mijzelf een checklist gemaakt om te kijken of de koersen gaan halveren of niet)
Onderzoek ING Scheepvaart komt in zwaar weer: ’Schippers zien recessie naderen’ Gert van Harskamp Aangepast: 1 uur geleden3 uur geledenin Financieel Amsterdam - Schippers hebben het moeilijk. Scheepvaartbedrijven in zowel de binnenvaart als de zeevaart zien na historisch goede jaren hun omzetten instorten, blijkt uit sectoronderzoek van ING Research. „Er is geen aanbod van vracht en, vergeet niet, wij zijn de graadmeter van de economie.” Lage vervoerstarieven, dalende vrachtvolumes en kelderende omzetten. De scheepvaart zit volgens economisch sectoronderzoek van ING dit jaar in uitermate onrustig vaarwater en de sector kan dat beeld alleen maar bevestigen. Geconfronteerd met de bevindingen van de economen van de bank, hoeft Sunniva Fluitsma, die zelf binnenvaartschipper en lid van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) is, alleen maar een appje te laten zien. ’Slakken van IJmuiden naar de Moerdijk en Amsterdam voor dumptarieven. Er liggen er nu dagelijks twee, drie of meer in IJmuiden te wachten’, luidt het appje. „Dit soort berichten krijg ik dagelijks van schippers", zegt Fluitsma. „Die liggen in de havens stil te wachten op vracht, want er is gewoon geen aanbod. En de tarieven zijn vreselijk laag. Ik heb al een economische recessie voorspeld. Wij zijn de graadmeter van de economie, hè. Aan de hand van hoe het bij ons gaat, kun je de economie voorspellen.” Zowel de Nederlandse binnenvaart als de zeevaart doet dit jaar een grote stap terug. Nadat hun omzetten in 2021 en 2022 door hoge tarieven een historische piek bereikten, zakken die nu weg. Consumenten De Nederlandse scheepvaart ziet een cocktail van nadelige ontwikkelingen op zich afkomen, die een negatieve impact hebben op de sector, aldus ING. De internationale handel staat door hoge rente en een moeilijke fase die de industrie doormaakt onder druk. Daarnaast belemmeren geopolitieke spanningen en protectionisme de handel. „Daar komt bij dat consumenten in de nasleep van de coronapandemie weer meer aan diensten hebben uitgeven en minder aan goederen", vult transporteconoom en -onderzoeker Rico Luman van ING aan. Al met al betekent het dat de overslag in de drie grote West-Europese havens dit jaar stevig wegzakt. Er is niet alleen minder overslag van zeeschip naar zeeschip, ook het vervoer naar het achterland loopt grote averij op. Luman: „Met name in Duitsland zien we de economie haperen en dat raakt direct onze binnenvaart.” In totaal verwacht het economisch bureau van ING dat het vrachtvolume voor de Nederlandse scheepvaart dit jaar met 5% afneemt. De containervaart en droge bulk als erts en kolen vallen het hardst terug. Familiebedrijven „Nu heeft de scheepvaart een paar goede jaren achter de rug met zeer hoge tarieven, waardoor de meeste bedrijven nu nog voldoende vet op de botten hebben", zegt sectoreconoom Luman. „En wij verwachten voor 2024 een licht herstel van het volume, met een groei van 1,5%. Daarnaast zijn er de afgelopen jaren niet veel schepen bijgekomen. Daardoor is er geen overcapaciteit, zoals in 2009. Maar de binnenvaart bestaat voor een groot deel uit kleine familiebedrijven en die zijn kwetsbaarder.” Zo ziet ING voor deze bedrijven laag water door droge zomers als structureel risico. In 2018 en 2022 had de binnenvaart daarmee te maken. Luman: „Dan stijgen de tarieven fors, omdat er minder vracht op een schip kan en de vrachtcapaciteit dus afneemt. Voor de korte termijn goed, voor de lange termijn niet. Dan zoeken verladers alternatieven, zoals vervoer over de weg. Dat is juist wat we niet willen, want vervoer van grote hoeveelheden blijft over het water het meest efficiënt.”
Nederlandse industrie vertraagt minder sterk 01-12-2023 07:18 - Inkoopmanagersindex in november naar 44,9. (ABM FN-Dow Jones) De Nederlandse industrie heeft in november minder krimp laten zien. Dit bleek vrijdag uit cijfers van S&P Global en Nevi. De inkoopmanagersindex die de activiteit van de industrie van het land meet, kwam uit op 44,9 tegen 43,8 een maand eerder. Ook in november was de zwakke klantvraag een belangrijke reden voor de verslechtering van de bedrijfsomstandigheden in de Nederlandse industrie. Bedrijven maakten melding van aanhoudende afnames van zowel de productieomvang als het aantal nieuwe orders. Het bedrijfsvertrouwen daalde ondertussen verder tot onder het historisch gemiddelde en de bedrijven verkleinden zowel de voorraad gereed product als de materiaalvoorraad. Om hun concurrentievermogen te vergroten, verlaagden de productiebedrijven hun verkoopprijzen opnieuw, ondersteund door een verdere aanzienlijke daling van de inkoopkosten. "Ondersteund door lagere materiaalprijzen en overtollige voorraden gereed product verlaagden veel industriële bedrijven hun verkoopprijzen om extra omzet te genereren. Ook staat kostenverlaging hoog op de managementagenda. De personeelsomvang wordt teruggebracht in lijn met het gedaalde productievolume en klantvraag. Vooral tijdelijke en uitzendcontracten worden opgezegd. Daarnaast worden voorraadposities verder afgebouwd om meer cash vrij te maken en hoge rentelasten te voorkomen", aldus David Kemps, sector banker industrie bij ABN AMRO in een redactioneel commentaar. Een indexstand groter dan 50 wijst op groei, terwijl minder dan 50 krimp betekent. Door: ABM Financial News.
Duikeling export: ’Economie belangrijke uitvoerlanden kwakkelt’ Gert van Harskamp Aangepast: Vandaag, 12:48Vandaag, 11:58in Financieel Amsterdam - De Nederlandse uitvoer heeft een enorme duikeling gemaakt. Het exportvolume is in oktober met 7,5% gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2022, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). © ANP/HH De daling op jaarbasis is zo groot, omdat de uitvoer in oktober vorig jaar piekte met een groei van 8,7%. Vooral de uitvoer van voedings- en genotmiddelen, aardolieproducten en aardgas is gekrompen ten opzichte van een jaar eerder. „We hebben vorig jaar vanwege de inval van Rusland in Oekraïne in de maanden voor de winter heel veel olie en gas geïmporteerd en daarvan is ook weer een groot deel geëxporteerd”, legt CBS-econoom Marjolein Jaarsma uit. „Dat effect is nu weggevallen.” Bekijk ook: Economie krimpt verder, ’bedrijfsleven kan er geen tegenvaller meer bij hebben’ Wisselkoersen Een andere oorzaak van de exportdaling van de hoeveelheid goederen zit hem in de productiedaling. Het productievolume is namelijk met 11% gedaald, waardoor er ook minder goederen uitgevoerd konden worden. „Het ondernemersvertrouwen is ook aanzienlijk lager dan een jaar geleden”, zegt Jaarsma. „Wisselkoersen zijn ongunstig en de economie in voor ons belangrijke exporterende landen, zoals Duitsland, kwakkelt.” Voor december zien de omstandigheden voor de export er volgens het CBS nog ongunstiger uit. Met name de economische situatie en de ontwikkeling van de Nederlandse concurrentiepositie hebben negatieve invloed op de uitvoer, aldus de statistici.
DNB: Economie is er stuk slechter aan toe dan gedacht, nauwelijks groei in de komende jaren De Nederlandse economie is er een stuk slechter aan toe dan eerder dit jaar werd gedacht. Zowel dit jaar als volgend jaar rekent De Nederlandsche Bank (DNB) op economische stagnatie, terwijl de toezichthouder in juni nog uitging van groeipercentages van 0,8 procent en 1,3 procent. Forse tegenvallers in andere landen raken Nederland als handelsland, blijkt bij de halfjaarlijkse raming van de centrale bank. Economieredactie 18-12-23, 13:03 Laatste update: 13:11 DNB rekende al op een afkoeling van de wereldeconomie door de opgelopen rente, maar met name de economische ontwikkeling in de Verenigde Staten en China schaadt de wereldwijde handel nu. Ook de moeilijkheden van de belangrijkste handelspartner Duitsland zitten Nederland dwars. Daardoor komt de groei van het bruto binnenlands product (bbp) dit jaar uit op 0,1 procent en in 2024 op 0,3 procent. Vorig jaar groeide de economie nog met ruim 4 procent. Toch hadden de hoge inflatie en opgelopen geopolitieke spanningen de Nederlandse economie nog meer kunnen schaden. Volgens DNB-hoofdeconoom Olaf Sleijpen is dat niet gebeurd door steunpakketten vanuit de overheid, zoals het prijsplafond voor energie. Daardoor bleven de uitgaven van consumenten enigszins op peil. DNB wijst erop dat de overheid zulke ingrepen binnenkort mogelijk niet meer kan doen. Het begrotingstekort loopt volgens de raming op naar 2,9 procent in 2025. Dat is bijna op de EU-grens van 3 procent, waardoor de overheid eerst zou moeten bezuinigen voordat er grote steunpakketten kunnen komen om aan de regel te voldoen. “Terwijl zulke ingrepen ons juist in zowel de energie- als coronacrisis hebben geholpen”, licht Sleijpen toe. Vergeleken met enkele andere Europese landen valt de economische groei van Nederland lager uit. “Dat komt ook doordat wij vlak na de coronapandemie harder zijn gegroeid”, weet de econoom. “Wel is het zo dat Nederland in tegenstelling tot andere economieën tegen capaciteitsgrenzen aanloopt, onder meer op het gebied van woningbouw en de krappe arbeidsmarkt. Daar zijn ingrepen nodig.” Volgens Sleijpen is het land dan ook gebaat bij een snelle kabinetsformatie. “Die duidelijkheid is voor het bedrijfsleven heel belangrijk, zodat zij weer meer gaan investeren.” Sleijpen is kritisch over het verlaten van de EU, waar verkiezingswinnaar PVV voor pleitte in de campagne. “Dat is een heel, heel slecht idee.” Voor 2025 rekent DNB op een sterkere groei van 1 procent, geholpen door verder gestegen lonen om de koopkracht te herstellen. In een alternatief scenario, waarin de wereldwijde handel verder zou verslechteren, zou Nederland volgend jaar te maken kunnen krijgen met economische krimp en in 2025 met een zwakkere groei van 0,6 procent.
Nederlandse producenten negatiever gestemd 02-jan-2024 08:22 Vertrouwensindex in december gedaald. (ABM FN-Dow Jones) De stemming onder producenten in de Nederlandse industrie is in december negatiever geworden. Dit bleek dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De vertrouwensindex daalde van -0,5 in november naar -3,4 in december. Daarmee is sprake van de laagste stand in ruim drie jaar. Fabrikanten waren vooral pessimistischer over de orderportefeuille en de verwachte bedrijvigheid in de komende drie maanden, aldus het CBS. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen waren negatief. Door: ABM Financial News.
Het beste van De Telegraaf Column: wereldhandel stagneert op een heel ongebruikelijk moment Jaap van Duijn 1 uur geledenin Financieel In het eerste én tweede én derde kwartaal is de Nederlandse uitvoer gedaald en het vierde kwartaal zal wel niet beter zijn geweest. Een vrij bijzondere gebeurtenis. Dat de export drie kwartalen achtereen afneemt, komt maar zelden voor (laatst tijdens corona en gedurende de kredietcrisis van 2008/2009), maar een daling van vier achtereenvolgende kwartalen is uitzonderlijk. Waarom zal het vierde kwartaal niet beter zijn? In de voor de wereldhandel twee belangrijkste kanalen, het Suezkanaal en het Panamakanaal, stokt de doorvoer van schepen. In het eerste geval is het een vergelding door Houthi-rebellen voor de Israëlische beschietingen en bombardementen op Gaza, waarbij aan Palestijnse zijde inmiddels 23.000 doden zijn gevallen. In het tweede maakt klimaatverandering dat de waterstand in het kanaal te laag is geworden om nog het gebruikelijke aantal zeeschepen door te laten. Een blik op de site van Marine Traffic laat overigens zien dat er door het Suezkanaal nog druk gevaren wordt, terwijl je de schepen in het Panamakanaal zo kunt tellen. Lange golfbeweging De wereldhandel stagneert, en doet dat op een heel ongebruikelijk moment, namelijk kort na de vorige recessie. Net zoals na 1973 duidelijk werd dat we met een structurele omslag in de wereldeconomie te maken hadden, lijkt dat ook nu weer het geval te zijn. Het aantal jaren tussen toen en nu komt overeen met de lengte van de lange golfbeweging. De periode van almaar verdergaande verstrengeling van de grote blokken die samen de wereldeconomie vormen, lijkt voorbij te zijn. Groeide de wereldhandel altijd harder dan de economie, nu lijkt het omgekeerde te gaan gebeuren. Volgens het IMF zou de wereldeconomie in 2023 nog met 3% gegroeid moeten zijn, maar de handel is sinds september 2022 met 3% gedaald. Productie teruggehaald Achter deze beweging zit de structurele daling van de economische groei in China, plus een beweging in veel landen die het gemakkelijkst is samen te vatten als ‘eigen land eerst’. In de jaren dertig heette het in ons land: ‘Koopt Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar.’ Interessant in dit verband is dat de werkgelegenheid in de Amerikaanse industrie, die dertig jaar achtereen was gedaald, sinds 2009 weer in de lift zit. Productie die elders plaatsvond, is weer teruggehaald. Voor Nederland is een omslag in de wereldhandel slecht nieuws. Sinds 2009 is onze uitvoer met 54% gestegen, de binnenlandse consumptie met maar 10%. De export is al jaren de trekker van de Nederlandse economie. Je zou ook kunnen zeggen dat Nederland te afhankelijk is geworden van de uitvoer. Valt die tegen, dan zien we dat onmiddellijk terug in de productiecijfers. In anderhalf jaar is de industriële productie met 15% afgenomen, een van de grootste dalingen in zo korte tijd ooit. In de pers heb ik er geen aandacht voor gezien. De restaurants zitten nog vol en het aantal mensen met een baan stijgt nog steeds. Maar verder weg gebeurt er van alles.
Leuk, al dat achteraf geneuzel. Hier kun je niks mee.
Aantal containers naar Rotterdamse haven neemt fors af: ‘Nog nooit gebeurd in de geschiedenis’ In de Rotterdamse haven zijn vorig jaar fors minder zee- en binnenvaartschepen binnengelopen. Dat is geen goed nieuws. Belangrijkste oorzaak: de krimpende economieën in Duitsland en China. Op snel herstel hoeven we niet te rekenen. ,,Dit is nog nooit gebeurd in de geschiedenis van de Rotterdamse haven.” Sander van der Werff 24-01-24, 10:00 Laatste update: 10:25 Het aantal zeeschepen dat Rotterdam aandeed, daalde van 29.029 tot 27.886 (-1143), zo bleek woensdag bij de presentatie van de nautische cijfers over 2023. Doordat er minder tankers en containerschepen aanmeerden, waren er ook minder binnenvaartschepen nodig om die grondstoffen en goederen verder naar het achterland te vervoeren: kwamen er in 2022 nog 97.459 binnenvaartschepen naar Rotterdam, vorig jaar waren dat er 89.183 - een afname van maar liefst 8276. ‘Rotterdam is spiegel van de wereldeconomie’ De daling ligt in lijn met de overslagcijfers over de eerste negen maanden van 2023, die een krimp van 6 procent lieten zien. Haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit ziet twee belangrijke oorzaken voor de afname. Allereerst de EU-sancties tegen Rusland: tot eind 2022 kwamen er dagelijks relatief kleine schepen met Russische olieproducten binnen. Na het handelsverbod werd die aanvoer overgenomen door andere buitenlandse partijen met mammoetschepen, waardoor ze minder vaak naar Nederland hoefden te varen. Kuipers denkt echter dat de ingezakte wereldhandel de belangrijkste oorzaak is van het teruglopende aantal schepen. Grootmacht China kampt bijvoorbeeld met een stagnerende groei, waardoor het land minder producten uit Europa haalt. Rotterdam is de kanarie in de mijn Omgekeerd worstelen Europese landen met vergelijkbare problemen. De auto-industrie in Duitsland krijgt klappen, net als de chemiereuzen. Onze oosterburen importeren daarom minder kolen, erts en chemische basisproducten. Door (dreigende) recessies houden veel consumenten de hand op de knip. En dat is goed voelbaar in een grote doorvoerhaven als Rotterdam. Want als de handelsstromen wereldwijd in een lagere versnelling draaien, komen er minder zee- en binnenvaartschepen deze kant op. Kuipers: ,,Onze haven is als de kanarie in de mijn: als het hier niet goed gaat, is dat een signaal dat het in grote delen van Europa en de wereld niet goed gaat. Rotterdam is een spiegel van de wereldeconomie.” ‘Dit is nooit eerder gebeurd’ Volgens Kuipers belooft deze ontwikkeling weinig goeds voor de containeroverslagcijfers die binnenkort gepresenteerd worden. ,,In 2021 kwam er 15,3 miljoen TEU (1 TEU is een container van 6 meter, red.) binnen, in 2022 was dat nog 14,5 miljoen en voor 2023 komen we waarschijnlijk uit op 13,6 miljoen TEU. Dan zit je ongeveer op het niveau van 2017. Als je kijkt naar het aantal scheepsbewegingen over 2023 en de vervoerde lading, dan zie je een heel treurig plaatje voor Nederland.” Twee opeenvolgende jaren met dalende containeroverslagcijfers: dat is in de geschiedenis van de Rotterdamse haven nog nooit gebeurd. ,,Dus het gaat niet goed. En het einde is nog niet in zicht. We hebben economische groei in Europa nodig.”
Europese economie stagneert ABM Financial News 11:11 (ABM FN-Dow Jones) De economie in de eurozone is in het vierde kwartaal gestagneerd. Dit bleek dinsdag uit voorlopige cijfers van Eurostat, het statistiekbureau van de Europese Unie. Op kwartaalbasis bleef het bruto binnenlands product onveranderd. In het derde kwartaal was er een krimp van 0,1 procent. Zo werd een technische recessie vooralsnog vermeden Op jaarbasis kwam de groei in het vierde kwartaal uit op 0,1 procent. In heel 2023 groeide de economie vermoedelijk met 0,5 procent.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 Bron: ABM Financial News
Duitse economie blijft krimpen ABM Financial News 10:11 (ABM FN-Dow Jones) De Duitse economie is in het vierde kwartaal opnieuw gekrompen. Dit bleek dinsdag uit cijfers van het Duitse Bureau voor de Statistiek. De economie kromp in het afgelopen kwartaal met 0,3 procent op kwartaalbasis, zoals economen ook hadden verwacht. Op jaarbasis kromp de Duitse economie in het vierde kwartaal met 0,2 procent. In heel 2023 daalde het Duitse bruto binnenlands product met 0,3 procent. Bron: ABM Financial News
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
891,13
+0,42%
EUR/USD
1,0775
+0,10%
FTSE 100
8.213,49
+0,51%
Germany40^
18.175,30
+0,96%
Gold spot
2.327,03
+1,10%
NY-Nasdaq Composite
16.156,33
+1,99%
Stijgers
Dalers