Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

  • 13,975 26 apr 2024 17:36
  • -0,035 (-0,25%) Dagrange 13,815 - 14,285
  • 1.643.771 Gem. (3M) 2,4M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2909 2910 2911 2912 2913 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Gaston Lagaffe 25 december 2023 09:19
    quote:

    voda schreef op 22 december 2023 16:32:

    Nederlaag voor Deliveroo
    22-dec-2023 16:21
    Bij rechtbank. (ABM FN-Dow Jones) Een groep bezorgers van Deliveroo moet niet worden gezien als zelfstandige, maar als werknemer. Dit oordeelde het arbeidshof in Brussel. Dat betekent dat maaltijdbezorger Deliveroo deze mensen in dienst moet nemen en bijvoorbeeld moet verzekeren en premies voor deze werknemers moet betalen. Het betreft een kleine groep, maar mogelijk schept dit een precedent voor andere bezorgers bij Deliveroo en Uber Eats. Bij Just Eat Takeaway zijn de meeste bezorgers in dienst van het bedrijf, wat zou betekenen dat de uitspraak geen invloed heeft op de Amsterdamse maaltijdbezorger.
    Mooi dat het arbeidshof dit vind maar Deliveroo gaat in cassatie (looptijd 18 maanden ?). De European Platform Directive heeft het (totaal !) niet gehaald. Het wordt niet eens in stemming gebracht. Spanje geeft het stokje nu door aan België (en die zit hier niet op te wachten). Het was Spanje die dit wilde regelen. Dit is redelijk catastrofaal (als je het op de lange termijn bekijkt). Uber, DoorDash, Deliveroo hebben een stevige lobby opgetuigd en de Directive is eigenlijk begraven. België heeft geen zin hier nog veel effort in te steken. Voor JET is dit wederom een forse tegenslag en men zal per land e.e.a. moeten proberen te regelen. Opmerkelijk dat landen zoals Finland, Zweden, Italie, Griekenland geen steun wilden verlenen. Frankrijk was vanaf het begin tegen en ik dacht dat Duitsland zich er niet in wilde mengen. Dit gaat dus niet lukken. Een positief punt : in de meeste landen die “niet tegen waren” is JET dominant. In de landen die tegen waren zijn juist Uber, DoorDash en Deliveroo dominant (er zijn wat uitzonderingen -> zie o.a. Italië). Al met al niet goed voor JET.
  2. forum rang 6 T. Edison 25 december 2023 10:07
    Verbazend om dit zo te te zien. Goed geanalyseerd
    Het zou mooi zijn als Just Eat vasthoudt hun werkwijze. En niet alleen vanuit de kerstgedachte :-)
    Misschien nu niet het meest winstgevend, maar uiteindelijk wel wat de standaard gaat worden.
    Beleggers gaan mijn inziens langzaam meer en meer rekening houden met klimaat, milieu, en omgang met werknemers
  3. forum rang 5 kassa! 25 december 2023 10:11
    quote:

    Pedro Ines Kuilen schreef op 24 december 2023 09:21:

    [...]

    Een andere reden waarom Musk niet snel nog een grote overname doet is omdat hij wel heeft geleerd van overname X! IK denk dat Jet in 2024 iedereen positief gaat verassen!!

    PS IK zit in Canada en hier ligt wel sneeuw, dus voor mij wel een witte kerst! Maar ik vlieg morgen naar San Pedro in Belize en daar ligt geen sneeuw!
    Ik denk het niet. Ieder weldenkend forum lid gaat voor 2024 uit van koersen (ver) boven de €25. Wil JET verrassen dan moet ie naar €55+
  4. forum rang 6 Hendrik Roo 25 december 2023 10:34
    quote:

    T. Edison schreef op 25 december 2023 10:07:

    Verbazend om dit zo te te zien. Goed geanalyseerd
    Het zou mooi zijn als Just Eat vasthoudt hun werkwijze. En niet alleen vanuit de kerstgedachte :-)
    Misschien nu niet het meest winstgevend, maar uiteindelijk wel wat de standaard gaat worden.
    Beleggers gaan mijn inziens langzaam meer en meer rekening houden met klimaat, milieu, en omgang met werknemers
    Beleggers mischien wel maar consumenten sowieso niet. Die kijjen alleen naar de eigen portemonnee. De uithaal van Jitse op Twitter richting Frankrijk (Macron) doet denken aan de reactie richting Dara destijds. Veel frustratie.
  5. forum rang 7 Steef89 25 december 2023 10:52
    quote:

    kassa! schreef op 25 december 2023 10:11:

    [...]

    Ik denk het niet. Ieder weldenkend forum lid gaat voor 2024 uit van koersen (ver) boven de €25. Wil JET verrassen dan moet ie naar €55+
    Je kunt het hele verhaal ook omdraaien. Misschien kan JET ook verrassen met totaal andere koersen.
  6. forum rang 10 voda 25 december 2023 11:33
    Terugblik webinar: Alphabet en Fugro op kooplijst voor 2024
    REDACTIE DFT

    Aangepast: Gisteren, 12:01 Gisteren, 11:49 in FINANCIEEL

    Nico Inberg van de Aandeelhouder ziet onder meer Alphabet, Fugro en Just Eat Takeaway als kansrijke aandelen voor volgend jaar. Dat liet hij donderdagavond weten tijdens het door DFT in samenwerking met Société Générale gehouden webinar.

    Voor meer, zie de link:

    www.telegraaf.nl/financieel/433663581...

    www.onlineseminar.nl/dft/webinar/5451...
  7. forum rang 4 Gaston Lagaffe 25 december 2023 11:37
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 25 december 2023 10:34:

    [...]
    Beleggers mischien wel maar consumenten sowieso niet. Die kijjen alleen naar de eigen portemonnee. De uithaal van Jitse op Twitter richting Frankrijk (Macron) doet denken aan de reactie richting Dara destijds. Veel frustratie.
    Er staan hierover wat interessante (engelstalige) artikelen op internet. Spanje (linkse regering) heeft het geprobeerd maar kwam in tijdnood. Sloeg enkele consultaties over en wilde de Directive ter stemming inbrengen. Uber en Doordash hebben bakken geld gespendeerd aan lobbywerk en vanaf het begin goed geteld. Er was geen meerderheid en dit maakt dat het uiteindelijk niet ter stemming is ingebracht (en dat is redelijk uitzonderlijk). België moet het werk nu voortzetten maar wil dit helemaal niet. Ze vinden andere zaken belangrijk. Wat JET nu kan doen is per land bekijken of een " Nationale Directive" haalbaar is. Dit gaat nog niet meevallen maar Nederland, Duitsland, Spanje, Zwitserland, (eventueel België en Oostenrijk) zullen wel de GIG-werkers willen beschermen (de mate waarin zal verschillen). Ierland, Slowakije, Frankrijk en Italië kan je vergeten. Op zich zou JET, Ierland kunnen ombouwen naar het Delco-model in GB. Schijnbaar hebben de Ieren hier geen probleem mee. Je krijgt dan de Ierse variant van Delco (die ca. 20% goedkoper is dan het Scoober-model !) en het past binnen het GBI-deel. Geen idee of Jitse dit wil maar in GB moest hij ook overstag (beter laat dan nooit) en zie het enorme effect op de rentabiliteit. Het wordt er allemaal niet menselijker op maar het is nu wel duidelijk in welke landen GIG-workers uitgebuit mogen worden. Het wordt de hoogste tijd dat Jitse stopt om tegen deze windmolens te vechten en doet wat de concurrentie doet (GIG-workers uitbuiten). Het is niet anders. Nog een vrolijke kerst en welkom in Europa.
  8. forum rang 6 Hendrik Roo 25 december 2023 12:24
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 25 december 2023 11:37:

    [...]Er staan hierover wat interessante (engelstalige) artikelen op internet. Spanje (linkse regering) heeft het geprobeerd maar kwam in tijdnood. Sloeg enkele consultaties over en wilde de Directive ter stemming inbrengen. Uber en Doordash hebben bakken geld gespendeerd aan lobbywerk en vanaf het begin goed geteld. Er was geen meerderheid en dit maakt dat het uiteindelijk niet ter stemming is ingebracht (en dat is redelijk uitzonderlijk). België moet het werk nu voortzetten maar wil dit helemaal niet. Ze vinden andere zaken belangrijk. Wat JET nu kan doen is per land bekijken of een " Nationale Directive" haalbaar is. Dit gaat nog niet meevallen maar Nederland, Duitsland, Spanje, Zwitserland, (eventueel België en Oostenrijk) zullen wel de GIG-werkers willen beschermen (de mate waarin zal verschillen). Ierland, Slowakije, Frankrijk en Italië kan je vergeten. Op zich zou JET, Ierland kunnen ombouwen naar het Delco-model in GB. Schijnbaar hebben de Ieren hier geen probleem mee. Je krijgt dan de Ierse variant van Delco (die ca. 20% goedkoper is dan het Scoober-model !) en het past binnen het GBI-deel. Geen idee of Jitse dit wil maar in GB moest hij ook overstag (beter laat dan nooit) en zie het enorme effect op de rentabiliteit. Het wordt er allemaal niet menselijker op maar het is nu wel duidelijk in welke landen GIG-workers uitgebuit mogen worden. Het wordt de hoogste tijd dat Jitse stopt om tegen deze windmolens te vechten en doet wat de concurrentie doet (GIG-workers uitbuiten). Het is niet anders. Nog een vrolijke kerst en welkom in Europa.
    Die nationale derictives zijn er toch al ?
    Op basis daarvan zijn aan Deliveroo toch al boetes opgelegd ?
    JET kan het beloningsmodel toch per land afstemmen ?
  9. forum rang 5 kassa! 25 december 2023 12:28
    quote:

    voda schreef op 25 december 2023 11:33:

    Terugblik webinar: Alphabet en Fugro op kooplijst voor 2024
    REDACTIE DFT

    Aangepast: Gisteren, 12:01 Gisteren, 11:49 in FINANCIEEL

    Nico Inberg van de Aandeelhouder ziet onder meer Alphabet, Fugro en Just Eat Takeaway als kansrijke aandelen voor volgend jaar. Dat liet hij donderdagavond weten tijdens het door DFT in samenwerking met Société Générale gehouden webinar.

    Voor meer, zie de link:

    www.telegraaf.nl/financieel/433663581...

    www.onlineseminar.nl/dft/webinar/5451...
    Nico vond Feyenoord ook kansrijk om opnieuw kampioen te worden ....
  10. Ysfogel 25 december 2023 12:31
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 25 december 2023 11:37:

    [...]Er staan hierover wat interessante (engelstalige) artikelen op internet. Spanje (linkse regering) heeft het geprobeerd maar kwam in tijdnood. Sloeg enkele consultaties over en wilde de Directive ter stemming inbrengen. Uber en Doordash hebben bakken geld gespendeerd aan lobbywerk en vanaf het begin goed geteld. Er was geen meerderheid en dit maakt dat het uiteindelijk niet ter stemming is ingebracht (en dat is redelijk uitzonderlijk). België moet het werk nu voortzetten maar wil dit helemaal niet. Ze vinden andere zaken belangrijk. Wat JET nu kan doen is per land bekijken of een " Nationale Directive" haalbaar is. Dit gaat nog niet meevallen maar Nederland, Duitsland, Spanje, Zwitserland, (eventueel België en Oostenrijk) zullen wel de GIG-werkers willen beschermen (de mate waarin zal verschillen). Ierland, Slowakije, Frankrijk en Italië kan je vergeten. Op zich zou JET, Ierland kunnen ombouwen naar het Delco-model in GB. Schijnbaar hebben de Ieren hier geen probleem mee. Je krijgt dan de Ierse variant van Delco (die ca. 20% goedkoper is dan het Scoober-model !) en het past binnen het GBI-deel. Geen idee of Jitse dit wil maar in GB moest hij ook overstag (beter laat dan nooit) en zie het enorme effect op de rentabiliteit. Het wordt er allemaal niet menselijker op maar het is nu wel duidelijk in welke landen GIG-workers uitgebuit mogen worden. Het wordt de hoogste tijd dat Jitse stopt om tegen deze windmolens te vechten en doet wat de concurrentie doet (GIG-workers uitbuiten). Het is niet anders. Nog een vrolijke kerst en welkom in Europa.
    De enige landen waar "winst" gemaakt wordt met bezorgers in loondienst bij JET zijn de landen waar het percentage niet meer met logistieke-orders is dan rond de 10%. Een logistiek-order kost geld. Bij percentages zoals in het VK (dat hebben ze teruggedraaid naar free lance en niet geheel verassend de opbrengsten gaan snel omhoog) en Zuid-Europa van 40% is het niet meer rendabel. Gaat geen (Europese) wet verandering in brengen.
  11. forum rang 7 Steef89 25 december 2023 13:02
    quote:

    Ysfogel schreef op 25 december 2023 12:31:

    [...]

    De enige landen waar "winst" gemaakt wordt met bezorgers in loondienst bij JET zijn de landen waar het percentage niet meer met logistieke-orders is dan rond de 10%. Een logistiek-order kost geld. Bij percentages zoals in het VK (dat hebben ze teruggedraaid naar free lance en niet geheel verassend de opbrengsten gaan snel omhoog) en Zuid-Europa van 40% is het niet meer rendabel. Gaat geen (Europese) wet verandering in brengen.
    Er is geen winnaar wat betreft de transitie naar Food Delivery 3.0. Logistiek is verlieslatend, een enkele stad met de juiste omstandigheden als uitzondering.

    Supermarkten krijgen het over de gehele linie niet kostendekkend, laat staan winstgevend.

    Uber bullishe analisten (pun intended) zoals ABN zeggen zelfs dat het nooit wat kan worden (ABN > huisbank JET).

    Weg uit USA.
    Weg uit ANZ.
    Focus op MP.
    Focus op UK/I.
    Focus op groei.
  12. forum rang 5 kassa! 25 december 2023 13:10
    quote:

    Steef89 schreef op 25 december 2023 13:02:

    [...]

    Er is geen winnaar wat betreft de transitie naar Food Delivery 3.0. Logistiek is verlieslatend, een enkele stad met de juiste omstandigheden als uitzondering.

    Supermarkten krijgen het over de gehele linie niet kostendekkend, laat staan winstgevend.

    Uber bullishe analisten (pun intended) zoals ABN zeggen zelfs dat het nooit wat kan worden (ABN > huisbank JET).

    Weg uit USA.
    Weg uit ANZ.
    Focus op MP.
    Focus op UK/I.
    Focus op groei.
    Met wat meer creativiteit kan je een eind komen, als voorbeeld een order moet minimaal €30 zijn of zoiets.
    Minder orders maar wel lucratiever. Zo zal er nog wel meer te verzinnen zijn.
  13. forum rang 7 KCNIB 25 december 2023 13:12
    quote:

    Steef89 schreef op 25 december 2023 13:02:

    [...]

    Er is geen winnaar wat betreft de transitie naar Food Delivery 3.0. Logistiek is verlieslatend, een enkele stad met de juiste omstandigheden als uitzondering.

    Supermarkten krijgen het over de gehele linie niet kostendekkend, laat staan winstgevend.

    Uber bullishe analisten (pun intended) zoals ABN zeggen zelfs dat het nooit wat kan worden (ABN > huisbank JET).

    Weg uit USA.
    Weg uit ANZ.
    Focus op MP.
    Focus op UK/I.
    Focus op groei.
    Supermarkten gaan ook voor marktaandeel ondanks verlies
  14. forum rang 5 kassa! 25 december 2023 13:23
    quote:

    KCNIB schreef op 25 december 2023 13:12:

    [...]

    Supermarkten gaan ook voor marktaandeel ondanks verlies
    Je vergeet dat er ook nog een besparingscomponent zit in de bezorging door supermarkten.
    Minder vooraad nodig in de supermarkten, minder vakkenvularbeid. Alle boodschappen komen direct uit grote distributie centra, gaan niet eerst naar de winkels.
  15. forum rang 7 Steef89 25 december 2023 13:39
    quote:

    kassa! schreef op 25 december 2023 13:23:

    [...]

    Je vergeet dat er ook nog een besparingscomponent zit in de bezorging door supermarkten.
    Minder vooraad nodig in de supermarkten, minder vakkenvularbeid. Alle boodschappen komen direct uit grote distributie centra, gaan niet eerst naar de winkels.
    De vaste kosten van de winkel blijven hetzelfde, moet alleen terugverdiend worden door minder betalende consumenten.

    De bezorglocaties van de supermarkt hebben ook vaste kosten.
    Wat denk je dat een 50tal vrachtwagens in de distributie kost vanuit bezorgdepot?
    Veel meer personeelskosten op de auto. Bezorgers verdienen tot 18 euro per uur.

    Er is een reden dat bezorgen van boodschappen groepbreed verlieslatend is. De kosten wegen niet op tegen de omzet die op een andere manier binnenkomt.

    De enige manier waarop je met logistiek nog een beetje extra omzet kunt draaien is door orders te stapelen. Of dat in de praktijk kan, weet ik niet. Lijkt me heel moeilijk. Misschien dat Ysfoger daar wat over kan zeggen als ervaringsdeskundige.
  16. forum rang 5 kassa! 25 december 2023 13:55
    quote:

    Steef89 schreef op 25 december 2023 13:39:

    [...]

    De vaste kosten van de winkel blijven hetzelfde, moet alleen terugverdiend worden door minder betalende consumenten.

    De bezorglocaties van de supermarkt hebben ook vaste kosten.
    Wat denk je dat een 50tal vrachtwagens in de distributie kost vanuit bezorgdepot?
    Veel meer personeelskosten op de auto. Bezorgers verdienen tot 18 euro per uur.

    Er is een reden dat bezorgen van boodschappen groepbreed verlieslatend is. De kosten wegen niet op tegen de omzet die op een andere manier binnenkomt.

    De enige manier waarop je met logistiek nog een beetje extra omzet kunt draaien is door orders te stapelen. Of dat in de praktijk kan, weet ik niet. Lijkt me heel moeilijk. Misschien dat Ysfoger daar wat over kan zeggen als ervaringsdeskundige.
    idd de huidige infrastructuur dateert nog volledig uit de tijd dat er nog geen boodschappen werden bezorgd. Maar je denkt toch niet dat (nieuwe) supermarkten anno 2030 net zo groot zullen zijn als nu. Iedere m2 huur die je bespaart op A-locaties telt.
    En als het allemaal niet zo snel gaat als supermarkten willen hebben ze altijd nog het prijswapen achter de hand.
  17. Ysfogel 25 december 2023 14:13
    quote:

    Steef89 schreef op 25 december 2023 13:39:

    [...]

    De vaste kosten van de winkel blijven hetzelfde, moet alleen terugverdiend worden door minder betalende consumenten.

    De bezorglocaties van de supermarkt hebben ook vaste kosten.
    Wat denk je dat een 50tal vrachtwagens in de distributie kost vanuit bezorgdepot?
    Veel meer personeelskosten op de auto. Bezorgers verdienen tot 18 euro per uur.

    Er is een reden dat bezorgen van boodschappen groepbreed verlieslatend is. De kosten wegen niet op tegen de omzet die op een andere manier binnenkomt.

    De enige manier waarop je met logistiek nog een beetje extra omzet kunt draaien is door orders te stapelen. Of dat in de praktijk kan, weet ik niet. Lijkt me heel moeilijk. Misschien dat Ysfoger daar wat over kan zeggen als ervaringsdeskundige.
    In de praktijk bij ons bezorgrestaurant met eigen bezorgers (maar niet mijn restaurant) is het zo dat in de praktijk dat wij op bijvoorbeeld een zondag 2 tot 2,5 x de omzet draaien van een normale doordeweekse dag, maar wij maar 50 tot 70% meer bezorgers per shift hebben. De efficiëntie gaat flink omhoog doordat je op drukke dagen meer orders kunt combineren per rit en ook nog eens minder wachttijd (per bezorger)hebt tussen
    de orders. Dit is niet uniek en geldt natuurlijk voor alle bezorgrestaurants.

    Waar wij bijvoorbeeld het voordeel hebben dat als het erg rustig is de bezorgers meehelpen met de verschillende werkzaamheden in de keuken of dat ze eerder naar huis gaan. Bij Jet hangen ze een beetje doelloos rond en moeten ze doorbetaald worden.

    Het JET-systeem van bezorgers in dienst is erg kostbaar en inefficient (ook door alle kosten er om heen zoals werving/selectie kosten/leidingevenden/coordinatoren en payrolling).

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2909 2910 2911 2912 2913 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑

Direct naar Forum

Premium

Herhaling van zetten bij Just Eat Takeaway

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links