Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,885 29 apr 2024 12:40
  • +0,105 (+1,82%) Dagrange 5,800 - 5,925
  • 110.077 Gem. (3M) 327,6K

TomTom december 2023

1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 43 44 45 46 47 ... 52 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 23 december 2023 09:43
    Afgelopen week slechts 65.011 aandelen ingekocht.

    Period Total shares repurchased Average purchase price Total consideration
    30 October - 03 November 2023 558,637 €5.7013 €3,184,945
    06 - 10 November 2023 422,211 €5.9802 €2,524,901
    13 - 17 November 2023 202,403 €6.1856 €1,251,981
    20 - 24 November 2023 206,160 €6.2425 €1,286,962
    27 November - 01 December 2023 141,591 €6.1186 €866,342
    04 - 08 December 2023 103,518 €6.1712 €638,827
    11 - 15 December 2023 151,967 €6.2198 €945,208
    18 - 22 December 2023 65,011 €6.3222 €411,014
    Subtotal 1,851,498 €6.0006 €11,110,180
  2. Benjamin G. 23 december 2023 18:55
    quote:

    Jaap schreef op 23 december 2023 13:48:

    [...]

    Ik kan het mis hebben, maar het plaatje geeft volgens mij alleen kanalen aan waar TomTom al direct bij betrokken is.
    De AI in de auto door Microsoft en TomTom is dan gewoon een extra kanaal.
    Dat klopt, maar het zegt heel weinig. Microsoft heeft meerdere mogelijkheden om in de dashboard van de auto te komen. TomTom heeft dat veel minder. Microsoft is waarschijnlijk veel minder afhankelijk van TomTom voor succes dan andersom. Vraag is dus of TomTom een relevante oplossing biedt. Vooralsnog gaat het om traffic en routing diensten dat Microsoft interessant vindt.

    Onderstaand wat linkjes naar perspectief van Microsoft:
    blogs.microsoft.com/blog/2017/01/05/m...

    azure.microsoft.com/en-us/blog/micros...

    Hierbij de link naar het document uit 2017.
    www.bing.com/search?q=Empowering+auto...

    Ook een link naar Cisco Jasper:
    newsroom.cisco.com/c/r/newsroom/en/us...

    Dit plaatje geeft een aardig beeld van de services rondom connected car vanuit perspectief van telematics:
    www.st.com/en/automotive-infotainment...

    Dit is ook een aardige. Meerdere marketintel rapporten geven een CAGR van meer dan 30% voor HD Maps. TomTom haalt dit niet, daar kunnen meerdere verklaring voor zijn. Bijvoorbeeld dat de HD Maps markt groter is geworden door meer services. Dat betekent dat er nieuwe toetreders zijn. Dat verklaart waarom TomTom aan de hand van contracten die beschikbaar zijn en waar zij op mee kunnen dingen, toch kan zeggen dat ze marktaandeel winnen.
    www.marketsandmarkets.com/Market-Repo...

    Tot slot. De klapper op de vuurpijl. NVIDIA heeft een ander belang en ook andere kijk op advanced navigation en HD mapping dan Microsoft en TomTom. Heeft te maken met wat ze willen verkopen.
    www.nvidia.com/en-us/self-driving-car...
  3. forum rang 6 pwijsneus 23 december 2023 20:27
    quote:

    Benjamin G. schreef op 23 december 2023 18:55:

    [...]

    Dat klopt, maar het zegt heel weinig. Microsoft heeft meerdere mogelijkheden om in de dashboard van de auto te komen. TomTom heeft dat veel minder. Microsoft is waarschijnlijk veel minder afhankelijk van TomTom voor succes dan andersom. Vraag is dus of TomTom een relevante oplossing biedt. Vooralsnog gaat het om traffic en routing diensten dat Microsoft interessant vindt.

    Onderstaand wat linkjes naar perspectief van Microsoft:
    blogs.microsoft.com/blog/2017/01/05/m...

    azure.microsoft.com/en-us/blog/micros...

    Hierbij de link naar het document uit 2017.
    www.bing.com/search?q=Empowering+auto...

    Ook een link naar Cisco Jasper:
    newsroom.cisco.com/c/r/newsroom/en/us...

    Dit plaatje geeft een aardig beeld van de services rondom connected car vanuit perspectief van telematics:
    www.st.com/en/automotive-infotainment...

    Dit is ook een aardige. Meerdere marketintel rapporten geven een CAGR van meer dan 30% voor HD Maps. TomTom haalt dit niet, daar kunnen meerdere verklaring voor zijn. Bijvoorbeeld dat de HD Maps markt groter is geworden door meer services. Dat betekent dat er nieuwe toetreders zijn. Dat verklaart waarom TomTom aan de hand van contracten die beschikbaar zijn en waar zij op mee kunnen dingen, toch kan zeggen dat ze marktaandeel winnen.
    www.marketsandmarkets.com/Market-Repo...

    Tot slot. De klapper op de vuurpijl. NVIDIA heeft een ander belang en ook andere kijk op advanced navigation en HD mapping dan Microsoft en TomTom. Heeft te maken met wat ze willen verkopen.
    www.nvidia.com/en-us/self-driving-car...
    Dat is het exact.
  4. beursbeurs 24 december 2023 07:55
    quote:

    Benjamin G. schreef op 23 december 2023 18:55:

    [...]

    Dit is ook een aardige. Meerdere marketintel rapporten geven een CAGR van meer dan 30% voor HD Maps. TomTom haalt dit niet, daar kunnen meerdere verklaring voor zijn. Bijvoorbeeld dat de HD Maps markt groter is geworden door meer services. Dat betekent dat er nieuwe toetreders zijn. Dat verklaart waarom TomTom aan de hand van contracten die beschikbaar zijn en waar zij op mee kunnen dingen, toch kan zeggen dat ze marktaandeel winnen.

    Dit zou ook de verklaring kunnen zijn waarom de shorters zo zwaar inzetten op TomTom
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 24 december 2023 09:40
    quote:

    Benjamin G. schreef op 23 december 2023 18:55:

    [...]

    Deel van de post weggelaten; zie hierboven.

    Dit is ook een aardige. Meerdere marketintel rapporten geven een CAGR van meer dan 30% voor HD Maps. TomTom haalt dit niet, daar kunnen meerdere verklaring voor zijn. Bijvoorbeeld dat de HD Maps markt groter is geworden door meer services. Dat betekent dat er nieuwe toetreders zijn. Dat verklaart waarom TomTom aan de hand van contracten die beschikbaar zijn en waar zij op mee kunnen dingen, toch kan zeggen dat ze marktaandeel winnen.
    www.marketsandmarkets.com/Market-Repo...

    Tot slot. De klapper op de vuurpijl. NVIDIA heeft een ander belang en ook andere kijk op advanced navigation en HD mapping dan Microsoft en TomTom. Heeft te maken met wat ze willen verkopen.
    www.nvidia.com/en-us/self-driving-car...
    AB
    Dank voor het uitzoeken en de linkjes.
    Zeer verhelderend.
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 24 december 2023 11:24
    Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
    heeft er een verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
    Van 7711.813 aandelen is afscheid genomen door één of meerdere grootinvesteerders.

    De stand is nu:
    % owners Shares
    26,7% General Public 34.436.130
    22,1% Institutions 28.536.964
    51,3% Individual Insiders 66.234.823

    * Letop: Morningstar geeft een ander beeld(en)
  7. forum rang 4 Spoorstudent 24 december 2023 11:37
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 24 december 2023 11:24:

    Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
    heeft er een verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
    Van 7711.813 aandelen is afscheid genomen door één of meerdere grootinvesteerders.

    De stand is nu:
    % owners Shares
    26,7% General Public 34.436.130
    22,1% Institutions 28.536.964
    51,3% Individual Insiders 66.234.823

    * Letop: Morningstar geeft een ander beeld(en)
    Een zeven te veel?

    Wie had die stukjes ook al weer opgepakt?
    Ik denk JR :)
  8. Benjamin G. 24 december 2023 12:16
    Grofweg lijken ADAS systemen in twee technische stromingen onder te verdelen. Die zijn van elkaar afhankelijk. De ene is routeplanning, gaat uit van de cloud en services rondom locatie content. De andere is motion planning en gaat uit van dataverwerken op de edge - randen van het netwerk.

    Cloud opvatting en locatie content
    Op die eerste stroming varen Microsoft en TomTom. Microsoft kan haar content services aanbieden en data in de cloud verwerken. Hiervoor zijn kaartinformatie, traffic informatie en beslissingen ten aanzien van route nodig. Dit is de functie van TomTom in dat schema. Interessant is de positie van Here:

    mspoweruser.com/microsoft-bing-maps-s...
    tweakers.net/nieuws/119067/microsoft-...
    allaboutwindowsphone.com/news/item/23...

    Rond 2019 werkte Microsoft samen met TomTom, HERE, Openstreetmap en ESRI. Here is dus uitgefaseerd. Blijven over Openstreetmap, ESRI en TomTom. Zie daar de beweging naar Overture. Nu is HD mapping een kostbare hobby met latency issues (ca. 10 seconden). Met andere woorden in mijn ogen is edge data nodig, zie de stroming rondom motion planning.

    In dit artikel staan issues van kosten en latency beschreven:
    intellias.com/solving-the-challenges-...

    Wat er ook in dit artikel staat:
    "As early versions of Tesla Full Self-Driving demonstrate, HD maps are not a luxury component but a necessity for safe and reliable automated driving."

    HD maps zijn dus randvoorwaardelijk. Dus TomTom heeft een sterke positie op basis van competenties (HD mapmaking), services (route beslissingen, traffic informatie). Daarnaast hebben ze hun eigen digital cockpit gebouwd. Dat lijkt een slimme strategische zet.

    Mijn indruk is dat de relatie met Microsoft zich oprecht lijkt te verdiepen en ook passend is. Anders dan bij NVIDIA. Hier maakte wereldbelegger melding van in deze post:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1389666/TomTom...

    De logica hier achter lijkt te zitten in verschillende opvattingen. Wellicht is NVIDIA de klant die bij Enterprise voor terugval in omzet heeft gezorgd. Hoe dan ook brengt dit ons bij de tweede stroming. Interessant om te zien wat daar gebeurt.

    Edge opvatting en motion planning

    Met de overname van Mobileye door Intel heeft Intel zich een weg proberen te zoeken in de automotive markt. Als ik de berichten mag geloven is dat niet zo gelopen als gewenst.

    www.theverge.com/2021/12/7/22822279/i...
    In dit artikel een verwijzing naar autopilot van Tesla. Tesla claimt dat Mobileye niet heeft waar kunnen maken wat ze beloven.

    Mercedes dat eerder in consortium met BMW en Volkswagen zat bij Mobileye is overgestapt naar NVIDA.
    techtime.news/2020/06/26/mobileye-10/
    www.mobileye.com/news/volkswagen-comm...
    developer.nvidia.com/blog/acceleratin...
    blogs.nvidia.com/blog/hd-mapping-driv...
    (artikel uit 2019 over partnerschappen)

    Volgens Reuters is de IPO van Mobileye een gevolg van toenemende concurrentie door NVIDIA en Qualcomm.
    www.reuters.com/markets/deals/intel-s...

    Dus er is sprake van een stevige concurrentie als het gaat om verwerken van data via systems on a chip op de randen van het netwerk. Dat is een ander marktsegment binnen Advanced Driver Assistance Systems. Op dit moment zijn Mobileye, NVIDIA en Qualcomm elkaars concurrenten. Waarbij NVIDIA met haar drive platform er voor kiest de data van de sensoren te gebruiken om de omgeving te mappen. De toepassingsgebieden als ik op hun website kijk lijken niet zozeer automotive te zijn alswel UAV / drones die werken in ongedefinieerde omgevingen met specifieke repeterende taken.

    Vermoed dat NVIDIA met drive vooral wil laten zien wat het kan. Dat is relevant omdat zij onder andere mikken op services van voorspellend onderhoud van auto's.

    Digital cockpit
    De grote techbedrijven zijn in de ontwikkeling van een zelfrijdende auto afhankelijk van elkaar. Nu minder en straks meer en meer. Een level 4 of 5 auto zal data in de cloud verwerken en op de randen/systems on a chip. Het lijkt erop dat TomTom met die Digital Cockpit wil laten zien hoe je al die data en services effectief kunt benutten. Naar mijn indruk is voor TomTom en Microsoft de gebruiksvriendelijkheid voor de bestuurder (B-C markt) relevanter dan voor bijvoorbeeld NVIDIA (B-B).

    Ik ben dus erg benieuwd naar de ontwikkelingen in Enterprise en groei in automotive. Gaat Overture het probleem van scalable data, verwerking en latency oplossen. Komen daar nieuwe klanten bij voor TomTom die kaartlagen van TomTom gebruiken voor nieuwe services. Dat is dus ook goed voor Microsoft Azure.
    Voor Automotive vertrouw ik erop dat ze marktaandeel winnen. Het wordt vooral interessant als de digital cockpit wordt verkocht.

  9. forum rang 4 GLMF 24 december 2023 18:21
    n.a.v. de uitstekende post van Benjamin, kwam ik toevallig hier terecht www.insidermonkey.com/blog/mobileye-g...

    duidelijk dat de CEO hier veel meer zjin best doet om zijn bedrijf positief neer te zetten, en hoge verwachtingen neer te zetten

    wel verwíjst hij een aantal keren naar de komende months' voor mogelijke nieuwe deals'; blijkbaar zitten ze in dezelfde vijver (oa ADAS) waar TT ook inzit; hopelijk wat tegenvallers voor mobileye de komende maanden
  10. forum rang 4 GLMF 24 december 2023 18:41
    1 punt uit de Mobileye Q3-2023 call mbt gebruik HD maps:
    Pierre Ferragu: So, I think you made interesting comments about China in your prepared remarks. It must be like a very interesting market at the moment with you guys ramping up supervision. And at the same time, you have like a handful of competitors who started to pull on the market like in the hands of drivers of consumers kind of like sales driving features that provide like, I would say, a similar service but with more compute and more sensors, more than just camera. And I’d love to hear how much you’ve been able to assess the difference in user experiences between supervision and these alternative features. And how you feel about it is, at the end of the day, all these systems competing within that like a very similar ground. Are they offering very similar experiences, or do you see like significant differences emerging between supervision and what the rest of the market has been able to put on the road so far?

    Amnon Shashua: So, there have been detailed benchmarks comparing by us, by Chile, by store parties comparing ZR-001 with MCP comparing to Xpento to mio to auto. The difference is striking in terms of measuring the mean time to intervention, all sorts of things, how much time it takes to go to point A to point B. The ZR-001 was by tens of percent faster much, let’s say, intervention rate by order of magnitude, less intervention rate. Now the difference is really striking. Some of those systems, I think all of them are relying on a high-definition map, the conventional high-definition map which they already have mentioned that they cannot scale it, t’s too expensive to the scale where the Mobileye doesn’t queue the conventional high-definition definition map.

    And those systems are much more expensive. As you mentioned, the compute sometimes it’s about 10x more compute than what we have many more sensors, more radars, trans facing Lazar and some of them, they have 2 front-facing Lazar. So, I think we are very confident. We have a good value proposition in terms of performance, in terms of cost, in terms of ability, our capabilities allow scalability, geographic scalability that a conventional high-definition maker will find it very difficult to compete. The kind of benchmarks that have been conducted is how the behavior when you approach a construction zone when there is a block plan. So, it was a very detailed benchmark. It’s not just intervention rates. And really, the difference is to IT.
  11. forum rang 4 Kuiken 27 december 2023 11:53
    Bron Wards auto news daily

    INDUSTRY NEWS
    Volkswagen Brand Making Deep Cuts in Operating Costs

    The German automaker expects to reduce costs by $11 billion a year by 2026.
    Greg Kable | Dec 26, 2023

    Volkswagen confirms it is initiating sweeping cost-cutting measures aimed at achieving global operating savings of up to $4.4 billion in the coming year in a move it says will significantly improve its competitiveness as it pivots from a lineup dominated by internal-combustion-engine models to one predominately of electric models.

    By 2026, the savings are expected to reach up to $11 billion annually, with the German automaker targeting a long-term return on investment of 6.5%.

    The measures apply to the Volkswagen brand but also are expected to help bolster the efficiency of the Volkswagen Group as a whole, as other subsidiaries tap into savings from administration, production, purchasing and engineering.

    “This is the most comprehensive cost-cutting plan Volkswagen has ever instigated,” VW CEO Thomas Schäfer (pictured, below left) says, adding, “It is important to withstand the increasingly tough competition in an extremely challenging market environment.”

    Thomas Schafer VW CEO.jpgAfter more than six months of negotiations with managers and union leaders, VW says it plans to reduce administrative costs by up to 20% from current levels. The option for partial and early retirement will be extended to a larger number of workers, and a hiring freeze put into place in November will be extended indefinitely.

    Laying out the savings plans, the head of the automaker’s works council, Daniela Cavallo, says there will be no employee layoffs for operational reasons.

    Additionally, VW is targeting significant reductions in material, manufacturing, and fixed costs. The world’s second-largest automaker by production volume says it plans to make good on earlier plans to reduce the development time of new models from 50 to 36 months – a measure that is expected to save up to $1.1 billion alone by 2028.

    By relying more heavily on digital simulation in the development of new models, for example, the number of road-going prototypes constructed by VW is planned to be reduced by up to 50%. This measure, to name one VW has identified, will result in annual savings of up to $440 million.

    Confirmation of VW’s cost-cutting measures comes after Schäfer suggested “all is at stake” during an internal meeting held in July. At the time, he told top-level managers, “the roof is on fire” in underscoring the task the company faces in cutting costs, adding greater levels of efficiency and improving its competitiveness against established legacy automakers and new electric vehicle start-ups.
  12. forum rang 4 JH1988 27 december 2023 11:54
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 december 2023 11:11:

    In de week van 18 - 22 December 2023 slechts 65.011 aandelen ingekocht.
    Deze week slechts drie dagen lang.
    Inkoop, als de junior-inkoper geen vrij heeft, zal deze dagen zeker geen short squeeze opleveren.
    Grappig dat iedereen op elk forum over elk aandeel het over een short squeeze heeft, terwijl in werkelijkheid bij 0.000000001% van de aandelen plaatsvind.

    Leuk stuk op IEX PREMIUM over interview met de CEO van TomTom.
1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 43 44 45 46 47 ... 52 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links