Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,605 3 mei 2024 17:35
  • -0,015 (-0,27%) Dagrange 5,580 - 5,740
  • 375.660

TomTom december 2023

1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 52 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 12 december 2023 15:38
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 12 december 2023 15:15:

    Toch wel vreemd. Vorige week heeft TT zo,n 103K aandelen uit de markt gehaald, terwijl JPM er 600K heeft gedumpt. Ik vind dat weinig. Je zou toch denken dat ze zeker de helft moeten kunnen opkopen.
    Dan is er een andere koper die voor TT in de bied kruipt. JP's positie is trouwens nu de 1 na grootste van de 3 NL beurzen. Een positie van boven 2% is zeldzaam. Gaan ze voor plek 1 en wanneer is het mooi geweest?

    Top 10 short posities op AEX, AMX en AscX

    1. Basic-Fit | BlackRock Investment Management | 2.62%
    2. TomTom | J.P. Morgan Asset Management | 2.25%
    3. Alfen | Qube Research & Technologies | 1.99%
    4. Just Eat | BlackRock Investment Management | 1.74%
    5. AMG | Marshall Wace | 1.60%
    6. BESI | Point72 Asset Management | 1.37%
    7. Signify | BlackRock Investment Management | 1.04%
    8. Air France KLM | Marshall Wace | 1.20%
    9. Wereldhave | Toscafund Asset Management | 0.94%
    10. Philips | Citadel Advisors | 0.78%
  2. forum rang 7 ketchup 12 december 2023 17:28
    quote:

    Biofoed schreef op 12 december 2023 16:42:

    JPM nog een tandje erbij om 15.30 uur...
    Hopelijk wordt HG boos en meldt hij morgen dat hij al een bod van €20 van Microsoft heeft afgewezen en dat ze volgend jaar of in 2025 verder gaan praten. Vermoedelijk is er dan iemand bij JPM die zijn kerstbonus gaat missen.....
    niemand gaat 20 euro bieden voor iets wat voor 6 euro aan de beurs staat
    HG moet eerst TT op eigen kracht naar 12 euro zien te tillen om dan iemand te verleiden er 50% premie voor neer te leggen

    beleggers hebben geen boodschap aan de mooie vooruitzichten van HG , het vertrouwen in HG & Co is net zo verdampt de laatste jaren als de beurswaarde van het bedrijf

    TT zal het keihard moeten laten zien door 1) de ingekochte aandelen daadwerkelijk te schrappen en 2) winsten van ten minste 0,50 euro WPA , en als HG dat kan laten zien dan zullen de kopers in de rij staan en is een multiple van X20 of zelfs X25 mogelijk , heb je het over een 12 euro aandeel eind 2025 en dan op die goed nieuws show als de donder de toko onder een ander dak brengen @ 50% premie ... = 18 euro , want de pret zal niet lang duren, uiteindelijk is er geen verdienmodel voor TT op de lange termijn

    het zal dus echt een moment opname zijn , en HG heeft het al 1x mis gelopen, toen TT in sympathie mee-surfde op de hype ontstaan na de verkoop van HERE & Fleetmatics, toen was het ook mogelijk 18 euro te krijgen voor de som der delen, toen nog bij 235 mio uitstaande aandelen en Telematics on-board

    Weinig mensen krijgen zo'n 2 x kans, het ziet er naar uit dat HG dit wel krijgt, hij zal hem nu vol moeten raken
  3. forum rang 6 tatje 12 december 2023 17:35
    Ik heb ketchup als belegger heel hoog zitten.

    Maar voor 18 verkoopt Harold de toko echt niet.

    2 strijd google tegen ( Amazon Meta Microsoft en TomTom ) en dan geen verdienmodel, ik zie het anders :-)

    Dat Tom Tom omhoog gaat, is voor mij een zekerheid.

    0,50 euro wpa en daarna 1 euro, 1,50 2,00 2,50 3,00

    Je hoeft en moet het niet altijd eens zijn en toch respect voor een andere mening.
  4. forum rang 6 JustRevisited 12 december 2023 17:50
    Wies / Ketchup heeft gelijk

    Goddijn moet asap zijn koers de lucht in brengen.

    Hij laat in het recente interview duidelijk merken dat hij open staat voor bieders “maar er niet op gaat zitten wachten” en dat de eigen strategie slaagt dus dat er geen noodzaak is.

    Dat is een soort hard to get spelen en je waarde op de markt laten weten. Toen ik nog vrijgezel was (ancient history) vond ik het ook niet erg als het uitlekte dat ik in meerdere vijvers aan het vissen was.

    Als TT met goede berichten de koers naar double digit brengt dan krijgt hij in elk geval geen luizen biedingen.
  5. forum rang 7 ketchup 12 december 2023 17:51
    Tatje,

    er is een rapport uit

    From A1 to Alpha
    " How Artificial Intelligence is driving the New Industrial Revolution "

    leest ongelofelijk en er zijn 2 bedrijven die uitblinken en voor nu in de driving seat zitten

    Alphabet en Nvidia ieder met hun eigen expertise en die gaan bepalend zijn de komende jaren

    verder schelen we niet van mening, ook ik ben overtuigd dat TT een zeer goede kanskaart is voor de komende 2 - 3 jaar om 1) te dubbelen van 6 naar 12 euro en dan in de verkoop

    enkel ik zie TT geen pricing power hebben en daarom zijn ze een dienstverlener en geen profitmaker
  6. forum rang 6 JustRevisited 12 december 2023 17:59
    quote:

    ketchup schreef op 12 december 2023 17:51:

    Tatje,

    er is een rapport uit

    From A1 to Alpha
    " How Artificial Intelligence is driving the New Industrial Revolution "

    leest ongelofelijk en er zijn 2 bedrijven die uitblinken en voor nu in de driving seat zitten

    Alphabet en Nvidia ieder met hun eigen expertise en die gaan bepalend zijn de komende jaren

    verder schelen we niet van mening, ook ik ben overtuigd dat TT een zeer goede kanskaart is voor de komende 2 - 3 jaar om 1) te dubbelen van 6 naar 12 euro en dan in de verkoop

    enkel ik zie TT geen pricing power hebben en daarom zijn ze een dienstverlener en geen profitmaker
    En vlak Microsoft niet uit met ChatGPT

    Zie alles onder kopje 2. Dit komt uit een onderzoeksrapport dat HERE vorige week publiceerde.

    **Strategische Partnerschappen:**
    TomTom heeft strategische partnerschappen gevormd met vooraanstaande technologiebedrijven zoals Microsoft, StreetLight Data, PTV Group, Flow Labs, en Alteryx. Deze samenwerkingen richten zich op het verbeteren van locatiegebaseerde oplossingen, variërend van integratie met Microsoft-platforms tot geavanceerde route-optimalisatie, verkeersbeheer en analytische mogelijkheden met Alteryx's Location Intelligence.

    **AI-integratie:**
    TomTom maakt uitgebreid gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om locatiegebaseerde oplossingen te verbeteren. Het heeft samengewerkt met Microsoft OpenAI's ChatGPT om een geolocatieplug-in te introduceren, waarmee gebruikers geavanceerde functies kunnen gebruiken zoals kaartvisualisatie, routering, en gedetailleerde geolocatie-informatie binnen de chatinterface. Bovendien heeft TomTom AI toegepast in kaartproductie, met tools voor efficiënte verwerking van kaartupdates en een verkeersbordenklassificeerder die geautomariseerd meer dan 1 miljoen borden kan herkennen.

    **Software Powerhouse en Digitale Cockpit:**
    TomTom profileert zich als een software powerhouse met diepgaande kennis van software, gebruikersinterface (UI) en digitale cockpit-technologie. Het heeft een ambitieuze strategie om geavanceerde softwareoplossingen te integreren in de zich ontwikkelende automobielindustrie. De introductie van "Tommy," een AI-assistent in samenwerking met Microsoft, getuigt van hun inspanningen om stemgestuurde functies aan te bieden, zoals navigatie, parkeren en elektrisch voertuig (EV) opladen.

    **Innovatieve Diensten en Technologie:**
    TomTom richt zich op innovatieve diensten, waaronder de "Live Speed Restrictions" -service, die realtime snelheidsbeperkingen weergeeft op het dashboard van een voertuig. Deze technologie, geïntegreerd in TomTom's Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) suite, positioneert het bedrijf als een unieke leverancier die alle categorieën van het Euro NCAP Safety Assist-protocol dekt. TomTom investeert ook in het ontwikkelen van een meer open locatieplatform door samen te werken met OpenStreetMap (OSM) en de Open Mapping Foundation (OMF), en maakt gebruik van sensor-derived observations (SDO) om voortdurend de kwaliteit van zijn kaarten te verbeteren.

    **Toekomstgerichte Kaartinitiatieven:**
    Onder het Orbis Maps-initiatief streeft TomTom naar de creatie van intelligente, veelzijdige kaarten. Door verschillende gegevensbronnen te integreren, waaronder voertuiggegevens, open gegevensbronnen, observaties ter plaatse en privégegevens, wil TomTom gedetailleerde kaarten leveren die voldoen aan diverse klantbehoeften, zoals logistiek, ride-hailing en tweewielig transport. Het gebruik van kunstmatige intelligentie en flexibiliteit in gegevensintegratie speelt hierbij een cruciale rol.
  7. Beursboertje 12 december 2023 19:49
    Je hebt voorzichtige mensen en durfals waaronder gokkers. Gokkers gokken, voorzichtige mensen oriënteren zich en nemen dan een weloverwogen besluit. Waarom deze, in mijn ogen, wijsheid?

    In mijn studententijd werkte ik in een meubelfabriek. Ik mocht komen wanneer ik wilde. Zeg maar, dat de baas mij wel heel erg goed gezind was en ik daar natuurlijk ook wat tegenover stelde.
    Op een avond, hij werkte altijd door als het personeel huiswaarts getogen was, en wij samen een klus klaarden, vertelde hij dat hij een aanbieding had gekregen die zo groot in omvang was dat hij moest uitbreiden. Met het gevolg dat ie met chefs moest gaan werken en er niet van overtuigd was dat hij het overzicht en vooral de binding kon behouden. Het was zo’n man die behalve baas ook vertrouwenspersoon was. Die er was als er bij een personeelslid thuis wat aan de hand was. Erg gelovig, praktiserend gelovig zelfs en hulpvaardig tot op het bot. Je snapt dat hij op handen werd gedragen.
    Een beetje off the record verhaal maar wat hij beleefde was dat hij de binding bij een tich hogere productie en dus tich hoger aantal personeelsleden, kwijt zou raken. Als hobbypsycholoog dacht ik te voelen dat hij bang was zijn gevoel voor veiligheid kwijt te raken, een nivo bij Maslov die op waarde geschat moet worden.
    Hij heeft het dus niet gedaan, de omzet werd minder, hij begon, naast de fabriek, een doe-het-zelf zaak en liet uiteindelijk een prachtige erfenis na en daarmee bedoel ik uiterst tevreden (ex) werknemers en een prima start voor zijn kinderen.

    Wat ik bedoel te zeggen is dat de motivatie van een ondernemer niet strikt een enorme berg geld hoeft te zijn. Zo ken ik het verhaal van een Australische ondernemer die waanzinnige winsten boekte, ermee op wilde houden en zijn bedrijf overdeed aan het personeel. Die hadden het maar even voor elkaar gebokst. Of een bedrijf in Zeeland die om dezelfde reden, gigantische winsten, elk personeelslid een doorbetaalde sabbatical gaf van maar liefst een jaar.

    Wie weet wat Goddijn en collega’s behelst? Zulke mensen weten vast dat 100 miljoen meer of minder voor de kwaliteit van leven geen betekenis heeft. Ok, zij halen een Magnum voor 2,75 en ik ga naar de super en heb er drie voor minder geld. Maar ze worden er niet gelukkiger door, ik weet zeker dat zij dit beamen.

    Dit is natuurlijk weer zo’n kl-tenverhaal waarbij ik bijna vergeet waarom ik eraan begonnen ben.
    Toch een poging.

    De innovaties die Tomtom laat zien getuigen van een enorme inzet van de medewerkers. Die worden daarvoor niet alleen financieel beloond (anders waren ze natuurlijk allang vertrokken) maar ook beloond met respect. Zeg maar dat er een fijne werkomgeving is waarbij Goddijn cs zich veilig, gewaardeerd, voelen. Ieder mens, lijkt mij, wil graag iets positiefs nalaten. Niet alleen een smak geld maar ook een fijne herinnering. We heb allemaal behoefte aan respect, dus zij ook, denk ik zo.

    Natuurlijk kan het anders zijn maar het wil er bij mij niet in dat de berg geld die mogelijk lonkt de enige reden is van het huidige beleid. Het zijn slimme jongens die vast en zeker lange tentakels hebben om kansen op succes in te kunnen schatten. Met de eerst navigatiekastjes hebben ze al een voetafdruk geplaatst. Het blijft bij denken maar ik denk dat ze een tweede in het vizier hebben, eentje van een andere orde dan winstbejag, zeg maar iets van “dat hebben we toch maar mooi voor elkaar gebokst”.

    Een paar weken geleden mocht ik een hartinfarct ervaren. Het klinkt raar maar op de een of andere manier heeft het mijn leven verrijkt, ben nog naïever dan voorheen, een groot goed. Elke dag zie ik mezelf weer in de ambulance liggen in de stellige overtuiging dat er niets aan de hand was, een rimpelingetje. Tot ik plots op een familieavond in huilen uitbarstte, zomaar,
    omdat in een gedicht het woordje “hart” voor kwam. Een mens is een raar wezen, onder de façade van succes en onverbiddelijkheid zit meer dan je in de spiegel ziet.

    Dat denk ik ook bij de gang van zaken bij TomTom. Wat wij zien als een risicovol bedrijf dat in de marge opereert kan het maar zo dat de board een andere agenda heeft dan de laatste centen uit het vuur te slepen.

    Kan maar zo, kan ook zomaar niet, dat wijst de toekomst uit. Vooralsnog ga ik uit van het goede en alles zal reg kom.

    Dan nog even het geval van niets, het geval van een ondergang van dit mooie bedrijf. We hebben de aandelen om er beter van te worden. Wordt het niets dan hebben we verkeerd gegokt of verkeerd beoordeeld. Wie krijgt dan de zwarte Piet? Vanmiddag was er een workshop Stress in het kader van revalidatie. Het was gratis, inclusief koffie dus ik was erbij. De oorzaak van stress lag dan bij iets of iemand buiten onszelf. Ik moest toen denken aan Ivo de Wijs: “Wie is daarvan de schuld? Die debiele homofiele Joodse neger met een bult”. Graag even googelen om niet zomaar de racismekaart te spelen.

    Mocht ik mijn belang verliezen dan heb ik het verkeerd beoordeeld. Mocht in dat geval later blijken dat er vieze spelletjes zijn gespeeld dan ben ik de eerste die inlegt op een fonds die dit aan de kaak stelt.

    Maar dat gaat niet gebeuren.

    Sorry voor dit achterlijke verhaal doch soms gebeurt mij dit.
  8. forum rang 6 JustRevisited 12 december 2023 21:11
    Dit is juist een topverhaal beursboertje.

    Ik ken in mijn omgeving een paar miljonairs en een multi-multi-multi. Die miljonairs zijn nog wel bezig met geld. Want een paar miljoen kun je zo opmaken aan mooie auto’s en verkeerde vrouwen.

    Maar de multi-multi geeft het liever gewoon weg. Een maagverkleining voor een nicht die te dik is, een verbouwing van een woning van een oom die slecht ter been is, geeft financieringen aan velen in zijn omgeving die voor zichzelf willen beginnen, geeft veel aan goede doelen en is ook met allerlei ‘betekenisgeving’ achtige dingen die mijn pet soms te boven gaan.

    Met een helikopter werd hij gebracht naar het dak van een wolkenkrabber waar private equity zijn bedrijf overnam. Hij kreeg zowat een beroerte van die mensen die alleen met status bezig waren. Hij dacht bijna: aan dit soort lui verkoop ik mijn bedrijf niet.

    Respect en waardering zijn niet te koop (ja alleen van mensen die tegen rijkdom opkijken). Ik denk dus ook niet dat ‘de Goddijntjes’ er plezier in zullen hebben om beleggers een poot uit te draaien maar wel een goedlopend bedrijf willen achterlaten en het goede doen voor interne mensen die tomtom door deze technologische omwenteling hebben geleid.
  9. forum rang 6 JustRevisited 12 december 2023 21:33
    Nog een AI berichtje

    www.linkedin.com/posts/mark-anthony-b...

    ===

    Wow! Nog een ongelofelijk gebruik van IFS.ai. Hoe implementeer je een vloot elektrische voertuigen zonder de productiviteit van je werknemers te beïnvloeden?

    Dat is waar IFS.ai in beeld komt, aangedreven door realtime verkeersgegevens van TomTom (met 600 miljoen telemetrie feeds) en meer dan 1 miljoen laadpunten (POI) in kaart gebracht.

    Het resultaat? Geoptimaliseerde planning en routing voor tot wel 50% meer bezoeken. Indrukwekkend genoeg voor 100 voertuigen, maar wat dacht je van 1.000? 30.000? De waarde is enorm. Zie het als de ultieme AI-co-piloot. Dit is AI in actie. Dit is IFS.ai.

    Bekijk de animatie hieronder (voor/ná) en bezoek deze link voor meer informatie: ifs.link/NdJM0k #IFS #EV #Optimalisatie #Duurzaamheid #AI #TomTom
  10. forum rang 4 Straddleman 12 december 2023 22:47
    quote:

    JustRevisited schreef op 12 december 2023 21:11:

    Dit is juist een topverhaal beursboertje.

    Ik ken in mijn omgeving een paar miljonairs en een multi-multi-multi. Die miljonairs zijn nog wel bezig met geld. Want een paar miljoen kun je zo opmaken aan mooie auto’s en verkeerde vrouwen.

    Maar de multi-multi geeft het liever gewoon weg. Een maagverkleining voor een nicht die te dik is, een verbouwing van een woning van een oom die slecht ter been is, geeft financieringen aan velen in zijn omgeving die voor zichzelf willen beginnen, geeft veel aan goede doelen en is ook met allerlei ‘betekenisgeving’ achtige dingen die mijn pet soms te boven gaan.

    Met een helikopter werd hij gebracht naar het dak van een wolkenkrabber waar private equity zijn bedrijf overnam. Hij kreeg zowat een beroerte van die mensen die alleen met status bezig waren. Hij dacht bijna: aan dit soort lui verkoop ik mijn bedrijf niet.

    Respect en waardering zijn niet te koop (ja alleen van mensen die tegen rijkdom opkijken). Ik denk dus ook niet dat ‘de Goddijntjes’ er plezier in zullen hebben om beleggers een poot uit te draaien maar wel een goedlopend bedrijf willen achterlaten en het goede doen voor interne mensen die tomtom door deze technologische omwenteling hebben geleid.
    Bijna dus toch gedaan.
  11. forum rang 6 JustRevisited 12 december 2023 23:02
    quote:

    Straddleman schreef op 12 december 2023 22:47:

    [...]

    Bijna dus toch gedaan.
    Hij was een van meerdere eigenaren dus kon er niet zomaar ‘op gevoel’ voor gaan liggen. Wel heeft hij gezorgd dat mensen uit die private equity organisatie niet in het management mochten komen.

    Het verhaal blijft hetzelfde. Mensen die heel erg rijk zijn die vinden geld minder belangrijk. Ze kunnen zelfs in een gat vallen op zoek naar wat dan wel succes definieert, als je dat vroeger wel dacht. Vandaar al die zingeving dingen.
  12. forum rang 6 JustRevisited 12 december 2023 23:14
    4 redenen waarom mensen die langdurig erg rijk zijn minder om geld geven. Zie ook het bold stukje dat refereert aan wat beursboertje bedoelde.

    1. **Law of Diminishing Marginal Utility:**
    Economists often refer to the law of diminishing marginal utility, which posits that as one consumes more of a good or service, the additional satisfaction derived from each additional unit diminishes. This principle can be applied to wealth, suggesting that as individuals accumulate more money, the incremental value it brings to their lives decreases.

    2. **Maslow's Hierarchy of Needs:**
    Abraham Maslow's Hierarchy of Needs outlines a pyramid of human needs, ranging from basic survival to self-actualization. Once basic needs are satisfied, individuals tend to shift their focus to higher-order needs, such as personal growth, contribution to society, and self-fulfillment. Very wealthy individuals may find themselves ascending this hierarchy, with money becoming less of a driving force.

    3. **Entrepreneurial Shifts:**
    Successful entrepreneurs who have taken their companies public or achieved financial independence often undergo a transformation. The relentless pursuit of wealth that characterized their early careers may evolve into a desire for meaningful impact, innovation, or legacy. For instance, philanthropic endeavors and investments in social causes become avenues for wealth utilization beyond personal accumulation.

    4. **Psychological Adaptation:**
    Adaptation, or the ability to adjust to new circumstances, plays a role in the changing perception of wealth. Research in psychology suggests that individuals tend to adapt to their financial circumstances, and the initial thrill of increased wealth may wear off over time. As a result, the pursuit of money may lose its motivational power.

    Conclusion:

    In the realm of the very rich, a nuanced relationship with wealth emerges. The law of diminishing marginal utility and the principles of psychological adaptation suggest that the significance of money wanes as it accumulates. Entrepreneurs who have achieved financial success often undergo a shift in focus, emphasizing impact and legacy over financial gains. While wealth undeniably provides opportunities and security, its role in shaping happiness becomes more complex as individuals ascend Maslow's Hierarchy of Needs. Ultimately, the pursuit of purpose, fulfillment, and positive societal impact may eclipse the traditional allure of financial accumulation for those who have already scaled the peaks of affluence.

    Ergo:
    Mensen die niet rijk zijn kunnen zich soms moeilijk inbeelden dat voor rijke mensen andere dingen belangrijk worden. Die roepen soms dingen als ‘graaiers’.
1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 52 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links