Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

  • 13,975 26 apr 2024 17:36
  • -0,035 (-0,25%) Dagrange 13,815 - 14,285
  • 1.643.771 Gem. (3M) 2,4M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2794 2795 2796 2797 2798 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Steef89 30 november 2023 11:48
    quote:

    Darth Trader schreef op 30 november 2023 11:41:

    [...]

    Ja, maar gaat een schikking feecaps daar een constructief verschil in maken als het vervolgens nog steeds als een molensteen aan JET blijft hangen?
    Dat ligt eraan wat de schikking en het resultaat gaat opleveren. Er word vanalles geroepen, maar uiteindelijk telt wat er aan het einde van het kwartaal op de balans staat.

    DD is de absolute kampioen in de US en zolang Grub en Uber daar wat tegengas aan kunnen geven prima. Zorgt ervoor dat DD niet de plas over kan steken. Wolt stelt geen drol voor.
  2. forum rang 5 Goedekans 30 november 2023 11:49
    quote:

    Steef89 schreef op 30 november 2023 11:38:

    [...]

    GH trekt negatief aan de koers van JET. Net zoals SEANZ.
    Je hebt gelijk!!
    GH draait verwacht ik redelijk , maar daar is niets te winnen.
    SEANZ moet snel worden verkocht of worden opgedoekt.
    JET zit haar tijd en geld te verdoen om een wereldspeler te worden.
    Dat worden ze nooit, absoluut nooit.
    Tevens wordt je door de Amerikanen altijd belazerd , dus dat is vechten tegen de bierkaai.
    Concentreer je op Europa en verdien ruimschoots de kost.
  3. forum rang 4 Leon57 30 november 2023 12:09
    quote:

    Darth Trader schreef op 30 november 2023 11:22:

    Ik ben wel benieuwd hoeveel effect de schikking feecaps uiteindelijk gaat hebben, bij eerste nieuws in sept. schoot de koers weliswaar omhoog en het zal GH wellicht beter verkoopbaar maken.

    Maar buiten dit, is NA toch eigenlijk al afgeschreven op de koers van JET? Dus zal een eventuele schikking van 100 Mil (of als het tegenvalt minder) nou echt een trigger zijn om de koers hard te laten stijgen?

    Gaat GH uberhaubt verkocht worden? Of wordt deze gewoon langzaam weg uit de markt gedrukt door DD?
    Ze moeten GH winstgevend zien te krijgen, ben positief over hun CEO. Sluit niet uit dat zij in Q4 en met de vooruitzichten 2024 enorm gaan verrassen. Tot die tijd zal GH zeker niet verkocht worden en afhankelijk van hoe GH zich weet te verbeteren sluit ik niet uit dat ze GH helemaal niet willen verkopen
  4. forum rang 5 Mr Trade 30 november 2023 13:23
    quote:

    Darth Trader schreef op 30 november 2023 11:41:

    [...]

    Ja, maar gaat een schikking feecaps daar een constructief verschil in maken als het vervolgens nog steeds als een molensteen aan JET blijft hangen?
    Na het opheffen van de feecaps zie ik GH zeker cash flow positief draaien.
    Wellicht dat ze vanuit daar weer wat kunnen denken aan eventuele groei.
  5. Ysfogel 30 november 2023 13:37
    quote:

    Mr Trade schreef op 30 november 2023 13:23:

    [...]

    Na het opheffen van de feecaps zie ik GH zeker cash flow positief draaien.
    Wellicht dat ze vanuit daar weer wat kunnen denken aan eventuele groei.
    Niemand hier (of er moeten mensen van Grubhub/JET of andere ingewijden tussen zitten) weet hoeveel verlies Grubhub maakt. Noord-Amerika is verlieslatend voor JET en zonder het winstgevende Skip the dishes is het verlies (NA/Grubhub) nog groter. Die verwachtte 100 miljoen extra per jaar door aanpassing van de fee caps gaat niet heel veel verschil maken. Hoogstens iets (en laten we daarop hopen) aantrekkelijker voor bijvoorbeeld Uber om over te nemen.
  6. forum rang 5 kassa! 30 november 2023 14:21
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 30 november 2023 13:16:

    Van 14,60 naar 14,23 en weer terug naar 14,52. Is best wat beweging. Begin er steeds meer in te geloven dat 14,20 zo'n beetje bodem is en 14,95 de top. Daarop inspelen kan best wat opleveren.
    november dagelijkse highs/lows
  7. MokSa 30 november 2023 14:40
    Amerikaanse kerninflatie loopt terug

    Delen met anderen
    Gedaald naar 3,5 procent in oktober.

    (ABM FN-Dow Jones) De Amerikaanse kerninflatie liet in oktober een daling zien. Dit bleek donderdag uit cijfers van de Amerikaanse overheid.

    Op jaarbasis bedroeg de PCE-kerninflatie 3,5 procent tegen 3,7 procent in september. Daarmee was de daling conform de verwachting van economen.

    De kernprijzen stegen in oktober met 0,2 procent op maandbasis. Een maand eerder was er nog sprake van een stijging met 0,3 procent.

    De Federal Reserve beschouwt de kernprijzenindex als de belangrijkste graadmeter voor de inflatie en als leidraad voor het monetaire beleid.

    Het PCE-cijfer voor de reguliere inflatie kwam uit op 3,0 procent op jaarbasis. Dat was een maand eerder 3,4 procent.

    De inkomens van Amerikanen stegen op maandbasis met 0,2 procent, na een stijging van 0,4 procent in oktober. De verwachting van economen lag ook op een stijging met 0,2 procent.

    De consumentenbestedingen stegen met 0,2 procent, na een plus van 0,7 procent een maand ervoor. Hiervoor was door economen ook een stijging met 0,2 procent voorzien.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires

    November 30, 2023 08:38 ET (13:38 GMT)

    (c) 2023 ABM Financial News. All rights reserved.
  8. Martinh91 30 november 2023 14:56
    Concurrentiestrijd tussen bezorgers

    Bericht delen via:

    LinkedIn
    Facebook
    Twitter
    WhatsApp
    Kopieer link
    Categorie: Sector, Redactioneel
    Door Martin Crum op donderdag 30 november 2023
    PREMIUM
    Concurrentiestrijd tussen bezorgers
    Beeld: Deliveroo/Just Eat Takeaway
    De maaltijdbezorgsector lijkt in een wat rustiger vaarwater te zijn gekomen. De koersgekte in de hoogtijdagen van corona is verruild voor realistischer waarderingen. Voor beleggers – ook in Just Eat Takeaway en Deliveroo - is het instapmoment cruciaal geweest

    Dit artikel is eerder verschenen in IEX Expert van 24 november op basis van toen geldende koersen.

    Een rondje langs de velden laat zien dat zowel Amerikaanse spelers als DoorDash en Europese spelers als Just Eat Takeaway en Deliveroo wat afstand hebben genomen van hun lows. Maar van een koersfeestje is nog bepaald geen sprake. Vooralsnog heeft het aandeel Uber – dat overigens vooral zwaar leunt op zijn taxidiensten – het minste koersverval laten zien.

    Wij focussen op het Nederlandse Just Eat Takeaway (JET) versus het Britse Deliveroo, met een notering aan de London Stock Exchange. JET noteert op slechts 15% van zijn all-time high, Deliveroo doet het iets beter met 35% van de allerhoogste koers.

    JET is nog altijd wereldwijd actief: naast Europa onder andere ook in de VS (Grubhub), Australië en Nieuw-Zeeland. De Zuid-Amerikaanse activiteiten (iFood) zijn verkocht. Deliveroo doet het iets kalmer aan en is nog maar actief in een tiental landen, onder andere in België en Frankrijk, maar ook in Singapore en Koeweit.

    De Britten hebben in Nederland en Duitsland de handdoek in de ring gegooid. JET heeft de strijd om marktaandeel in beide landen glansrijk gewonnen. De concurrentiestrijd heeft zich nu naar het VK verplaatst, maar het is nog te vroeg om hier al een winnaar uit te roepen.

    De vraag bij Deliveroo is in hoeverre het bedrijfsmodel – het concern werkt nog veel met zelfstandige bezorgers – houdbaar is. Voor beide spelers geldt in ieder geval dat de oude werkwijze - groei boven het maken van winst – door beleggers niet meer geaccepteerd wordt.

    Even groot?
    De marktkapitalisatie van JET is circa €3 miljard, tegen £2,1 miljard voor Deliveroo. Daarmee ontlopen beide maaltijdbezorgers elkaar qua beursgrootte niet zo gek veel.

    En dat is opmerkelijk, aangezien het bedrijf van Jitse Groen in alle opzichten een flink maatje groter is dan de Britten. Of we dat nu meten aan de hand van de GTV (Gross Transaction Value, bruto transactiewaarde), het aantal orders, de eigen omzet of de verwachte (aangepaste) Ebitda. Als we de laatste erbij nemen: JET heeft zijn outlook voor de aangepaste Ebitda voor dit jaar inmiddels verhoogd tot circa €310 miljoen. Deliveroo denkt dit jaar een aangepaste Ebitda te kunnen behalen van £60 tot £80 miljoen.

    Dat de waardering van beide maaltijdbezorgers dicht bij elkaar ligt, komt deels doordat Deliveroo geheel schuldenvrij is en bijna £1 miljard op de bank heeft staan. JET beschikt weliswaar ook over een goed gevulde bankrekening van circa €1,8 miljard, maar hier staat zo’n €2 miljard aan schuld tegenover.

    Daarbovenop speelt bij JET natuurlijk nog wel het Grubhub-dossier: een blok aan het been voor de Nederlandse maaltijdbezorger. Dat onderdeel staat al geruime tijd in de etalage. Wij schatten in dat een eventuele verkoop van Grubhub tussen €1,2 en €1,6 miljard zal opleveren. Dat zou ertoe leiden dat de balans van JET ten opzichte van Deliveroo min of meer gelijk is.

    Beter in het spelletje
    Hoewel de Britse maaltijdbezorgersmarkt een echte vechtmarkt is - ook Uber is daar (nog) actief - heeft JET wel laten zien het spelletje uitstekend te beheersen. Het concern heeft immers met succes de Nederlandse en Duitse markt weten te veroveren, ten koste van onder andere Deliveroo. Of dat ook in het VK gaat lukken, is afwachten. Beide spelers staan er financieel goed voor en kunnen concurreren op onder andere prijs. Maar zij hebben ook te maken met druk van aandeelhouders die rendement eisen.

    Alles bij elkaar hebben wij een voorkeur voor Just Eat Takeaway boven Deliveroo, op basis van schaalgrootte, trackrecord, waardering en het vertrouwen dat JET op termijn ook in het VK de strijd in zijn voordeel zal weten te beslechten.

    Een aankondiging dat er – eindelijk – een koper voor Grubhub is/wordt gevonden, geldt daarbij als extra incentive. Maar zover is het dus nog niet.
  9. forum rang 4 Chessplayer1992 30 november 2023 15:26
    Voegt kwalitatief ook niks toe dit premium artikel anders dan gossip en persoonlijke niet onderbouwde onderbuik gevoelens ;) zo private is dit stuk dus niet. Als ze nou eens kwamen met marktdata, traffic ontwikkelingen per markt en periode en in dept analyse van marktaandelen oid en dan waardering per markt. Dit stelt niks voor.
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2794 2795 2796 2797 2798 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑

Direct naar Forum

Premium

Herhaling van zetten bij Just Eat Takeaway

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links