Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 2 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,600 - 5,750
  • 291.496 Gem. (3M) 327,6K

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 28 november 2023 13:43
    Treasury Shares* 3,158,755 2.4%
    Data as of 30 June 2023
    *Treasury shares are related to TomTom's share buyback program

    Treasury Shares* 3,985,613 3.0%
    Data as of 8 November 2023
    *Treasury shares are related to TomTom's share buyback program

    Treasury Shares* 3,985,613 3.0%
    Data as of 15 November 2023
    *Treasury shares are related to TomTom's share buyback program

    Treasury Shares* 3,985,613 3.0%
    Data as of 15 November 2023
    *Treasury shares are related to TomTom's share buyback program. Shares purchased as part of the 2023 program are intended to be canceled, subject to shareholder approval.

    Het lijkt erop dat tussen 30 juni en 8 november 826.858 extra Treasury shares zijn toegevoegd/ uit de markt gehaald.
    OF
    de inkoop van de eerste week van het inkoopprogramma is toegevoegd en de daaropvolgende drie weken nog niet aangepast.
    Alleen kom ik dan op een verschil.

    toegevoegd aan Treasury shares volgens bovenstaand 826.858
    eerste week inkoop: 10-nov share buyback program 980.848

    Ook de Freefloat getallen geven geen uitsluitsel
    Free Float overzicht
    8-nov shareholders info 70.004.485
    15-nov shareholders info 69.103.519
    15-nov verschil 900.966
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 november 2023 13:51
    Hoe TT ruim 10 jaar geleden over defrev begon (voor Martin RIP)

    Pas in het jaarverslag 2010 noemde men voor 't eerst expliciet het begrip defrev. Toen alleen nog het totaal (DT), zonder verder enige opsplitsing. Daarna begon men, vermoedelijk mede i.v.m. IFRS regels, in de verslagen onderscheid te maken tussen lang (DL) en kort lopende defrev (DK). Zij het dat DL eerst nog verstopt zat in de balanspost 'non-current other liabilities', en je DK zelf maar moest berekenen als DT - DL.
    De defrev per segment werd pas in JV 2014 voor het eerst genoemd, maar hoe het binnen een segment zit met de verdeling over lang en kort is iets waarover we tot op de dag van vandaag slechts educated guesses kunnen doen. Al denk ik dat mijn guesses inmiddels aardig 'educated' zijn geworden (nauwkeurig tot op 2 à 4 mio).

    In deze oude draad kan je het gepuzzel van Martin en mij in die jaren nalezen, zie bijv. mijn posts van 2 november 2013:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1306144/TomTom...

    In de jaren daarna begon ik e.e.a. in een tabel bij te houden, zie de versie van eind 2016 in de bijlage.
    De stijging van DT was in die jaren vooral aan Consumer te danken, maar de defrev bij Automotive begon langzaam op te komen, wat je kunt zien aan het feit dat DL (daarvoor zeer klein) sneller groeide dan DK. Dit door de lange looptijden bij Automotive.

    In de loop van 2016 slaat het om (DL > DK), wat TT verleidt tot de volgende opmerking in JV 2016:
    "Deferred revenue was €204 million at the end of Q4 '16, compared with €187 million at the end of the same quarter last year. The year on year increase reflects the increased deferred revenue position related to Automotive contracts with upfront payments."

    Mijn indruk is dat TT zich vanaf 2014 steeds meer bewust is geworden van de sterk toenemende defrev bij Automotive, de daarmee samenhangende cash-positie, en het belang van de operationele omzet voor het beoordelen van de gang van zaken. En dat ze daarom (en niet alleen door IFRS-regels) naar buiten toe steeds opener zijn geworden over de defrev-cijfers.
  3. forum rang 4 Jaap 28 november 2023 14:36
    @Wereldbelegger:

    Je schreef: "Treasury shares are related to TomTom's share buyback program. Shares purchased as part of the 2023 program are intended to be canceled, subject to shareholder approval."

    De inkoop actie van TomTom met betrekking tot treassury staat los van het inkoopprogramma 2023
    Er staat duidelijk dat de aandeleninkoop die besloten is in 2023 afhankelijk van het te nemen aandeelhouders besluit uitsluitend bedoeld is om de aandelen uit de roulatie te nemen.
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 28 november 2023 15:22
    quote:

    Jaap schreef op 28 november 2023 14:36:

    @Wereldbelegger:

    Je schreef: "Treasury shares are related to TomTom's share buyback program. Shares purchased as part of the 2023 program are intended to be canceled, subject to shareholder approval."

    De inkoop actie van TomTom met betrekking tot treassury staat los van het inkoopprogramma 2023
    Er staat duidelijk dat de aandeleninkoop die besloten is in 2023 afhankelijk van het te nemen aandeelhouders besluit uitsluitend bedoeld is om de aandelen uit de roulatie te nemen.
    Bovenstaande zin staat pas sinds vandaag op de 'shareholders information' pagina.
    Wat uiteraard overeenkomt met wat er in de aankondiging van 50 miljoen inkoopprogramma staat.

    Daarom schrijf ik:
    "Het lijkt erop dat tussen 30 juni en 8 november 826.858 extra Treasury shares zijn toegevoegd/ uit de markt gehaald."
    > Waardoor er op 15 nov(!) een AFM melding nodig was.
    Alleen de aanpassing in de Free Float op dezelfde pagina komt niet geheel overeen met 826.848
    Want die is met 900.966 verminderd. Wat een verschil is van 74.108 aandelen.

    De 1.389.411 aandelen die in afgelopen 4 weken zijn ingekocht zie je dus niet vermeld op
    'shareholders information' pagina en uiteraard wordt dit aantal nog niet verwerkt in het aantal in de Free Float.
  5. forum rang 4 vreemdvermogen 28 november 2023 16:32
    quote:

    Spoorstudent schreef op 28 november 2023 16:11:

    ,€6,905 slotkoers 12-10-2023

    Nu €6. -/-13%

    Geweldige prestatie.
    Dat vind ik ook. TT mag niet uit de laat kopen dus moet de bied steeds naar beneden worden bijgesteld omdat verder niemand bereid is te verkopen. Tja hoe dat geregeld is, is voor mij ook een raadsel. Het is natuurlijk geen gewoon vraag/aanbod verloop. Maak dat de kat maar wijs.
  6. forum rang 4 Jaap 28 november 2023 16:43
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 28 november 2023 16:32:

    [...]
    Dat vind ik ook. TT mag niet uit de laat kopen dus moet de bied steeds naar beneden worden bijgesteld omdat verder niemand bereid is te verkopen. Tja hoe dat geregeld is, is voor mij ook een raadsel. Het is natuurlijk geen gewoon vraag/aanbod verloop. Maak dat de kat maar wijs.
    Ken jij de exacte inhoud van het contract wat TomTom met de inkoper heeft?
    Nee dus, want daarna zeg je dat jou een raadsel is hoe dat is geregeld.
    Maar vervolgens beginnen over de kat die niets wijs gemaakt kan worden.
    Maar je suggereert wel dat TomTom daar de hand in heeft.

    En dan gaat het over de daling van de aandeelkoers.

    Meerdere forumleden hier wekken de indruk dat het vanuit het management van TomTom komt.
    Maar: Welke eigenaar of CEO is nou zo dom om zijn eigen bedrijf naar een afgrond te sturen?

    De koers wordt op dit moment nog altijd bepaald door shorters, helaas.
  7. forum rang 4 Straddleman 28 november 2023 16:55
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 28 november 2023 16:32:

    [...]
    Dat vind ik ook. TT mag niet uit de laat kopen dus moet de bied steeds naar beneden worden bijgesteld omdat verder niemand bereid is te verkopen. Tja hoe dat geregeld is, is voor mij ook een raadsel. Het is natuurlijk geen gewoon vraag/aanbod verloop. Maak dat de kat maar wijs.
    De prijs stijgt bij meer vraag dan aanbod, niet andersom.
  8. forum rang 4 vreemdvermogen 28 november 2023 16:59
    quote:

    Jaap schreef op 28 november 2023 16:43:

    [...]

    Ken jij de exacte inhoud van het contract wat TomTom met de inkoper heeft?
    Nee dus, want daarna zeg je dat jou een raadsel is hoe dat is geregeld.
    Maar vervolgens beginnen over de kat die niets wijs gemaakt kan worden.
    Maar je suggereert wel dat TomTom daar de hand in heeft.
    Haha Die Jaap toch. Alsof je door een horzel gestoken bent. Mag ook een wesp zijn hoor. Wat wil je nu precies bereiken?? Dat je een betweter bent is me wel duidelijk. Dat ik iets suggereer is jouw mening. Prima. Laat het hier maar bij.
  9. forum rang 4 Jaap 28 november 2023 17:17
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 28 november 2023 16:59:

    [...]
    Haha Die Jaap toch. Alsof je door een horzel gestoken bent. Mag ook een wesp zijn hoor. Wat wil je nu precies bereiken?? Dat je een betweter bent is me wel duidelijk. Dat ik iets suggereer is jouw mening. Prima. Laat het hier maar bij.
    Bedankt voor je uitleg.
  10. forum rang 6 JustRevisited 28 november 2023 17:22
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 28 november 2023 13:51:

    [
    Mijn indruk is dat TT zich vanaf 2014 steeds meer bewust is geworden van de sterk toenemende defrev bij Automotive, de daarmee samenhangende cash-positie, en het belang van de operationele omzet voor het beoordelen van de gang van zaken. En dat ze daarom (en niet alleen door IFRS-regels) naar buiten toe steeds opener zijn geworden over de defrev-cijfers.

    Het effect van de aangepaste IFRS herkenning van omzet is tijdelijk en in 2025 — waar de tomtom outlook van 10% FCF op gebaseerd is — is dat uitgewerkt.

    Dit betekent dat als tomtom voorspelt dat automotive ongeveer 20% groeit in IFRS gemeten, dat het met 20% + 40 miljoen zal stijgen in de operationele omzet.

    Dat is dus toch een behoorlijke automotive groei (operational)
  11. forum rang 6 pwijsneus 28 november 2023 17:48
    quote:

    Jaap schreef op 28 november 2023 16:43:

    [...]

    Ken jij de exacte inhoud van het contract wat TomTom met de inkoper heeft?
    Nee dus, want daarna zeg je dat jou een raadsel is hoe dat is geregeld.
    Maar vervolgens beginnen over de kat die niets wijs gemaakt kan worden.
    Maar je suggereert wel dat TomTom daar de hand in heeft.

    En dan gaat het over de daling van de aandeelkoers.

    Meerdere forumleden hier wekken de indruk dat het vanuit het management van TomTom komt.
    Maar: Welke eigenaar of CEO is nou zo dom om zijn eigen bedrijf naar een afgrond te sturen?

    De koers wordt op dit moment nog altijd bepaald door shorters, helaas.
    Met alle respect, maar dit is totale onzin. Om te beginnen zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, iets wat jou moet aanspreken.

    Zo hebben de founders van TomTom 2 rollen in dit geheel, ten eerste runnen ze het bedrijf en is 1 van de 4 founders de CEO en de 2e is hoofd marketing geloof ik. De 2e rol is dat de founders 44% van de aandelen in bezit hebben. Een move op het aandeel is praktisch kansloos, want de grootaandeelhouders welke controlerende macht hebben over de onderneming (founders) dienen ten alle tijden akkoord te gaan. Omdat de CEO 1 van de founders is, is hij op de hoogte van de strategische opties welke voor de onderneming gelden. Zo weet hij in tegenstelling tot andere aandeelhouders welke inbound callls zijn geweest, en wat dit zou kunnen opbrengen. Kijk, dan heb je een informatievoorsprong, én, je zit ook nog eens aan de knoppen.

    Stel nu, for the sake of argument, dat de oprichters van Overture en een paar belangrijke autobouwers zoals Hyundai/Kia, Stellantis en VW een belang zouden willen nemen in TomTom. Dan kun je dit over de beurs regelen, maar voor de founders is het veel lucratiever om eerst een management buyout uit te voeren, door bijvoorbeeld hapje voor hapje de aandelen goedkoop op te rapen, en tenslotte de free float uit te kopen. En daarna kun je de verkregen assets via de spotgoedkope waardering aan de beurs, vervolgens voor echte pecunia's - de werkelijke assetwaarde, of de som der delen- verkopen aan de strategische aandeelhouders, zoals Microsoft, Amazon, Meta, Stellantis, Kia/Hyundai, Bosch, VW, Uber, etc.

    Dus, in deze hypothetische uiteenzetting, is het wel degelijk van belang dat aandeel niet al te hoog staat.

    Ook geef je aan de koers wordt bepaald door shorters, en dan met name JP Morgan. Op zich logisch dat je JPMorgan Asset Management noemt, die zijn veruit het meest actief, en hebben de grootste positie. Echter, je zit wat transacties, het verloop van het aandeel zint je niet, en dan wijs je JPMorgan, zonder maar enige vorm van onderbouwing, maar aan als schuldige voor AL het verloop van het aandeel. Maar heb je wel gekeken welke invloed JPMorgan Asset Management heeft op het aandeel TomTom?

    Nee natuurlijk niet, want je kletst maar wat. All due respect.

    In bijgaand plaatje zie je alle mutaties van JPMorgan Asset Management van afgelopen jaar.

    De blauwe icoontjes zijn de momenten waar JP is shortgegaan, dus aandelen heeft gedumpt.
    De rode icoontjes zijn de momenten waar JP aandelen heeft moeten terugkopen.

    Kijk eens naar 17 tot 21 juli, in deze periode is JP van een positie van 1.91 naar 0,54% gegaan. Er zijn dus heel veel aandelen teruggekocht, er is nauwelijks een effect te zien aan de koers. Overigens zie je dat JP morgen gek genoeg laag dumpt, en hoog weer terugkoopt. De activiteiten van de shortende instellingen komt de aandeleninkoop van TT alleen maar ten goede, want buiten het inkoopprogramma van TomTom, en een paar speculanten toont geen enkele serieuze belegger/investeerder ook maar enige interesse in dit fantastische fonds. Of de financial intermediate en shortende partijen een lijntje met elkaar hebben is onmogelijk aan te tonen, zoals medeposten VV ook al melde. Niets mis mee om dat hier ter sprake te brengen, alle reden toe zelfs.

    Gelukkig hebben we jaap nog, hoor graag een andere weg naar Rome, maar dan graag inhoudelijk, onderbouwd en mbt tot het aandeel TomTom.

    (plaatje)
  12. forum rang 6 pwijsneus 28 november 2023 18:05
    Speciaal voor Jaap, 02-11-2018, de CEO Harold Goddijn zegt na aankondiging verkopen TT Telematics aan Reuters:

    "If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained,"

    28-11-2023: Market Cap is zonder Telematics nog eens met -/-25% gedaald, en met 325 miljoen aan cash op de bank. Als er in 2018 al "something not quite right was", hoe noem je dit dan wel niet?!

    (plaatje)
  13. forum rang 6 pwijsneus 28 november 2023 18:07
    quote:

    Jaap schreef op 28 november 2023 18:04:

    Er is maar 1 ding waar ik naar kijk, en dat is de outlook van TomTom, met een management dat ik vertrouwd vind.,
    En verder de shortpartij van JPM en consorten.
    Wat jij er allemaal verder bijhaalt , moet jij weten.
    Voor mij de outlook en de accountants verklaring.
    En die zijn in orde.
    Ja, en wat is je punt? Je vertrouwd het management. Gewoon omdat het kan. Goed van vertrouwen. Moet jij weten.

    Ik niet.

    Ik zie meerdere wegen naar Rome, jij niet.

    (edit, fun fact, wist jij Jaap, dat bij de verkoop van Telematics de founders EUR 330.000.000,00 belastingvrij erop verdient hebben?)

    Dit bedrag is overigens maar een fractie van het totale vermogen van de founders, maar 330 miljoen belastingvrij komt goed van pas bij een eventuele exit, nietwaar?
  14. forum rang 7 ketchup 28 november 2023 19:28
    quote:

    pwijsneus schreef op 28 november 2023 18:05:

    Speciaal voor Jaap, 02-11-2018, de CEO Harold Goddijn zegt na aankondiging verkopen TT Telematics aan Reuters:

    "If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained,"

    28-11-2023: Market Cap is zonder Telematics nog eens met -/-25% gedaald, en met 325 miljoen aan cash op de bank. Als er in 2018 al "something not quite right was", hoe noem je dit dan wel niet?!

    (plaatje)
    INCOMPETENTIE ten top
    HG faalt al 10 jaar aandeelhouderswaarde te behartigen , daarom zijn ook zoveel goede analisten afgehaakt, die stelden jaren geleden als je het met deze gedane investeringen niet kunt waarmaken in de cijfers doe je er beter aan de toko te verkopen en te kapitaliseren op de waarde van de assets

    Nu is de beurswaarde zo ongelofelijk verdampt dat je je moet afvragen hoe krankzinnig was de overname van Teleatlas destijds en dan nog alle gelden gespendeerd voor R & D
    Huidige beurswaarde 750 mio en daarvan is de helft cash, dus ondernemingswaarde = 375 mio
    Geen enkele CEO bij een beursgenoteerd bedrijf had zo’n prestatie weten te overleven, wel bij TT een private gerund bedrijf met een beursnotering
  15. Meryntje 28 november 2023 19:49
    quote:

    pwijsneus schreef op 28 november 2023 18:07:

    [...]

    Ja, en wat is je punt? Je vertrouwd het management. Gewoon omdat het kan. Goed van vertrouwen. Moet jij weten.

    Ik niet.

    Ik zie meerdere wegen naar Rome, jij niet.

    (edit, fun fact, wist jij Jaap, dat bij de verkoop van Telematics de founders EUR 330.000.000,00 belastingvrij erop verdient hebben?)

    Dit bedrag is overigens maar een fractie van het totale vermogen van de founders, maar 330 miljoen belastingvrij komt goed van pas bij een eventuele exit, nietwaar?
    In liefde en oorlog is alles geoorloofd, en op de beurs is het elke dag oorlog.

    GuS
1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links